Gå til innhold
Hundesonen.no

Fotograf yrket

Marthe

Recommended Posts

Jeg har et prosjekt om fotograf yrket. Jeg har skrevet en del, men sitter litt fast nå. Det jeg må ha med er:

* Utdanningsmuligheter, hva inngår i studiet, hvor finnes det, lengde på studiet.

* Hva inngår i yrket, hva jobber man med osv.

* Jobbmuligheter.

Er det noen som har linker hvor det står noe om dette? Eller har annen hjelp å gi? :D

Er takknemlig for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg har et prosjekt om fotograf yrket. Jeg har skrevet en del, men sitter litt fast nå. Det jeg må ha med er:

* Utdanningsmuligheter, hva inngår i studiet, hvor finnes det, lengde på studiet.

* Jobbmuligheter.

Er det noen som har linker hvor det står noe om dette? Eller har annen hjelp å gi? :D

Er takknemlig for all hjelp :D

Jeg sikter mot yrket som fotograf, så jeg kan jo si det jeg vet :D

*Det finnes noen fotoskoler i landet, men ikke alle gir like høy kompetanse. Det som er vanligst er å gå som lærling over to år, hvor man mottar et svennebrev som gjør at man kan jobbe for en fotograf, eller starte for seg selv som portrettfotograf, brudefotograf, barnebilder, osv..

Men for å få lærlingplass må man jobbe ganske mye. Referanser og en solid prestasjonsmappe er viktig. Det er kjekt å ha jobbet hos en fotograf før man prøver å finne lærlingplass. Det er mange som vil, og fotografene kan velge i hva de vil. Mange av lærlingene er ofte godt voksne og gift med barn og hele pakka. Man skal brenne for yrket for å komme gjennom massen av dem som vil. Det er ikke uvanlig at fotografene mottar haugesvis med telefoner fra desperate mennesker som ønsker lærlingplass. Det første halve året tar man som oftest ikke mye i et kamera. Det er svært få fotografer som tar inn lærlinger siden dette krever en del tid av fotografen. Mange ønsker å jobbe for seg selv, eller føler de ikke får gitt lærlingen nok tid med jobb ved siden av.

Ellers er mulighetene store i utlandet. Nå for tiden er det veldig mange som reiser til England og Australia. Der kan man finne rimelige skoler, med rimelige steder å bo. Samtidig kan man få en nokså høy kompetanse. I England finnes europa sin eneste rene natur-foto skole. Det er mange nisjer, og det viktigste er å finne sin nisje. Den kan ta tid å finne, derfor er et godt alternativ å velge å gå et eller to år på foto-folkehøgskole. Der har man profesjonelle fotografer som er til hjelp.

*Du skal gjennom en del ting. Komposisjonsprinsipper, digital og filmbasert, lys-setting, osv.. Det er en god del ting. På eksamen skal du gjennom alle tingene. Er usikker på om det er muntlig eller skriftlig eksamen.

*Jobbmulighetene varierer. Har du en god utdannelse og gode resultater å vise til kan det gå bra. Men når jeg sier gode resultater mener jeg ikke 1 eller 5 gode bilder liksom. Det kan ta en stund før man får jobb. (vet om en som ventet på jobb i 2 år). Det mange da gjør er å jobbe frilans i aviser, osv..

Det står litt om foto-yrket på Fotopia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikter mot yrket som fotograf, så jeg kan jo si det jeg vet :)

*Det finnes noen fotoskoler i landet, men ikke alle gir like høy kompetanse. Det som er vanligst er å gå som lærling over to år, hvor man mottar et svennebrev som gjør at man kan jobbe for en fotograf, eller starte for seg selv som portrettfotograf, brudefotograf, barnebilder, osv..

Men for å få lærlingplass må man jobbe ganske mye. Referanser og en solid prestasjonsmappe er viktig. Det er kjekt å ha jobbet hos en fotograf før man prøver å finne lærlingplass. Det er mange som vil, og fotografene kan velge i hva de vil. Mange av lærlingene er ofte godt voksne og gift med barn og hele pakka. Man skal brenne for yrket for å komme gjennom massen av dem som vil. Det er ikke uvanlig at fotografene mottar haugesvis med telefoner fra desperate mennesker som ønsker lærlingplass. Det første halve året tar man som oftest ikke mye i et kamera. Det er svært få fotografer som tar inn lærlinger siden dette krever en del tid av fotografen. Mange ønsker å jobbe for seg selv, eller føler de ikke får gitt lærlingen nok tid med jobb ved siden av.

