Gå til innhold
Hundesonen.no

Morgenrutiner


janne og pippi

Recommended Posts

Jeg er altfor glad i å sove! :ahappy:

Lar gjerne vekkeklokka ringe seg glodvarm før jeg faller ut av senga og innser at det er bare 15 min til jeg MÅ være på jobb.

Da kaster jeg meg i dusjen mens jeg pusser tenner. Hiver hunden på dør og håper den har gjort fra seg innen trusa og t-skjorta er på, slik at jeg kan jage den rundt hele kvartalet før jeg endelig får tak i dyret og lempe henne inn igjen.

Da serveres maten!

Jeg fyker ut døra, og på to hjul i svingene og linse bare på det ene øyet, rekker jeg akkurat å gå over dørstokken på jobben når klokka slår 8!

Da sitter jeg undrende tilbake og funderer på om døra ble låst, om hunden er inne, om maten ble servert, om jeg lukket døra til soverommet.....?

Hvilke morgenrutiner har du og hunden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altfor glad i å sove! :ahappy:

Lar gjerne vekkeklokka ringe seg glodvarm før jeg faller ut av senga og innser at det er bare 15 min til jeg MÅ være på jobb.

Da kaster jeg meg i dusjen mens jeg pusser tenner. Hiver hunden på dør og håper den har gjort fra seg innen trusa og t-skjorta er på, slik at jeg kan jage den rundt hele kvartalet før jeg endelig får tak i dyret og lempe henne inn igjen.

Da serveres maten!

Jeg fyker ut døra, og på to hjul i svingene og linse bare på det ene øyet, rekker jeg akkurat å gå over dørstokken på jobben når klokka slår 8!

Da sitter jeg undrende tilbake og funderer på om døra ble låst, om hunden er inne, om maten ble servert, om jeg lukket døra til soverommet.....?

Hvilke morgenrutiner har du og hunden din?

Haha, måtte le litt av morgenrutinen din ;)

Jeg har en time på meg før jeg må sykle til skolen, og da spiser jeg, kler på meg og fikser meg og alt det der før jeg prøver å få vekket Villa. Hu er skikkelig morratrøtt (nesten værre en meg) så jeg må dra henne med meg ut. Så løper vi en runde rundt i skogen før jeg skynder meg hjem og smører meg skolemat og gir Villa mat. Så slenger jeg meg på sykkelen og sykler til skola mens bikkja fortsatt spiser :P

Huff, litt hektisk er det alltid, men det går og jeg synes jeg er ganske flink :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ønskede morgenrutiner:

Opp klokka 0620. Dusj og påkledning, 1/2 times tur med bikkja i skogen, kjapp frokost og en kaffekopp, før jeg sykler et kvarter og er på jobb i god tid før kl. 0800

Mine reelle morgenrutiner:

0620 klokka ringer, 0630 klokka ringer igjen, og sånn fortsetter det til klokka er i hvert fall 0700, og gjerne mer... Kjapp dusj, bikkja ut på plenen mens jeg kler på meg og får på mascara og fikset håret, ikke tid til tur så bikkja og jeg hiver oss i bilen 0745 og er på jobb 2 på 8 i beste fall... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever "livets glade dager" sammen med hunden min, ikke avbrytt av jobb eller skole. Bor i leilighet sammen med kjæresten, og han drar på jobb halv 8 om mårran. Det enser verken jeg eller Emma som regel.. Så våkner vi flere timer senere.

Men vi er ikke så rutinepreget av oss. Vi kan sove 7t den ene natta og 13t den neste. Jeg våkner ofte ganske brått, har gjort det i det siste iallefall, og tipper jeg ser ganske forvirra ut der jeg sitter og ser meg rundt med søvnen i øynene. Så hører jeg som regel en "dunk-dunk-dunk" lyd - Emma er våken og halen slår i teppene i senga, hun har røyst seg halvveis opp og forlabbene går som trommestikker i senga. "Måååårnings!" betyr det. Når hun er såppass våken så veit jeg det er håpløst å legge hodet på puta igjen, så da er det bare å tusle ut av senga og inn på badet. Emma blir med såklart, og venter utålmodig på badegulvet til jeg blir med henne ut i stua. Så er det som regel en tur på altanen med hunden mens jeg tar en røyk foran PC'n på kjøkkenet... Hunden piper og vil inn, jeg henter henne og gir henne mat. Hun ser rart på meg og lurer på om jeg ikke har noe bedre til frokost. Jeg tar vekk skåla. Emma leker litt/tygger på et bein før hun legger seg til å sove litt igjen, også går vi en tur. :ahappy: Så kommer hun inn, jeg tilbyr henne mat, og plutselig er maten god nok og hun gafler i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy:

