Gå til innhold
Hundesonen.no

Rett inngang på slalåm


Huldra

Recommended Posts

Det høres jo rimelig enkelt ut, ikke sant? Belønne når hun går inn rett, og bryte når hun går inn feil, men det virker ikke som om det når helt inn til min dumme lille hund.. :rolleyes: Er det noen som har bra måter å lære inn dette på? Hun skjønner hva hun skal gjøre når hun først er inne i slalåmen, men hvordan skal jeg få henne til å skjønne at første pinnen alltid skal være på venstre side? De andre pinnene er jo både på høyre og venstre side, så hvorfor skulle hun liksom skjønne at det er noe spesielt med den første?

Det har forresten ikke så mye å si hvor jeg står. Selv om jeg står på samme side som henne, altså til venstre for slalåmen, kan hun gå på andre siden, altså med første pinne på høyre side. Jeg har også prøvd å noen ganger stå på motsatt side (for å trene litt på det også), men da virker det nesten som om min posisjon har noe å si, for da vil hun nesten alltid begynne feil. Så går jeg tilbake et steg i treningen og stiller meg opp på venstre side igjen, men går hun på venstre side? Neeida.. slett ikke alltid.. <_< Hvis noen kunne fortalt meg hvilken logikk hunden min har, så blir jeg glad! :D

Men bare så det ikke blir helt feil her; som oftest går hun inn rett, altså, men ikke alltid. Det virker også som om hun ikke helt skjønner hva som skjer når jeg bryter (snur, går ut til siden, ikke ser på henne), for det som da skjer, er at hun snur, og går tilbake gjennom slalåmen. Hun slutter ikke å gå den med andre ord, hun bare fortsetter motsatt vei. Vet ikke om det har noe å si, men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg trente inn slalom med bånd på hunden, startet ca 1m før med kommando slik at jeg styrte hunden i rett inngang i begynnelsen. Etterhvert koblet h*n kommando = søke riktig inngang. Tok av båndet først når h*n tok rett inngang både fra venstre og høyre.

Sikkert noe klumpete forklart... Du får gi beskjed om ikke du skjønte alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ned på pinnene og vær tålmodig. Du klikkertrener den? Helshaper? Bare å klikke for rett inngang og ha superbelønning, husk å trene både høyre og venstre.

Det er lurt å venne de tidlig til å ikke gå slalom tilbake om de feiler, da dette fort kan bli disk i konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener litt på forskjellige måter.. *kremt*

I begynnelsen shapet jeg inn "makaroni"-bevegelse rundt pinnene, så hun skjønner nå godt at det er den bevegelsen hun skal gjøre. Begynte med en pinne, så to pinner, så fire, seks, osv.

Jeg trener både fra høyre og venstre, men skal bli flinkere til å ta henne direkte ut av slalåmen når hun går inn feil. Ta tak i halsbåndet, føre ut til siden og lede tilbake, høres det ut som en grei løsning? Syns jo også det er dumt at hun går tilbake (og da går hun ofte veldig bra, dessverre.. ) :rolleyes:

Jeg har også lokket henne gjennom slalåmen med godis, så jeg er ikke noe konsekvent i måten jeg trener på, noe som sikkert også er dumt, det er jeg ikke sikker på.

Jeg har belønnet henne for å velge rett inngang, men er usikker på hvordan jeg da skal fortsette? Skal jeg bare stoppe der, eller skal jeg belønne (bruker stort sett godis) og la henne fortsette og gjøre seg ferdig? Skal jeg gå ned til fx to pinner, belønne rett inngang og så fylle på med flere pinner?

Har også egentlig tenkt å trene allè-slalåm, men er usikker på om det blir litt for mye for henne, og om inngangs-problematikken kommer likevel?

