Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur


Pingo

Recommended Posts

Vi har fått ny bil, og vil ha et skikkelig hundebur, som er sikkert, og praktisk. Hundene som skal transporteres er en basset fauve(en svær en) og en til to mudier(som evt kan sitte i samme buret)

Synes at bur med litt høye kanter på er alright, sånn at ikke alt av hår og bøss kommer ut i bilen.

Jeg tenker mest på MIM Variocage, liker at man kan justere dybden.

Nå er bilen vi skal ha det i en Toyoto Landcruiser, med digert bagasjerom. Hvor plasserer dere bura i en sånn bil, det er jo forferdelig upraktisk å ha buret helt forran bot seteryggene, må jo kravle inn i bilen for å slippe ut hundene. Alternativet er jo enten å feste buret helt bak evt ha bur med sideåpning..

Erfaringer eller synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et variocage i min XL-7, har bygget opp en liten plattform bakerst med buret oppå. Er veldig fornøyd med den løsningen, da kan jeg ha en del ting som bånd, godbiter og vannskål under buret.

Har stroppet fast buret skikkelig godt så det skal takle kollisjoner uten å flyge rundt. Dette er viktig!

Kan slenge inn bilder om du vil, men rekker ikke det før imorra :-)

send med en pm da.

Er veldig fornøyd med buret. det småruster bittelitt der lakken faller av, men det er ikke noe plagsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

Vil gjerne ha bilder ja.(har god tid)

Har vel mest lyst på Mim, liker dem veldig godt. Prisen er ikke såååå ille, jeg får dem en tanke billigere gjennom jobben også. :)

Lurer egentlig mest på hvordan vi i tilfelle skal ha det i bilen. Den må ikke stå innat en vegg bak eller? har liten lyst som sagt til å måtte krabbe gjennom hele bagasjerommet for å slippe ut hundene. Så det skal holde med å stroppe dem godt fast...?

En ting jeg forresten har sett på ang Mim sine bur er at mellomrommet mellom sprinklene er litt stort. Noen som har tanker om det? Ser for meg en liten valp kan sette fast hode :) mellom, eller er det bare jeg som er litt for påpasselig? :) Hadde vært kjekt å kunne bruke samme buret til valper osv siden når den tiden kommer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg kjøpte for en liten stund siden trønder buret og er veldig fornøyd med det. Ikke noe støy, ikke hår og dritt overalt i bilen. Det er også så lett at hun greier å løfte det inn og ut av bilen selv (noe som ikke er det enkleste ettersom det er en suburben hun har)

Men jeg har en liten innbildning i mitt hode at bur med lav vekt har lettere for å bli kastet rundt ved ulykker. ;) Sikkert derfor jeg har ett meget tungt og upraktisk helsveiset stål bur som jeg må ha hjelp med å få ut. ;) (gammelt og gått som virkelig tåler ett støyt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har en liten innbildning i mitt hode at bur med lav vekt har lettere for å bli kastet rundt ved ulykker. ;) Sikkert derfor jeg har ett meget tungt og upraktisk helsveiset stål bur som jeg må ha hjelp med å få ut. ;) (gammelt og gått som virkelig tåler ett støyt)

Jekkestropper Jeanette. De er ufattelig fine til å feste bur med. De fleste bagasjerom har muligheter for å få festa de i ringer i gulvet.

Personlig liker jeg disse best. Selve løsninga på de Mim burene er bra, med at de trykkes sammen, men jeg synes mellomrommet mellom sprinklene er for stort. Både med tanke på små hoder som kan sette seg fast, og idiotiske folk som stapper hender inn der de ikke skal om de får mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Trønderburet (link i Jeanettes innlegg), og er veldig, veldig fornøyd! Kantene er såpass høye at det kommer ikke ut hår eller skitt ut i bagasjerommet, heller ikke når hun har en forferdelig røyteperiode eller har gjørmebadet i fjæra og rullet seg i sand etterpå.

Buret er såpass lett at det ikke er noe problem for meg å løfte det ut og inn av bilen, men samtidig står det veldig stødig. Vi har i tillegg festa på et par snorer, selv om det egentlig ikke er nødvendig. Buret står stødig og godt, og jeg vil tro det er langt sikrere enn en del andre bur som brukes som bilbur.

