Gå til innhold
Hundesonen.no

hund på buss


Benedicte

Recommended Posts

Jeg skal til oslo med Cita i helgen, og lurer skikkelig på om jeg skal ta tog eller buss. Må man betale for hunden på buss (jeg vet jeg ofte må betale på lokalbussen, men har aldri tatt buss m/hund over lengre strekninger)? Har også hørt historier om folk som er blitt nektet avgang på bussen (selv med forhåndbestilt bilett), fordi de hadde med hund, og noen på bussen var allergiske eller "allergiske". Har de rett til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har dratt til valdres med hund har jeg mått betale!

Jeg har også hørt at folk har blitt nektet, jeg ville kanskje ringt å hørt først ..

EDIT: På toget betaler jeg også, barnebillet.. men om de er veldig glad i hunder er det ikke alltid jeg må betale :icon_confused: Til kongsberg må jeg nesten alltid betale, men fra konsberg og til drammen må jeg nesten aldri betale!

Også på lokalbussene i drammen må jeg alltid betale, men i kongsberg betaler jeg aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig forskjellig fra buss selskap til buss selskap, når jeg hadde tenkt å kjøre buss med Turbo til Kristiansand sa de at buss sjåføren kunne hive oss av hvis det var noen alergikere på bussen, så jeg valgte å ikke ta bussen. Har ikke planer om å stå igjen på halv veien uten noen andre nei.. ganske teit regel synes nå jeg.. Send mail til buss selskapet og spør, det er nok det enkleste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok toget i UENDELIGE timer da jeg hentet Nappegutten.Toget tok over 12 timer...for hund over 40 cm må du betale...de under er gratis.Tror jeg betalte 400 kr ca for Marco...Der fikk jeg stor plass helt for meg selv..i en vogn.Togpersonalet var kjempekoselige mot meg og hunden...og jeg fikk ta med meg tepper til hundene(fikk ta flere)..og ble tilbudt vann til hunden.

De kom noen ganger i løpet av turen og lurte på hvordan han hadde det,om han ikke måtte på do o.l.

Så tipset de meg om en roligere vogn som jeg flyttet til...

Jeg hadde en meget avslappende togtur med hunden...trodde det kom til å bli et *******,men jeg sov til og med med beistet ved beina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bestilte tog nå, nettopp fordi jeg er så redd for å ikke komme meg på bussen med hund. Og som inustaff beskriver, så har jeg (nesten) alltid like hyggelig på tog, og personalet er veldig koselige (og glad i hunder!). Cita krøller seg alltid sammen, så jeg betaler aldri for henne (selv om hun er 52 cm), og kun en gang (av veldig mange) har jeg måtte punge ut noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok toget i UENDELIGE timer da jeg hentet Nappegutten.Toget tok over 12 timer...for hund over 40 cm må du betale...de under er gratis.Tror jeg betalte 400 kr ca for Marco...Der fikk jeg stor plass helt for meg selv..i en vogn.Togpersonalet var kjempekoselige mot meg og hunden...og jeg fikk ta med meg tepper til hundene(fikk ta flere)..og ble tilbudt vann til hunden.

De kom noen ganger i løpet av turen og lurte på hvordan han hadde det,om han ikke måtte på do o.l.

Så tipset de meg om en roligere vogn som jeg flyttet til...

Jeg hadde en meget avslappende togtur med hunden...trodde det kom til å bli et *******,men jeg sov til og med med beistet ved beina...

OT: Fikk du luftet hunden på turen?

Labbis: Jeg ville tatt tog. Jeg har tatt buss over flere timer med mine hunder. Det er trangt, lite og varmt. Så neste gang tar jeg tog :icon_confused: Du må som regel betale barnebillett for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 40 cm grense for hunder. De under er gratis og de over koster barnebillett. Det lønner seg å avvente betaling for hunden til du kommer på toget. Jeg har aldri betalt for Fibi, men så ligger hun krøllet sammen på teppet ved beina mine når konduktøren kommer og gjør seg så liten hun kan. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok buss fra kr.sand til stavanger engang og fikk beskjed om at hvis det kom en allergiker på bussen så måtte jeg pent gå av.......Herlighet, skulle jeg gått av midt i ingenmannsland da, når jeg hadde betalt for bussbiletten?

