Gå til innhold
Hundesonen.no

Morgenrutiner


janne og pippi

Recommended Posts

Jeg har en ganske rolig morning før jeg fyker på jobb, men kanskje fordi jeg står opp så tidlig til at jobben ikke begynner før kl 08:00

Mandag,tirsdag: Står opp 05:30, ut i hagen med Mike så han får tisset, så får han frokosten sin mens jeg dusjer og hiver på meg klær.

05:45: Mike er ferdig å spise, og må slappe av 45 min før vi går morgen tur.

06:30: Går på tur i en time.

07:30: Gjemmer godbiter rundt i leiligheten mesn mike er på soverommet, slipper han ut så han kan begynne jakten på godbitene og jeg drar på jobb.

Onsdag,torsdag,fredag: Står opp 05:30, ut i hagen med Mike, dusjer og kler på meg.

05:45: Kjører hjem til foreldrene mine og spiser frokost sammen de.

06:30: Går vi morgen tur 1 time.

07:30 Gjemmer godbiter i leiligheten og drar på jobb.

Men noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne sove til kl 07:00 :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp sånn ca. ti over 5, går på badet til ca. kvart på 6. Går så ut med dyret til kl. ti over 6 sånn ca, så går jeg rett ut døren igjen etter å ha grabbet vesken min og byttet sko, og løper så til bussen som går ti på halv 7.

Frokost spiser jeg på bussen, som regel en sånn wasa snacks-greie. Så er jeg på jobb kl. halv 7.

Heldigvis er det bare slik 2 dager i uken, andre dagen går typen tur, og jeg kan sove helt til halv 6.

Luksus.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må jeg på do, og jeg MÅ på do.. Emma føler selvsagt etter, og vi har et lite rituale hvor hun legger hodet sitt i fanget mitt, og jeg klør og klapper på henne - mens jeg sitter på do ja.. Så kler jeg på meg, skrur på pc'en på vei ut, tar med jentene i hagen så de får tissa..

Det samme gjør jeg og Ace (og Mia og Minnie også..)...

Mitt morgenrituale ja.. Jeg er Bmenneske, så jeg sover alltid 10 minutter lengre enn jeg kan tillate meg og bruker et kvarter på alt jeg må gjøre (sminke meg, spise frokost, lufte dyr, kle på meg, finne bilnøklene) før jeg hiver hundene i bilen og kjører til skole/jobb. Etter at jeg er ferdig med skole/jobb reiser vi ut på tur. Sånn har det hvertfall vært til nå, i sommer skal jeg jobbe 8 timers dager i Sandefjord (må regne en halvtime hver vei i tillegg, med surring før og etter jobb), og så lenge kan de ikke sitte i bilen. Så da blir det lange alenedager her hjemme, og jeg må antagelig finne på noe lurt for å få det til..

Forøvrig stod jeg opp klokka 4 hele fjor sommer (jobbet som avisbud), og den eneste måten jeg klarte det på var at pappan min ringte meg ti på 4 og vekte meg til jeg kom inn i rytmen (noe som tok ca halve sommeren :)) :icon_redface: Sniiiillle pappan min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenrutinene våre er nok litt anerledes enn de fleste.

Kommer hjem fra jobb mellom 0700 og 0730 som oftest. Da skal det hilses, hilses og hilses. Før vi ruser ut i hagen for å tisse og Vida skal sjekke hvor kattene har gått i hagen i natt. Så skal vi inn og fôres. Så starter jeg å gjøre meg klar for sengen, hundene skal koses litt til, og ofte ha en liten godis. Og mellom 0800 og 0830 krabber jeg under dyna, og sover søtt mens dere andre stresser med å komme tidsnok til jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tilføye morgenrutiner for fridager;

Jeg sitter ikke her klokka ti på åtte en søndag morgen fordi jeg syns det er så morsomt å stå opp! <_<

Neida, her kommer det en liten vofse og piper meg inn i øret sånn ca halv åtte. Hun skrur opp volumet skikkelig, hvis jeg ikke reagerer rimelig kjapt. Piiiip, rett inn i øret til muttern. "Må på do, hallooooo!" Ok, muttern står opp og da må jo jeg tisse. Når jeg kommer fra do, ligger den "tissetrengte" og sover midt i sengen! Hun rett og slett lurer meg opp for å få lagt seg i den ferdig oppvarmede senga! :) Så nå er jo jeg våken og kan sitte en time eller to på sonen før dagen begynner på orntlig! Dette er igrunnen morgenrutine når jeg har fri... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenrutinen vår er som følger:

