Gå til innhold
Hundesonen.no

Når blir en hannhund kjønnsmoden?


Guest Snusmumrikk

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Når er det vanlig at en hannhund blir kjønnsmoden? Er kanskje ikke like lett å vite som med tisper, men sånn ca.? Jeg var på tur med noen folk for noen ukers tid sia og der var det med en tispe som sto og en hannvalp på 6 mnd. Eieren av valpen sa at det ikke var noen fare for han hadde ikke forstått hvordan man skulle gjøre det enda. Og det så virkelig sånn ut. En stund. Tispa var helt desperat og det så nesten ut som hun prøvde å lære han opp. Men han skulle bare leke og endte med å dra henne i halen hver gang hun satte rompa til. Da ble hun sinna og satte han på plass. Så etter å ha furta litt begynte hun å gjøre seg til igjen. Men dagen etter begynte han å slikke henne bak isteden for å dra henne i halen. Jeg sa at det kanskje var lurt å skille dem og det bare var et tidsspm før han forsto hva han skulle gjøre, men på det øret var de vist døve. Resultatet var ihvertfall at han parra tispa og de hang sammen både vel og lenge. Om hun ble drektig vet jeg ikke (blir isåfall abortsprøyte hos vet). Men jeg bare lurer på hva som er normalt? Når er det vanlig at hannhunder blir kjønnsmodene (sikker veldig individuelt men). Syntes 6 mnd var tidlig, men de hang jo skikkelig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti en på 5 måneder som var helt vill rundt tisper med løpetid, men min ble kjønnsmoden når han var rundt 9 måneder, da merket jeg stor forskjell med han og hvertfall i selskap med andre hunder. Men han har enda ikke "parret" på en tispe med løpetid, selv om vi har gått turer sammen de, han bare snuser endel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Varierer fra rase til rase.

Mindre hunder blir kjønnsmoden fortere. Det er faktisk mulig at "valper" kan gjøre tisper gravide.

Ja den hunden jeg fortalte om var av middels størrelse. Og når den er moden nok til å parre henne (de hang jo sammen også) så er det vel ganske sansynlig at han kan gjøre henne drektig også (men vet som sakt ikke om hun ble det). Er jo helt klart at denne 6 mnd gamle valpen var kjønnsmoden. Jeg lurte bare på hva som er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...