Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrallergi, avl og symptomer


Miriam

Recommended Posts

Hei!

Jeg var ikke helt sikker på hvor dette innlegget egentlig hører hjemme, så jeg prøver her :twitch:

Etter at Josie har vært en del syk (kastet opp, hatt diarè relativt ofte o.l.), og en god del veterinærbesøk, har det nå kommet frem at hun antageligvis har fôrallergi, eller "i det minste" sensitiv hud. Jeg lurer litt på hva symptomene på fôrallergi er, utover kløe? Hva med utslett, flass i pelsen, andre ting?

Lurer også på en annen ting; jeg hadde tenkt at hvis Josie var frisk og fin så skulle jeg kanskje ha et kull eller to på henne om noen år.. Hvordan er arveligheten for fôrallergi? Er det etisk riktig/forsvarlig? Er vel egentlig et ganske teit spørsmål, men jeg ville gjerne høre deres meninger om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har forallergi så syns jeg IKKE du skal avle på henne! Min forrige Schäfer hadde dette, i mye større grad en din tydeligvis, hun klødde opp svære sår og hele huden hennes var betent.

Moren og mormoren hennes hadde akkurat det samme, så ja det er arvelig!

Ja dette var en schäfer og "alle" schäfere har jo kløe, men dette var ikke bare vanlig kløe. Hun ble merkbart værre ved noen fortyper, vi måtte jo prøve oss fram for å finne noen hun tålte. Vi endte faktisk opp med Pro Plan med lam og ris, det fungerte bra på henne, etter en hestekur med kortison og antibiotika for å ta knekken på betennelsene..¨

Vær så snill å ikke før allergi videre! :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe har fòrallergi.. Og er sterilisert! Dersom dere får konstantert at hunden deres har fòrallergi vil jeg råde til sterilisering.

Posivite ved det er at de ikke får løpetid :D

Bruker James Wellbeloved, lam&ris som jeg kjøper i Sverige og dette funker hun veldig bra på.

Tequila tåler blant anna ikke: korn(mel), melk, gris, okse osv osv.. :P

Når hu har fått noe hu ikke tåler klør hun masse(får vondt av å se på henne da :ahappy: ) og blir bløt i magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har forallergi så syns jeg IKKE du skal avle på henne! Min forrige Schäfer hadde dette, i mye større grad en din tydeligvis, hun klødde opp svære sår og hele huden hennes var betent.

Moren og mormoren hennes hadde akkurat det samme, så ja det er arvelig!

Ja dette var en schäfer og "alle" schäfere har jo kløe, men dette var ikke bare vanlig kløe. Hun ble merkbart værre ved noen fortyper, vi måtte jo prøve oss fram for å finne noen hun tålte. Vi endte faktisk opp med Pro Plan med lam og ris, det fungerte bra på henne, etter en hestekur med kortison og antibiotika for å ta knekken på betennelsene..¨

Vær så snill å ikke før allergi videre! ;)

Hei Marianne!

Hvis det blir fastslått at hun faktisk har fôrallergi, er det utelukket å avle på henne.. Det er jo enda lenge til hun kunne fått kull, så det er bedre å finne det ut nå enn om et år eller mer :P

Veterinæren jeg var hos i går sa at det ikke er noen prøver de kan ta for å finne ut om hun har fôrallergi, stemmer det? :ahappy: Nå får hun et allergi-fôr fra Hill's, og hvis hun fortsetter å få røde utslett mens hun får det fôret, er det visstnok ikke fôrallergi...

Det som irriterer meg mest med alt dette, er at jeg har hatt mistanke om fôrallergi siden hun var bitteliten, men veterinærene har hatt x-antall andre forklaringer på utslettene, fordøyelsesproblemene o.l. som hun har hatt siden jeg fikk henne :D

Hilsen en lettere fortvilet Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg en del igjen i historien du beskriver. Fôrallergi/fôrintoleranse er vansklige saker. Det er ikke enkelt å diagnostisere, og det gjør også sitt til at vi (hundeiere av disse "sjuklingene") punger ut tusenvis til våre lokale veterinærer..

Min (dyrkjøpte) erfaring er at det er faktisk bare sløsing med penger og tid å prøve å finne ut av en slik diagnose hos din lokale veterinær. Det eneste din lokal veterinæren din burde gjør for deg er å sende en henvisning til veternærhøgskolen, nærmere bestemt til Ellen Schancke. Hun er ledende i Norge på veterinær indremedisin, hun ser alle de merkeligste sykdommer og sitter med erfaringer og kunnskap som kan spare deg og hunden din for mye. Som du sikkert skjønner er jeg mer enn fornøyd med service og behandling. :D

Nå får hun et allergi-fôr fra Hill's, og hvis hun fortsetter å få røde utslett mens hun får det fôret, er det visstnok ikke fôrallergi...

Dette er faktisk direkte feil! Det finnes hunder som ikke tåler allergifôret (Hills z/d regner jeg med) som alikevel har fôrallergi.... :ahappy:

Få dere en time hos Ellen, og ta det derifra. :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk direkte feil! Det finnes hunder som ikke tåler allergifôret (Hills z/d regner jeg med) som alikevel har fôrallergi.... :ahappy:

Få dere en time hos Ellen, og ta det derifra. :D

Lykke til!

