Gå til innhold
Hundesonen.no

Peico - Irsk Terrier

netteliten

Recommended Posts

Skrevet
Kjente ikke hunden så godt da, men fikk et intrykk av at det var en utrolig herlig hund. Den som ga meg litt sans for rasen :)

Han lever desverre ikke nå, kan sende pm om du vil ha navn...

Sett litt på rasen på utstillinger i det siste og, også sett på bildene i denne tråden...Er rasen like herlig som jeg har fått intrykk av, hehe? :)

Sendt deg PM.

Rasen er virkelig herlig! Jeg synes dt er rart det ikke er flere Irsk Terrier jeg da.

Så at søstrene hans er kommet langt på utstilling, liker Pippi veldig godt! HUn er her på sonen, var i alle fall!

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar
  • 2 weeks later...
Skrevet

osebilde av Knerten og Peico

Peico nærmer seg 9 mnd nå...

Elsker å kjøre lastebil sammen med matfar.

kjempe kosen gutt som vet å få det som han vil!

Blitt litt roligere og er en leken og aktiv terrier!

Han trodde han kunne gå på vannet i sommer, men datt gjennom vannliljene som vokste der, fikk litt vannskrekk.

Men nå våger han å vasse litt igjen, siden "Onkel Frodo" en Golden vasser uti hele tiden. Og han var på en overnatting der, noe som gikk kjempe bra!

Det var litt fra Peicogutten vår!

2007_0916mobilseljord0013.jpg

2007_0916mobilseljord0015.jpg

2007_0916mobilseljord0020.jpg

Skrevet

Da har gutten min blitt 9 mnd.

Herligfred så fort det går!

Peico er 16,9 kg og 52 cm høy!

Peico.jpg

Han har et pent ansikt, jeg er så glad i han!

9mnd.jpg

Alltid klar for tur og moro!

9mndpeico2.jpg

2005_0216foto0032.jpg

virker som han liker å bli tatt bilde av!

Han har hatt en rolig periode, de pubertetfaktene kommer i bølger! Heldigvis varer ikke hver bølge særlig lenge!

Vi jobber mye med kontakttrening og passering! Og han gjør det egentlig bra!

Til våren skal Alcaphi vise han frem på utstilling for oss, det blir spennende! Og neste mnd skal vi på brukshundhelg! Det blir i alle fall kjempe moro!

Skrevet

Så flott han er :)

Jeg visste ikke at rasen var såpass stor i størrelse som det du sier Peico er. Trodde er var nærmere miniatyrstørrelse. Så feil kan man ta! :)

Skrevet
så fin han er! Hvordan går det med ørene?

Ørene er blitt kjempe fine, helt av seg selv! Antar de få dagene med lim gjorde susen, så har jeg maseet han en del!

Men virker ikke som de har tenkt å reise seg igjen! Og det er jo bra de ble fine da, til slutt, men savner nesten de søte gizmo ørene hans jeg da. :rolleyes:

Og maria, han er ikke noen miniatyr akkurat, tihi.

Men litt større enn standarden som er 49 cm høy og 12-16 kg.

Skrevet

Må bare le av terrieren her!

Mistet tannkosten på gulvet på kvelden, enset det ikke. Så da jeg sto opp var den bare mystisk borte. (kan hende det var knerten som fanget den da)

Så kommer Peico, aha, tannkost, og viser meg den stolt.

Jeg fikk den og han satt liksom å smilte, han elsker å pusse tennene sine. Så jeg pusset dem før jeg kastet den i søppelspannet.

Det er sånn pedalbøtte.

Jammen meg prøver han ikke å tråkke på pedalen å åpne søpla, ville jo leke mer med tannkosten.

Men jeg fikk han bort fra situasjonen før han klarte det helt, for jeg vil ikke at han skal leke med søpla!

*smart hund*

I dag var han sååå tissetrengt trodde jeg.

Klarte nesten ikke holde følge med ham.

Fikk litt dårlig samvittighet.

Men så skulle han bare hente en pinne jeg tok fra han i går. Sikkert tenkt på den i hele natt, *le*

Man kjeder seg IKKE med en terrier i hus!

Normalt føler jeg hunder tenker; "ut av syn ut av sinn" Men Peico husker!

Så er det vist ny runde med nytt hormonkrasj i hodet sitt. Han er jo 9 mnd, og pubertet på sitt verste, tror jeg.

Det gikk en hest foran oss i lysløypa, så han trodde vist det var kappløp rundt løypa! Det var så slitsomt. Klarte IKKE å roe ned, så vi "jobbet" hele turen. (godt og vel en time) jeg trodde aldri han skulle bli sliten, men så fort vi var innforbi døra hjemme var avknappen på igjen, så vi slappet av og var like slitne begge to! *sukk*

Det er veldig artig med valp, selv om de er slitsomme i perioder, spesielt hannhund og pubertet! Men tross alt er han såpass snill og god, at jeg enser det ikke på den måten! Han har mye mer positivt vesen enn negativt, og kommer til å bli en flott hund som voksen!

Så vi gleder oss til det og nyter rampestrekene hans vi! (stort sett)

Men da jeg satt på do, så fort jeg var ferdig å han kommer å løfter på beinet, skal markere over meg, da var han ikke like festlig!

