Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor reagerer hunden slik?

Aya

Recommended Posts

Etter å ha skrevet i "hva skjer om hunden biter" begynte jeg å tenke litt på forrige hunden.. Hvis han var løs i leiligheten f.eks, og noen lekeslss med meg gikk han på og tok tak i armen til den andre personen.. Hvorfor i alle dager? Han ville ikke leke, men jeg tviler på den "beskyttelses"greia. Han voktet oss (meg og han) litt for fremmede menn, men ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

kan ikke gi deg noe godt svar men kan fortelle deg om engang jeg var sammen med en som hadde vorsteh og jeg hadde flat. skulle vi gi verandre en klem eller noe så kom det fort en hund mellom beina våre og en som la labbene oppå armen til en av oss. San ble dem stående til vi sa i fra eller var ferdig. Lurer på om det var noe dempende dem ville er kke sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en slags refleks? Selv om de vet at de to personene som f.eks gir hverandre en klem ikke kommer til å fly på hverandre med det første, så har de det liksom i seg at når noen tar på mor, så holder man seg i beredskap.

Mennesker som lekesloss er vel litt forvirrende for de fleste hunder, de tenker liksom ikke på at de gjerne lekesloss selv dagen lang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en slags refleks? Selv om de vet at de to personene som f.eks gir hverandre en klem ikke kommer til å fly på hverandre med det første, så har de det liksom i seg at når noen tar på mor, så holder man seg i beredskap.

Mennesker som lekesloss er vel litt forvirrende for de fleste hunder, de tenker liksom ikke på at de gjerne lekesloss selv dagen lang...

Ja, ikke vet jeg.. Han var ikke av den beskyttende typen sånn ellers, men jeg synes det er litt merkelig at dersom han følte seg stresset i stiuasjonen, at han gikk PÅ istedet for å trekke seg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som gjør dette; tar "holde-grep" på armen. Hun er ikke trent til det, men det ligger visstnok til rasen/typen. Det er en form for markering, som betyr noe a la "nå roer du deg ned". Hun biter ikke hardt, og det er ikke vondt, men jeg kjenner munnen hennes rundt armen min, for å si det sånn. Har hørt det kan være hund-menneske-varianten av hund-hund-varianten av å ta munnen og holde over snuten på en annen hund.

Til nylig har vi oversett, det har blitt pittelitt bedre, men siden det er selvforsterkende, har vi nå begynt å straffe det, ved å si "nei". Det er ikke noe mer tull enn det, og hun slutter. Hun henger ikke fast heller, hun bare hopper opp mot armen, er såvidt borti før hun "faller" ned igjen.

Tulla er en sjalu hund, så hun kunne gjøre dette i situasjoner som ikke var så bra at hun gjorde det i. Fx når jeg og typen klemte, eller tilsvarende. Hvis jeg løftet opp en annen hund, eller et barn, gjorde hun det. Nå har hun sluttet med det akkurat i disse situasjonene, men når hun blir giret, gjør hun som jeg skrev over. Det kan være hvis jeg og typen lekeslåss, eller jeg plutselig raser ned trappen fra tv-rommet i en reklamepause for å hente meg mat.. Altså situasjoner som har vært veldig rolige, som plutselig blir ganske voldsomme og fulle av aktivitet. Hun kunne også finne på å bjeffe i disse situasjonene, men hun har som sagt blitt veldig mye bedre nå. :ahappy: Nå er det bare sånne "tulle-bitt" igjen, som når jeg raser ned trappen eller lignende. De andre tingene vennet vi henne på å tåle, noen ting tåler hun til en viss grad før hun reagerer (men vi slutter før hun reagerer på fx lekeslåssing, og belønner med ros og oppmerksomhet). Ellers sier vi bare enkelt nei i et litt halv-skarpt tonefall. Hun er ikke sur eller aggressiv, hun liker bare ikke sånn "støy" og føler behov for å ta kontroll, fordi hun ikke tror vi har kontroll. Det siste her er altså min teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Litt sent å skrive svar nå kanskje, men det at hunden går i mellom dere er et dempende signal. Hunden går fysisk i mellom hunder eller folk for å forhindre at disse kommer i konflikt med hverandre. Hunden er en konfliktløser.

Noen tenker at denne splittingen har med sjalusi å gjøre, det er høyst usannsynlig. Og det blir feil å kjefte på hunden for å gjøre dette, det samme med alle andre dempede signaler hunden gir. For dette er språket dens, og hvis den gjentatte ganger blir kjeftet på for å bruke disse dempede signalene, vil den blir redd for å bruke dem, og hunden blir uten språk. Språk er veldig viktig - nettopp for å unngå konflikter i f.eks møte med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...