05:45 - Jeg står opp og tar en tur innom dusjen

06:00 - Hiver på meg litt sminke

06:10 - Finner ut at jeg kanskje skal få på meg noen klær også

06:20 - Ut med Mikey til ca 06:40

06:40 - Gi Mikey-gutten mat

06:42 - Hive meg i bilen og bli svippa til jobb så jeg er der til 7:00 og kanskje rekker å hive i meg litt frokost før arbeidsdagen begynner for fult.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg alltid noe å gjøre hver dag, så de dagene vi ikke skal noe, er relativt late. Tulla sover til jeg står opp. Klokken ringen først en gang, så en gang til, og en gang til, og den fjerde gangen skrur jeg den av. Så sover jeg en time-halvannen til. Da våkner jeg, føler med sinnsykt trøtt, men utsultet, og står opp. Går inn i stua hvor Tulla fremdeles sover og sier hei. Må bare legge ved et bilde jeg tok en morgen jeg stod opp, da hun lå og sov:

KopiavYmerogTulla019.jpg

Joda, hun sover UNDER puten! Ikke spør meg hvordan i alle dager hun har fått det til.. Kanskje hun skulle gjemme seg, siden hun sover i den "ulovlige" sofaen?

Uansett, jeg går på badet og gjør det jeg skal, og når jeg kommer ut, kommer Tulla meg i møte og skal strekke seg. Da tar hun labbene lengst mulig opp etter leggene, og klorer seg nedover. Det kan gjøre ganske vondt hvis man ikke har så mye klær på, for å si det sånn.. <_< Så da våkner jeg godt..

Jeg spiser mens jeg surfer på nettet, så er det ut på tissetur med Tulla mens jeg tar en røyk. Alltid samme kjedelige runde. Så er det inn igjen, lage seg kaffe mocca, gå ut alene og røyke to røyk mens jeg løser sudoku i Dagens Næringsliv, så er det inn igjen til nettet, og senere på dagen finner vi på noe tull, trening eller tur eller noe.

Med Ymer er alt annerledes, han våkner av seg selv selvsagt, piper kvasst og bjeffer. Går og tar på noen litt mer sømmelige klær enn bare pysjen, sko og henter båndet. Bærer han ut i hagen hvor han tisser, så er det inn igjen og sove.. :rolleyes: Sover en time eller to til, samme rutine en gang til, så går jeg på badet, spiser og går tur med Tulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

05.30: Klokken ringer

05.39: Klokken ringer for andre gang, og jeg står (som regel) opp.

Så er det å løfte Buster opp så han ikke rekker å gå og tisse inne..

Inn igjen ca. kl 05.50, og så hopper jeg i dusjen.

Kaffe etter det, sitter og leser litt på nettet før jeg setter meg i bilen ca. halv 7. Liker å komme tidlig på jobb...

I helgene ser det heeelt annerledes ut. Da sover jeg til Buster vekker meg med nuss i panna...til forskjellige tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden begynner jeg ikke på jobb før kl 09.00, så vi har ganske gode morgener i øyeblikket,

Klokkene ringer 06.30. Jeg står opp, går på do og lager kaffe og kanskje en matbit. Slår meg ned i stua og ser på God morgen Norge og røyker minimum to camel sammen med kaffen. Denne prosedyren tar nøyaktig en halvtime, og Nadia pleier å komme tuslende ca et kvarter etter meg. Hun ligger nemlig i sengen min og lurer på om jeg har tenkt til å komme tilbake å legge meg snart, men når hun forstår at jeg er oppe for godt, kommer hun hoppende opp i fanget mitt for litt kos. Kl 07.00, går jeg i dusjen, og da snorker Nadia på sofaen eller sniker seg tilbake på soverommet. Mat er hun overhode ikke interessert i på morgenen. Senest 08.00, går vi hjemmefra og ned til foreldrene mine, det er en halvtimes gåtur. Der flyr hun rundt i huset for å sjekke om Mommo og Bestefar er hjemme, der er de som regel ikke, så det er skikkelig nedtur for henne. Så putter jeg henne på kjøkkenet, kaster en neve godbiter utover gulvet, setter på Radio, serverer vann og frokost, og sitter klar på scooteren kl. 08.30, slik at jeg rekker jobben 09.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe mange morsome innlegg:)

dette er min morgen:

kl. 06.50: jeg hører noe ringe men hva? slår noe i gulvet og faller ut av sengen men 2 svarte monstre slikke meg i ansiktet.

kl. 07.00 står i dusjen med 2 forventningsfulle svarte monstre som jeg nå har registrert som Labradorer står å venter.

kl. 07.15: ut med hundene i hagen. kler på meg

kl. 07.35 spiser mens jeg sminker meg for så å huske at hundene er ute, oops!

kl.07.45: sitter å stirrer i veggen å tenker over at imorgen skal jeg sove lenge slik at jeg ikke måtte sitte her å stirre...

kl.08.00 leker med hundene og gjør dem forberedt på at nå må dere være snille å ikke åpne kjøleskapet eller brødskuffen for å hente snacks.

kl.08.15 tenker søren nå begynner skolen om 10 min...LØP LØP LØØØP!!

hehe ...min morgen med en labrador valp og en på 3 år...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner som regel på jobb klokka 08.00,og en gang innimellom 07.00. De dagene jeg begynner 8,står jeg opp 06.30.

