Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbannede Cane oppdretter


alucinor

Recommended Posts

Nei da. Jeg skriver at denne oppdretteren har planer om å ha et kull på en tispe som har påvist hjertefeil som hjertespesialistem sier er medfødt og arvelig. Jeg skriver ikke at oppdretteren driver oppdrett med denne tispa, for etter at hjertelidelsen er blitt oppdaget har ikke tispa hatt noe kull. Men når den dagen kommer at eier av tispa setter kull på henne til tross for de lidelser hun har, ja da kan jeg påstå det.

Dersom du har issues med denne oppdretteren så skulle du kanskje snakket med henne face to face? Ta opp bekymringene dine med den det gjelder, liksom? Er det ikke det voksne og modige kvinner skal gjøre? Her derimot, legger du ut en tråd for å som du kaller "Forbannede Cane oppdretter" (sier det meste om avsenderen, det, da) - og beskylder en ekstremt lett identifiserbar oppdretter for å være en sjarlatan.

Og, om folk finner ut hvem denne oppdretteren er, så kanskje de da ikke kjøper valp fra denne oppdretteren. Og, lurer noen på hvem denne oppdretteren er, så har jeg ingen problemer med å fortelle dem det på PM.

Det er helt unødvendig å gå via deg, det finnes langt mer effektive måter å identifisere denne kennelen på. Google, f eks.

Og dette forventer eier av tispa at hannhundeiere som hun er interessert i å bruke skal ut med for å sjekke deres hannhunder. Det kan nok være mange hannhundeiere som vil sjekke sine hunder dersom dette viser seg være noe som kan ligge på enkelte linjer, men ikke for å la dem parre denne tispa.

Fysjom, fysjom, for en useriøs og dum oppdretter, tenk å kreve at hannhundene også blir hjerteundersøkt når det kommer påstander om at det finnes arvelige hjertelidelser i rasen?! Sånt vil man ikke ha! ;)

Om du betviler hva jeg skriver eller ikke, "lotta", det bryr jeg meg lite om. For de som kjennre rasen og har interesse av rasen er det ikke så mye som skal til for å få bekreftet at det jeg skriver er fakta.

Dersom dette bare er av interesse for cane corso-eiere (og ikke er lagt ut for å sjikanere den angjeldende oppdretteren?) så har du valgt feil forum denne gangen også.

Ikke det inntrykket jeg har fått, med tanke på at du har vært på hugget i hvet innlegg jeg har skrevet i omtrent, og spesielt med dine beskyldinger om mine rase og hvorfor folk velger denne rasen. Og, du viser jo denne holdningen i dette innelgget også ...

Nå er vel ikke din vurderingsevne det mest imponerende jeg har sett i mitt liv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Alucinor,

Synes det høres ut som om du har begynt å "nøste" i riktig ende. Regner med at DU også har snakket med oppdretteren og fôrverten - og at du selv sitter med førstehåndsinformasjon. (Det har ikke noen av oss noe med, men sånn for egen del)

Selvsagt er det ille hvis noen oppdretter, uansett rase, med viten og vilje bruker en hund i avl som har en eller annen kjent sykdom. I alle fall uten å først gjøre så grundige undersøkelser som mulig for å finne ut av arvegang, etc. For som jeg sier "shit happens" på dyr og mennesker, og sykdommer kommer og går. Man kan ikke forandre verden, og man må ikke bli så blindet av EN syk hund at man føler at hele rasen må nærmest utryddes..

Forskjellen mellom dyr og mennesker er selvsagt det at det er VI som regulerer valg av avlsdyr på hundenes vegne. Nå tror jeg ikke det hadde vært noe bedre å la de velge selv, akkurat, men VI kan jo bevisst velge å bruke eller la være å bruke enkeltindivider.

Det virker som endel oppdrettere avler som om det ikke kommer en dag i morgen. At det ikke spiller noen rolle hva man egentlig avler frem - så lenge man får solgt valpene i dag.. Det er synd for dem - for slike blir aldri verken spesielt "store" innenfor sin egen rase, ikke spesielt respektert eller anerkjent av andre oppdrettere.

Ser av innlegget mitt at det virker litt som om jeg totalt overser hannhundens rolle i det hele. Det mener jeg selvsagt ikke, og du har helt rett i at hannhunden(e) som skal brukes må man selvsagt vie spesielt oppmerksom het på. Gjerne foreldredyrene til denne tispen også - hvis det er mulig.

Men, som sagt tidligere, det viktige her før du starter noen stor hjerteundersøkelseskampanje på CC er selvsagt å kunne dokumentere feilen hunden har. Uten dette blir det fort "du har sagt at.." - "nei det har jeg ikke" - "jo" - "nei", osv..

Man bør også kunne dokumentere at man har tatt kontakt med de impliserte partene (fortinnsvis skriftlig), og at man tydelig kan dokumentere at dette ikke er en heksejakt uten en reel og konkret sak.

