Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Hamar

C.J

Recommended Posts

Jeg planlegger å reise til Hamar i år (Vikingskipet altså - tror alle skjønte det, men jaujau :)). Jeg har aldri vært der så vet ikke hvordan jeg lettest/billigst kommer meg dit. Vet ikke om jeg tar hund med meg eller ei.

Jeg tenkte å ta tog fra Bergen til Oslo. Men hva skjer videre? Det går vel tog fra Oslo til Hamar også? Og hvor langt er det fra togstasjonen i Hamar til Vikingskipet?

Hvordan og når reiser dere bergensfolk til Hamar?

Og hvordan er det med opphold der? Hvor kan en bo med hund?

Vet jeg er tidlig ute, men kjeder meg og tenkte jeg kunne planlegge reisen allerede nå :)

Vet at jeg kunne søket opp i dette selv, og ber ikke dere sjekke opp i det for meg, men dere som har vært der før kan kanskje fortelle hvordan dere reiste dit/hvordan dere bodde?

Mulig jeg ikke leter godt nok, men kunne ikke finne noe info om NKK Hamar 2007, liksomk selve utstillingen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tog fra oslo til hamar går, og de fleste hotellene i Hamar tillater hunder(hvertfall den helga) men du bør skyndte deg å ringe for det meste er nok fullt nå men du kan fortsatt havne på liste over eventuelle ledige rom om noen avbestiller=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke tidlig ute nei, er vel venteliste på å få rom på de nærmeste stedene.

Om du ikke har med deg mye er det ikke noe problem å gå fra togstasjonen til skipet. Tar vel kanskje 20 minutter. Men det er ikke noe du gjør med en stor sekk, et bur og flere hunder. Drosje går også, tror ikke det koster så mye siden det er så kort..

Å finne noe sted å overnatte i nærheten nå tror jeg du bare kan glemme dessverre.

Er så sykt glad jeg har rom på motellet rett over veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stortsett alltid bestilt hotell uka før vi, og det gjorde vi også i fjor (nordisk vinner). Gikk helt uproblematisk. Hotellrom for agilityvm dog, det har jeg booket for lenge siden :)

Ting går litt i surr hos meg.. Nordisk vinner - er ikke det hvert år?? :) Tenkte at det var liksom det som "var" NKK Hamar.. Men NKK Hamar - det er Norges største hundeutstilling sant??

Har også hørt om Vinnergalla - er det i forbindelse med Nordisk vinner, eller NKK Hamar?

Ja, når jeg tenker meg om så er jeg jo slettes ikke tidlig ute, -jeg er faktisk ganske sent ute :) Når det gjelder hotell og slikt, men selve reisen har jeg vel god tid å planlegge..? Eller blir det fort fullt på tog og slikt og? Er det begrenset hvor mange hunder de tar med på de forskjellige avganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel arrangeres Norsk Vinner på NKK Hamar, men i fjor var Nordisk vinner her i Norge(som bytter på å være i de forskjellige nordiske landene) som ble lagt til NKK Hamar, Norsk Vinner var da på Bjerke. I år er Norsk Vinner igjen på NKK Hamar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg tenker meg om så er jeg jo slettes ikke tidlig ute, -jeg er faktisk ganske sent ute :) Når det gjelder hotell og slikt, men selve reisen har jeg vel god tid å planlegge..? Eller blir det fort fullt på tog og slikt og? Er det begrenset hvor mange hunder de tar med på de forskjellige avganger?

På nattogene er det ubegrenset med plass. Eller, ubegrenset og ubegrenset... Det er i alle fall god plass. På dagtogene er det derimot trangere, kun tre hundeplasser og nesten helt umulig å få satt opp bur. Virkelig håpløst! Men det går greit å sitte på gulvet med mindre du er veldig nøye på det, altså. Stort sett tror jeg det går greit å få plass, og om det blir fullt på et dagtog får du jo heller ta et nattog osv.

Fra Oslo kan du både ta lokaltoget som går til Lillehammer (stopper på Hamar), og regiontoget som går til Trondheim (stopper også på Hamar). Om jeg ikke husker helt feil, er det også tog som går fra Oslo og kun til Hamar, eller om Røros til Trondheim eller noe. Du har i alle fall gode muligheter til å komme deg fra Oslo til Hamar!

I år, som i fjor, sover jeg på et hotell i sentrum, rett ved togstasjonen og ca tjue minutters gange til Vikingskipet (fin morgenlufting for hunden!). I 2005 bodde jeg på Rica, som ligger omtrent fire km fra Vikingskipet. Da tok jeg taxi ned den ene dagen, og buss opp og ned resten. Buss er jo greit nok, det er jo ikke så mange passasjerer så jeg tror de er behjelpelige med å stoppe så nærme hotellet som mulig, hehe. Tar du taxi, vil jeg anbefale deg å få dem til å stoppe et lite stykke fra selve skipet. Det går en femtilapp bare på å komme inn på parkeringsplassen og bli satt av der. Da er det bedre å gå hundre meter og spare de kronene. I helgene er det egne priser, så i alle fall på søndager koster det nitti kroner fra togstasjonen til skipet. Ikke verdt det, det går jo såpass greit å bare gå.

Vil anbefale deg å sjekke ut overnatting på Scandic (der arrangeres Vinnergallaen forresten), First Hotell Victoria og Rica. Blir fort litt dyrt altså, men såpass må man kanskje tåle?