*grr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trengte ikke lufte den late og daffne hunden som ikke gadd å flytte seg en meter på HELE turen.Vi reiste fra raufoss 19.50 og var hjemme i stavanger klokken 07.35.

Jeg prøvde å lufte ham da jeg hadde togbytte på oslo S...og måtte vente på neste tog i 1 1/2 time.

Hunden nektet å tisse på den 1 1/2 timen faktisk.. og jeg ble kjempefrustrert akkurat da...

Fordi jeg var redd (eller skal jeg si bombesikker på)han ville slite med og holde seg alle timene hjem...

Med den størrelsen og blæra ville det blitt litt av en dam..'

Jeg hadde med meg 3 plastposer,2 tørkeruller ,1 håndkle,en flakse vann og driteposer.

Pluss sprayflaske med litt såpe.Tilfelle uhell...Greit å få det vaska opp å kaste det i en pose liksom.

Dette vannstyret og såpesprayflaska ble jeg fratatt på flyet på vei til oslo...så det hadde ikke hjulpet meg dersom han tisset på vei hjem.Alt jeg hadde var tørkerull og håndkle.

Men som sagt...Han holdt seg han...Men pisset i ett da vi kom til stavanger.

Ikke mange meter fra utgangen til toget.

Han var nok litt stresset.

Det værste var han pisset ikke de 15 minuttene før vi tok toget 19.50 heller...og han ble tatt rett innenifra og ut i bilen...uten og ha pisset på hvertfall 2 timer.

SYKT mener jeg.Det var jo flaks da..Stakkars gutten!

Det virket som om det var mulighet for en kjapp luftetur da de spurte meg om han ikke måtte på do...Men jeg vet ikke.Turdte ikke regne med det selv om hun spurte litt rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. tog, er det forresten muligheter for å ha sovekupe MED hunden inne på kupeen? Cluet er at jeg har en datter i tillegg, og jeg ønsker ikke at hun skal sitte å sove en natt liksom :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. tog, er det forresten muligheter for å ha sovekupe MED hunden inne på kupeen? Cluet er at jeg har en datter i tillegg, og jeg ønsker ikke at hun skal sitte å sove en natt liksom :D

Det sjekket jeg hos NSB, det gikk ikke. Jeg tenkte også å sove meg igjennom reisen med hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt tog med hund mange ganger, og synes det er en helt ok reisemåte. Synes det er greiest på hverdager, for da er ikke togene smekkfulle. Fredag og søndag er de verste dagene å reise med hund, spesiellt litt større hunder.. Nattog er forsåvidt også greit -sålenge de andre passasjerene har vett på å ta hensyn til de som ønsker å sove.

Prøv å unngå signaturtoget, for det har kun tre hundeplasser og det er trangt! Når jeg reiste til Bergen i mars var vi to med hund, jeg med mine to og en dame med Shih Tzu. Det var liiite komfortabelt og det var dårlig plass til burene. Skjønner ikke hvordan de mener at det skal være plass til tre..

Buss går greit med små hunder, men det er jo heller ingen som er dem der de ligger i bagen sin.. Ingen som klager på det de ikke kan se. Med større hund er det verre, for hvis bussen er full må den ligge i midtgangen.. Og da er kan den være et irritasjonsmoment for kranglefanter -spesiellt hvis toalettet er bakerst i bussen. Har reist Trondheim-Lillehammer med en polardott et par ganger, og må si jeg syntes det var tungvidte greier. Mye bedre med tog!

Hund over 40cm betaler halv pris av fullprisbillett på tog.

Har ikke peiling på busspriser, men det er ihvertfall "laveste billettkategori" på Lavprisekspressen (49,-), men jeg har aldri betalt for hund -ikke engang for polardotten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

