Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen vil hilse på alt og alle på tur


mbakkevold

Recommended Posts

ja, som det står i overskriften er Tina helt vill etter å hilse på alle som går forbi når vi er ute på tur. Hopper etter folk,drar i båndet for å følge etter dem, og sitter å hyler hvis hun ikke får lov. Er dette normalt? blir hun kanskje streset av alle folka som går forbi? Kanskje noe som går over etterhvert som hun blir vant til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ganske godt igjen her. SOkrates hopper ikke etter folk, men setter seg ned helt til de ar gått forbi, og blir ganske sta om han ikke får hilse på hundene.. Men jeg merker at han er mye bedre etter vi har trent en del på "kinderegg" (klikkertrening) med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja valper pleier å være ganske sosiale og vil være med på alt som skjer.

Det kommer nok til å gå seg til etterhvert. Bianca'n min på 2, 5 år vil fremdeles være med alle hun møter, og blir fornærmet hvis hun ikke får lov, men hoppingen har hun sluttet med :) (Jeg tror ihvertfall ikke at Tina har problemer, det er normalt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! De fleste mennesker blir selv glade når en nydelig liten tass kommer springende mot dem for å få kontakt. Don't worry! :)

Men så har du det igjen når de blir større. DA er det ikke så morsomt å få en hund som løper bort og hopper på deg. SÅ litt begrensninger bør man ha mener jeg.

Lær at det faktisk ikke alltid er lov å hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du det igjen når de blir større. DA er det ikke så morsomt å få en hund som løper bort og hopper på deg. SÅ litt begrensninger bør man ha mener jeg.

Lær at det faktisk ikke alltid er lov å hilse.

Nei, nei. Men jeg ville aldri nektet Taxi med å hilse, hvis menneskene ville hilse på han.

Men, selvfølgelig bør du holde Tina på avstand hvis menneskene er skeptiske, så møtet ikke blir negativt.

Tror ikke dette blir et problem, beaglejenta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har du det igjen når de blir større. DA er det ikke så morsomt å få en hund som løper bort og hopper på deg. SÅ litt begrensninger bør man ha mener jeg.

Lær at det faktisk ikke alltid er lov å hilse.

Ja, det er det jeg tenker også. Er ikke alle som syns det er Ok med en vilter hund i ansiktet! Så prøver å avlede når det kommer folk vi ikke skal hilse på. Tar nok bare litt tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg tenker også. Er ikke alle som syns det er Ok med en vilter hund i ansiktet! Så prøver å avlede når det kommer folk vi ikke skal hilse på. Tar nok bare litt tid!

Ja ikke sant. Må jo tenke litt fremover også. Jeg gjorde den feilen at han kunne hilse på alt og alle. Og der ville jeg personlig gjort det annerledes. Du vil vel ha en hund som kan gå fint forbi mennesker når den blir eldre? Evt spørre deg om lov, før man kan hilse?

Syns det høres bra det du tenker på jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei. Men jeg ville aldri nektet Taxi med å hilse, hvis menneskene ville hilse på han.

Men, selvfølgelig bør du holde Tina på avstand hvis menneskene er skeptiske, så møtet ikke blir negativt.

Tror ikke dette blir et problem, beaglejenta :)

Jeg har ofte nektet min valp å hilse på mennesker selv om de gjerne ville hilse på henne. Dette for å unngå at hun blir over-sosial, og at hun ikke skal lære seg at det er OK å ruse bort til alt og alle. Dette er et veldig stort problem for mange, og veldig lurt å jobbe med fra de er helt små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte nektet min valp å hilse på mennesker selv om de gjerne ville hilse på henne. Dette for å unngå at hun blir over-sosial, og at hun ikke skal lære seg at det er OK å ruse bort til alt og alle. Dette er et veldig stort problem for mange, og veldig lurt å jobbe med fra de er helt små.

Ja, det er det jeg tenker også. Syns det er viktig at hun har kontakt med meg, og ikke alle andre når vi er ute. Hvordan skal jeg noen gang få til en innkalling hvis alle andre er mye mer spennende? Kanskje jeg skal gi henne godbiter slik at hun fokuserer på meg når vi er ute? andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte nektet min valp å hilse på mennesker selv om de gjerne ville hilse på henne. Dette for å unngå at hun blir over-sosial, og at hun ikke skal lære seg at det er OK å ruse bort til alt og alle. Dette er et veldig stort problem for mange, og veldig lurt å jobbe med fra de er helt små.