Mi tispe tåler ikke Hills z/d hvertfall.. Eller noe av det andre disse dyrlegene påstod at hu ville fungere på.

Dro til Sverige,og fikk en skikkelig skjekk over hva hun tåler og ikke tåler.

Hadde spart meg for masse penger og mas om jeg hadde gjort dette med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi tispe tåler ikke Hills z/d hvertfall.. Eller noe av det andre disse dyrlegene påstod at hu ville fungere på.

Dro til Sverige,og fikk en skikkelig skjekk over hva hun tåler og ikke tåler.

Hadde spart meg for masse penger og mas om jeg hadde gjort dette med en gang!

Oi :ahappy: Det er Hill's z/d hun får nå, og på fôrsekken står det at det er skl. "allergen-free".. Jeg tar jo instruktørutdanning og har hatt en del (generelt) om ernæring, og kan vel egentlig ikke se for meg at et for kan være fullstendig fritt for allergener. Men at det kan være èn proteinkilde, og at man dermed kan finne ut hvilke proteiner (hvis det er det hun reagerer på) hun tåler og ikke tåler, den er jeg mer med på...

Det er utrolig irriterende og frustrerende at de ikke tar noe hensyn til hva jeg (som hundeeier) tror kløe, utslett, mye kløe i ørene kommer av :rolleyes:

Må jeg ha en henvisning for å komme til Ellen på Veterinærhøyskolen? Eller kan jeg ta kontakt på egenhånd? Vet ikke hva jeg skal gjøre videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi :ahappy: Det er Hill's z/d hun får nå, og på fôrsekken står det at det er skl. "allergen-free".. Jeg tar jo instruktørutdanning og har hatt en del (generelt) om ernæring, og kan vel egentlig ikke se for meg at et for kan være fullstendig fritt for allergener. Men at det kan være èn proteinkilde, og at man dermed kan finne ut hvilke proteiner (hvis det er det hun reagerer på) hun tåler og ikke tåler, den er jeg mer med på...

Det er utrolig irriterende og frustrerende at de ikke tar noe hensyn til hva jeg (som hundeeier) tror kløe, utslett, mye kløe i ørene kommer av :rolleyes:

Må jeg ha en henvisning for å komme til Ellen på Veterinærhøyskolen? Eller kan jeg ta kontakt på egenhånd? Vet ikke hva jeg skal gjøre videre :D

Sophus tålte heller ikke Hills z/d. Han tåler derimot fisk, og etter Ellens anbefalning startet vi på Eukanuba Dermatosis, og nå er han så godt som frisk, med mindre han får tak i noe han ikke tåler da..

Uansett.. Vår veterinær sendte en henvisning til veterinærhøgskolen, etter et par dager ringte jeg dit for å være sikker på at henvisningen var kommet fram (jeg er hønemor og masekråke i 1.. :P ). Det er nok lurt å ringe, for da fikk vi ordnet time med en gang, og alt gikk veldig fort og greit.

Siden vi hadde vært til flere veterinærer samlet jeg inn epikrisen (sykdomshistorie, prøveresultater o.l) hans fra de ulike veterinærene. Den veterinæren som henviste oss sendte også inn sine notater med henvisningen.

Sophus har tatt endel prøver i løpet av årene, og blitt utredet for div (addison bla), utralyd og røntgen og o.l og det er veldig greit å ha slike ting samlet slik at veterinæren på høgskolen kan se hva som er gjort. Sophus tok en gastroskopi på veterinærhøgskolen, og prøver av mage/tarm, og fikk en generell vurdering.

Hadde det ikke vært for Ellen Schanke så hadde Sophus lekt ved regnbuebroen i dag. Veterinærhøgskolen var absolutt siste stopp på letingen etter en "kur", og jeg irriterer meg den dag i dag over at vi brukte så lang tid på å få riktig hjelp. Og jeg er umåtlig skuffet over lokale veterinærer som "skulle bare prøve" noe nytt hele tiden, og ikke henviste oss til de som faktisk hadde kunnskapen, mens Sophus fikk lengre og lengre sykdomsperioder.

Jeg håper dere også får god hjelp på veterinærhøgskolen! ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Da prøver jeg å la henne gå på Hill's z/d til jeg får penger igjen, og så bestiller jeg ny time hos vet. hvis hun ikke er blitt noe bedre/utslettet vedvarer... Er blitt flink til å mase og kverulere (vi satser på at det staves sånn :ahappy:) med både leger og veterinærer :D

Tusen takk for alle råd, jeg er ved litt bedre mot nå :rolleyes: At man skal bli så tussete når det er noe galt med disse firbente...

Miriam&Josie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt bruker Hills z/d færre proteiner (ikke i mengde, men ikke mange ulike varianter). Dette øker sjansen for at hunden tåler fôret. Det er som med rocal canin's nye exclusive proteins (eller noe sånt), som ikke inneholder animalske proteiner. Da er det selvsagt noen allergihunder som går greit på dette fôret, hvis det er visse animalske proteiner de reagerer på (f.eks kylling). Men det beste er helt klart å finne ut hvilke proteiner hun reagerer på. Å gå på et fôr uten animalske proteiner er ikke til å anbefale :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...