Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken allergivennlig rase har minst krevende pels?

janne&kenny

Recommended Posts

Jeg planlegger en hund til. Jeg har lenge hatt lyst på storpuddel, men jeg er redd det blir for mye pelsstell... Jeg har nå en blanding av puddel og cairn terrier, og har hatt mellompuddel. Stor hund = mye pels. Men hvilke allergivennlige raser har minst pelsstell? Jeg er ikke så veldig glad i pelsstell, men så lenge jeg har allergi, vil jeg ikke prøve å ha en hund som mister pels og risikere å måtte kvitte meg med hunden. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar
Jeg planlegger en hund til. Jeg har lenge hatt lyst på storpuddel, men jeg er redd det blir for mye pelsstell... Jeg har nå en blanding av puddel og cairn terrier, og har hatt mellompuddel. Stor hund = mye pels. Men hvilke allergivennlige raser har minst pelsstell? Jeg er ikke så veldig glad i pelsstell, men så lenge jeg har allergi, vil jeg ikke prøve å ha en hund som mister pels og risikere å måtte kvitte meg med hunden. Noen forslag?

Nå vet ikke jeg hva slags allergier du har, men nakenhund er jo som regel et alternativ for oss pelsdyrallergikere. Det finnes meg bekjent tre typer nakenhund, meksikansk, kinesisk eller peruviansk. De kommer i ulike i størrelser og varianter (med/uten prikker/behåring o.l.). Av disse tre er vel kineseren den minst "urtypiske", men også den som desverre er blitt avlet høyt og lavt på. Meksikaneren og peruvianeren er nok mer "urhund", med sine utfordringer og særegenheter.

Hva med Bedlington Terrier. Ikke for stor og heller ikke så liten, pelsstellet virker på meg som overkommelig (hvertfall ifht storpudddel). Wheaten og Kerry Blue terrier kan også være noe å tenke på.

Ellers så kan du jo alltids gå ned en størrelse eller to, og velge deg en mellom/dverg puddel? Eller Bichon frisé, Bichon havanais, Coton de tulear. Jeg kjenner ikke så godt nok til de mindre terrier typene som trenger napping. De jeg har hilst på har likevel mistet pels og jeg har desverre ikke tålt de så godt.

En ting er pelsen, en annen ting er gemytt og raseegenskaper, noe som er vel så viktig. Alle disse "allergivennlige" rasene deler "riktig" type pels, men raseegenskapene er derimot veldig ulike. Skriv en liste over + og - kvaliteter og så sammelingn med de ulike rasene, det er ganske stor forskjell på en vaktsom Kerry Blue og en dvergpuddel.. :)

God leting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det ikke litt an på hvordan du klipper denne pelsen? Hvis du har en stor-puddel, og du ikke har tenkt å stille ut, så kan du jo klippe den kort, og da blir jo pelsstellet mindre enn om du skulle hatt utstillingsklipp. Det samme gjelder jo mange andre også, fx bichon frisè (som jeg helt personlig mener er penere kortklippet enn med utstillingsklipp). Men uansett hvordan du vrir og vender på det, og klipper, så kommer jo en kortklippet bichon frisè til å ha mindre pelsstell enn en kortklippet stor-puddel.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivB har egentlig sagt det samme som jeg tenkte da jeg leste startinnlegget.

Hvis det er storpuddeltemperamentet du er interessert i, er det vanskelig å finne en allergivennlig rase med lignende gemytt, men som ikke krever mye pelsstell. Som LivB er jeg også litt mer skeptisk til napperasene når det gjelder allergi, men det kommer jo selvfølgelig an på hvordan din allergi arter seg. Det virker som om jo mer allergivennlig pelsen er, jo mer stell krever den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund regnes også som allergivennlige, men de har absolutt ikke noe enklere pels enn en puddel vil jeg tro.