1 m ifra høres litt langt ut, jeg går helt nærme, for da er det større sannsynlighet for at hun velger riktig. Båndet er bare i veien, så det bruker jeg ikke heller. Halsbånd har jeg derimot på de fleste gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er bare inngangen som er problemet? Hun går resten av slalomen trygt og selvstendig? Da ville jeg massetrent på bare innganger jeg. Sett opp 3-4 pinner og tren masse på rett inngang og mens du står i alle mulige posisjoner i forhold til henne (høyre side, venstre, bak, forran venstre side, foran høyre side, dere kommer inn fra siden, bakfra, på skrå osv.). Vanskelighetsgraden økes selvfølgelig ettersom hun blir trygg på inngangen. Det er ikke noe poeng i å ha en hel slalom når du skal trene inngang. For det første blir hunden mer sliten i hodet av å gå hele slalomen hver gang så du får færre repetisjoner, det tar lengere tid mellom hver repetisjon og det blir vanskelig å belønne det du er ute etter, nemelig rett inngang. Først når inngangen er på plass kan du øke antallet pinner igjen.

Når hun begynner å bli trygg på innganger kan du gjerne sette opp flere småslalomer på 4 pinner som står litt i vinkel i forhold til hverandre og ta dem etterhverandre. Da får du massetrening på slalominngang samtidig som du får forskjellige innganger og du kan øve på å krysse bak, forran osv.

Og først etter dette øker du igjen til full lengde på slalomen og setter den inn i kombinasjoner på agilitybanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare inngangen som er problemet? Hun går resten av slalomen trygt og selvstendig? Da ville jeg massetrent på bare innganger jeg. Sett opp 3-4 pinner og tren masse på rett inngang og mens du står i alle mulige posisjoner i forhold til henne (høyre side, venstre, bak, forran venstre side, foran høyre side, dere kommer inn fra siden, bakfra, på skrå osv.). Vanskelighetsgraden økes selvfølgelig ettersom hun blir trygg på inngangen. Det er ikke noe poeng i å ha en hel slalom når du skal trene inngang. For det første blir hunden mer sliten i hodet av å gå hele slalomen hver gang så du får færre repetisjoner, det tar lengere tid mellom hver repetisjon og det blir vanskelig å belønne det du er ute etter, nemelig rett inngang. Først når inngangen er på plass kan du øke antallet pinner igjen.

Når hun begynner å bli trygg på innganger kan du gjerne sette opp flere småslalomer på 4 pinner som står litt i vinkel i forhold til hverandre og ta dem etterhverandre. Da får du massetrening på slalominngang samtidig som du får forskjellige innganger og du kan øve på å krysse bak, forran osv.

Og først etter dette øker du igjen til full lengde på slalomen og setter den inn i kombinasjoner på agilitybanen.

Jeg ville gjort det samme men bare brukt to pinner i starten:) Da er det mindre å konsentrere seg om og du kan belønne for kun rett inngang, hver gang:) Så setter du på to pinner til når hun kan masse forskjellige innganger slik at du får en firepinnersslalom og gjør det samme der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg ville gjort det samme men bare brukt to pinner i starten:) Da er det mindre å konsentrere seg om og du kan belønne for kun rett inngang, hver gang:) Så setter du på to pinner til når hun kan masse forskjellige innganger slik at du får en firepinnersslalom og gjør det samme der:)

Ja, det er kanskje ikke dumt å bare bruke to pinner. Jeg brukte tre og fire for å lære min innganger, men jeg ser helt klart at det kanskje holder med to i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke 100% stødig i slalåmen, nei, men hun har forståelse for hva hun skal gjøre. Noen ganger tar hun to pinner i stedet for en, men det er sjelden, og det er ofte når hun ikke konsentrerer seg nok. Selvstendig og selvstendig.. jeg må gå ved siden av ja, enten på ene siden, eller på den andre, jeg kan ikke gå min vei, for å si det sånn.

Ellers syns jeg opplegget til Tijon hørtes litt i vel overkant ambisiøst ut for oss, men skjønner poenget. Vi kan må jo starte et sted, og det å terpe på innganger er vel veien å gå. Jeg bruker alltid partall i antall pinner, fordi det alltid er partall i pinner på baner, og fordi hun da også får korrekt utgang. Kan begynne med to, så øke til fire.