Heldigvis så jeg det og fikk tatt han!

Makan!

Men om 2 år kan jeg le av det:)

Har redigert et bilder av Peico!

solarisasjon9mnd.jpg

Peico9mnd.jpg

9mnd2.jpg

9mnd3.jpg

Skrevet

Peico ser herlig ut! Og dine historier om han er ikke mindre sjarmerende...

Terriergutter i pubertet er jo alltid "festlige", synes du takler han veldig fint :wub:

Gleder meg til å se flere bilder. Blir det utstilling etterhvert?

Skrevet

Da har vi tatt blodprøve for å se om rabiesvaksineringen var vellykka!

blir spennende å høre resultat!

Det gikk bare bra hos vetterinæren! Og han får masse skryt!

Skal få lagt ut flere bilder etterhvert!

Skrevet

Det er så deilig høstvær for tiden, så da koser vi oss på tur.

Peico er så heldig å ha en "Onkel" som har fulgt ham hele veien siden han kom til oss, og de har det perfekt sammen!

3.jpg

Full fart og stormende jubel!

2.jpg

Frodo er en snill og leken og tålmodig 3 år golden.

1.jpg

Onkel Frodo!

Peico er 9 mnd blitt, og han har fine ører og målet er utstilling i Januar, østlandet et sted.

Det er Kennel Alcaphi som skal vise han for meg, blir spennende å se!

Skrevet

2007_1009sofa0186.jpg

Peico har fått sovesofa!

Her koser han seg sammen med knerten, men Knerten ville ikke bli tatt bilde av da! (ene katten)

Holder på å trimme pelsen, så ser litt "uferdig" ut nå da, men det får våge seg!

Skrevet

Kule bartehunden! Hvor gammel er han nå? Husker du fikk han mens jeg "gikk gravid" med Tina, husker jeg gledet meg utrolig til det ble min tur :blink: Men nå er valpetiden (snart) over, tenk! Så fort det har gått!

Skrevet
Kule bartehunden! Hvor gammel er han nå? Husker du fikk han mens jeg "gikk gravid" med Tina, husker jeg gledet meg utrolig til det ble min tur :blink: Men nå er valpetiden (snart) over, tenk! Så fort det har gått!

Husker godt da du ventet på Tina ja, lille beagle frøkna!

Peico er 9 mnd. Han er ikke helt fri fra valpestreker, men er stor blitt.

Valpetiden har gått utrolig fort! Hvordan går det med Tina?

Skrevet

Det går veldig fint! Tina er 7 mnd, og begynner å kreve mer av både aktivitet og hodebry. Vi har flyttet på landet nå, og her er det mange flotte turmuligheter for ei skogsglad beaglejente. Denne uken starter vi på lydighetskurs, og det skal bli spennende å se hvor oppmerksom denne prepubertale tutta er :rolleyes:

Skrevet
Det går veldig fint! Tina er 7 mnd, og begynner å kreve mer av både aktivitet og hodebry. Vi har flyttet på landet nå, og her er det mange flotte turmuligheter for ei skogsglad beaglejente. Denne uken starter vi på lydighetskurs, og det skal bli spennende å se hvor oppmerksom denne prepubertale tutta er :rolleyes:

Har lest siden deres:) hun er nå helt nydelig! Lykke til på kurs! Herlig å bo på landet da! Vi bor i byen, men har skog rundt i alle fall! Og de pubertetgreiene, jada, vi merker dem! hehe

Mer aktiv han her også! Og krever litt hodebry merkes ja!

men vi koser oss, er moro også!

• 2 weeks later...
Skrevet

Peico er blitt barnehageonkel

dvs. vi har passet en guttunge på 22 mnd. (nevøen min)

Peico er veldig aktiv og oversosial hund, så han var bare "jippiiii, en ny leke"

Så jobbet med å roe ned.

Startet med en trilletur, og det gikk fint.

Peico travet så stolt ved vogna, kikket på guttungen, slikket litt, trippet så pent, ikke noe draing eller snusing.

Heller ikke da Frodo hund ble med på tur.

imponert jeg!

Gikk greit inne etter at gutten fikk lov å gi mat etc.

Og de fikk et samspill "guttene mine"

Se så fine de er sammen!

2005_0110SIGVE0083.jpg

KOSEKOSE.jpg

2005_0110SIGVE0079.jpg

2005_0110SIGVE0081.jpg

2finegutter.jpg

PeicoogSigve.jpg

sigvepeicosofa.jpg

Skrevet

Så fine bilder av to skjønne gutter! ^_^ Så flink Peico var da! Her hadde det nok blitt overfall av verste sort tenker jeg... :rolleyes:

Ps: på det øverste bilde hadde Peico et helt fantastisk utrykk!

• 2 weeks later...
Skrevet
Så fine bilder av to skjønne gutter! ^_^ Så flink Peico var da! Her hadde det nok blitt overfall av verste sort tenker jeg... :rolleyes:

Ps: på det øverste bilde hadde Peico et helt fantastisk utrykk!

Peico er veldig glad i barn! *sukk*

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...