Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Hamar


C.J

Recommended Posts

Jeg planlegger å reise til Hamar i år (Vikingskipet altså - tror alle skjønte det, men jaujau :)). Jeg har aldri vært der så vet ikke hvordan jeg lettest/billigst kommer meg dit. Vet ikke om jeg tar hund med meg eller ei.

Jeg tenkte å ta tog fra Bergen til Oslo. Men hva skjer videre? Det går vel tog fra Oslo til Hamar også? Og hvor langt er det fra togstasjonen i Hamar til Vikingskipet?

Hvordan og når reiser dere bergensfolk til Hamar?

Og hvordan er det med opphold der? Hvor kan en bo med hund?

Vet jeg er tidlig ute, men kjeder meg og tenkte jeg kunne planlegge reisen allerede nå :)

Vet at jeg kunne søket opp i dette selv, og ber ikke dere sjekke opp i det for meg, men dere som har vært der før kan kanskje fortelle hvordan dere reiste dit/hvordan dere bodde?

Mulig jeg ikke leter godt nok, men kunne ikke finne noe info om NKK Hamar 2007, liksomk selve utstillingen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tog fra oslo til hamar går, og de fleste hotellene i Hamar tillater hunder(hvertfall den helga) men du bør skyndte deg å ringe for det meste er nok fullt nå men du kan fortsatt havne på liste over eventuelle ledige rom om noen avbestiller=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke tidlig ute nei, er vel venteliste på å få rom på de nærmeste stedene.

Om du ikke har med deg mye er det ikke noe problem å gå fra togstasjonen til skipet. Tar vel kanskje 20 minutter. Men det er ikke noe du gjør med en stor sekk, et bur og flere hunder. Drosje går også, tror ikke det koster så mye siden det er så kort..

Å finne noe sted å overnatte i nærheten nå tror jeg du bare kan glemme dessverre.

Er så sykt glad jeg har rom på motellet rett over veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stortsett alltid bestilt hotell uka før vi, og det gjorde vi også i fjor (nordisk vinner). Gikk helt uproblematisk. Hotellrom for agilityvm dog, det har jeg booket for lenge siden :)

Ting går litt i surr hos meg.. Nordisk vinner - er ikke det hvert år?? :) Tenkte at det var liksom det som "var" NKK Hamar.. Men NKK Hamar - det er Norges største hundeutstilling sant??

Har også hørt om Vinnergalla - er det i forbindelse med Nordisk vinner, eller NKK Hamar?

Ja, når jeg tenker meg om så er jeg jo slettes ikke tidlig ute, -jeg er faktisk ganske sent ute :) Når det gjelder hotell og slikt, men selve reisen har jeg vel god tid å planlegge..? Eller blir det fort fullt på tog og slikt og? Er det begrenset hvor mange hunder de tar med på de forskjellige avganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel arrangeres Norsk Vinner på NKK Hamar, men i fjor var Nordisk vinner her i Norge(som bytter på å være i de forskjellige nordiske landene) som ble lagt til NKK Hamar, Norsk Vinner var da på Bjerke. I år er Norsk Vinner igjen på NKK Hamar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg tenker meg om så er jeg jo slettes ikke tidlig ute, -jeg er faktisk ganske sent ute :) Når det gjelder hotell og slikt, men selve reisen har jeg vel god tid å planlegge..? Eller blir det fort fullt på tog og slikt og? Er det begrenset hvor mange hunder de tar med på de forskjellige avganger?

På nattogene er det ubegrenset med plass. Eller, ubegrenset og ubegrenset... Det er i alle fall god plass. På dagtogene er det derimot trangere, kun tre hundeplasser og nesten helt umulig å få satt opp bur. Virkelig håpløst! Men det går greit å sitte på gulvet med mindre du er veldig nøye på det, altså. Stort sett tror jeg det går greit å få plass, og om det blir fullt på et dagtog får du jo heller ta et nattog osv.

Fra Oslo kan du både ta lokaltoget som går til Lillehammer (stopper på Hamar), og regiontoget som går til Trondheim (stopper også på Hamar). Om jeg ikke husker helt feil, er det også tog som går fra Oslo og kun til Hamar, eller om Røros til Trondheim eller noe. Du har i alle fall gode muligheter til å komme deg fra Oslo til Hamar!

I år, som i fjor, sover jeg på et hotell i sentrum, rett ved togstasjonen og ca tjue minutters gange til Vikingskipet (fin morgenlufting for hunden!). I 2005 bodde jeg på Rica, som ligger omtrent fire km fra Vikingskipet. Da tok jeg taxi ned den ene dagen, og buss opp og ned resten. Buss er jo greit nok, det er jo ikke så mange passasjerer så jeg tror de er behjelpelige med å stoppe så nærme hotellet som mulig, hehe. Tar du taxi, vil jeg anbefale deg å få dem til å stoppe et lite stykke fra selve skipet. Det går en femtilapp bare på å komme inn på parkeringsplassen og bli satt av der. Da er det bedre å gå hundre meter og spare de kronene. I helgene er det egne priser, så i alle fall på søndager koster det nitti kroner fra togstasjonen til skipet. Ikke verdt det, det går jo såpass greit å bare gå.

Vil anbefale deg å sjekke ut overnatting på Scandic (der arrangeres Vinnergallaen forresten), First Hotell Victoria og Rica. Blir fort litt dyrt altså, men såpass må man kanskje tåle?

