Gå til innhold
Hundesonen.no

Bittfeil

Lazita

Recommended Posts

Er det noen her som har peiling på dette?

Hvis en valp som er 8 uker da har et perfekt bitt, men når den har kommet litt inn i tannfellingen og man da ser at den har fått underbitt/overbitt er det da noe å ta på vei for eller vil dette gjerne rette seg når tannfellingen er over?

Sitter bare og grubler litt på dette, med tanke på valper vi har solgt og fremover i tid, for dette er jo noe som absolutt kan oppstå, en vet jo aldri.

Hvordan vokser kjeven på en hund vokser den ene dele fortere en den andre eller vokser de likt?

Hvis dette senarioet hadde skjedd ville dere gitt erstating for feilen med en gang eller avventet til hunden var voksen for å være sikker på at det ikke endrer seg?

Bare meg som sitter her og grubler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Min erfaring er at bittet kan pendle ganske heftig i alderen 8 uker til 6-7 måneder. Og at det ofte er sånn at de pendler mellom saks og underbitt, dette fordi underkjeven etter sigende vokser fortere enn resten. Vi har hatt flere valper som ved tannfelling har blitt underbitt for så å få helt normalt saksebitt ved 7-8 måneders alder.

Vi refunderer ikke for bittfeil før hunden er 18 måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at det ofte er sånn at de pendler mellom saks og underbitt, dette fordi underkjeven etter sigende vokser fortere enn resten.

Jeg har hørt at det er motsatt, altså at overkjeven vokser raskere enn underkjeven? Og at det derfor er mer sannsynlig at overbitt vokser seg riktig enn at underbitt gjør det.

Men det er mulig jeg tar feil og at det faktisk er underkjeven som vokser raskest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase har jeg inntrykk av at en del har OVERbitt i perioder som valper, men senere får fint saksebitt (har selv hatt en slik en) så kanskje det varierer mellom raser hvordan kjevene vokser i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er motsatt, altså at overkjeven vokser raskere enn underkjeven? Og at det derfor er mer sannsynlig at overbitt vokser seg riktig enn at underbitt gjør det.

Men det er mulig jeg tar feil og at det faktisk er underkjeven som vokser raskest.

Dette har jeg og hørt... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beardisvalper er i alle fall ganske ofte overbitt som små - og relativt ofte også såpass underutviklet i underkjeven at en eller begge hjørnetennene står rett opp i gommen på overkjeven.

Oppdrettere, veterinærer og valpekjøpere som ikke er vant til dette blir ofte forferdet, redde og nervøse for at dette aldri kommer til å rette seg.

Men etter tannfelling (ca 6 mndr alder) har de aller, aller fleste korrekt saksebitt, og selvsagt har hjørnetennene korrekt plassert.

Vi har så sjelden underbitt på rasen at dette nærmest er en kuriositet - men overbitt forekommer fra tid til annen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er oppdretter useriøs som holder sånne ting hemmelige?
    • Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...