Gå til innhold
Hundesonen.no

Innavls grad


Kristinh

Recommended Posts

I would strongly advice you to attend one of Per Erik Sundgrens seminars on dog breeding and genetics. He is an excellent tutor and a skilled scientist and geneticist (AND HE SPEAKS SWEDISH!).

His book, "Bättre Hundavel" (Bedre hundeavl) was published in 1980, and would probably be helpful for you (and your breeders) to sort out misinterpretations and confusions regarding in- and linebreeding.

Good luck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I would strongly advice you to attend one of Per Erik Sundgrens seminars on dog breeding and genetics. He is an excellent tutor and a skilled scientist and geneticist (AND HE SPEAKS SWEDISH!).

His book, "Bättre Hundavel" (Bedre hundeavl) was published in 1980, and would probably be helpful for you (and your breeders) to sort out misinterpretations and confusions regarding in- and linebreeding.

Good luck.

Vilket är detsamma som att du säger;

"- Allt du säger är sant, men det kan jeg ikke erkänna og därför inte heller vara konstruktiv och peka på vad du sagt som är inkorrekt."

Det är väldigt basic argumentations filosofi.

Tack för att du håller med om allt jeg skrev.

Du behöver ikke försöka att vara dryg hela tiden.

Det är ikke mitt feil att du inte har några konstruktiva argument kvar og därför istället försöker att gör allt personligt i en nedlåtande ton... :D

Tillbaka till topic nu då vi uppenbara är klara med detta ?

Tack för bok tipset :D

Jeg har inga boktips i social skills, men jeg kan rekomendera deg "An Introduction to Genetic Analysis" som är en kjempe greit bok för många veterinär program.

Kos

/Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilket är detsamma som att du säger;

"- Allt du säger är sant, men det kan jeg ikke erkänna og därför inte heller vara konstruktiv och peka på vad du sagt som är inkorrekt."

Det är väldigt basic argumentations filosofi.

Tack för att du håller med om allt jeg skrev.

Du behöver ikke försöka att vara dryg hela tiden.

Det är ikke mitt feil att du inte har några konstruktiva argument kvar og därför istället försöker att gör allt personligt i en nedlåtande ton... :D

Tillbaka till topic nu då vi uppenbara är klara med detta ?

Tack för bok tipset :D

Jeg har inga boktips i social skills, men jeg kan rekomendera deg "An Introduction to Genetic Analysis" som är en kjempe greit bok för många veterinär program.

Kos

/Martin

Per Erik Sundgren er en svensk genetiker som, i tillegg til å forske i genetikk, innavlsproblematikk og hundeavl, har brukt store deler av sitt liv til å undervise og opplyse "vanlige folk" (som deg og meg) i dette komplekse vitenskapelige feltet, og lykkes faktisk forbausende ofte å komme forbi introduksjons-stadiet. Derav min anbefaling til deg og dine.

Han klarer bl a på et ypperlig sett å forklare hvorfor man ikke får MER av et bra individ når man "dobler på det" i avlen, men tvert imot, reduserer dette individets påvirkningskraft gjennom HALVERING.

Siden du synes å mene at man "skjuler genetiske feil" ved å "beklageligvis" utavle, så vil jeg på det aller, aller sterkeste anbefale deg å forsøke å få med deg Sundgrens seneste foredrag, som heter "Naturens skydd av ärftlig variation".

Jeg har personlig hverken ambisjoner om, eller interesse av, å belære folk som ikke er interesserte (eller vil ha nytte av det) - derav min korte karriære som lærer :D . Slikt gadd jeg altså ikke å holde på med da jeg fikk lønn for det engang, og jeg har følgelig ingen interesse av å prøve de samme øvelsene her :D.

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre. Nu är du glad. :D

Per Erik Sundgren er en svensk genetiker som, i tillegg til å forske i genetikk, innavlsproblematikk og hundeavl, har brukt store deler av sitt liv til å undervise og opplyse "vanlige folk" (som deg og meg) i dette komplekse vitenskapelige feltet, og lykkes faktisk forbausende ofte å komme forbi introduksjons-stadiet. Derav min anbefaling til deg og dine.

Vilket jeg uppskattar då man kan ikke läsa för mye på området og jeg skall beställa hans bok då jeg ikke har den.

Han klarer bl a på et ypperlig sett å forklare hvorfor man ikke får MER av et bra individ når man "dobler på det" i avlen, men tvert imot, reduserer dette individets påvirkningskraft gjennom HALVERING.

Du ökar chansen att individen i tavlan reproduserar sig om du har en högre COI på han/hon.

Det vill säga, om du avlar in tight på en individ så ökar chansen att du får fram både det bra og dåliga som den bär i form av arvsanlag og hunden får en större genomslagskraft om du till exempel parar en sådan hane med en lösavlad* (scatter) tik.

Det är en större chans att du får fram de kvalitativa egenskaperna du vill åt i ditt program än om du parar löst.

Det är på detta sätt som APBT avel har bedrivits för att bevara egenskaper såsom tex gameness och på samma sätt som alla raser har grundats og fått ett gemensamt homo-phenotypt utseende.

Däremot så drar du konstant ned på variationen i anlag och det är nog det som du tänker på.

Det är det som kan leda till inavelsdepression med bla fertilitets problem som effekt mm.

Siden du synes å mene at man "skjuler genetiske feil" ved å "beklageligvis" utavle, så vil jeg på det aller, aller sterkeste anbefale deg å forsøke å få med deg Sundgrens seneste foredrag, som heter "Naturens skydd av ärftlig variation".

Det är därför jeg specifikt pekar på anlag som är resseciva og som har mycket svårt att nedärvas som exempel: Gameness.

Og jeg förstår vad du menar med "skydd av ärftlig varitation" og att det är sunt att avla löst för hundarna.

Det vet jag. Det är ett faktum. Dock finns undantag som tex Räven där naturen själv väljer att hålla en hög COI.

Men det är ikke det jag säger eller poängen.

Jag säger att; för att återuppbygga en ras (skapa en phenotyp), og bevara specifika unika ressesiva egenskaper, för att få fram vad som gömmer sig i ett blod* samt öka chansen att hundarna reproducerar dem, så är inavel/linje avel ett mye viktigt verktyg.

* för att kunna selektiva ta bort dem og lära sig om dem

Det han talar om måste vara färdiga raser og det går inte att generallisera för alla hundar då alla har olika mål, har olika stor avelsbas, olika egenskaper som människan vill nedärva og befinner sig i olika stadier av sin utveckling.

"Lotta"

Varför " " runt Lotta? :unsure:

PS: Når det gjelder social skills så er det gjerne noe man lærer med åra, det Block... Velkommen etter, skal du være

Kos

/Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...