Det er overhodet ikke noe støy fra buret.

En stor fordel er at du får buret spesiallaget (du kan kjøpe brukte også, det har vi gjort med det vi har nå - det ble nemlig brukt på samme biltype som den vi har). Dermed kan du få utnyttet bagasjerommet langt bedre enn med et helt firkantet bur. Grunnflata i buret vi har nå er langt større enn om vi skulle ha kjøpt et vanlig bur, og det skråner parallelt med baksetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekkestropper Jeanette. De er ufattelig fine til å feste bur med. De fleste bagasjerom har muligheter for å få festa de i ringer i gulvet.

Personlig liker jeg disse best. Selve løsninga på de Mim burene er bra, med at de trykkes sammen, men jeg synes mellomrommet mellom sprinklene er for stort. Både med tanke på små hoder som kan sette seg fast, og idiotiske folk som stapper hender inn der de ikke skal om de får mulighet.

Jeg har faktisk "Kela" bur, bare at det ikke er Kela som har laget det og bunnen også er helsveiset uten plate. Og jeg har mindre mellomrom mellom sprinklene. Jeg er 99% fornøyd med det.... det at det er tungt å flytte på alene er bakdelen med det. Ellers er det så sterkt at jeg har ingen problemer med å ha endel vekt oppå det. (ettersom jeg har en varebil som er høy så er det ganske praktisk) Jekkestropper har jeg tenkt på om jeg noen gang kjøper nytt bur, men det jeg har nå tror jeg faktisk lever evig (det er vell 10år gammelt og eneste "feilen" er at det har rustet litt der lakken er borte (og vannskålen er festet) men en liten puss og svart lakk i fjor sommer gjor susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par tanker om dette temaet.. Og det er for det første at den beste plassen for buret er nok så midt inni bilen som mulig. Da står det i alle fall tryggest mtp kollisjon.

Det å feste buret med skikkelig-skikkelige stropper er en selvfølge - tenk hva som skjer hvis bilen velter... (Det kan fort skje ved en ulykke).

Hvis man ikke har sidedør(er) er det selvsagt veldig tungvint å ha buret laaaangt inn i bilen, så man må krype rundt inni der for å få hunden(e) ut. Men hvis man har sidedører så kan man jo sørge for å ha buråpningene mot disse.

Det å sette buret lengst bak i bilen, vil jo gi et tomrom mellom skilleveggen (evt baksetet) og selve buret - ikke så lett å benytte den plassen til så mye fornuftig heller, dessverre..

Men er en Landcruiser SÅ lang innvendig bak der, da? Hvis man tenker seg et bur med dybde f.eks. 90 cm - så kan man kanskje nå dette selv om man står bak bilen... (ikke en påstand, bare et spørsmål)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er en Landcruiser SÅ lang innvendig bak der, da? Hvis man tenker seg et bur med dybde f.eks. 90 cm - så kan man kanskje nå dette selv om man står bak bilen... (ikke en påstand, bare et spørsmål)

Susanne

Jeg har burene midt i bilen. Div helt inntil skilleveggen i min bil (En Caddy) Mine bur er faktisk 90cm dype og jeg har ingen problemer med å strekke meg til bur åpningen.

Anngående det med dører: Jeg noen kræsjer i bakdøren min og den ikke går opp så er det faktisk meget vanskelig å få ut hundene av bilen uten å ødelegge skilleveggen. Ønsker meg ny Caddy med sidedører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tanker og råd.

Bilens bagasjerom er ca 180cm , hundene trenger i allefall ikke noe mer en ca 80cm lange bur, så da er det en meter å strekke seg inn(om buret står inntill skilleveggen), og den meteren er lang når bilen er litt høy også. Mest derfor egentlig at jeg kunne tenkt meg å ha buret lengre bak i bilen.