Akkurat det jeg var ute etter å formidle :) Takk Aya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte nektet min valp å hilse på mennesker selv om de gjerne ville hilse på henne. Dette for å unngå at hun blir over-sosial, og at hun ikke skal lære seg at det er OK å ruse bort til alt og alle. Dette er et veldig stort problem for mange, og veldig lurt å jobbe med fra de er helt små.

Det kommer jo helt an på valpen, da! Hvis valpen er "over-sosial" i utgangspunktet er det kanskje greit med en slik holdning, men har man en valp som allerede går forbi mennesker greit, og kanskje til og med syns de kan være litt "store" (eller verre), så syns jeg det er greit med massevis av hilsetrening. Det er et luksusproblem å ha en oversosial hund, og det å ikke løpe bort til alle og enhver kan trenes bort i unghundtiden, eller senere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peico var som Tina.

Ville hilse, fulgte etter alt og alle. Og han klaget høylytt om folk ikke ville hilse, eller jeg dro han forbi.

Vi må jobbe med dette enda.

Før ville alle hilse, men nå er det flere som lar oss trene i fred.

Men hvem kan vel motstå en søt beagelvalp, eller valp generelt.

jeg brukte godbiter, eller trippet litt fremover, og han kommer lettere med meg nå, enn før.

Vi går forbi noen folk og hunder, og hilser på andre.

Det går seg helt sikkert til!

Høres ut som du har en frisk og sunn valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting henger jo sammen - og du har jo valgt en rase som ikke vel er av de aller enkleste å få lydige, siden det er en jakthund som er avlet opp for å være selvstendig og fikse ting på egenhånd. Har truffet endel beagler som lever et liv i bånd store deler av tiden, dessverre.

Beagler er vel ganske blide, trivelige hunder som ikke er så veldig sky eller fryktsomme for folk, det er en artig rase sånn sett. Derfor tror jeg det hadde bekymret meg mindre, enn dette med å få dem kontaktinteresserte overfor deg.

Så for både din og hundens skyld, så hadde jeg startet nå - fra første stund - med å gjøre DEG SELV interessant og den som valpen bør følge med på, fordi du er nøkkelen til alt som er gøy. Det er jo ikke bare i forhold til folk, men også i forhold til andre hunder - for der er det jo mange som sier det samme som deg, "hunden vil hilse på alle andre hunder". Og fordi det er valp, så lar man den leke og herje med andre hunder - til det er på tide å gå hjem.

For hva blir problemet da når hunden vokser til? Jo, en hund som ikke vil komme når det er morsommere ting som skjer... i den forstand at eieren betraktes som den gørrkjedelige gledesdreperen som tar den vekk fra all moroa. For hjemme er en ting, der er "alle" hunder lydige - for der er det ikke så mye spennende som skjer. Men ute - der ALT er rasende festlig - der skal det litt til å konkurrere ;)

Så tenk litt lenger frem, og se ting i en sammenheng. Les gjerne gode bøker, som "Kontakt" av Eva Bodfäldt" (http://www.hundkonsulten.se/artikelsida.asp?intArticleID=9) eller Åsa Ahlboms "Fra valp til voksen hund" (http://www.ahlbom.net/hundbok/index)

Hvis DU blir den som styrer hverdagen til lille valpen, så behøver det ikke bli nei til verken å hilse på folk - som er veldig fint - eller nei til lek med andre hunder. Begge deler er like viktig for en liten valp!

Men det er viktig at du sørger for å gjøre DEG SELV minst like interessant som resten av verden, gjennom lek, kontaktøvelser etc. Og så STYRER du hilsingen... og BALANSERER den med resten av hundelivet. Hva jeg mener med å balansere for eksempel lek med andre hunder, er at det ikke blir bare lek med andre hunder ute på tur - men at DU og VALPEN leker like mye sammen ute også, som valpen får leke med andre hunder, for å forenkle det litt.