Ellers er mulighetene store i utlandet. Nå for tiden er det veldig mange som reiser til England og Australia. Der kan man finne rimelige skoler, med rimelige steder å bo. Samtidig kan man få en nokså høy kompetanse. I England finnes europa sin eneste rene natur-foto skole. Det er mange nisjer, og det viktigste er å finne sin nisje. Den kan ta tid å finne, derfor er et godt alternativ å velge å gå et eller to år på foto-folkehøgskole. Der har man profesjonelle fotografer som er til hjelp.

*Du skal gjennom en del ting. Komposisjonsprinsipper, digital og filmbasert, lys-setting, osv.. Det er en god del ting. På eksamen skal du gjennom alle tingene. Er usikker på om det er muntlig eller skriftlig eksamen.

*Jobbmulighetene varierer. Har du en god utdannelse og gode resultater å vise til kan det gå bra. Men når jeg sier gode resultater mener jeg ikke 1 eller 5 gode bilder liksom. Det kan ta en stund før man får jobb. (vet om en som ventet på jobb i 2 år). Det mange da gjør er å jobbe frilans i aviser, osv..

Det står litt om foto-yrket på Fotopia

Takk for hjelpen ;)

Hvis det er noen andre som har noe, så trenger jeg mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Jobbmuligheter.

Det mest vanlige er vel å gå Medier og Kommunikasjon for å senere gå en fagskole eller lignende, eller få seg læreplass. Man kan også begynne rett etter ungdomsskolen og så gå en fotoskole, men det koster jo en del penger.. Jeg syns det er dårlig og alt for lite fokus på MK-linja, foto er nedprioritert på linjene og fotografene jeg har snakket med bekrefter dette.. De merker at kunnskapsnivået ikke er så høyt (det er selvfølgelig variasjoner på skolene, men sånn jevnt over er det ikke så bra).

Så som sagt finnes det mange veier å gå, enten det er videregående skole først og noe annet etterpå, eller rett på en fotoskole. Mange av skolene er ganske dyre.

Det finnes mange forskjellige retninger innen fotografyrket. Pressefotograf, arkitekturfotograf, noen fotografer tar bilder av f. eks dyr i Afrika.. Det er vel egentlig bare kreativiteten og stå på-viljen som setter grenser for å bestemme hva slags retning man tar og hva man kan jobbe med!

Men det skal nevnes at det er vanskelig å lykkes som en god fotograf, du må være tøff og du skal kunne ta gode bilder. Gjøre kundene fornøyde, hvertfall om du jobber for et studio. Kreativitet er et viktig stikkord.

Retusjering og slikt er det vanlig at andre enn fotografene tar seg av, bildene sendes som regel avgårde til noen andre.

Ellers er jeg ikke enig med Vicky i at det er så vanskelig å få seg læreplass som hun får det til å virke som. Men ja, det krever at man står på og jobber litt for plassen. Man kan ikke sitte på rumpa og forvente at andre skaffer deg plassen. Ring studio og hør om de er interessert i å ta inn en lærling, det trenger ikke være verre. Så får man ta intervju og bilder videre derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Det mest vanlige er vel å gå Medier og Kommunikasjon for å senere gå en fagskole eller lignende, eller få seg læreplass. Man kan også begynne rett etter ungdomsskolen og så gå en fotoskole, men det koster jo en del penger.. Jeg syns det er dårlig og alt for lite fokus på MK-linja, foto er nedprioritert på linjene og fotografene jeg har snakket med bekrefter dette.. De merker at kunnskapsnivået ikke er så høyt (det er selvfølgelig variasjoner på skolene, men sånn jevnt over er det ikke så bra).

Så som sagt finnes det mange veier å gå, enten det er videregående skole først og noe annet etterpå, eller rett på en fotoskole. Mange av skolene er ganske dyre.

Den er jeg enig i.

Ellers er jeg ikke enig med Vicky i at det er så vanskelig å få seg læreplass som hun får det til å virke som. Men ja, det krever at man står på og jobber litt for plassen. Man kan ikke sitte på rumpa og forvente at andre skaffer deg plassen. Ring studio og hør om de er interessert i å ta inn en lærling, det trenger ikke være verre. Så får man ta intervju og bilder videre derfra :P

Her i området er det nokså vanskelig. Når det er 10 stk som vil og det bare finnes en plass blir det gjerne litt vanskeligere. Og jeg kjenner faktisk fotografer som selv sier de har fått 30 oppringninger iløped av en dag. Ofte finnes det ikke engang plasser i det hele tatt, så mange blir ventende. Men det varierer nok fra sted til sted. Vil man så er det bare å stå på, for vil man nok går det som oftest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Opprett ny...