Kan selvfølgelig ha bur med sideåpning, men da må det spesiallages, og jeg synes det er like greit å ha alt på en plass isteden for å fyke rundt og rundt bilen for å sette bikkjer inn og ut, har prøvd det og synes det er litt styr(men sikkert en vane som alt annet)

Trønderbura ser ok ut ,men synes den låsemekanismen ser så pinglete og rar ut, funker det greit?(ser jo ut som en gammeldags kjøkkenhengsle)

Bur som har litt kant rundt som holder bøss og hår inne i buret er absolut et ønske, spes. fra samboeren som er "redd" for sin nye bil;)

Fortsatt er det MIM bura som ser best ut, men ja det er absolut en tanke at folk kan stikke fingrene inn(man vet aldri hva folk kan finne på), eller at en valp kan sette seg fast(vet ikke om det er mulig, har ikke tenkt å prøve liksom)

Men skal sjekke litt opp om de forskjellige, noen som ha andre linker å komme med enn de som allerede er her? Evt i sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

180 cm bagasjerom, ja - DA skjønner jeg hva du mener med å krype inn i bilen for å nå til burene. Må ha misset helt på biltypen, jeg - sorry..

Men da skjønner jeg det som om du har sidedør(er) - og DA hadde jeg ikke vært i tvil om å plassere buret/burene helt bakerst. Gjerne med kanskje 10-15 cm med klaring til bakluken/bakdørene - sånn i tilfelle en bil kjører inn i dere bakfra. Da vil du også slippe å gå rundt hele bilen for å hente hundene (tenker da på to burer med åpning hver vei) - noe som også er litt upraktisk hvis man har parkert f.eks. langs en vei, eller veldig tett inntil en annen bil/vegg, etc.

Mange bilburer har også en nødåpning i motsatt side av burdøren - sånn i tilfelle man er i en ulykke og bildøren ikke er mulig å åpne av en eller annen grunn. Det ville jo være veldig praktisk for dere, da - i tilfelle bakdøren går i baklås, eller noe annet like dumt..

Smale ruter/sprinkler i gitteret synes jeg er viktig. Nettopp for å unngå at folk stikker inn hendene til hundene (uansett hvor snille hunder man har!).

Dessuten synes jeg det er viktig at man har lås på buret - hvis man forlater bilen med døren åpen. Jeg kjøpte et sånt sett med 6 hengelåser (men samme nøkkel) til mitt bilbur. Dette buret har egentlig 4 dører - men kun to av dem er vendt mot en døråpning og begge har hengelås som brukes når man går ifra bilen. Hengelåsnøkkelen sitter på bilnøkkelen min - så den er alltid med meg.

Skulle jeg miste hele nøkkelknippet KAN jeg (ved å få litt muskelhjelp) trekke ut hele buret med hundene i - og ta de ut fra noen av de andre to åpningene, da.

Men buret er ALDRI låst når vi kjører - for jeg vil ha mulighet til å så raskt som mulig få ut hundene hvis noe skjer.

Jeg kjøpte mitt skikkelige bilbur på finn.no. Der er det stadig vekk bilbur til salgs (folk bytter jo biler ganske ofte) - så det kan være noen tusenlapper spart å kikke innom der med jevne mellomrom.

Jeg har dog ikke sett slike MIM bur der - de er kanskje ganske nye her i landet? Men har sett de på en dyreforretning/en messe e.l. - de ser skikkelig fine ut, da.

Sjekk også pris på tilsvarende bur i f.eks. Sverige. Det kan fort utgjøre endel besparelse å ta en liten Harry-tur også..

Lykke til med en god investering - det kan bety forskjell på liv og død for hundene dine! Særlig med tanke på at de har SÅ god plass baki der hvis de skulle gå rundt der løse.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Kela hundebur (som Nirm hadde link til i sitt inlegg) og jeg er fornøyde med de. Fikk de spesiallaget til min Toyota Yaris Verso, og mine ønsker, og med frakt til Tromsø ble det ganske så billig! Mye billigere enn de fleste andre bur:)

Burene er lette, så jeg som på den tiden var alene kunne fint ta de inn og ut av bilen selv. Stropper de bare fast med bånd så holder de seg der jeg ville ha de, selv om bilen var tom og vi fikk sleng på vinterføre... Dessuten er de lydfrie og har en bra lås.