Mine supersnille foreldre lufter og fôrer dyret på morgenen, så kan jeg få sove et kvarter ekstra (og kan dermed stå opp halv sju i stedet for kvart over seks). Rein latskap fra min side, egentlig hadde det jo ikke vært noe problem for meg å ta henne med ut på morgenen... Kanskje jeg skal være snill og begynne med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy:

Mine supersnille foreldre lufter og fôrer dyret på morgenen, så kan jeg få sove et kvarter ekstra (og kan dermed stå opp halv sju i stedet for kvart over seks). Rein latskap fra min side, egentlig hadde det jo ikke vært noe problem for meg å ta henne med ut på morgenen... Kanskje jeg skal være snill og begynne med det?

Hehe, samme her :ahappy:

Vanligvis er det foreldrene mine som lufter bikkja om morgenen hvis ikke de drar veldig tidlig på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det som Anniken&rotta nå for tiden :ahappy:

Men da jeg gikk på skole og startet kl. 08.05 hver morgen så da så morgenen slik ut;

Jeg måtte opp rundt 06.00 men satte alltid kl. på 05.00 for jeg vet jeg liker å dra meg og jeg slo av klokka flere ganger, rundt 06.00 spratt jeg opp å gikk 30-60 min tur med bikkjene. Etter turen fortet jeg meg å dusje og kle på meg + pakke sekken. Fiksa vann og sånn til bikkjene og føyk ut rundt 07.30 for da gikk bussen rett utenfor, kjøpte meg alltid mat når jeg ventet på neste buss i byen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, måtte le litt av morgenrutinen din ;)

Jeg har en time på meg før jeg må sykle til skolen, og da spiser jeg, kler på meg og fikser meg og alt det der før jeg prøver å få vekket Villa. Hu er skikkelig morratrøtt (nesten værre en meg) så jeg må dra henne med meg ut. Så løper vi en runde rundt i skogen før jeg skynder meg hjem og smører meg skolemat og gir Villa mat. Så slenger jeg meg på sykkelen og sykler til skola mens bikkja fortsatt spiser :P

Huff, litt hektisk er det alltid, men det går og jeg synes jeg er ganske flink :ahappy:

Jeg synes du er superdyktig! Bare jeg var halvparten så flink.... :ahappy:

Men senga bare rett og slett "sluker" meg så tidlig på morran.

(Dette er helt sant)!!: Jeg har ikke alltid vært et sånn dovendyr. Med min forrige hund var jeg et godt eksemplar av et A-menneske. Som hadde kjempegod tid til hunden min før jeg dro på jobb og hadde verdens beste samvittighet hele arbeidsdagen gjennom. Men nå.... akk... nei...

Det er så vaaaanskelig å komme seg inn på rett spor igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk vekket av mamma om morgenen fordi jeg bare forsover meg når jeg skal på skolen :ahappy: Kommer meg opp ca 0710 (hvis jeg ikke forsover meg... Ehm, for det skjer en del ganger), slipper ut dyret så han får tisset, dusjer til kl er ca 0730, kler på meg og sminker meg, er ferdig med det ca 1745. Da går jeg ned å spiser frokost, pusser tennene, slipper ut dyret en gang til i tilfelle han må bommelomme og drar av gårde enten ca 0810 (hvis mamma kjører, hun jobber i barnehage der jeg går på skole) eller 0815/0820 hvis jeg sykler, er på skolen ca. 5 min før skolen begynner 0830 :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Knott bare et knøtt, og jeg har veldig fleksible skoledager.. Men når hun skal være alene hjemme er vi alltid ute minst en halvtime først. Man må nemlig det når man har en BC valp og ikke vil at den skal teste om listene i gangen egentlig ser bedre ut løsnet fra veggen... Jeg har ikke noe problem med å stå opp tidlig, er A-menneske, og synes det er deilig med en morgentur for å våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig som sjeldent MÅ opp.

Men jeg pleier å stå opp halv syv, da må Peido ut.

Han gjesper høyt til en av oss står opp.

Ofte er Ole oppe tidlig, skal på jobb, så da lufter han hunden.

Kl ni er vi på tur. oftest.

Han sover en del på formiddagen, så hender turen ikke er før 11.

Alt etter som.

Janne og Pippi, kanskje prøve å legge deg tidligere på kvelden?

Sånt stress er ikke sundt for helsa vet du.