Vi må også generelt trene på slalåmen, men den biten klarer vi foreløpig greit selv, er på god vei. :)

Skal terpe på inngangen, men spørsmålet var liksom hvordan jeg kunne gjøre dette på en lur måte? Hvordan skal jeg feile henne, fx. Har jo fått svar på mye, så vi prøver dette først, så ser vi hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke feile henne.. Om du feks setter opp to og to pinner på en rad (med lang avstand i mellom), så belønner du for de inngangene hun tar som er rett. Om det blir feil så fortsetter du bare til neste uten å gjøre noe mer med det. Tar hun rett da så belønner du masse! Det tar ikke så lang tid før de begynner å ta kun rette innganger, for det er jo kun de som fører til belønning, og det er jo det hun vil ha!

Gjør det lett for henne i starten; ha henne på den siden hvor hun går best/ lettest har mulighet for å ta rett inngang, og belønn alle rette, og hvis du ser at hun begynner å øke tempoet når hun ser de to pinnnene og er på vei mot rett inngang med større fart (og dermed litt økende avstand til deg) så belønn det også godt! Bare husk og allerede nå bytte side slik at du kan gå både på høyre og venstre side av slalomen. Det er lettere å trene på det nå i innlæringa med to pinner:)

Når hun tar to pinner fint fra masse forskjellige innganger, så øker du jo bare til fire pinner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke feile henne.. Om du feks setter opp to og to pinner på en rad (med lang avstand i mellom), så belønner du for de inngangene hun tar som er rett. Om det blir feil så fortsetter du bare til neste uten å gjøre noe mer med det. Tar hun rett da så belønner du masse! Det tar ikke så lang tid før de begynner å ta kun rette innganger, for det er jo kun de som fører til belønning, og det er jo det hun vil ha!

Gjør det lett for henne i starten; ha henne på den siden hvor hun går best/ lettest har mulighet for å ta rett inngang, og belønn alle rette, og hvis du ser at hun begynner å øke tempoet når hun ser de to pinnnene og er på vei mot rett inngang med større fart (og dermed litt økende avstand til deg) så belønn det også godt! Bare husk og allerede nå bytte side slik at du kan gå både på høyre og venstre side av slalomen. Det er lettere å trene på det nå i innlæringa med to pinner:)

Når hun tar to pinner fint fra masse forskjellige innganger, så øker du jo bare til fire pinner:)

Leste dette først nå, men det var sånn vi gjorde det. :) Bortsett fra at vi hadde bare to (eller fire) pinner, ikke flere. Fungerte bra, og hun "valgte" feil inngang to ganger bare. Jeg byttet på å være på høyre og venstre side, stå nærme og et stykke ifra. Hun fikk god fart inn også etterhvert, men farten holder seg ikke gjennom, men det kommer vel. Avsluttet med seks pinner, men går ned igjen til to neste gang, for så raskt opp til fire. Fire var det som fungerte best.

Jeg klikket når hun gikk inn rett, og når hun avsluttet, altså når hun var på vei ut av den.

Ang det å feile henne, så hadde vi litt problemer. Hvis du ser hva MartineH har skrevet, så er det ikke så bra om de går tilbake i slalåmen når er ferdig, eller jeg bryter fordi hun har hoppet over en pinne, eller gått inn feil. Det jeg gjorde var å ha på halsbåndet, og prøvde å ta henne i det når hun gjorde noe feil, lede henne ut og i bue rundt og tilbake. Det var ikke så stas, så det fungerte ikke. Satte på båndet i stedet, men det er jo også litt tull. Men tok da heller tak i båndet når hun gjorde noe feil, og ledet tilbake. (Går vi for nærme, går hun inn i slalåmen igjen.) Kunne ganske raskt ta av båndet, fordi hun skjønte hva jeg mente, og også fordi jeg sikkert gjorde det litt enklere for henne. Fikk også inn en slags rutine på at vi gikk i bue tilbake til start, sånn at hun ikke gikk inn i slalåmen igjen av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har aldri hatt noe problemer med at hundene tar slalomen tilbake om det blir feil og jeg skal ha hunden tilbake... Jeg er egt ikke så fan av å bråsnu, så en god sving evt å fortsette til neste slalom synes jeg er mer agilitymessig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...