Gå til innhold
Hundesonen.no

Platyyngel


softis

Recommended Posts

Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle legge denne tråden, så det er bare å flytte den.

Jeg har fått platy bebiser som har levd i ca. en uke nå og begynt å få pittelitt svart på halen.

Jeg har dem nå i en 3 liters isboks med: grus, en krukke til å gjemme seg i, en liten plante og et bunnfilter i. Jeg skifter vann hver dag.

Karet mitt er på ca. 52 liter ig heg gar 6 platyer der og 2 ancistrus sp.

I 3 literen er det nå 6 bebiser, og jeg vet at det er igjen noen få i akvariet som jeg ikke har fått tak i enda.

Men til spørsmålet: Synes dere jeg skal fortsette å ha dem i 3 literen? Hvor lenge i så fall? Eller skal jeg bare slippe dem ut i karet? Er litt redd de skal bli spist opp.

Har også et mini lite fødekar til å ha i karet, men jeg bruker det ikke. Kan det være en mulighet?

Håper på svar på mitt dumme spørsmål :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei regel er at så lenge bebisene er større enn munnen på de store så blir de ikke spist :) Men har ikke hørt at Platyer spiser bebisene sine, men jeg vet ikke, har liten erfaring med de. En venninne av meg har fått endel bebiser på sine og de blir ikke spist.

Jeg syns vel at du skal ha de tilbake i karet, tror de har det bedre der! :)

Grattis med yngel forresten! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren er tilstede for at de voksne som ikke er foreldrene kan spise yngelen - platyer er ikke kjent for å være voktende og pleiende foreldre.

Hvis det var min yngel og jeg ville ha til å vokse opp tror jeg faktisk at jeg ville ha de i et annet kar noen uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet dem over jeg, og nå har alle det bra tror jeg :)

De har overlevd og er blitt mye større enn munnene til platyene. Beklager bryet, men jeg måtte ha litt hjelp til å bestemme meg hvor jeg skulle ha dem :) Bare si i fra om noen vil ha platybebiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Guest Christine
Hvordan farge har de? Jeg er innteresert :ahappy:

Hvis du sjekker når tråden ble opprettet så ser du at det er over et år siden, ergo så tviler jeg på at de er særlig til bebiser nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sjekker når tråden ble opprettet så ser du at det er over et år siden, ergo så tviler jeg på at de er særlig til bebiser nå..

åh, unskyld.. Jeg er ikke så flink til og sjekke sånt jeg..

Åhh, nå ble jeg flau gitt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
åh, unskyld.. Jeg er ikke så flink til og sjekke sånt jeg..

Åhh, nå ble jeg flau gitt :ahappy:

Ikke noe å være flau over- det hender titt og ofte :ahappy:

Nå vet du iallefall hvorfor du ikke får svar :barfy: (softis er nemmelig ikke her inne så lenge av gangen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...