Gå til innhold
Hundesonen.no

Når starte med seniorfôr?


Havana

Recommended Posts

Når lønner det seg å gå over til seniorfôr? Hundene mine får Eukanuba, og på Eukanubas hjemmesider står det at en liten hund regnes for å være eldre når den er 8 år gammel. Jeg har en rase som ofte blir ganske gammel (14-15 år +) og syns kanskje at 8 år høres litt tidlig ut? Eller vil det å gå over til seniorfôr nå være med på å gjøre hunden sunnere i den siste halvparten av livet?

Isak er 7,5 år. Han har noen problemer i hofte/bakbein som vi ikke finner helt ut av, og vi har redusert morsjonsnivået noe, men han pleier å få to turer på 30-60 minutter, pluss en kveldstur av varierende lengde hver dag. Han herjer ikke rundt like mye som han gjorde før, men han er fortsatt slank og spenstig. Theo er 9,5 år og holder seg veldig godt for alderen. Han er også slank og spenstig og han har ingen spesielle helseproblemer.

Det jeg reagerer litt på er at det er mindre fett i seniorfôret, men begge hundene har jo idealvekt sånn som det er nå. Begge hundene får så mye tørrfôr som de vil, og det har fungert fint i alle år. Jeg syns det virker som om de trenger det kaloriinntaket som de får via det vanlige fôret. De er jo også i like mye bevegelse som mange yngre hunder. Har de da egentlig behov for seniorfôr? Og alle hunder få seniorfôr når de blir eldre?

Tenkte at jeg skulle diskutere dette med dyrlegen, men det hadde jo interessant å høre andre synspunkter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Dem trenger ikke å få senjor foret fordi om dem er gamle. min flat er ni år og har høy nok forbrenning til at jeg har fortsatt på vanlig foret. For å holde kondisjon og pels og alt sann oppe. Han har problemer i ryggen så jeg gir han et tilskudd (av glukosaminer mener jeg det heter) som er godt for ledd. Tilskuddet har jeg kjpt via vetrinær. Vetrinæren jeg går til er helt ening i den løsningen vi har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kalori-innholdet! Selv om det kan være mindre fett i senior, trenger ikke det bety det samme som at det er færre kalorier i det. (Det samme gjelder light-fôr, forresten..)

Jeg hørte forresten av en veterinær at flere hunder burde gått på seniorfôr, selv om de ikke var seniorer. Husker i farten ikke hvorfor, men det var noe med sammensetningen av ditt og datt. Lurer på om det var bedre for nyrene, men det skal jeg ikke påstå sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem trenger ikke å få senjor foret fordi om dem er gamle. min flat er ni år og har høy nok forbrenning til at jeg har fortsatt på vanlig foret. For å holde kondisjon og pels og alt sann oppe. Han har problemer i ryggen så jeg gir han et tilskudd (av glukosaminer mener jeg det heter) som er godt for ledd. Tilskuddet har jeg kjpt via vetrinær. Vetrinæren jeg går til er helt ening i den løsningen vi har funnet.

Det er vel to hovedgrunner til at det kan være fornuftig å velge seniorfôr når hunden blir litt eldre. Det ene er å sørge for et magrere fôr siden hunder kan ha lettere for å legge på seg dess eldre de blir (dette har gjerne med at aktivitetsnivået avtar) Den andre årsaken er at man i kvalitetsfôr finner tilsetning av både glukosamin og kondriotin som er bra og virker forebyggende for beinstrukturen.

Akkurat HVOR gammel en hund må være før "behovene" melder seg varierer vel voldsomt, så det er noe hver enkelt må vurdere :)

Glukosamin og kondriotin er forøvrig tilskudd som voksne hunder av stor rase også nyter godt av, uansett hvor i livssyklusen den befinner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å gi Merethe (jaktlabbe) seniorfor når hun var 7,5 år. Overgangen var fra light varianten så den var jo ikke så stor. Bruker Specific Medium Senior.

Mine tanker gikk mye omkring leddvennlig innhold i senior foret, helst som forebygging og ikke etter "skade".

Vetrinæren anbefalte å begynne i 8 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han min flat er litt utenom det vanlige. Han er ni år, kastrert og har to ledd i ryggen som det er bru mellom. Dette tilsier at han skulle gått på senjor for men så må vi ta for oss vekt pels og poter og det sier at han trenger det foret han går på i dag. Altså standard for. Så derfor ble løsningen å gå på standardforet og gi han tilskudd av det som er godt for ledd. dette fungerer godt for min flat. Han faktisk elsker disse tabelettene. Smertestillende har vi foreløpig bare trenkt å tørke støv av og håper jeg kan fortsette med det i lange tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tilsier at han skulle gått på senjor for men så må vi ta for oss vekt pels og poter og det sier at han trenger det foret han går på i dag.

Er ikke seniorfôr like bra for pels og poter som vanlig fôr? Det det jeg er litt bekymret for når det gjelder lavere fett i seniorfôret. Isak har en veldig tørr og skjør pels i utgangspunktet. Nå får han forøvrig Cosequin (glucosamin m.m) for leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke seniorfôr like bra for pels og poter som vanlig fôr? Det det jeg er litt bekymret for når det gjelder lavere fett i seniorfôret. Isak har en veldig tørr og skjør pels i utgangspunktet. Nå får han forøvrig Cosequin (glucosamin m.m) for leddene.

Seniorfor har lavere fettinnhold og tar dermed ikke så godt vare på hud og pels som de fleste voksenfor. Min løsning på dette ble å velge et seniorfor som var tilsatt fiskeolje, fungerer utmerket på Merethe ihvertfall :)

Jeg gir også glucosamin i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...