Gå til innhold
Hundesonen.no

Når starte med seniorfôr?

Havana

Recommended Posts

Når lønner det seg å gå over til seniorfôr? Hundene mine får Eukanuba, og på Eukanubas hjemmesider står det at en liten hund regnes for å være eldre når den er 8 år gammel. Jeg har en rase som ofte blir ganske gammel (14-15 år +) og syns kanskje at 8 år høres litt tidlig ut? Eller vil det å gå over til seniorfôr nå være med på å gjøre hunden sunnere i den siste halvparten av livet?

Isak er 7,5 år. Han har noen problemer i hofte/bakbein som vi ikke finner helt ut av, og vi har redusert morsjonsnivået noe, men han pleier å få to turer på 30-60 minutter, pluss en kveldstur av varierende lengde hver dag. Han herjer ikke rundt like mye som han gjorde før, men han er fortsatt slank og spenstig. Theo er 9,5 år og holder seg veldig godt for alderen. Han er også slank og spenstig og han har ingen spesielle helseproblemer.

Det jeg reagerer litt på er at det er mindre fett i seniorfôret, men begge hundene har jo idealvekt sånn som det er nå. Begge hundene får så mye tørrfôr som de vil, og det har fungert fint i alle år. Jeg syns det virker som om de trenger det kaloriinntaket som de får via det vanlige fôret. De er jo også i like mye bevegelse som mange yngre hunder. Har de da egentlig behov for seniorfôr? Og alle hunder få seniorfôr når de blir eldre?

Tenkte at jeg skulle diskutere dette med dyrlegen, men det hadde jo interessant å høre andre synspunkter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Dem trenger ikke å få senjor foret fordi om dem er gamle. min flat er ni år og har høy nok forbrenning til at jeg har fortsatt på vanlig foret. For å holde kondisjon og pels og alt sann oppe. Han har problemer i ryggen så jeg gir han et tilskudd (av glukosaminer mener jeg det heter) som er godt for ledd. Tilskuddet har jeg kjpt via vetrinær. Vetrinæren jeg går til er helt ening i den løsningen vi har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kalori-innholdet! Selv om det kan være mindre fett i senior, trenger ikke det bety det samme som at det er færre kalorier i det. (Det samme gjelder light-fôr, forresten..)

Jeg hørte forresten av en veterinær at flere hunder burde gått på seniorfôr, selv om de ikke var seniorer. Husker i farten ikke hvorfor, men det var noe med sammensetningen av ditt og datt. Lurer på om det var bedre for nyrene, men det skal jeg ikke påstå sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem trenger ikke å få senjor foret fordi om dem er gamle. min flat er ni år og har høy nok forbrenning til at jeg har fortsatt på vanlig foret. For å holde kondisjon og pels og alt sann oppe. Han har problemer i ryggen så jeg gir han et tilskudd (av glukosaminer mener jeg det heter) som er godt for ledd. Tilskuddet har jeg kjpt via vetrinær. Vetrinæren jeg går til er helt ening i den løsningen vi har funnet.

Det er vel to hovedgrunner til at det kan være fornuftig å velge seniorfôr når hunden blir litt eldre. Det ene er å sørge for et magrere fôr siden hunder kan ha lettere for å legge på seg dess eldre de blir (dette har gjerne med at aktivitetsnivået avtar) Den andre årsaken er at man i kvalitetsfôr finner tilsetning av både glukosamin og kondriotin som er bra og virker forebyggende for beinstrukturen.

Akkurat HVOR gammel en hund må være før "behovene" melder seg varierer vel voldsomt, så det er noe hver enkelt må vurdere :)

Glukosamin og kondriotin er forøvrig tilskudd som voksne hunder av stor rase også nyter godt av, uansett hvor i livssyklusen den befinner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å gi Merethe (jaktlabbe) seniorfor når hun var 7,5 år. Overgangen var fra light varianten så den var jo ikke så stor. Bruker Specific Medium Senior.

Mine tanker gikk mye omkring leddvennlig innhold i senior foret, helst som forebygging og ikke etter "skade".

Vetrinæren anbefalte å begynne i 8 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han min flat er litt utenom det vanlige. Han er ni år, kastrert og har to ledd i ryggen som det er bru mellom. Dette tilsier at han skulle gått på senjor for men så må vi ta for oss vekt pels og poter og det sier at han trenger det foret han går på i dag. Altså standard for. Så derfor ble løsningen å gå på standardforet og gi han tilskudd av det som er godt for ledd. dette fungerer godt for min flat. Han faktisk elsker disse tabelettene. Smertestillende har vi foreløpig bare trenkt å tørke støv av og håper jeg kan fortsette med det i lange tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tilsier at han skulle gått på senjor for men så må vi ta for oss vekt pels og poter og det sier at han trenger det foret han går på i dag.

Er ikke seniorfôr like bra for pels og poter som vanlig fôr? Det det jeg er litt bekymret for når det gjelder lavere fett i seniorfôret. Isak har en veldig tørr og skjør pels i utgangspunktet. Nå får han forøvrig Cosequin (glucosamin m.m) for leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke seniorfôr like bra for pels og poter som vanlig fôr? Det det jeg er litt bekymret for når det gjelder lavere fett i seniorfôret. Isak har en veldig tørr og skjør pels i utgangspunktet. Nå får han forøvrig Cosequin (glucosamin m.m) for leddene.

Seniorfor har lavere fettinnhold og tar dermed ikke så godt vare på hud og pels som de fleste voksenfor. Min løsning på dette ble å velge et seniorfor som var tilsatt fiskeolje, fungerer utmerket på Merethe ihvertfall :)

Jeg gir også glucosamin i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...