Gå til innhold
Hundesonen.no

Apporttrening...

Artemis

Recommended Posts

Vi er i gang med apporttrening. Har ikke noe særlig erfaring med dette, men prøver da så godt jeg kan. Vi trener apport med en dummy, men lurer litt på hvordan jeg kan gjøre det mer attraktivt for ham å returnere den til meg? (Han får godbiter, men det er gøyere å ta den med seg...)

Han sitter pent og venter til jeg kaster dummyen og gir kommando, løper og henter den, men vil helst ha den for seg selv... :icon_confused: Han har ikke fått slippe unna med det, og har måttet gi den til meg hver gang, men prøver seg likevel... Han er ivrig etter å hente den i hvert fall :whistle:

Nå har han etter hvert blitt flinkere å komme til meg, men de gangene han gjør det så slipper han apporten ned på bakken i stedet for å gi den til meg. Dvs. vi har to problemer: Enten vil han ikke komme og tviholder på dummyen, ellers så kommer han og slipper dummyen for raskt.

Noen råd til hva jeg kan gjøre? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort ned kravene :icon_confused:

(min forklaring i korte trekk)

Ikke begynn å kast enda. Vis han dummyen, ros når han snuser. Deretter når han åpner munnen mot den, så når han holder den osv osv. Når han kan holde øver du på "slipp" kommandoen. Først roser du når han slipper i hendene dine, og etterhvert roser du kun når han slipper ved å høre kommandoen for det.

Når han kan dette kan du slippe dummyen på bakken. Han vil antagelig da løfte den opp og da er det ros med en gang! Gradvis øker du kravene sånn at han må løfte den og legge den i hånda di.

Så kan du begynne å slippe den lenger og lenger unna. Altså kaste den lenger og lenger :whistle:

Dette er metoden jeg har brukt på min Irsk Setter og på Phoebe :whistle: Funket fint på oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort ned kravene :icon_confused:

(min forklaring i korte trekk)

Ikke begynn å kast enda. Vis han dummyen, ros når han snuser. Deretter når han åpner munnen mot den, så når han holder den osv osv. Når han kan holde øver du på "slipp" kommandoen. Først roser du når han slipper i hendene dine, og etterhvert roser du kun når han slipper ved å høre kommandoen for det.

Når han kan dette kan du slippe dummyen på bakken. Han vil antagelig da løfte den opp og da er det ros med en gang! Gradvis øker du kravene sånn at han må løfte den og legge den i hånda di.

Så kan du begynne å slippe den lenger og lenger unna. Altså kaste den lenger og lenger :P

Dette er metoden jeg har brukt på min Irsk Setter og på Phoebe :whistle: Funket fint på oss!

Det der med å snuse kunne jeg bare glemme. Han grep den med én gang, var veldig ivrig :whistle: Men ettersom vi begynte i dag så forventer jeg ikke at alt skal sitte heller :P Skal øve mer på slipp kommandoen, men det går foreløpig veldig fint. Er når han skal komme inn at han vil benytte sjansen til å stikke av med dummyen. Skal dele det mer opp. Trening gjør mester antar jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med å snuse kunne jeg bare glemme. Han grep den med én gang, var veldig ivrig :icon_confused: Men ettersom vi begynte i dag så forventer jeg ikke at alt skal sitte heller :whistle: Skal øve mer på slipp kommandoen, men det går foreløpig veldig fint. Er når han skal komme inn at han vil benytte sjansen til å stikke av med dummyen. Skal dele det mer opp. Trening gjør mester antar jeg...

Jepp :whistle: Anbefaler deg å øve mest rundt deg i begynnelsen. Altså ikke kaste så mye. Det gjorde jeg feil med Phoebe, jeg kastet for langt for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :icon_confused: Anbefaler deg å øve mest rundt deg i begynnelsen. Altså ikke kaste så mye. Det gjorde jeg feil med Phoebe, jeg kastet for langt for tidlig.

Oki, I'll keep that in mind. Har bare holdt på inne ennå, så har ikke blitt i helt lange kastene ennå :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trent på holde og bære først. La han sitte på plass med bukken i munnen og når han klarer dette, så kan dere gå lineføring med bukken i munnen.

Deretter kan bukken legges på bakken ( ha hunden ved siden av deg ) og plukke den opp.

Så øker du avstanden og legger bukken lengre og lengre vekk. Helt tilslutt kaster du bukken.

I korte trekk fortalt hvordan jeg har trent inn apport på min hund.

Husk å ta et skritt av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...