Men hvorfor ikke klippe ned hunden om alt annet passer deg med rasen? Tror jeg ville vurdert hund etter det som en under pelsen sånn sett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det er det under pelsen jeg har tenkt på og jeg synest puddelen passer meg veldig bra. Men jeg kjenner jo bare til puddelen av de alllergivennlige. Jeg skulle ha dvergschnauzer, men vet ikke om den kanskje er for sta etter min smak... Nakenhund har jeg heller ikke lyst på. Jeg har litt lyst på westie men kjenner ikke rasen. Har også tenkt på weathen terrier. Jeg TROR at terrierne har letter pels å børste, men tror de kan miste pels hvis de bilr klippt og ikke nappt.

Jeg tenkte jeg skulle klippe puddelen ned, men det er mye pelsstell uansett, og jeg har litt lyst å prøve å gå på utstilling, men tror ikke jeg orker utstillings pels på en puddel.

allergien har bare slått ut en gang i fjoset. Jeg vet jeg har allergi fordi jeg har reagrete mer når jeg var liten og blei testa. Jeg håper jeg vokser fra det...

Så lenge muligheten er finnes vil jeg unngå å ha rase som mister pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det er det under pelsen jeg har tenkt på og jeg synest puddelen passer meg veldig bra. Men jeg kjenner jo bare til puddelen av de alllergivennlige. Jeg skulle ha dvergschnauzer, men vet ikke om den kanskje er for sta etter min smak... Nakenhund har jeg heller ikke lyst på. Jeg har litt lyst på westie men kjenner ikke rasen. Har også tenkt på weathen terrier. Jeg TROR at terrierne har letter pels å børste, men tror de kan miste pels hvis de bilr klippt og ikke nappt.

Jeg tenkte jeg skulle klippe puddelen ned, men det er mye pelsstell uansett, og jeg har litt lyst å prøve å gå på utstilling, men tror ikke jeg orker utstillings pels på en puddel.

allergien har bare slått ut en gang i fjoset. Jeg vet jeg har allergi fordi jeg har reagrete mer når jeg var liten og blei testa. Jeg håper jeg vokser fra det...

Så lenge muligheten er finnes vil jeg unngå å ha rase som mister pels.

Dette blir kanskje litt OT, men det kan godt være at du har vokst av deg allergien. Det går jo an å teste med en vanlig pelset hund (feks en Border collie). For å se om du reagerer?

Har du prøvd Petal Cleanse? Jeg vet om flere som har allergi, men ikke reagerer på hunden sin når de vasker den med dette stoffet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kanskje litt OT, men det kan godt være at du har vokst av deg allergien. Det går jo an å teste med en vanlig pelset hund (feks en Border collie). For å se om du reagerer?

Har du prøvd Petal Cleanse? Jeg vet om flere som har allergi, men ikke reagerer på hunden sin når de vasker den med dette stoffet :)

Jeg er så redd for at det ikke skal fungere. og da må jeg jo kvitte meg med hunden. Men jeg vil teste meg igjen. Men jeg vet ikke når jeg får tid..

Ellers så synest jeg det også er veldig deilig å slippe å støvsuge hår hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det er pels du reagerer på? Du sier du reagerte da du var liten, og var i fjøset, men det kan jo ha vært alt mulig annet rart! Støv, høy, pollen, osv osv..

Jeg reagerte også da jeg var i fjøset da jeg var liten, men jeg hadde allergi for høy. Det dreit jeg milelangt i da jeg ble interessert i hest, og plutselig var allergien vokst av meg! :)

Hvis du skal prøve andre hunder, som i å snuse på de/stikke hodet nedi pelsen for å se om du reagerer (ikke kjøpe en altså), så vil jeg anbefale deg å prøve på flere hunder, for det er ikke alle som reagerer på alle typer hunder. Er det ikke nettopp bc mange reagerer/ikke reagerer på? Det er i alle fall noe spesielt med disse collie-hundene.

