Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva menes med "voksen hund" i Hundeloven?

Petra

Recommended Posts

I følge den nye hundeloven kan kommunen sette vilkår for å holde mer enn et bestemt antall voksne hunder i en husholdning eller på en eiendom. Men jeg finner ikke noe om hvor gammel en hund skal være for å regnes som voksen. Er det noen av dere som har noen ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at det er hunder over 6 mnd. Dette for at oppdrettere skal kunne drive oppdrett. Altså en oppdretter kan ha fire voksne hunder, og et valpekull, men hvis valpekullet (på fx 5 valper), blir over 6 mnd, sitter h*n plutselig med 9 voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, er det ikke mer enn 6 måneder? Det ville ikke falt meg inn å kalle en hund på 6-7 mnd for voksen, så jeg hadde tippa på ett år eller noe sånt... NKK opererer vel med junior opp til 15 mnd og unghund opp til 2 år på sine utstillinger, så 6 mnd var jo veldig lite.

Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke NKK som har laget hundeloven (da hadde den nok vørt litt annerledes). En hund på 6 mnd er jo ikke voksen, men et sted må kommunen kunne sette en grense, og jeg mener å ha hørt at det er for at folk fremdeles skal kunne drive oppdrett uten å bryte loven. Hadde loven vært at det ikke er lov å ha fx mer enn fire hunder, og man fikk et kull på 6 i tillegg til sine to andre hunder, så er man jo ille ute. Derfor har man sagt at "voksne" hunder i et visst antall er greit, valper kan man ha så mange man vil av, liksom. Og så får de fleste oppdrettere solgt valpene før de er 6 mnd uansett. Men nei, en hund på 6 mnd er jo ikke voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner godt hva du mener! Grunnen til at jeg dro inn NKK var at siden det ikke står presisert i loven (så vidt jeg kan se) hva som menes med en voksen hund så må jo folk prøve å resonnere seg frem til det på et vis og da er det vel naturlig å se på hva f.eks. NKK mener er voksent. Og da kan man jo gå på en skikkelig smell hvis man tror det er greit med "valper" opp til to år...

Du vet ikke hvor du har hørt dette hen, da? Eller forslag til hvor man evt kan finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men hva gjør dem med dem som kjører aktivt med hundespann og har 10 12 16 hunder da? Dette er da brukshunder og når noen av dem får kull igjen da blir det mange da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner godt hva du mener! Grunnen til at jeg dro inn NKK var at siden det ikke står presisert i loven (så vidt jeg kan se) hva som menes med en voksen hund så må jo folk prøve å resonnere seg frem til det på et vis og da er det vel naturlig å se på hva f.eks. NKK mener er voksent. Og da kan man jo gå på en skikkelig smell hvis man tror det er greit med "valper" opp til to år...

Du vet ikke hvor du har hørt dette hen, da? Eller forslag til hvor man evt kan finne ut av dette?

Husker ikke hvor jeg hørte det. Kanskje jeg leste det her på sonen et sted? Eller da jeg var på foredrag ang hundeloven? :):)

Men hva gjør dem med dem som kjører aktivt med hundespann og har 10 12 16 hunder da? Dette er da brukshunder og når noen av dem får kull igjen da blir det mange da.

Dette er ikke en lov som gjelder i hele landet, men kommuner kan lage egne lover som gjelder i den kommunen. De kan lage egne lover når det gjelder antall hunder, eller båndetvang, osv. I kommuner med lav folketetthet er sikkert ikke dette et problem, og kommuner "i nord" hvor det drives mye med hundekjøring har sikkert ikke slike lover. Evt kan jo kommunen lage en lov som sier at alle som ikke driver med hundekjøring får ha max fire hunder, fx. Jeg har dessverre ikke oversikt over hvilke kommuner som har bestemt hva, men det finner du på lovdata.no :)

Edit: Der står det kanskje også hva som er "voksen" alder. Altså i den spesifikke loven/forskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke oversikt over hvilke kommuner som har bestemt hva, men det finner du på lovdata.no :)

Edit: Der står det kanskje også hva som er "voksen" alder. Altså i den spesifikke loven/forskriften.

He he, hadde det bare vært så vel :-) Neida, der sto det akkurat det jeg siterte i det første innlegget mitt, om at kommunene hadde mulighet til å sette begrensninger på antall voksne hunder. Ikke ett ord om hva som mentes med dette. Det ska'kke værra lett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, hadde det bare vært så vel :-) Neida, der sto det akkurat det jeg siterte i det første innlegget mitt, om at kommunene hadde mulighet til å sette begrensninger på antall voksne hunder. Ikke ett ord om hva som mentes med dette. Det ska'kke værra lett :rolleyes:

Fant du en kommune som hadde hunde-begrensing, og så stod det ikke antall hunder, og hva som menes med voksen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette nye i loven: det betyr bare at kommunene kan sette begrensninger om de føler for det?

Om de vil kan de ha ubegrenset mengde hunder som maksimumsregel i kommunen?

Leste om en kommune som foreslo en hunde per familie som maks, det hadde blitt rart i familien min. Her har vi alltid hatt minst to:)

Hundeloven er egentlig litt antihund- lov føler jeg til tider... den er jo ofte laget for folk som har noe imot hunder ikke for hundene.. men sånn er vel livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Sorry, dårlig formulering. Først leste jeg i forskriftene om hundehold for en konkret kommune. Der sto det at man kun kan ha mer enn X antall voksne hunder hvis man bor sånn og sånn. Antallet var altså nevnt, men ikke hva de regnet som en voksen hund. Så sjekket jeg selve hundeloven, og der sto det bare at hver kommune kan sette begrensninger på antall voksne hunder. Fremdeles ikke ett ord om hvor grensa mellom valp og voksen går. Da er det jo ikke så lett å vite hva man skal gjøre for å holde seg innenfor lovens grenser...

Shilamon: Det er opp til hver enkelt kommune om de vil ha en antallsbegrensning eller ikke, det er ikke noe de er nødt til å innføre. I de kommunene som har valgt å innføre dette er det vel ofte sånn at begrensningen kun gjelder i tettbebygd strøk, mens man kan ha så mange man vil om man bor på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...