Men måtte jo bare le:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er morgenene på hverdagene kliss like hver eneste dag!

06.30: Klokka ringer og jeg lurer på hvem som ringer midt på natten :icon_redface: . Bestemmer meg for å legge meg tidlig i kveld! (Særlig!)

06.35: Tisse, dusje, Kle på! (Hvor er den svarte buksa??)

06.50: Sette på kaffe, smøre frokost og nistemat. Smøre en ekstra brødskive med leverpostei til den røde skyggen som helt lydløst og "tilfeldig" har satt seg bak meg, etter å ha holdt senga mi varm en stund!

07.00: Spise frokost, drikke kaffe, stående og litt småstressa. Vekke barn.

07.10: Vekke barn. Ta på linser, smøre ansiktet, dra fingra gjennom håret og spraye med balsamspray. (Børste, hva er det?)

07.20: Vekke barn, lufte hund. (Hviske mantraet: "Bæsj da, bæsj da")

07.30: Vekke barn, dvs brøle: "Nå må du løpe i dusjen hvis du vil ha hjelp av meg, for nå måååå jeg gå!" Vi har dusj i kjelleren. Der bor edderkoppene og trollene. Selvom det er varmekabler og greit, er det altså farlig for alle under tjue å bevege seg der alene!

07.35: Løpe til bussen med lipgloss i den ene hånda og en røyk i den andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Mine morgenrutiner:

07.00- Klokka ringer

07.15- Klokka ringer igjen

07.25- Jeg står opp

Så løper jeg på do, går innpå badet hvor jeg gjør det jeg skal der

08.00- Drar til skolen

Hunden lufter den som kommer først ned. Som oftest pappa :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg står opp i 6 halv 7 tiden og gir hunden mat, så setter jeg han i buret og løper gjennom dusjen og sminker meg og fikser håret også tar jeg hunden ut av buret og løper ut og lar han gjøre det han må:icon_redface: også setter jeg han i buret, setter på tv'en og lister meg ut sånn rundt kvart på 8 hvis jeg tar t-banen;P da er jeg på skolen ca 5 min før vi starter som er 8.15.. alt dette blir forskyvet en halvtime/ 3 kvarter hvis jeg startet klokken 9:) grunnen for at jeg lister meg ut er at han egentlig ikke vil være hjemme alene men hvis han ikke våkner bryr han seg ikke hehe:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig når jeg og dyret står opp, men rutinene når vi først har stått opp er omtrent det samme hver dag. Jeg tusler trøtt inn på badet, ordner meg litt mens voffen sover litt til.

Så tar vi en tur ut, morgenturen er vanligvis på 15-30 minutter avhengig av hvor god tid jeg har. Deretter det inn igjen til frokost for min del, mens han enten spiser litt eller legger seg til å sove igjen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

05:45 klokke nummer 1 ringer

05:50 klokke nummer 2 ringer

05:55 registrerer at mannen står opp men er for trøtt til å bry meg klokke nummer 1 ringer for 2.gang

06:00 registrerer at mannen slipper Mus ut av soverommet samtidig ringer klokke nummer 2 for 2. gang

06:05 klokke nummer 2 ringer for 2. gang og jeg hører gubben passerer soveromsvinduet på vei ut i skogen

06:10 klokke nummer 1 ringer for 3. gang - jeg skrur av slumreknappen

06:11 velter ut av senga og subber på do, subber videre til badet og inn i dusjen

06:15 hører klokke nummer 2 ringe for 3. gang, den ligger på vasken og durer - bang så går den i gulvet

06:25 subber ut på kjøkkenet og setter på kaffe, loffer tilbake til badet, kler på meg, pusser tenner osv.

06:35 fyller termokoppen med kaffe, tusler inn på badet - sier hadet til min kjære, setter meg i bilen og drar

Og alt dette klarer jeg uten å se snurten av en hund............ den biten ordner snille mannen om morran......

De få gangene han ikke er hjemme er morgenene reine skjære h....... - det er vanskelig å få til å lufte 4 bikkjer på skjemaet jeg har nemlig.......... så da er jeg stort sett alltid for sen på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg står opp mellom 6 og 8 en gang, uvisst av hvilken grunn, jeg skal hverken på skole eller jobb <_< Men da må jeg på do, og jeg MÅ på do.. Emma føler selvsagt etter, og vi har et lite rituale hvor hun legger hodet sitt i fanget mitt, og jeg klør og klapper på henne - mens jeg sitter på do ja.. Så kler jeg på meg, skrur på pc'en på vei ut, tar med jentene i hagen så de får tissa.. Går inn igjen, ordner frokost til hundene (jeg spiser ikke så tidlig!), så går vi lille dorunden fordi at Emma MÅ bæsje når hun har spist (kjekk vane egentlig, moren hennes er ikke sånn). Så går vi inn igjen, jeg surfer X antall timer på nett før vi tar en tur ut - om den blir lang eller kort avhenger av formen min og om vi skal på trening etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på skolen var morgenrutinene mine litt forksjellig alt etter som, men som oftest tok jeg bussen rundt halv 8, så det går jo for det samme nesten;)