Du er vel kanskje også på besøk hos folk som har hund, eller på treninger? Hva om du klapper og koser med en ikke-allergi-vennlig rase (en pr gang) og ser om du reagerer? Jeg vet jo ikke hvordan du reagerer heller, om du holder på å dø eller om du bare nyser, klør i øynene, renner av øynene osv. Så du Kristoffer Schau da han gned en kattunge i øynene? Sier ikke du skal gjøre nøyaktig likt, men der har du liksom et "bra eksperiment".. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg avtalt med en oppdretter av puddel eller andre raser du har lyst på å få komme hjem til oppdretter å se om du reagerer. Dersom det går ganske bra, kan du avtale å få låne en hund med deg hjem, kanskje en ukes tid, slik at du kan teste allergien ordentlig. Dersom du ikke reagerer etter en uke skal det mye til at du plutselig en dag reagerer kraftig. Jeg vet at noen har tatt pels fra en hund og klistret under armen en natt for å se om de har reagert. Kanskje det kunne gått an?

Jeg tenker at hvis du ikke reagerer på hunden du har nå overhode, er sannsynligheten for at du ikke er så sensibel ovenfor hunder som du tror stor. Og som du kanskje har sett på TV finnes det visst ingen allergitester som kan påvise sikkert at man er/ikke er allergisk mot diverse. Den eneste måten å teste dette ut på er å gjøre forsøk lik de jeg nevner ovenfor. Allergitester med blodprøver og slikt kan være veldig misvisende.

Kjenner også til flere som er allergisk mot storfe, katt, ilder osv, men som ikke reagerer på hund. Så at du reagerer i et fjøs må ikke, som Borghild sier, nødvendigvis være et tegn på allergi mot hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville testet mer som de andre her sier... Hvis du ikke er så allergisk som du tror så får du kanskje flere hunderaser å velge mellom? Min mor er f.eks. allergisk for gordon setter, men ikke for irsk setter(!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nettopp bc mange reagerer/ikke reagerer på?

Noe av det lignende har jeg også hørt, bare flat! En flatoppdretter jeg kjenner hadde en allergisk svigersønn, denne svigersønnen reagerte på bare noen av hundene i flokken, de andre hundene merket han ikke noe på. Hvis den hunden han ikke reagerte på hadde en valp, ville han mest sannsynlig ikke reagere på den heller og omvent! Snåle greier... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt missforståelser ute nå.. Jeg har testa meg hos legen når jeg var liten. i forfjor så slo allergien ut når jeg jobba i et fjos. Jeg kan ha vokst av allergien. En natt bajas sov i senga mi, var jeg litt hoven på øynene dagen etter på, men det kan også være andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men hvis storpuddel er rasen du ønsker deg som har de egenskapene, så hvorfor ikke klippe den ned? Selvfølgelig er det jo fortsatt en del pelsstell, den må klippes og børstes regelmessig som andre raser, men da blir det jo betraktelig mindre pelsstell. Eller har du planer om utstilling kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg så ville jeg sett på alle rasene som finnes, for så å velge ut den du vil ha også prøve å låne en for en stund og se hvordan det går.

Ofte reagerer man jo også på spytt osv, og ikke pelsen.

Jeg har sheltier, og jeg har voldsom hundeallergi, går helt fint :) selvom de slipper hår osv.

Viktigst med tanke på allergi og hunderaser som slipper pels er å bade de ofte og være påpasselig med pelsstellet, da blir det mindre flaksende hår overalt.(Og dermed mindre hudavfall, som allergikere ofte reagerer på) og renslighet ellers, vask hender ofte, ingen hund i ansiktet og på soverommet osv.

Verdt å huske på er at langhårsraser oftest er best, da hudavfall vil bli liggende inntil huden på hunden, pga den lange pelsen, og dermed ikke kommer like mye i kontakt med deg som eier.

