Gå til innhold
Hundesonen.no

Duetrening

Artemis

Recommended Posts

Ja, i dag har jeg vært pliktoppfyllende fuglehundeier og trent på duer, selv om hunden aldri skal brukes til jakt :whistle:

Bl.a. tok de i dag en due som de snurret/veivet rundt i hånden mens hodet slang til alle kanter, før de la den ned på gresset. Dette for at den skulle være veldig omtåket, og bruke lang tid på å orientere seg før den lettet. Jeg synes at det så ganske brutalt ut for den stakkers duen, og lurer egentlig på om dette er vanlig praksis?! Det så jo nesten ut som om den skulle brekke nakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i dag har jeg vært pliktoppfyllende fuglehundeier og trent på duer, selv om hunden aldri skal brukes til jakt :)

Bl.a. tok de i dag en due som de snurret/veivet rundt i hånden mens hodet slang til alle kanter, før de la den ned på gresset. Dette for at den skulle være veldig omtåket, og bruke lang tid på å orientere seg før den lettet. Jeg synes at det så ganske brutalt ut for den stakkers duen, og lurer egentlig på om dette er vanlig praksis?! Det så jo nesten ut som om den skulle brekke nakken!

Tror ikke det er "vanlig praksis" nei, dvs jeg håper iallefall det..

De jeg har hørt om som driver seriøst bruker "utløsermaskiner". Altså, de setter duen inni ett bur som åpnes med ett tastetrykk fra en fjernkontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det ene kurset jeg var på, med duer, gjorde de det ikke sånn. Der ble det brukt utløsermaskin. Hele opplegget var forøvrig ulovlig, eller i alle fall helt på kanten, siden treningsplassen var inngjerdet. Joda, duene kunne jo fly, men de var prisgitt utløsermekanismen. De ble også plassert i små bur, hvorpå hundene skulle ta stand når de nærmet seg. Duene bodde i et skur/en brakke like ved innhegningen, og de kom jo flyvende tilbake når de var blitt kastet opp i luften. Men det er muligens mer i duers natur å gjøre det, enn utifra duers fornuft.

Det jeg så, som kan minne om det du beskriver, var da instruktøren skulle demonstrere at hans egen hund tålte duer, ved å holde duen i føttene (slik at den kunne flakse med vingene), og tok duen over hele kroppen på hunden mens den satt i ro. Under magen, ved munnen, oppå hodet osv. Ganske imponerende, men jeg lurer på hvordan han hadde lært inn dette.. :) (Men duen ble ikke så omtåket, for den ble jo ikke ristet, men dog håndtert på u-due-lig vis..) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er en del folk som gjør dette/bruker denne metoden. En bedre og mer human måte er å legge hode til duen under vingen, da ligger den rolig en stund, før den flyr avgårde.

Due trening er veldig omstridt da det er mange meninger om duenes vel og ve.

Støkkmaskin ( utkaster ) er vel ikke verdens mest humane løsning den heller .....

Så sant jeg kan så holder jeg meg unna due trening og trener heller på rapphøns, qvale og fasan - de har litt mer frihet og mer naturlig situasjon for hunden ( vær obs på at fasan løper mye, så den bør unge hunder holde seg litt unna før de behersker det ).

Det som er viktig med due trening er å finne en dyktig instruktør, som også behandler duene sine pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

jeg var på duetrening i helgen. På lørdag var du rolig i hånden til "duemannen" og han holdt hodet under vingen slik monica beskrev. Idag var de i maskiner og ble "skutt" ut ved tastertrykk.

For meg (og hunden) var dette en veldig nyttig trening og erfaring, da jeg har en veldig uerfaren unghund som er vant med å jakte på egenhånd uten menneskelig innflytelse. Duene var overraskende rolig og jeg og bikkja fikk lært mye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Skal man starte ny tråd for året?  Jeg tenkte at jeg hadde et fremtidig problem da valpen begynte jukke på leggen min i går. Bare noen få super forsiktige jukkebevegelser, ikke faktisk jukking, men så stor hund som han her blir etterhvert, så var det ikke så bagatell som det kunne vært. Så begynte han igjen nå mens jeg drev med noe på benken. Mer manisk. Slo meg som en potensiell humorvideo: Effekten av manipulative love bombing, they fall madly in love with you ^^ ..men på alvor, så tror jeg han bare ville ha kos. Klengete baby som søkte nærhet. Løftet ham opp fordi han er ikke noen dominant macho som prøver ta over alpha posisjonen eller tilfredsstille seg selv seksuelt på leggen min, han er bare en rådvill og forvirret liten baby som er skikkelig overtrøtt, og som med menneskebabyer, så tror jeg "skrikerkur" ved negativ straff eller en "positiv" korrigering skader han og relasjonen mer enn det oppdrar han på det stadiet her.  Han smeltet fullstendig i armene mine. Roet seg og slappet av med hele seg i det øyeblikket han følte seg trygg og ivaretatt. Alt han trengte var bekreftelse på at han har et safe sted å sove, hvilket altså et under min beskyttelse, for jeg er stor og sterk og hamler opp med hva enn som måtte dukke opp av trusler Point being: Det var ikke dominans, det var ikke seksualitet, det var bare en refleks bevegelse fra å hoppe opp (vil mot ansiktet og armene) og ende med noe plassert mellom fremlabbene mot brystet. Problematferd jeg heller får finne løsninger på siden.  
    • Har vært hos fire ulike. Samme erfaring med alle 😊 Opplever at de har veldig bra holdning til hundetrening.
    • Det er forskjell på trening og situasjonshåndtering. Jeg løfter hunden etter ørene glatt, hvis det er liv om å gjøre. Men det har jo ingenting å gjøre med trening eller treningsmetoder. Så bra! Er det en helhetlig filosofi som gjelder alle instruktørene, eller de instruktørene du har vært hos?  
    • Kun positive erfaringer med K9. Masse kompetanse på instruktørene. Ingen fysisk avstraffelse av hundene, kun bruk av belønning og stemme ved korreksjon.
    • Ukultur.  Selv om det ikke skader hunden, bare er smertefullt eller ubehagelig, og det er effektivt, så synes ikke jeg det er greit. SÅ alvorlig er ikke hundeSPORT at en kan tillate seg å TVINGE hundene med makt. Avslører i beste fall bare at en ikke er en så flink trener som en gjerne skulle vært, om en ikke klarer motivere hunden til å utføre øvelsene riktig. Jeg mener det finnes force majeure, der en adferd potensielt er farlig for liv og helse, ta f.eks. forebyggende strømming mot sau eller akutt brutale rykk i bånd når fører har begått en dum feilvurdering av hund og situasjon og den gjør utfall mot noen eller hopper ut i veien for å gjete en bil, eller annet uforutsett og en MÅ handle uten noen tid til å tenke seg om, men ufarlig "tjenestenekt" i sportsutøvelse er noe annet. 80-tallet ringte og ville ha holdningene sine tilbake.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...