Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksine

Recommended Posts

Jeg hadde tenkt å vaksinere og hd-røntge hunden min nå snart, men så sa min mor at det ikke var så lurt fordi hunden måtte ha en viss "karantene"-tid etter vaksinen før den kunne treffe andre hunder. Går altså på kurs med hunden hver uke nå.

Stemmer dette, eller husker min mor helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å vaksinere og hd-røntge hunden min nå snart, men så sa min mor at det ikke var så lurt fordi hunden måtte ha en viss "karantene"-tid etter vaksinen før den kunne treffe andre hunder. Går altså på kurs med hunden hver uke nå.

Stemmer dette, eller husker min mor helt feil?

Det er vel bare etter den første valpe vaksinen, hvor det er karantene-tid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten pinlig å spørre om slikt ettersom familien har hatt hund i mange år. :rolleyes: Men det høres fornuftig ut! Da blander hun nok bare sammen :)

Jeg tror det :)

Jeg har da hvertfall gått kurs etter vaksinering. Og har kun hørt om karantene tid på førstevaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er helt rett - karenstiden gjelder etter den første vaksinen (tatt i 3 mndr alder).

Men tenk på at kanskje skal være litt forsiktig med å gå på kurs sånn umiddelbart etter vaksinen - da endel hunder kan bli litt småsyke en dag eller to etterpå.

Men hvis du røntger samtidig så er jo ikke dette et tema engang - da blir han jo søvd ned, og kommer til å være sliten og trøtt i alle fall den samme dagen.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er helt rett - karenstiden gjelder etter den første vaksinen (tatt i 3 mndr alder).

Men tenk på at kanskje skal være litt forsiktig med å gå på kurs sånn umiddelbart etter vaksinen - da endel hunder kan bli litt småsyke en dag eller to etterpå.

Men hvis du røntger samtidig så er jo ikke dette et tema engang - da blir han jo søvd ned, og kommer til å være sliten og trøtt i alle fall den samme dagen.

Lykke til!

Susanne

Men ett spm.

Noen velger å ta en vaksine tidlig, og en senere, mens andre tar "alt" samlet ved 3 mnd alder. Men hva om man bruker den metoden der vaksine blir gitt først, også kommer det en etter? Gjelder karantene tiden etter første? eller etter siste?

Hvor viktig er egentlig denne karantene tiden? Det er jo snakk om valp, og de trenger jo "alt" av sosialisering som de kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Som regel tar man kun en vaksine som inneholder komponentene mot valpesyke, og det er den det er karenstid på.

De som vaksinerer to ganger (som er bortkastet, nå med de nye vaksinene) vaksinerer da mot parvovirus i 8 ukers alder, og så en "full pakke" (parvo, valpesyke, kennelhoste, hepatitt) ca 4 uker etterpå. Da gjelder karenstiden fra den siste vaksinen, sånn teoretisk sett..

MEN, jeg tror dette er litt overdrevent, jeg..

De aller fleste hundene i Norge er vaksinert mot det meste, og sjangsen for å møte på en uvaksinert OG tilfeldigvis syk hund den måneden din valp ikke er vaksinert må jo være nærmest lik null her i landet.

Men man kan kanskje droppe f.eks. hundejordet i Frognerparken eller på Ekeberg en liten periode, bare for å være ganske sikker? (Der det kommer et kunstig stort antall hunder på en og samme plass).

Jeg har aldri vært redd for å møte andre hunder med valpene jeg har hatt. Men jeg lar de heller ikke hemningsløst hilse på alt "rufs" de møter omkring her fordet, da.

Men det er pga frykten for LUS - ikke valpesyke eller parvo..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Som regel tar man kun en vaksine som inneholder komponentene mot valpesyke, og det er den det er karenstid på.

De som vaksinerer to ganger (som er bortkastet, nå med de nye vaksinene) vaksinerer da mot parvovirus i 8 ukers alder, og så en "full pakke" (parvo, valpesyke, kennelhoste, hepatitt) ca 4 uker etterpå. Da gjelder karenstiden fra den siste vaksinen, sånn teoretisk sett..

MEN, jeg tror dette er litt overdrevent, jeg..

De aller fleste hundene i Norge er vaksinert mot det meste, og sjangsen for å møte på en uvaksinert OG tilfeldigvis syk hund den måneden din valp ikke er vaksinert må jo være nærmest lik null her i landet.

Men man kan kanskje droppe f.eks. hundejordet i Frognerparken eller på Ekeberg en liten periode, bare for å være ganske sikker? (Der det kommer et kunstig stort antall hunder på en og samme plass).

Jeg har aldri vært redd for å møte andre hunder med valpene jeg har hatt. Men jeg lar de heller ikke hemningsløst hilse på alt "rufs" de møter omkring her fordet, da.

Men det er pga frykten for LUS - ikke valpesyke eller parvo..

Susanne

Okey, ja skjønner. :)

Tror oppdretter i sverige vaksinerer før jeg får den, om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er oppdretter useriøs som holder sånne ting hemmelige?
    • Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
  • Opprett ny...