Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva menes med "voksen hund" i Hundeloven?


Petra

Recommended Posts

I følge den nye hundeloven kan kommunen sette vilkår for å holde mer enn et bestemt antall voksne hunder i en husholdning eller på en eiendom. Men jeg finner ikke noe om hvor gammel en hund skal være for å regnes som voksen. Er det noen av dere som har noen ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at det er hunder over 6 mnd. Dette for at oppdrettere skal kunne drive oppdrett. Altså en oppdretter kan ha fire voksne hunder, og et valpekull, men hvis valpekullet (på fx 5 valper), blir over 6 mnd, sitter h*n plutselig med 9 voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, er det ikke mer enn 6 måneder? Det ville ikke falt meg inn å kalle en hund på 6-7 mnd for voksen, så jeg hadde tippa på ett år eller noe sånt... NKK opererer vel med junior opp til 15 mnd og unghund opp til 2 år på sine utstillinger, så 6 mnd var jo veldig lite.

Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke NKK som har laget hundeloven (da hadde den nok vørt litt annerledes). En hund på 6 mnd er jo ikke voksen, men et sted må kommunen kunne sette en grense, og jeg mener å ha hørt at det er for at folk fremdeles skal kunne drive oppdrett uten å bryte loven. Hadde loven vært at det ikke er lov å ha fx mer enn fire hunder, og man fikk et kull på 6 i tillegg til sine to andre hunder, så er man jo ille ute. Derfor har man sagt at "voksne" hunder i et visst antall er greit, valper kan man ha så mange man vil av, liksom. Og så får de fleste oppdrettere solgt valpene før de er 6 mnd uansett. Men nei, en hund på 6 mnd er jo ikke voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner godt hva du mener! Grunnen til at jeg dro inn NKK var at siden det ikke står presisert i loven (så vidt jeg kan se) hva som menes med en voksen hund så må jo folk prøve å resonnere seg frem til det på et vis og da er det vel naturlig å se på hva f.eks. NKK mener er voksent. Og da kan man jo gå på en skikkelig smell hvis man tror det er greit med "valper" opp til to år...

Du vet ikke hvor du har hørt dette hen, da? Eller forslag til hvor man evt kan finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men hva gjør dem med dem som kjører aktivt med hundespann og har 10 12 16 hunder da? Dette er da brukshunder og når noen av dem får kull igjen da blir det mange da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner godt hva du mener! Grunnen til at jeg dro inn NKK var at siden det ikke står presisert i loven (så vidt jeg kan se) hva som menes med en voksen hund så må jo folk prøve å resonnere seg frem til det på et vis og da er det vel naturlig å se på hva f.eks. NKK mener er voksent. Og da kan man jo gå på en skikkelig smell hvis man tror det er greit med "valper" opp til to år...

Du vet ikke hvor du har hørt dette hen, da? Eller forslag til hvor man evt kan finne ut av dette?

Husker ikke hvor jeg hørte det. Kanskje jeg leste det her på sonen et sted? Eller da jeg var på foredrag ang hundeloven? :):)

Men hva gjør dem med dem som kjører aktivt med hundespann og har 10 12 16 hunder da? Dette er da brukshunder og når noen av dem får kull igjen da blir det mange da.

Dette er ikke en lov som gjelder i hele landet, men kommuner kan lage egne lover som gjelder i den kommunen. De kan lage egne lover når det gjelder antall hunder, eller båndetvang, osv. I kommuner med lav folketetthet er sikkert ikke dette et problem, og kommuner "i nord" hvor det drives mye med hundekjøring har sikkert ikke slike lover. Evt kan jo kommunen lage en lov som sier at alle som ikke driver med hundekjøring får ha max fire hunder, fx. Jeg har dessverre ikke oversikt over hvilke kommuner som har bestemt hva, men det finner du på lovdata.no :)

Edit: Der står det kanskje også hva som er "voksen" alder. Altså i den spesifikke loven/forskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke oversikt over hvilke kommuner som har bestemt hva, men det finner du på lovdata.no :)

Edit: Der står det kanskje også hva som er "voksen" alder. Altså i den spesifikke loven/forskriften.

He he, hadde det bare vært så vel :-) Neida, der sto det akkurat det jeg siterte i det første innlegget mitt, om at kommunene hadde mulighet til å sette begrensninger på antall voksne hunder. Ikke ett ord om hva som mentes med dette. Det ska'kke værra lett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, hadde det bare vært så vel :-) Neida, der sto det akkurat det jeg siterte i det første innlegget mitt, om at kommunene hadde mulighet til å sette begrensninger på antall voksne hunder. Ikke ett ord om hva som mentes med dette. Det ska'kke værra lett :rolleyes:

Fant du en kommune som hadde hunde-begrensing, og så stod det ikke antall hunder, og hva som menes med voksen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette nye i loven: det betyr bare at kommunene kan sette begrensninger om de føler for det?

Om de vil kan de ha ubegrenset mengde hunder som maksimumsregel i kommunen?

Leste om en kommune som foreslo en hunde per familie som maks, det hadde blitt rart i familien min. Her har vi alltid hatt minst to:)

Hundeloven er egentlig litt antihund- lov føler jeg til tider... den er jo ofte laget for folk som har noe imot hunder ikke for hundene.. men sånn er vel livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra: Sorry, dårlig formulering. Først leste jeg i forskriftene om hundehold for en konkret kommune. Der sto det at man kun kan ha mer enn X antall voksne hunder hvis man bor sånn og sånn. Antallet var altså nevnt, men ikke hva de regnet som en voksen hund. Så sjekket jeg selve hundeloven, og der sto det bare at hver kommune kan sette begrensninger på antall voksne hunder. Fremdeles ikke ett ord om hvor grensa mellom valp og voksen går. Da er det jo ikke så lett å vite hva man skal gjøre for å holde seg innenfor lovens grenser...

Shilamon: Det er opp til hver enkelt kommune om de vil ha en antallsbegrensning eller ikke, det er ikke noe de er nødt til å innføre. I de kommunene som har valgt å innføre dette er det vel ofte sånn at begrensningen kun gjelder i tettbebygd strøk, mens man kan ha så mange man vil om man bor på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...