Personlig har jeg valgt bort alle de rasene som sies å være allergivennlig nettopp pga mengden pelsstell. Bestemora mi hadde og en Bichon, og den reagerte jeg sterkt på, så selvom den sies å være allergivennlig kan du fortsatt reagere å måtte gi fra deg hunden desverre. Dermed er slikt lurt å sjekke ut før man kjøper en valp uansett om det er en rase som slipper pels eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :whistle: Det finnes utallig mange flotte raser og hvordan vet jeg hvilken hund som passer til meg??? Blir jo gal! Jeg har lyst på såå mange! Jeg har lyst på en krevende stor rase, men ikke så krevende som BC liksom. Jeg liker veldig godt boxeren, men den er kanskje for krevende, og HVIS jeg bestemmer meg for en krevende rase så må jeg vente enda lengre med å få meg en hund til. Da er jeg litt små redd for at bajas blir for gammal. Jeg må sansynlighvis vente minst 3 år da. Men hvis jeg finner en hund som jeg liker som er mindre krevende trenger jeg kanskje ikke vente så lenge. Men uansett kjøper jeg meg ikke en ny hund før jeg er helt klar for det! Men jeg tenker dagen lang.. Hvilken hund passer meg.... Hvordan skal man bli kjent med hundens gemytt uten å lese i massevis av bøker? Hjelp takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillinger, hundeklubber (treninger/samlinger), og andre steder mange hunder samles, er jo et fint sted å begynne. Oppsøk disse, og spør om å få hilse på hunden. Førsteinntrykket sier jo litt, hvordan de er med fremmede mennesker, ute blant folk osv. Selvsagt varierer dette med individer, så hils på flere av hver rase hvis mulig. Du får jo ikke mulighet til å prøve den hjemme, men kanskje du kan passe en en gang, eller gå tur med noen? Spør og grav hos eierne, de vil nok helt sikkert legge ut om sin lille yndling! :twitch: Spør hvordan deres hund er i forhold til hvordan de mener rasen er, snakk med oppdrettere, les på hjemmesider til opdrettere og også "privathunder". Raseleksika stemmer ikke alltid med det man møter i virkeligheten, men de gir jo ofte en pekepinn da. :whistle: Har ikke lest så mye i raseleksikonet her på sonen, men kanskje det også kan være til hjelp? Der står det vel ofte sånne "standard-ting", i tillegg til personlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest i leksikon her.. Men det er ikke så veldig mange raser.. Jeg ringte til ei som hadde boxer til salgs bare for å høre hvordan det var. Hun mente at en boxer trenger ikke mer enn en time med tur hver dag.. Ikke vet jeg. Den mentale biten med trening av triks og lydighet er jeg ikke så bekymret over, det er jo kjempe kjekt, men det å gå mer enn 1 times tur hver dag.. Tenk om jeg ikke klarer det. Jeg er veldig flink til å tenke at jeg ikke klarer det, men hunden jeg har nå klarer jeg veldig bra, og kan egentlig gi enda mer :whistle: men han er godt fornøyd ;) Jeg har også skrevet mail til Jane som har de hvite Boxerene og håper på svar :twitch: Det som jeg liker med bokseren er at de er så full av energi når de er ute og de ser ut til å være rolige i band og inne... En ting som bekymrer meg litt er at hvis bajas er 6 år når valpen kommer i hus, om det kan være et problem. Men hun som hadde bajas før, hadde to BCer i tillegg så han er jo oppvokst sammen med andre hunder...

Noen andre hunderaser som kunne passt meg?

Ikke for krevende men heller ikke for lite krevende!

Helst mellom /stor...

Familie hund

Rolig inne

Tåle endel herjing... (tilfelle jeg skulle få barn en gang ;) )

Ikke for mye pels stell

og helst ikke en som bjeffer for mye, men det er jo ikke det største problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du vurderer boxer kun for det du sier om at de er fulle av energi ute og rolige inne...

Jeg har ei venninne med en (hvit, faktisk) boxer som er full av energi ja! Både ute og inne. Tror det kommer veldig an på eieren om man får det til, og det gjelder vel de fleste hunder med stort energilager :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren passer til dine kriterier, men du ønsker kanskje noe som er hakket mer krevende?