(her står det litt om dette: http://www.wolfdog.no/Artikler/hunder/atferd.asp)

Trenger du å sosialisere valpen, kan du jo for eksempel ta den i bånd og gå til et sted der det er endel folk - da har du styringen på at valpen ikke får storme bort til gud og hvermann, og den får likevel hilst på mange. La den også treffe barn som er snille og hører på deg/dere når det gjelder hva de får lov til å gjøre med valpen, det er også veldig fint for den å få møte nå som den er liten.

Valper har en sterk trang til å vise "hele verden" at de er snille og greie, de vil ofte løpe bort - og underkaste seg - både andre, voksne hunder og folk. Noen ganger tror de at de "må", andre ganger er det for moro skyld og fordi det er hyggelig.

Det høres ut som en søt, liten hund du har fått - du får ha lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Beaglen er nok ikke den aller letteste rasen, den har mange instinkter og det er noe jeg er klar over! Den er også veldig sta, og jeg har derfor vært veldig konsekvent fra begynnelsen av, med tanke på regler. Har meldt oss på valpekurs i neste uke, og da får vi nok mange gode tips. Ellers takk for gode svar her inne også ;)

en annen ting, men jeg har dere her ;) valper er som kjent glad i å bite i alt og alle, og jeg har derfor kjøpt inn diverse gnageting slik at jeg slipper unna...tingen er at alt faller ikke like godt i smak, og tina er mest glad i noen "pinner" lagd av oksehud. Bare lurer på om det er noen begrensing på hvor mange hun kan spise til dagen/uka? Kan det bli for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på valpen, da! Hvis valpen er "over-sosial" i utgangspunktet er det kanskje greit med en slik holdning, men har man en valp som allerede går forbi mennesker greit, og kanskje til og med syns de kan være litt "store" (eller verre), så syns jeg det er greit med massevis av hilsetrening. Det er et luksusproblem å ha en oversosial hund, og det å ikke løpe bort til alle og enhver kan trenes bort i unghundtiden, eller senere.. ;)

Nå er det jo i denne tråden snakk om en valp som VIL hilse på alt og alle, og derfor svarte jeg ift det.. =) Hadde det vært snakk om en skeptisk valp hadde løsningen vært helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er også veldig ivrig på å absolutt skal bort til alt og alle. Spesielt syklister eller joggere, de må hun virkelig holde orden på. Nå kommer dette av at hun tror hun er "driftsmester" på det aller meste da ;) Men hunden min er motsatt av din når det kommer til seøve hilsinga. Hun er tøff helt til hun skal hilse. Da er det litt skummelt, og hun trenger tid på seg. Stormer ikke akkurat på noen hun ikke kjenner for å si d sånn :rolleyes: Nå er jo dette ganske praktisk på mange måter, men. Men tror ikke du har noe å bekymre deg for. De fleste valper er sånn, og hun vil nok bli bedre. Men som resten har sagt, gjør deg selv interessant, og ikke la henne hilse på aboslutt ALT. Vet mange som har angret på dette i ettertid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggebehov...

DEN kjenner vi!

Bamser er bra.

Sånn tau med ball på er artig leke.

En tomflaske er favoritten.

Jeg gav han okseører, griseører, strupe som jeg tror du snakker om. Peico får bare en for dagen...

Kraftbein er stas, det varer minst en dag.

Hvis det er tørket strupe, kan det hende det blir mye kliss i magen for en liten valp, tror jeg ikke hadde våget for mange...

Men jeg aner egentlig ikke.

Peico er 16 uker, og vært mye lettere sånn "tyggemessig" fra ca 12 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggebehov...

DEN kjenner vi!

Bamser er bra.

Sånn tau med ball på er artig leke.

En tomflaske er favoritten.

Jeg gav han okseører, griseører, strupe som jeg tror du snakker om. Peico får bare en for dagen...

Kraftbein er stas, det varer minst en dag.

Hvis det er tørket strupe, kan det hende det blir mye kliss i magen for en liten valp, tror jeg ikke hadde våget for mange...

Men jeg aner egentlig ikke.

Peico er 16 uker, og vært mye lettere sånn "tyggemessig" fra ca 12 ukers alder.

kraftbein...hva tenker du da? noe man får kjøpt? ;) det var godt å høre at den tygginga roer seg. armer og tær er ganske såre ettehvert! Tina nærmer seg 9 uker, så da er det ikke så lenge igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...