Vinnergallaen er et slags match show for NKK BIG-plasserte hunder. Det skjer på kvelden på lørdagen, og er i forbindelse med en festmiddag. Alle kan komme å se på selv om man ikke har hund som skal være med, men man må selvsagt betale, og dessuten så må man ha på seg festantrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestilte hotell rom 3 dagerfør i fjor elnoe, funka helt fint å få et dobbeltrom d:)

(Nå reiste vi uten hund denne gangen da, si en viss person, uten å nevne navn hadde glemt å melde på.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kontaktet Rica Hotell Hamar, og der hadde de ledig! 1099,- for dobbeltrom pluss 200,- per hund per natt. Men det er 6 km (tror det var det hun sa) til Vikingskipet og jeg måtte først ta buss til Hamar sentrum, deretter til skipet.. Blir det vanskelig med hund tror dere?? Og går det mange busser i det hele tatt?? Andre som skal bo her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Har nettopp kontaktet Rica Hotell Hamar, og der hadde de ledig! 1099,- for dobbeltrom pluss 200,- per hund per natt. Men det er 6 km (tror det var det hun sa) til Vikingskipet og jeg måtte først ta buss til Hamar sentrum, deretter til skipet.. Blir det vanskelig med hund tror dere?? Og går det mange busser i det hele tatt?? Andre som skal bo her?

Bodde der i fjor jeg... Var et stykke unna skipet iallefall..

Og om du skal bade hund der, så sliter du litt.. Jeg hadde belaget meg på å bade hund på hotellet, men det endte i at jeg måtte sitte i dusjen. ( ikke badekar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt rom tvers over veien i 3 år nå. Det er veldig praktisk. Og så slipper man å bestille når man er fast gjest. Regningen kommer i posten, med betalingsfrist i oktober...

De første årene bodde vi i bobil, men nå er det bare jeg som reiser, så da er det greit å ha rom.

Kjører bil nedover, enten alene eller sammen med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde der i fjor, der er du avhengig av Taxi/ noen å sitte på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du taxi? Vet du hvor mye det koster en vei?? Fra hotellet til skipet?

Jeg tok taxi fra Rica en gang, lørdag morgen når alle sammen var på vei til å parkere og stresse seg inn i hallen. Da ble det 170 kroner, men hadde bare blitt 110 eller noe om jeg hadde bedt om å bli satt av et par hundre meter lenger bort. Betalte mye for å bli kjørt helt inn på parkeringsplassen samtidig som det var femti andre biler som skulle inn der på en gang...

Ellers så gikk det ganske greit å ta buss til/fra togstasjonen og gå derfra til Vikingskipet. På søndag gikk riktignok første buss klokka halv tolv, men det ble egentlig nok tid i skipet det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et besøk i skipet verdt alt stresset med reisen og alle pengene brukt på opphold?? :) Er det liksom et mye større arrangement enn de vanlige NKK-utstillingene? Gidder liksom ikke å sløse bort penger..!

Nå må dere være flinke til å overtale meg - skriv ned alt dere kommer på av positive ting ved utstillingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye større enn de andre NKK-utstillingene, og det er veldig, veldig mange sonenfolk som er der. Overalt hvor jeg snur meg ser jeg kjente fjes, enten fra hundesonen eller fra andre steder.

Mange stands sånn at man kan kjøpe seg alt det man trenger og ikke trenger, og om man er flink til å smiske ender man opp med masse gratis fôrprøver og tyggebein. Siden det er såpass mange som deltar, kan man f.eks. få med seg de sjeldne rasene man liker, men samtidig få tid til å se mye agility og lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye større enn de andre NKK-utstillingene, og det er veldig, veldig mange sonenfolk som er der. Overalt hvor jeg snur meg ser jeg kjente fjes, enten fra hundesonen eller fra andre steder.

Mange stands sånn at man kan kjøpe seg alt det man trenger og ikke trenger, og om man er flink til å smiske ender man opp med masse gratis fôrprøver og tyggebein. Siden det er såpass mange som deltar, kan man f.eks. få med seg de sjeldne rasene man liker, men samtidig få tid til å se mye agility og lydighet.

Takker og bukker - jo bare ta turen! :) har planlagt alt i minste detalj nå, og har kjempelyst å reise, får kanskje med meg en venninne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der for første gang i fjor, veldig synd vi måtte reise såpass tidlig.

(Reiste opp på ettermiddagen, dro rett på vinnergalla og stilte der, rett i hallen neste dag, stilte setter så rett hjem :) )

Men absolutt mye større, mange stands - og som Ingvild sier -MYE gratis! Kom ut med flere kilo med forprøver og diverse ting - GRATIS :) hoho :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der for første gang i fjor, veldig synd vi måtte reise såpass tidlig.

(Reiste opp på ettermiddagen, dro rett på vinnergalla og stilte der, rett i hallen neste dag, stilte setter så rett hjem :twitch: )

Men absolutt mye større, mange stands - og som Ingvild sier -MYE gratis! Kom ut med flere kilo med forprøver og diverse ting - GRATIS :whistle: hoho ;)

Skal du der i år og?

Jeg gleder meg helt enormt nå! Har reservert rom på Quality Hotel Astoria, som ligger 1 min. fra togstasjonen og bare 2-3 km. fra Vikingskipet! :-) Jeg kommer til å ta natt-toget fra Bergen torsdagen, og sover på hotellet fredag-lørdag og lørdag-søndag! Besøker nok skipet både fredag og lørdag! Reiser kanskje tidlig på søndagen..

Men går det an å finne ut hvilke raser som stilles når??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...