Har du tenkt på springer spaniel? Eller Portugisisk Vannhund, den er vel også noe allergivennlig?

Ellers kunne kanskje en dalmatiner være noe?

Boxeren er også en fin, energisk og leken hund, men jeg regner med at du er klar over at du hverken kan stille eller bør avle på de hvite om det er det du ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med rolig inne og aktiv ute kan en valp i stor grad læres opp til. Noen er mer tilbøyelig til det ene eller det andre, men sånn generelt sett tror jeg det kommer mye an på hva du tillater at skal skje. Tulla er fx rolig inne, og det var forrige hunden også. Han lærte jeg at han ikke fikk lov å leke inne, så da slapp man det. Tulla får lov å leke inne, men jeg hadde jo kunnet lære henne at inne skulle man være rolig hvis jeg ville det. (Leke, som i leke med andre hunder, leke med lekene sine er selvsagt lov.) Det samme gjelder med mosjonsmengde også. Ja, noen hunder trenger generelt mer enn andre, men man kan lære de opp til at det ikke skjer noe hver dag, og at i stedet for to timers trasketur langs fortauet, tar vi heller en treningsøkt inne.

Ang springer så er ikke de så energiske som boxer, nei. Boxere tviler jeg på at man kan tømme for energi, hehe, men det tror jeg er mulig med en springer. De er nok mer bedagelige enn boxere, selv om de har nok av energi for de fleste. Boxere er nok mer "glade og ville" enn springere, selv om de er glade de også, så er det på en helt annen måte. Boxere hopper og spretter og ha knapt kontroll på sine sprell (joda, har møtt boxere med kroppsbeherskelse også)..

Springere er vel ikke akkurat de vanskeligste hundene, og jeg tviler på at de er noe vanskeligere enn labradorer.. Kanskje springere er en slags labrador light? De er ikke fullt så matglade, glade (generelt), vimsete, hoppete, intense som labbiser. Jeg oppfatter springere som litt "mindre" enn labrador, på godt og vondt. Labradorer er virkelig med med hele seg når de gjør noe, og går alltid helhjertet inn for ting. (Tenker ikke på disse feite hundene som ikke orker noe, men labbiser som er sunne og i den fasongen de skal være.)

Men springere er vel ikke kjent for å være allergivennlige, da.. men det er ikke labbiser heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du vurderer boxer kun for det du sier om at de er fulle av energi ute og rolige inne...

Jeg har ei venninne med en (hvit, faktisk) boxer som er full av energi ja! Både ute og inne. Tror det kommer veldig an på eieren om man får det til, og det gjelder vel de fleste hunder med stort energilager :whistle:

Jeg vurderer nok boxeren mest fordi den er veldig god familie hund. Jeg har jo ikke barn enda men det kommer nok før hunden dør. Jeg liker også at den er så energisk og livlig. + utseendet er jo flott!

Labradoren passer til dine kriterier, men du ønsker kanskje noe som er hakket mer krevende?

Har du tenkt på springer spaniel? Eller Portugisisk Vannhund, den er vel også noe allergivennlig?

Ellers kunne kanskje en dalmatiner være noe?

Boxeren er også en fin, energisk og leken hund, men jeg regner med at du er klar over at du hverken kan stille eller bør avle på de hvite om det er det du ønsker?

Kanskje Labradoren hadde vert noe, men jeg hadde tenkt meg en hund med litt mer futt i.. Men jeg kjenner jo ikke til Labradoren da. Jeg synest boxeren virker som en kjempe flott rase, men er litt bekymret for at den kanskje trenger mer fysisk trening enn det jeg forestiller meg. Jeg er litt redd for at jeg ikke skal klare det liksom, men tror jeg ser på boxeren enda mer ekstrem enn det den egentlig er.

Jeg har ikke tenkt å ha en hvit bokser. Det er ikke så viktig, men det viktige er at den skal være frisk. Men hvorfor bør jeg ikke avle hvis jeg ville hatt en hvit? Bare lurer...

