Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisering av voksne hunder


reknes

Recommended Posts

Er det muligt aa sosialisere en voksen hund som er trent som vakthund, og som ikke aksepterer andre enn de han kjenner? Shaeferen min ble skarptrent uten at jeg egentlig hadde gitt aksept for dette, og resultatet er at han ikke aksepterer noen utenfor sin "omgangskrets" Han er naa 6 aar gammel, fryktelig snill og lydig hjemme, aldri hatt noen form for problem med han utenom at han bare ikke aksepterer noen han ikke kjenner.

Bruker en hundetrener her, og hunden har utrolig respekt for han, ikke redd, men glad og oppmerksom naar han kommer. Mistenker at han har litt av "packleader" egenskaper naar vi er ute og gaar tur sammen, og at hundetreneren har overkommet dette. Samtidig er jeg litt usikker paa metodene han bruker. Men han oppnaar absolutt resultater, og hunden er veldig glad og imoetekommende naar han kommer paa besoek. Er jo et lite tankekors i forhold til treningsmetoder diskutert her osv. Noe jeg ikke kan argumentere mot eller for, men jeg konstanterer at treneren som er ofte litt "toeff" hoester stor respekt av hunden, ikke noe underdanig eller slikt, han er bare mye mere veloppdragen med han eller hva han er med meg.

Maa legge til at han aldri viser tegn til aggresivitet hjemme, er utrolig snill med shaeferjenta som kom for et par maanader siden (etter 3 dagers tlvenning) tolererer absolutt allt ( ta bort maten, rulle rundt pa gulvet etc) men han angriper, og uten aa advare. Knurrer aldri, viser aldri tenner, men om noen skulle komme innfor hans territorium saa angriper han, og veldig alvorligt. Ser jo dette som et problem om jeg maa flytte til et land som en slik egenskap ikke er noedvendig eller oenskelig, spoersmaalet er bare om det er muligt aa trene bort dette eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt spørsmål tror jeg rett og slett at jeg hadde stilt i en mail til en som heter Terje Østlie, Østlies Hundeskole på Elverum. Han har praktisk erfaring fra gamle dager på Forsvarets Hundeskole nettopp med hunder som er skarptrent... og det i store nok mengder til å vite hva som er mulig - eller ikke.

Jeg tror du skal finne deg en veldig dyktig trener som klarer å gjøre en slik hund "sikker" igjen. Og selv da spørs det om jeg hadde turt å stole på den. Løsningen er vel faktisk å bruke en munnkurv på en slik hund.

For du har jo en hund som er trent til å være en vakthund som ikke bare varsler - men også går på "inntrenger", og det uten å varsle en gang. En "normal" hund vil vel varsle først, prøve å stoppe inntrenger, og det vil iallfall komme lyd. Dere har "fjernet" lydadvarselen, noe som det ofte frarådes STERKT når det gjelder hunders knurring generelt (man sier fy til hunden som knurrer til noen, men uten å jobbe med årsaken til AT den knurrer, dermed fjerner man knurringen men ikke usikkerheten/aggresjonen, og så får man en hund som angriper såkalt "uten varsel").

Og ut fra det du har skrevet før, så virker det som om denne hunden også har blitt brukt noe "ufine" metoder på... som vil gjøre det enda vanskeligere; er han trent til at "inntrengerfiguranten" slår til ham og får ham til å reagere av den grunn, altså at man jobber i hundens forsvar, så blir det enda verre.

For en normal "patruljehund" fra forsvaret er for eksempel, med visse unntak, altså at skal vente på ordre - mens din hund gjør dette uten ordre. Og dermed har han lært at "mennesker tar man", for det virker som om han gjør det utenfor deres område - revir - også?

http://no.wikipedia.org/wiki/Vakthund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...