De fleste ekspress busser har en regel som sier at hund ikke er tillatt, men busssjaførere har vært greie og tatt hundene med. Men en har fått beskjed om at en må gå av hvis det er noen som kommer på med allergi. OG en må gå av selv om du ikke har kommet fram til bestemmelses stedet. Toget sier at dem tar med hund. Dette syns jeg er så tuklete at jeg har bil i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog er en av de beste måtene å reise med hund på, syns jeg. Man kan lufte hunden på litt lengre stopper, men hvis hunden ikke er vant til å tisse på betong, kan det være hunden må holde seg. Tar ofte natt-toget med hund, og begge hundene jeg har reist med har vært usedvanlig rolige. Det har til tider vært veldig trangt, men hundene har sovet, jeg har sovet selv om folk kommer og går over og forbi oss. Null problem! :D Jeg har også ofte reist gratis med hund over 40 cm. Jeg bestiller billett pr tlf, og sier jeg skal ha med hund. Mange glemmer og spørre hvor stor den er, og da sier jeg det heller ikke. Har aldri fått noen kommentarer på det på toget. Togpersonale er også ofte hyggelige og kommenterer hvor rolig og grei hunden er. Jeg har også av og til gått fra hunden bundet, for å gå på do eller kjøpe mat, eller røyke da det fremdeles var lov. Det eneste jeg har å utsette på det å reise med hund på tog, er at jeg velger aldri aldri de nbye signaturtogene. Der er det dårlig plass, masse gjennomgang, rett ved både do og av/påstigning og barnevognen og et personal/konduktør-rom. Det er ikke plass for hunden å legge seg, og den blir veldig stresset av alle som går forbi, siden den evt ligger midt i gangen, og må flytte seg for hver gang noen kommer, som jo er veldig ofte. Så har man barn som kaster chips på hunden, folk som er livredde hunder som skal på do, folk som holder på å miste store kofferter i hodet på hunden når de skal gå av toget osv osv. I de gamle togene får man en hel/halv vogn kun til dyr, det er god plass, og hunden kan ligge i setet.

Buss humper og rister mer enn tog også, og det er dårligere plass. Dessuten er man ikke garantert å få sitte på hele veien hvis man skal ta sånne lang-distanse-busser. Har hendt et par ganger at jeg har gjort det også, og det har gått greit, men hunden har vært mer urolig, pga all stoppingen og ristingen, og den dårlige plassen.

Fly går også greit, fordi det går så kjapt. Har ikke opplevd at noen av hundene jeg har reist med har tatt "skade" av det, men det kan jo hende de har hatt dotter i ørene for alt jeg vet, men det kan jo skje oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye signaturtogene har et elendig opplegg for hunder. Jeg har tatt de ca 25 ganger med hund, strekning KR-Sand-Oslo. Det er tre seter vendt mot hverandre, ved siden av konduktørvogn, do og barnevogn. MYE gjennomgang. Det er ikke plass til mer enn ett bur (og da har jeg alltid fått klager fra konduktøren, bur i BC størrelse), men de tar gjerne inn tre hunder. Har opplevd å komme med min hannhund, og møte to andre store hannhunder, hvor den ene var meget hannhundaggresiv. Sikkerheten er kjempedårlig, jeg har alltid med bur- uansett om det er plass eller ikke,. da det er håpløst at alle som skal forbi (omtrent halve toget) skal hilse, kose, klappe og nusse. Det er også lettere å kontrollere ift de andre hundene. Dårlig opplegg, men foreløpig det eneste som fungerer når man ikke har lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt både buss og tog til Bergen. Begge på natta. Nattoget er faktisk veldig behagelig. Du får jo pute og teppe og sånne svarte øyebriller så du kan slappe av skikkelig. Og setene kan du legge godt bakover.

Lavprisekspressen.no tar også hund med. Det var bare å komme med hund, mener jeg å huske, og jeg kan ikke huske om de nevnte noe om allergikere. Jeg har jo en liten hund, men vet at større hunder har vært med og liggi i midtgangen på bussen. Jeg valgte å dra om natta av flere grunner, blant annet fordi jeg tror det er enda lettere for hunden å sove da enn om dagen. Har også funnet ut av en bilsyketablett gjør underverker for å klare å sove på en buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei

Jeg sjekket på lavprisekspressen sin side og der sto dette om dyr

Pkt. 10. Levende dyr

Busser i rute har ikke plikt til å ta med levende dyr (hund/katt m.v.). Sjåføren kan kreve at dyr blir satt av hvis de er til plage for medpassasjerer, f.eks. allergikere.

Førerhund for blind og polititjenestehund, sammen med politi i uniform prioriteres og befordres fritt ved forhåndsreservasjon.

Små hunder plassert i kurv eller bur på eierens fang, og som ikke opptar egen plass, tas med gratis. For øvrig må det reserveres plass og betales laveste billettkategori for andre hunder/dyr.

Hund skal holdes i bånd og plasseres slik at reisende ikke sjeneres

så dem stiller seg likt med det dem andre ekspress bussene gjør ser det ut til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...