Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode middagsoppskrifter

Espen

Recommended Posts

Skrevet

Tenkte vi måtte ha en tråd der vi deler middagsoppskrifter. Litt morsomt og få tips til andre om middag.

Prøver meg med et ungkars eksempel :)

Kjøttdeig og pasta

Du trenger:

Kjøttdeig 400-500g

Dolmio

Pasta(skruer, spaghetti, eller hva du foretrekker!)

Fremgangsmåte:

Brun kjøttdeig i en panne, imens du begynner og koke opp vann til pastaen.

Når kjøttdeigen har blitt brun slenger du i Dolmio sausen. Blander dette ut og lar det småkoke i panna en 10-15 minutter.

Når vannet koker, er det bare og koke opp pastaen - Litt forskjellig hvor lenge den skal koke så les det på pakka.

Tid:

Ca 20 minutter!

Vanskelighetsgrad

Enkelt

Pris

Ca 60-70 kr.

Tips

Strø litt ost på toppen, og la det smelte.

Dolmio finnes i flere smaker, blandt annet hvitløk!

Skrevet

Fantastiske burritos

Du trenger: Strimlet kylling (eller filèer som du strimler), ca 350/400 gram til tre personer.

Paprika, løk, mais+ de salatingrediensene du ønsker.

Burritos-krydder, salsasaus og rømme.

Tortilla-lefser.

Kjøp strimlet kylling, og stek til de er gjennomstekte. Strimle opp paprika og løk (velg litt grønnsaker etter smak og behag- men disse er best), og stek sammen med kjøttet. Ha i posen med burritos-krydder, og litt vann. La det småkoke til det meste av vannet er borte. Smør litt salsasaus i hver tortilla, strø på litt mais, litt ost og legg i litt kjøtt, paprika og løk. Rull tortillaene sammen, og legg tett i tett i en ildfast form. Strø masse ost oppå, og hiv i ovnen på ca 200 grader, i rundt ti minutter. Servèr med en frisk salat og rømme til. NAM!

P.S. Denne fantastiske retten kan også gjøres vegetarisk, bytt ut kjøttet med røde chilibønner. Utrolig godt!

Varm linsesalat med lefse

Vegetarisk og ultrasunn.

Du trenger:

Linser

To bokser hermetiske tomater

Agurk

Mais

Cherry-tomater

Gulrot

Løk

Squash, aubergine++

Couscous

Tortilla lefse

Cheddar ost (eller eventuelt jarlsberg eller no)

Fiks linsene sånn som det står på pakken (de må ligge i bløt en stund). Finn en gryte, ha i linser, hermetiske tomater i biter (ikke de hele) og de andre grønnsakene, pluss litt couscous. Kok til grønnsakene er litt myke, og smak til med krydder (agurken skal ikke haes i før til slutt). Skjær tortillaene i trekanter (sånn som når man lager quesedillas), og legg ost i mellom to og to.. Hiv i ovnen i et kvarter ca. Veldig godt, og veldig sunt (hvis man ser bort ifra lefsene... Men hey:p)

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Skrevet

Hvis dere blir leie av Espens spagetti, så kan dere jo bruke kjøttedeigen til noe litt mer fantasifullt :P :

Ariadnes kjøttboller: (Det vil si mine greske variant)

1 pakke kjøttdeig

ca 1/2 teskje salt (Kanskje litt mer?)

litt kvernet pepper

litt revet muskatnøtt (finnes også ferdig pulverisert)

litt fersk timian (finnes også tørket. Står sammen med krydder)

litt persille.

1 egg

1 revet løk

1- 2 dl kokt ris

Griljeringsmel.

Bland kjøttdeig og krydder godt sammen med en gaffel. Bland inn resten. Jobb alt godt sammen. Lag små boller (det blir ca 20 stk) og vend dem i griljeringsmel. Stekes på middels varme på alle kanter til de er gyldenbrune og gjennomstekte.

Serveres med poteter eller makaroni og salat.

Gresk salat:

Tomat. agurk, løk oliven og fetaost. Hell over litt god olivenolje på egen posjon.

Parakalå! :rolleyes:

Skrevet

Verdens beste bruschetta (vegetar)!

NAM NAM! :P

(400 g spekeskinke) - kan sløyfes

4 skive lyst brød

2 ss olivenolje

2 stk. finhakket tomat

½ stk. finhakket rødløk

1 stk. finhakket avocado

1 båt hvitløk

2 ss frisk basilikum

½ dl olivenolje

½ ts salt

½ ts pepper

Slik gjør du:

1. Varm olivenolje i en panne. Stek brødet til det blir sprøtt og gyllent.

2. Bland tomater, løk, avokado, hvitløk, basilikum og olivenolje i en bolle.

3. Legg en skive spekeskinke på hver brødskive og fordel blandingen på toppen.

PSST:

Brødskivene kan også pensles med olivenolje og stekes i ovn på 250° C i ca. 5 minutter eller til skivene er sprø og gyldne.

Jeg lager denne stadig vekk, dog uten oppskrift. Den er i alle fall supergod og sunn, og er en fin forrett/smårett dersom man ikke er veldig sulten. Spiser man mye blir man veldig mett skal jeg love dere!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...