Vinnergallaen er et slags match show for NKK BIG-plasserte hunder. Det skjer på kvelden på lørdagen, og er i forbindelse med en festmiddag. Alle kan komme å se på selv om man ikke har hund som skal være med, men man må selvsagt betale, og dessuten så må man ha på seg festantrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestilte hotell rom 3 dagerfør i fjor elnoe, funka helt fint å få et dobbeltrom d:)

(Nå reiste vi uten hund denne gangen da, si en viss person, uten å nevne navn hadde glemt å melde på.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kontaktet Rica Hotell Hamar, og der hadde de ledig! 1099,- for dobbeltrom pluss 200,- per hund per natt. Men det er 6 km (tror det var det hun sa) til Vikingskipet og jeg måtte først ta buss til Hamar sentrum, deretter til skipet.. Blir det vanskelig med hund tror dere?? Og går det mange busser i det hele tatt?? Andre som skal bo her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Har nettopp kontaktet Rica Hotell Hamar, og der hadde de ledig! 1099,- for dobbeltrom pluss 200,- per hund per natt. Men det er 6 km (tror det var det hun sa) til Vikingskipet og jeg måtte først ta buss til Hamar sentrum, deretter til skipet.. Blir det vanskelig med hund tror dere?? Og går det mange busser i det hele tatt?? Andre som skal bo her?

Bodde der i fjor jeg... Var et stykke unna skipet iallefall..

Og om du skal bade hund der, så sliter du litt.. Jeg hadde belaget meg på å bade hund på hotellet, men det endte i at jeg måtte sitte i dusjen. ( ikke badekar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt rom tvers over veien i 3 år nå. Det er veldig praktisk. Og så slipper man å bestille når man er fast gjest. Regningen kommer i posten, med betalingsfrist i oktober...

De første årene bodde vi i bobil, men nå er det bare jeg som reiser, så da er det greit å ha rom.

Kjører bil nedover, enten alene eller sammen med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kontaktet Rica Hotell Hamar, og der hadde de ledig! 1099,- for dobbeltrom pluss 200,- per hund per natt. Men det er 6 km (tror det var det hun sa) til Vikingskipet og jeg måtte først ta buss til Hamar sentrum, deretter til skipet.. Blir det vanskelig med hund tror dere?? Og går det mange busser i det hele tatt?? Andre som skal bo her?

Bodde der i fjor, der er du avhengig av Taxi/ noen å sitte på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du taxi? Vet du hvor mye det koster en vei?? Fra hotellet til skipet?

Jeg tok taxi fra Rica en gang, lørdag morgen når alle sammen var på vei til å parkere og stresse seg inn i hallen. Da ble det 170 kroner, men hadde bare blitt 110 eller noe om jeg hadde bedt om å bli satt av et par hundre meter lenger bort. Betalte mye for å bli kjørt helt inn på parkeringsplassen samtidig som det var femti andre biler som skulle inn der på en gang...

Ellers så gikk det ganske greit å ta buss til/fra togstasjonen og gå derfra til Vikingskipet. På søndag gikk riktignok første buss klokka halv tolv, men det ble egentlig nok tid i skipet det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et besøk i skipet verdt alt stresset med reisen og alle pengene brukt på opphold?? :) Er det liksom et mye større arrangement enn de vanlige NKK-utstillingene? Gidder liksom ikke å sløse bort penger..!

Nå må dere være flinke til å overtale meg - skriv ned alt dere kommer på av positive ting ved utstillingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye større enn de andre NKK-utstillingene, og det er veldig, veldig mange sonenfolk som er der. Overalt hvor jeg snur meg ser jeg kjente fjes, enten fra hundesonen eller fra andre steder.

Mange stands sånn at man kan kjøpe seg alt det man trenger og ikke trenger, og om man er flink til å smiske ender man opp med masse gratis fôrprøver og tyggebein. Siden det er såpass mange som deltar, kan man f.eks. få med seg de sjeldne rasene man liker, men samtidig få tid til å se mye agility og lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye større enn de andre NKK-utstillingene, og det er veldig, veldig mange sonenfolk som er der. Overalt hvor jeg snur meg ser jeg kjente fjes, enten fra hundesonen eller fra andre steder.

Mange stands sånn at man kan kjøpe seg alt det man trenger og ikke trenger, og om man er flink til å smiske ender man opp med masse gratis fôrprøver og tyggebein. Siden det er såpass mange som deltar, kan man f.eks. få med seg de sjeldne rasene man liker, men samtidig få tid til å se mye agility og lydighet.

Takker og bukker - jo bare ta turen! :) har planlagt alt i minste detalj nå, og har kjempelyst å reise, får kanskje med meg en venninne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der for første gang i fjor, veldig synd vi måtte reise såpass tidlig.

(Reiste opp på ettermiddagen, dro rett på vinnergalla og stilte der, rett i hallen neste dag, stilte setter så rett hjem :) )

Men absolutt mye større, mange stands - og som Ingvild sier -MYE gratis! Kom ut med flere kilo med forprøver og diverse ting - GRATIS :) hoho :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der for første gang i fjor, veldig synd vi måtte reise såpass tidlig.

(Reiste opp på ettermiddagen, dro rett på vinnergalla og stilte der, rett i hallen neste dag, stilte setter så rett hjem :twitch: )

Men absolutt mye større, mange stands - og som Ingvild sier -MYE gratis! Kom ut med flere kilo med forprøver og diverse ting - GRATIS :whistle: hoho ;)

Skal du der i år og?

Jeg gleder meg helt enormt nå! Har reservert rom på Quality Hotel Astoria, som ligger 1 min. fra togstasjonen og bare 2-3 km. fra Vikingskipet! :-) Jeg kommer til å ta natt-toget fra Bergen torsdagen, og sover på hotellet fredag-lørdag og lørdag-søndag! Besøker nok skipet både fredag og lørdag! Reiser kanskje tidlig på søndagen..

Men går det an å finne ut hvilke raser som stilles når??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...