(Ikke misforstå - jeg beskylder deg ikke for noe, men å stå i bresjen for slikt er ikke alltid så hyggelig, og man kan aldri forvente at folk blir med en på en slik sak.. "Been there - done that" da jeg startet rutinemessig AA-røntge mine beardiser i Norge...)

Man kan så gjerne tro at alle skulle være interessert i noe slikt, men sannheten er ofte svært annerledes. Hvorfor "lete" etter feil - er et normalt spørsmål fra folk..

Men ja, noen sykdommer oppdages tidlig, ignoreres lenge og så vokser det til et problem. Dette skjer på alle raser fra tid til annen, men så lenge man ikke har oppdretterstanden med seg, så kommer man ofte ikke så langt.

Så et godt prosjekt er jo å prøve å finne ut mest mulig, informere folk om dette - åpent og ærlig. Men samtidig prøve å ikke fordele skyld på noen måte. Det er veldig få som avler fram feil på hundene sine med vilje (selv om ignorering etterpå er jo nesten de samme, da...)

Tilbake til hjertefeilen.

Ang. min kommentar om fòrverten, så mente jeg det at det er synd at det var DENNE som tok ansvaret for å finne ut av dette. Det burde selvsagt eieren gjort selv! Men jeg skjønner fôrverten godt, jeg. Det er jo den som lever med hunden i det daglige, så det er klart at DEN vil jo vite om dette er noe hunden faktisk kan falle død om i morgen for!

Jeg kan absolutt forstå at en hannhundeier slett ikke har lyst til å betale rundt 5.000 kroner for å få låne bort hannen sin. I hverfall hvis denne feilen er ukjent på rasen, og man ikke engang har hørt at dette er et potensielt problem. Forsåvidt ville jeg ikke ha lånt bort en hannhund til å parre en tispe med en slik feil i det hele tatt..

Men ja, hvis det er eller blir et problem, mere utbredt, etc - ja DA får man jo vurdere om man, som klubb, skal anbefale slike undersøkelser for alle avlsdyr. Men da synes jeg det skal gjelde ALLE, ikke bare de som evt. skal parres med denne, eller barn av den...

Charryeye/HD

Ja, kan det hede at dette har noe med selve øyets konstruksjon å gjøre? Er ikke dette mere typisk på hunder med litt (eller mye) hengende øyelokk? Hvilke raser finnes det på, sånn "normalt" sett?

Jeg tror nemlig ikke man finner en eneste beardiseier i Norge som engang vet hva dette er.. (bortsett fra de som har/har hatt andre raser med dette problemet, da..)

Sett med sånn helt "jeg tror at"-perspektiv, så er det sikkert ikke så lett å avle bort fra en rase som allerede har fått det. Hvor unik er egentlig en stamtavle hvis man ser sånn 5-10 generasjoner tilbake?

Så at det finnes på alle linjer er nok sikkert riktig (på samme måte som f.eks. HD). Men det er nok ingen tvil om at visse hunder/linjer gir slike ting oftere videre enn andre. I alle fall hvis man ser på HD - som vel kanskje er den best dokumenterte og letteste sykdommen å finne opplysninger om på f.eks. nettet. Vet ikke helt hva HD har gjort for å fortjene akkurat DEN statusen, men sånn foreløpig ser det ut som om valpekjøpere tror at hvis annonsen sier "fri for HD" så betyr det at valpen de kjøper er totalt sykdomsfri (for ALT)...

Dessverre vet man jo at HD er en ganske "grei" sykdom for de aller fleste hundene som blir rammet, da. De fleste litt mindre og lette hunder merker man det jo aldri på engang..

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare ikke skjønne vitsen med at alle skal tie om det de opplever av oppdrettere rundt om i landet.

Hvorfor skal man ikke få lov å hyle ut litt?

Selv er jeg møkk lei all driten jeg har sett.

Om det gjelder skitne ,tynne,og vanskjøttede valper.

Folk som avler bevisst på sykdom og driter i det...

Folk som lurer folk for papirer,eller har brukt andre hannhunder enn stamtavla sier.

Eller folk som avler på hunder som ikke er i nærheten av rasestandarden.

Som sagt...hvis disse tingene ikke er i orden blir alt en vits.

Hvorfor ikke bare få det ut ...?

Skal idiotene som styrer med sine skitne triks og ødeleggende aktiviteter få lov å sitte på tronen,fordi ingen tør å snakke om det?

Dersom man skal nå mennesker er dette forumet nettopp måten og gjøre det på.

Folk som leser kan herfra bruke egen vurderingsevne,og i det hele tatt undersøke saken selv.

Så gjør de seg opp en mening.

Informasjonen er der i allefall.Ta imot,undersøk om det er av interesse for deg.Eller la det være.

