Gå til innhold
Hundesonen.no

Shaping og targeting?


Peers

Recommended Posts

Sitter og leser "Klikkertrening for din hund" om dagen, og her er det to ord som går igjen mye: shaping og targeting. Noen som på en enkel og grei måte kunne forklart meg hva dette egentlig er? Forstår det til en viss grad, men hadde vært greit å få en ordentlig definisjon på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og leser "Klikkertrening for din hund" om dagen, og her er det to ord som går igjen mye: shaping og targeting. Noen som på en enkel og grei måte kunne forklart meg hva dette egentlig er? Forstår det til en viss grad, men hadde vært greit å få en ordentlig definisjon på det :)

Det er vanskelig å forklare det bedre enn boken, men jeg kan jo prøve:

Shaping kan også kalles suksessiv tilnærming, noe jeg synes sier mer. Når man skal lære hunden en atferd som sjelden forekommer naturlig (fx snurre rundt), så kan man klikke for ting som ligner på målatferden, altså å snurre rundt. Man venter ikke til hunden snurrer helt rundt, men begynner å klikke for ting som ligner på det, eller er starten på det. Det står beskrevet nøyere i boken, hvordan man da går frem. Man nærmer seg altså målatferden gradvis, i små steg, og former frem atferd ved å klikke for ting som ligner/er nærmere atferden.

Targeting er at man lærer hunden å berøre noe med en kroppsdel, fx berøre en musematte med poten, eller en post-it-lapp med snuten. Targeting er ikke en øvelse i seg selv på den måten, men når hunden skjønner prinsippet, kan target brukes som "klikkertreneren lokking". Hvis man vil at hunden skal lære seg å legge seg i kurven sin på kommando, så lærer man den først å legge seg på en musematte (eller noe annet tilsvarende). Så legger man musematten i kurven til hunden, og repeterer at hunden skal gå bort til kurven og legge seg på musematten noen ganger. Deretter tar man vekk musematten, og man får da forhåpentligvis targetoverføring, dvs at hunden nå ser kurven sin som en target, selv om musematten ikke er der mer. Det sies at når hunden er target-klok (en form for klikkerklok), så kan man enklere fjerne targeten, enn man kan fjerne lokking. Alternativet ville jo være å lokke hunden til kurven, fx, og belønne når den la seg ned.

Man kan også shape inn det å legge seg i kurven. Da begynner man med at man klikker for når hunden ser på/går mot/er i nærheten av kurven. Etterhvert skjønner hunden at det er noe med kurven som er viktig. Hunden vil mest sannsynlig prøve å gå oppi kurven sin, og da klikker man, selv om den ikke ligger enda. Når hunden har skjønt at den må være i kurven for å få klikk, kan man holde tilbake klikket litt, sånn at hunden prøver å gjøre ting i kurven sin. Hvis den setter seg, kan man klikke for det, siden det er nærmere å legge seg, enn det å bare surre rundt oppi kurven er. Etterhvert vil hunden kanskje legge seg, og da klikker man selvsagt, og belønner dette flere ganger. Når hunden kan gå til kurven sin og legge seg flere ganger på rad, og det er sannsynlig at hunden gjør det igjen, kan man begynne å legge på kommando, men det går jeg ikke inn på her. Altså kan denne atferden (gå og legge seg i kurven) trenes inn på forskjellige måter, selv om man klikkertrener. Man kan også legge det mer til rette for at hunden kommer til å skjønne det raskere, ved å plassere seg selv nært kurven, ta vekk andre spennende ting, sette kurven midt på gulvet sånn at den er tydelig synlig, for så senere å flytte den dit den vanligvis står osv.

Håper du ble litt klokere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, jeg ble mye klokere! Ser ut til at du kan en del om dette her, mulig jeg må benytte deg som guru flere ganger nå når jeg skal prøve en overgang til helt eller delvis klikkertrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, jeg ble mye klokere! Ser ut til at du kan en del om dette her, mulig jeg må benytte deg som guru flere ganger nå når jeg skal prøve en overgang til helt eller delvis klikkertrening :)

Nåja, jeg er ikke akkurat den som kan mest her.. :) Fanny og Thomas er jo klikkertrenere, bla, og det fins folk her på sonen som har drevet med klikkertrening mye, mye lenger enn jeg har. Men jeg kan jo svare så godt jeg kan på det jeg kan svare på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...