Nå når jeg jobber så ringer klokka hvert 9.minutt fra 630 til 700, står opp ca kl 700. Går på badet, fikser meg og tar på klærne. 700 lager jeg meg noe mat, og 715 tar jeg maten med meg ut i stua for å sjekke mail/forum/hjemmesider mens jeg spiser kl 730 røsker jeg i hop det jeg trenger med på jobb. Så leter jeg etter Lyng, som sover og knapt ofrer meg ett blikk på morgenen, og maser ham med meg til ytterdøra. Der blir han luftet i flexien mens jeg tar på meg ytterjakka (og evt lue, votter og skjerf) og sko. Så blir han sluppet inn (han løper ned i stua og legger seg under gardina igjen), og jeg røsker med meg bilnøklene i farta og stuper ut døra på vei til bilen. Når klokka er 745/750 hiver jeg meg inn i bilen, vinker hade til Lyng som nå sitter og ser ut av stuedøra, også freser jeg ned oppkjørsla...Når som oftest jobb med et nødskrik...

Nå starter jeg på jobb kl 7, 8, 9 eller 10, alt etter som, men timeplanen er stortsett den samme, bare at jeg står opp en-noen timer senere o.l.

Nå har jeg vært syk i nesten 14 dager, så da har timeplanen sett noenlunde sånn her ut; jeg står opp mellom 800 og 1000 alt etter formen, kravler ut på sofaen, ligger der en halvtime, kravler på kjøkkenet for å hente noe mat, spiser og slapper av.. Lufter Lyng i 11-12tiden en gang, og da må jeg fortsatt (!) lete ham fram.. For gutten er B-hund på sin hals og må hentes fram for å luftes før kl 1200 på formidagen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et sovemenneske (og heldigvis er hundene det samme :) ). Opp kl 07.15. Da slipper jeg ut hundene (greit å bo midt opp i skogen. Så slipper man å ta hensyn til naboer :rolleyes: ). I mens så sminker jeg meg, spiser, ser nyhetene og pusser tennene. Så er det på skolen kl 07.35 :) Her gjelder det at ingenting går feil. Det er også en fordel at ingen andre i huset er opp på den tiden. For badet må stå klart :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk vekket av mamma om morgenen fordi jeg bare forsover meg når jeg skal på skolen :icon_redface: Kommer meg opp ca 0710 (hvis jeg ikke forsover meg... Ehm, for det skjer en del ganger), slipper ut dyret så han får tisset, dusjer til kl er ca 0730, kler på meg og sminker meg, er ferdig med det ca 1745. *klippet*

Hihi.. av alle skrivefeil, så var denne genial diskusjonen tatt i betraktning :) Snakker om laaaang dusj liksom :)

Vel, min morgen.. fullstendig kaos! Sofus får aldri en god, lang tur om morgenen, det er kun snakk om tiss og BÆSJ (hvis han gidder å gjøre nettopp det.. hvis ikke, så sliter jeg med samvittighet helt til jeg kommer hjem igjen...). Men, han blir enten luftet i hagen før jeg kjører tøtto på skolen ELLER han blir med på skolen og blir sluppet nede på en badeplass.. Sistnevnte er ikke så veldig mye slipping lengre, siden han så sitt snitt til å stikke av opp i nabolaget en dag. Så nå er det hovedsaklig "stramme" tøyler igjen ;)

Uansett, så kommer Sofus seg hjem igjen- enten inn fra hagen eller hjem via bil, og så går jeg enten på Uni eller jobb.....

Skulle ønske at når klokkene ringte 0630 at jeg våknet (dere fikk med dere klokker i flertall?) Her snakker vi om tre vekkerklokker og to telefoner. Det eneste som gjør susen er når en venninne ringer for å vekke meg. Da snakker hun med meg til jeg har satt beina i bakken og er på vei på kjøkkenet for å ta en sigg.. Men, når hun IKKE ringer (slemme damen, hehe), så er det fullstendig kaos om morgenen.

Usj, skulle ønske jeg var et A menneske jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...