Om en ikke har tro på andres opplevelser,uansett hvilken type hendelse det er.Så la være.

Det går da alltids ann å finne ut hvem man snakker om...Jeg vet hvem det er...

Og det tok meg ikke mer enn noen minutt før jeg hadde gjort meg opp en mening om det utifra hva jeg visste fra før.

Vil tro meningen er at man skal advares mot slikt.

Jeg synes det er godt at slikt kommer frem.

Tenk om jeg skulle kommet over disse hundene?Jeg hadde da aldri truffet Alucinor om det ikke var gjennom dette forumet.Så de opplysningene hadde jeg jo ikke fått om det ikke stod her.

Synd for meg da eller?

Nå hadde jo jeg ikke behov for å spre noe cherryeyes ut i rasen,da dette er noe jeg har undersøkt en del og vet er arvelig.Så da slapp jeg å sitte med hjertefeil i tillegg,dersom det skulle være tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt forstå at en hannhundeier slett ikke har lyst til å betale rundt 5.000 kroner for å få låne bort hannen sin. I hverfall hvis denne feilen er ukjent på rasen, og man ikke engang har hørt at dette er et potensielt problem. Forsåvidt ville jeg ikke ha lånt bort en hannhund til å parre en tispe med en slik feil i det hele tatt..

Sånn rent praktisk, Susanne, hvordan skal man:

1: Kunne avdekke et problem i en rase

2: Bekjempe dette problemet

hvis ikke eierne av avlsdyr vil undersøke dyra sine for sykdommen?

(Du har ikke tenkt tanken at oppdretter kan rammes uriktig (her finnes INGEN dokumentasjon, overhode) av hannhundeiere og valpekjøpere som bare leser hva som blir påstått på nettet?)

Ingen er uenige om at oppdrettere skal gjøre en ordentlig og rederlig jobb med avlsmaterialet sitt, men å henge ut en oppdretter som kan identifiseres veldig lett (ved å f eks legge inn "rottweiler", "cane corso" og "oppdrett" i google og trykk på "søk") og påstå at oppdretteren har gjort si eller så (f eks ikke vil innrømme at hunden er syk OG vil avle på en hund med en arvelig defekt) UTEN å våge å fortelle hvilken sykdom bikkja angivelig har - vel, DET hører ingen steds hjemme, mener jeg.

Og hvis dette ikke er "vår sak" som du sier - hvorfor skal den luftes for "oss" i det hele tatt?

Inustaff, hvorfor vi ikke bare "skal få det ut"? Fordi det er sjikanøst, urederlig og ufint å henge ut folk på denne måten på internett - og feigt å ikke våge å fortelle hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent "praktisk" Lotta, så MÅ kanskje ikke en tispe med hjertefeil gå videre i avl i det hele tatt.. Og, som jeg sier gjentatte ganger, hvis dette er helt ukjent på rasen så er det kanskje ennå mindre grunn for at nettopp DEN tispen nødvendigvis må gjøre det.

Hvis noen med en slik tispe hadde kontaktet meg hadde jeg ikke sett noen som helst grunn for å bruke så mye penger for å lete etter noe som kanskje er et engangstilfelle, og som jeg ikke engang har hørt om på rasen før dette ene tilfellet. SÅ viktig for meg er det ikke å få låne ut hannen min, akkurat.

For at man skal begynne systematisk undersøkelse av alle avlsdyr for alt mulig tenkelig og utenkelig synes jeg at man må ha litt mere "kjøtt på benet" enn EN hund med en feil, liksom..

Joda - jeg har absolutt vurdert muligheten av at Alucinor kan lyve så det renner. Men for diskusjonens skyld så utgår jeg her for at det er gitt riktige opplysninger.

Uten DEN innstillingen er det jo ingen vits at Hundesonen engang eksisterer - hvis man svarer alle påståtte problemer, tanker eller ideer med "Jeg tror deg ikke" eller "Bevis det".

Man kan godt diskutere på generelt grunnlag, og de som kanskje intetandende blir brukt som eksempler har tilstrekkelig med forsvarere her inne.

Jeg har verken prøvd eller hatt interesse av å finne ut hvilken oppdretter det her er snakk om, for det er ikke DET som er diskusjonstemaet for meg. Men så er jeg ikke typen som tror på alt jeg leser i "Se og Hør" heller, men kan la meg underholde av å bla i bladet fordet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent "praktisk" Lotta, så MÅ kanskje ikke en tispe med hjertefeil gå videre i avl i det hele tatt.. Og, som jeg sier gjentatte ganger, hvis dette er helt ukjent på rasen så er det kanskje ennå mindre grunn for at nettopp DEN tispen nødvendigvis må gjøre det.

For meg er faktisk spørsmålet om hun HAR hjertefeil i det hele tatt.