Lurte litt på å kjøpe trønderburet, men da huskyen kom seg ut av et sammetype bur ved å rive i stykker den myke nettingen så fant jeg ut at et helsveiset bur med sterkere netting var bedre til oss;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bur til min stasjonsvogn som er spesiallaget for å gjøre det så stort som mulig, av AluConsult. Er svært godt fornøyd. Jeg vil ha helsveiset, og så stødig som mulig.

Jeg fikk det dessuten laget med "nødutgang", altså at jeg kan strekke meg/klatre fra forsetet og faktisk kunne hekte det åpent fra inni kupeen. Politiet har visstnok slike også :ahappy:

Det har faktisk kommet til nytte en gang sentrallåsen gikk i ball, og låsen var ødelagt på bakluken. Da tok jeg hundene ut gjennom sidedør bak.

Og siden jeg har god fantasi, så har jeg også flyttet buret lenger fremover - mot midten av bilen - så ingen smeller rett inn i det ved en påkjørsel bakfra. Vet ikke hvor lang deformasjonssone bilen min har, jeg, men godt over en halv meter lenger inn er vel noe.

Som SusanneL låser jeg også buret flittig...

Jeg har også kjøpt store gummimatter med litt "kant" på, i håp om å holde endel sand og støv på dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, som akela, kjøpt bur på AluConsult. Jeg kjører en Pajero varebil og har valgt å sette burene helt inntil skilleveggen, og stroppet det fast der. Har derfor åpning ut til sidedørene bak, noe jeg synes er veldig praktisk i forhold til sikkerhet og tilgang til bagasje og hundeutstyr til trening osv. Har sheltie og venter på liten pyreneisk gjeterhund, er antagelig lettere å ha åpning bak om en har større hunder?!

Buret veier "ingenting", noe som er en stor fordel ved rengjøring og ovenatting på hotell f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, endelig ordna bilder :-)

Tilgangen til buret, litt høyt, men hun hopper veldig frivillig inn og ut. Rom under buret til godbiter, bånd osv..

post-1210-1177615985_thumb.jpg

Stropp..

post-1210-1177616000_thumb.jpg

Stroppet hardt fast ned til bunnen av bilen, det rikker seg ikke.

post-1210-1177616011_thumb.jpg

Veldig praktisk rom under buret for alt rotet mitt, elsker sånne esker :-)

post-1210-1177616023_thumb.jpg

Plass til et normalt stort bur foran dette buret om jeg har med flere på tur, gleder meg til langtur med bilen :-)

Ved kollisjon bakfra vil bilen som kjører baki meg havne godt under buret (den er veldig høy), er bilen større, så går det ille samme hvor buret er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet noen bur som virker ok.

http://www.mim.se Variocage selvfølgelig...

http://www.bonzobur.no/

http://www.kleinmetall.de/produkte/Sicherh...ar/alustar.html

samme produsent som Variocage etter som jeg kan forstå, virket veldig ok.

Noen som vet om andre i samme sjangeren?

Og noen som vet om andre som har disse:

http://www.kleinmetall.de/produkte/Sicherh...at/rollmat.html

den er 80cm bred, skulle gjerne hatt noe som var ca en meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Bonzobur i en tidligere tjenestebil. Gode bur, men desverre så ble låsen litt dårlig etterhvert, døren "seeg" og man måtte løfte på døren og låsen ble meget hard pga spennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet noen bur som virker ok.

http://www.kleinmetall.de/produkte/Sicherh...ar/alustar.html

samme produsent som Variocage etter som jeg kan forstå, virket veldig ok.

Noen som vet om andre i samme sjangeren?

Og noen som vet om andre som har disse:

http://www.kleinmetall.de/produkte/Sicherh...at/rollmat.html

den er 80cm bred, skulle gjerne hatt noe som var ca en meter...

Si ifra om du finner noen som selger disse i Norge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei! Trenger noen råd angående hundebur.. jeg ser att det var noen her har en Grand Vitara XL7 og har ett Variocage i størrelse Large, jeg har den samme bilen, varebil.. jobber som dyrlege og må derfor ha med meg en del utstyr.. jeg lurte på hvor mye plass det blir igjen?? har du noen bilder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...