Da kaver jeg meg ned trappa i halvsvime og kommer meg inn på badet,mens Ike fortsatt sover søtt under dyna. ca 06.50 er jeg ferdig på badet,og da er det opp for å vekke dyret. Vi går oss en luftetur på ca15-20min. Etterpå lager jeg meg en kjapp frokost som jeg får i meg mens jeg ser god morgen norge,deretter er røyk før jeg drar avgårde til jobb mellom 07.40-07.45.

De dagene jeg begynner 07.00,er det samme greia,bortsett fra at jeg da er oppe ca 05.50,røyken blir tatt i bilen på vei til jobb,og frokosten tar jeg på jobb.

Fridager er noe ganske annet.Da står jeg opp mellom 9-10-11 en gang.Ike sover så lenge jeg sover. Etter frokost sånne dager(Ike har da forlengst skjønt at dette ikke er arbeidsdag...)så er det ut på tur eller annen aktivitet.Vi har alltid gjort det sånn,og hvis jeg er for treig begynner dyret å mase. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å lese alle folks vaner, tror morgenrutiner er det morsomste folk driver med. Er så utrolig mye forskjellige vaner ute å går:)

Selv er jeg et c- menneske spm våkner tidligere jo senere jeg kommer meg i seng (innenfor visse begrensninger), derfor sliter jeg egentlig mest med å våkne de dagene jeg har lagt meg veldig tidlig dagen før.

Morgenrutinene varierer litt utifra hvor jeg er og hva jeg skal. MEn da jeg fortsatt hadde undervisning hver dag (før eksamenslesingen satte inn...) så rutinen omtrentlig slik ut:

06.45: klokke ringer, jeg bestemmer meg for hvor sprek jeg er idag og utsetter alarmen.

+ 9 min: klokken ringer for andre gang og jeg står opp om jeg er sprek, hvis ikke slumrer vi videre

06.55: på en sprek dag jogger jeg meg en tur, på en middels dag går vi rundt musefarmen på skolen og på en slapp dag sover jeg fortsatt.

07.15- 07.25: Nå er jeg A: tilbake fra joggetur og hopper i dusjen, B:tilbake fra tur, prøver å få i dyret mat

C: Rex begynner åbli tissetrengt og slår på de lyseste pipetonene

07.35 Frokost for meg og dyret (vi prøver å fortelle dyret at tørrforet er kjempegodt og at han er sulten)

07.45Pusser tenner og gir opp å få i Rex frokost (med mindre han hadde en god dag og skåla er tom)

07.50 "skal bare" sjekke noe på dataen, hører at de andre går til skolen

07.59 Løper av sted til skolen med skrivesaker og vannflaske under armen, bikkja i bur og mobilen på uvisst sted

08.00På plass på skolebenken og tenker over hvor fint det er å bo på skolen samt alt jeg skal gjøre resten av dagen.

Om jeg begynner 9 så forskyves hele opplegget en time.

I disse dager derimot bor vi hjemme hos mamma og pappa med en tispe som har løpetid, derfor er rutinene endret:

05.00 Rex vekker meg med et pipekor i høyfrekvent leie, gjerne kombinert med et hode på sengekanten og en labb som spør pent om å få gå til Shana. Jeg snur meg rundt og ber bikkja om å legge seg.

hvert 5. minutt(iallefall føles det slik) Pip og mas fra bikkja, jeg prøver å sove

05.45 Rex gir endelig opp masingen, prøver seg heller på å se intens på meg og døra vekselsvis. Hvem hjelper han ut først?

06.10Pappa prøver å komme stille inn på rommet for å slippe ut bikkja, men da Rex allerede har holdt meg våken en stund hører jeg det.

07.30Rex kommer ferdig luftet og fôret (om matlysten var der idag) tilbake på rommet. Legger seg til å sove under skrivebordet

08.20 Rex begynner å pipe igjen, jeg prøver å sove

08.30 Kolla ringer, Rex maser enda mer høylytt og 9 minutter senere tar jeg meg selv i nakken og dumper ut av senga. Shana slippes ut i hundegården og Rex fotfølger meg huset rundt der jeg leter etter mat og skolebøker før leisngen tar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...