Gå til innhold
Hundesonen.no

Når starte med seniorfôr?

Havana

Recommended Posts

Skrevet

Når lønner det seg å gå over til seniorfôr? Hundene mine får Eukanuba, og på Eukanubas hjemmesider står det at en liten hund regnes for å være eldre når den er 8 år gammel. Jeg har en rase som ofte blir ganske gammel (14-15 år +) og syns kanskje at 8 år høres litt tidlig ut? Eller vil det å gå over til seniorfôr nå være med på å gjøre hunden sunnere i den siste halvparten av livet?

Isak er 7,5 år. Han har noen problemer i hofte/bakbein som vi ikke finner helt ut av, og vi har redusert morsjonsnivået noe, men han pleier å få to turer på 30-60 minutter, pluss en kveldstur av varierende lengde hver dag. Han herjer ikke rundt like mye som han gjorde før, men han er fortsatt slank og spenstig. Theo er 9,5 år og holder seg veldig godt for alderen. Han er også slank og spenstig og han har ingen spesielle helseproblemer.

Det jeg reagerer litt på er at det er mindre fett i seniorfôret, men begge hundene har jo idealvekt sånn som det er nå. Begge hundene får så mye tørrfôr som de vil, og det har fungert fint i alle år. Jeg syns det virker som om de trenger det kaloriinntaket som de får via det vanlige fôret. De er jo også i like mye bevegelse som mange yngre hunder. Har de da egentlig behov for seniorfôr? Og alle hunder få seniorfôr når de blir eldre?

Tenkte at jeg skulle diskutere dette med dyrlegen, men det hadde jo interessant å høre andre synspunkter også.

Skrevet

Det kommer ann på hvilket fòr du bruker. RC tror jeg det er 7 på "mini" og 8 på "medium" fòret.

På eukanuba er det hverfall 7 år på mature.. Men er jo senior før mature..

Guest lijenta
Skrevet

Dem trenger ikke å få senjor foret fordi om dem er gamle. min flat er ni år og har høy nok forbrenning til at jeg har fortsatt på vanlig foret. For å holde kondisjon og pels og alt sann oppe. Han har problemer i ryggen så jeg gir han et tilskudd (av glukosaminer mener jeg det heter) som er godt for ledd. Tilskuddet har jeg kjpt via vetrinær. Vetrinæren jeg går til er helt ening i den løsningen vi har funnet.

Skrevet

Bimbo Bedlington fikk Flatazor og gikk over på senior da han var 7 - 8 år. Han levde til han var tretten og et halvt!

Skrevet

Sjekk kalori-innholdet! Selv om det kan være mindre fett i senior, trenger ikke det bety det samme som at det er færre kalorier i det. (Det samme gjelder light-fôr, forresten..)

Jeg hørte forresten av en veterinær at flere hunder burde gått på seniorfôr, selv om de ikke var seniorer. Husker i farten ikke hvorfor, men det var noe med sammensetningen av ditt og datt. Lurer på om det var bedre for nyrene, men det skal jeg ikke påstå sikkert.

Guest lijenta
Skrevet

Senjor for bruker å ha litt tilsatt av sant som er godt for leddene

Skrevet
Dem trenger ikke å få senjor foret fordi om dem er gamle. min flat er ni år og har høy nok forbrenning til at jeg har fortsatt på vanlig foret. For å holde kondisjon og pels og alt sann oppe. Han har problemer i ryggen så jeg gir han et tilskudd (av glukosaminer mener jeg det heter) som er godt for ledd. Tilskuddet har jeg kjpt via vetrinær. Vetrinæren jeg går til er helt ening i den løsningen vi har funnet.

Det er vel to hovedgrunner til at det kan være fornuftig å velge seniorfôr når hunden blir litt eldre. Det ene er å sørge for et magrere fôr siden hunder kan ha lettere for å legge på seg dess eldre de blir (dette har gjerne med at aktivitetsnivået avtar) Den andre årsaken er at man i kvalitetsfôr finner tilsetning av både glukosamin og kondriotin som er bra og virker forebyggende for beinstrukturen.

Akkurat HVOR gammel en hund må være før "behovene" melder seg varierer vel voldsomt, så det er noe hver enkelt må vurdere :)

Glukosamin og kondriotin er forøvrig tilskudd som voksne hunder av stor rase også nyter godt av, uansett hvor i livssyklusen den befinner seg :)

Skrevet

Jeg begynte å gi Merethe (jaktlabbe) seniorfor når hun var 7,5 år. Overgangen var fra light varianten så den var jo ikke så stor. Bruker Specific Medium Senior.

Mine tanker gikk mye omkring leddvennlig innhold i senior foret, helst som forebygging og ikke etter "skade".

Vetrinæren anbefalte å begynne i 8 års alderen.

Guest lijenta
Skrevet

Han min flat er litt utenom det vanlige. Han er ni år, kastrert og har to ledd i ryggen som det er bru mellom. Dette tilsier at han skulle gått på senjor for men så må vi ta for oss vekt pels og poter og det sier at han trenger det foret han går på i dag. Altså standard for. Så derfor ble løsningen å gå på standardforet og gi han tilskudd av det som er godt for ledd. dette fungerer godt for min flat. Han faktisk elsker disse tabelettene. Smertestillende har vi foreløpig bare trenkt å tørke støv av og håper jeg kan fortsette med det i lange tider.

Skrevet
Dette tilsier at han skulle gått på senjor for men så må vi ta for oss vekt pels og poter og det sier at han trenger det foret han går på i dag.

Er ikke seniorfôr like bra for pels og poter som vanlig fôr? Det det jeg er litt bekymret for når det gjelder lavere fett i seniorfôret. Isak har en veldig tørr og skjør pels i utgangspunktet. Nå får han forøvrig Cosequin (glucosamin m.m) for leddene.

Skrevet
Er ikke seniorfôr like bra for pels og poter som vanlig fôr? Det det jeg er litt bekymret for når det gjelder lavere fett i seniorfôret. Isak har en veldig tørr og skjør pels i utgangspunktet. Nå får han forøvrig Cosequin (glucosamin m.m) for leddene.

Seniorfor har lavere fettinnhold og tar dermed ikke så godt vare på hud og pels som de fleste voksenfor. Min løsning på dette ble å velge et seniorfor som var tilsatt fiskeolje, fungerer utmerket på Merethe ihvertfall :)

Jeg gir også glucosamin i tillegg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...