Dette med rolig inne og aktiv ute kan en valp i stor grad læres opp til. Noen er mer tilbøyelig til det ene eller det andre, men sånn generelt sett tror jeg det kommer mye an på hva du tillater at skal skje. Tulla er fx rolig inne, og det var forrige hunden også. Han lærte jeg at han ikke fikk lov å leke inne, så da slapp man det. Tulla får lov å leke inne, men jeg hadde jo kunnet lære henne at inne skulle man være rolig hvis jeg ville det. (Leke, som i leke med andre hunder, leke med lekene sine er selvsagt lov.) Det samme gjelder med mosjonsmengde også. Ja, noen hunder trenger generelt mer enn andre, men man kan lære de opp til at det ikke skjer noe hver dag, og at i stedet for to timers trasketur langs fortauet, tar vi heller en treningsøkt inne.

Ang springer så er ikke de så energiske som boxer, nei. Boxere tviler jeg på at man kan tømme for energi, hehe, men det tror jeg er mulig med en springer. De er nok mer bedagelige enn boxere, selv om de har nok av energi for de fleste. Boxere er nok mer "glade og ville" enn springere, selv om de er glade de også, så er det på en helt annen måte. Boxere hopper og spretter og ha knapt kontroll på sine sprell (joda, har møtt boxere med kroppsbeherskelse også)..

Springere er vel ikke akkurat de vanskeligste hundene, og jeg tviler på at de er noe vanskeligere enn labradorer.. Kanskje springere er en slags labrador light? De er ikke fullt så matglade, glade (generelt), vimsete, hoppete, intense som labbiser. Jeg oppfatter springere som litt "mindre" enn labrador, på godt og vondt. Labradorer er virkelig med med hele seg når de gjør noe, og går alltid helhjertet inn for ting. (Tenker ikke på disse feite hundene som ikke orker noe, men labbiser som er sunne og i den fasongen de skal være.)

Men springere er vel ikke kjent for å være allergivennlige, da.. men det er ikke labbiser heller..

Kanskje springere hadde vert noe.. Jeg kan lese litt om den, men jeg trodde den måtte bli brukt til jakt...? Begge hundene mine har hatt av og på knapp... men jeg har jo hatt puddel da.. de er jo ikke så energiske...

Dere må ikke missforstå! Jeg vil ikke ta vann over hodet! Kom med forslag så blir jeg gla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje springere hadde vert noe.. Jeg kan lese litt om den, men jeg trodde den måtte bli brukt til jakt...? Begge hundene mine har hatt av og på knapp... men jeg har jo hatt puddel da.. de er jo ikke så energiske...

Jeg kan jo si litt om springer da jeg har en selv :whistle:

Først og fremst MÅ den ikke brukes til jakt. Det er to typer av springere, en som er mer utstillingsavlet og en working (det vil si jaktspringer). Jeg har tradisjonell type (utstillingsavlet), og han er definivt ingen jakthund. Selvfølgelig, han jager innimellom opp fugler, men det tror jeg mange raser gjør uavhengig av om de er avlet for jakt.

Ellers er springeren en herlig hund. Min er utrolig rolig inne, og mer aktiv ute. Han er mer energisk og surrete enn andre springere jeg har møtt, men sånt avhenger jo også på individ. De fleste springerne jeg vet om er generelt bedagelige, men er lette å få til å jobbe med liv og lyst dersom du ønsker det. Jeg vil virkelig anbefale springer, det er veldig greie og morsomme hunder. De er også veldig allsidige, og kan brukes til MYE. Pelsstell er det jo litt av, men det er ikke så altfor krevende. Lettere enn med en puddel ville jeg tro! Jeg klipper ikke min selv lenger, men vi har en fast frisør som tar seg av det. Min har mye pels, varierer litt på pelsmengde hos springer.

Ønsker deg i hvert fall lykke til med valget, og ville anbefale deg å vurdere springer! :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...