Hvis noen med en slik tispe hadde kontaktet meg hadde jeg ikke sett noen som helst grunn for å bruke så mye penger for å lete etter noe som kanskje er et engangstilfelle, og som jeg ikke engang har hørt om på rasen før dette ene tilfellet. SÅ viktig for meg er det ikke å få låne ut hannen min, akkurat.

Du er ved sakens kjerne - hundens eier sier nemlig, ifølge trådstarter, at hunden er frisk - DET kan jo også tenkes å være sant. Hvor "greit" er det da å spre rykter om arvelig hjertesykdom på internett?

For at man skal begynne systematisk undersøkelse av alle avlsdyr for alt mulig tenkelig og utenkelig synes jeg at man må ha litt mere "kjøtt på benet" enn EN hund med en feil, liksom..

Siden det hevdes at sykdommen er arvelig så vil det være tilnærmet et under om det bare er 1 hund som har det, liksom... Særlig når tispa har hatt kull, kanskje?

Joda - jeg har absolutt vurdert muligheten av at Alucinor kan lyve så det renner. Men for diskusjonens skyld så utgår jeg her for at det er gitt riktige opplysninger.

Uten DEN innstillingen er det jo ingen vits at Hundesonen engang eksisterer - hvis man svarer alle påståtte problemer, tanker eller ideer med "Jeg tror deg ikke" eller "Bevis det".

Det er betimelig synes jeg, å spørre HVILKEN arvelig defekt en nybegynner og kommende oppdretter har snublet over i en rase. De fleste her inne ville - slik jeg kjenner dem - i stedet for å halshugge oppdretteren offentlig kanskje diskutert arvegang, forhåndsregler og avlsproblematikk.

Man kan godt diskutere på generelt grunnlag, og de som kanskje intetandende blir brukt som eksempler har tilstrekkelig med forsvarere her inne.

Det finnes helt enkle måter å anonymisere og generalisere på - å si "forbannede cane oppdretter" som jeg har kjøpt hunder av - er ikke en av dem...

Jeg har verken prøvd eller hatt interesse av å finne ut hvilken oppdretter det her er snakk om, for det er ikke DET som er diskusjonstemaet for meg. Men så er jeg ikke typen som tror på alt jeg leser i "Se og Hør" heller, men kan la meg underholde av å bla i bladet fordet.

Susanne

Jeg leser ikke Se og Hør i det hele tatt jeg. Diskusjonstemaet i denne tråden er 1 spesifikk cane corso-eier som også driver oppdrett av rottweiler. Tatt i betraktning at det påstås at hun vil avle på alvorlig syke hunder med arvelige lidelser så er det kanskje ikke så rart om folk lurer på hvem det er - nå etterhvert så tror jeg faktisk DET er hele intensjonen med denne tråden.

Er man opptatt av rasens ve og vel, egne hunders genetiske "make up", og framtidige avlsarbeid, så ville det naturlige stedet å ta opp slike diskusjoner FØRST være med oppdretteren UANSETT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har tenkt å være litt enig med Lotta her jeg. For om man ønsket en debatt vedrørende det etiske ved å avle på genetiske defekter så hadde man neppe hatt denne overskriften. Det hadde vel neppe heller vært noen stor sak å fortelle hva slags diagnose man har kommet over, og så diskutert hvorvidt andre har erfaring med samme type osv. i forhold til avl da.

Ønsker man en debatt om avl på individer med defekter, så ville det vært interessant nok. Men det virker da vitterligen som om man mest av alt spør hva man kan gjøre for å stoppe denne oppdretterens videre arbeid.

Hunden har fått en diagnose av en hjertespesialist som fôrvert har vært hos.

Kjenner forøvrig til flere eksempler hvor forverter "lager" diagnoser i hytt og gevær for å slippe å levere hunden fra seg i avlsperioder. Det er nesten ikke grenser for hva slags sykdommer og mangler hunder kan ha.

Jeg har selv hatt hund med arvelig hjertefeil, jeg husker ikke lenger diagnosen, men det var en klaffefeil, eller lukkemuskelgreisus som startet på cardio ettellerannet (til mitt forsvar det er 10 år siden den diagnosen ble stilt).

For 10 år siden så kostet det meg nesten 8000 kroner å få stillet den diagnosen hos en hjertespesialist. (som det forøvrig vel bare finnes ett par av i omegn der jeg antar fôrverten til denne cane corsoen bor, for som Lotta sleit jeg ikke med å finne hvem oppdretter det gjaldt liksom) (det har vel neppe blitt særlig mye billigere å stille denne diagnosen med årene) . Og for å stille en 100% diagnose så måtte vi gjennom både røntgen, EKG og ultralyd - samt at det ble tappet mye blod (uten at jeg vet hvorfor).

Hjertefeilen til min hund er ikke uvanlig på hund, den kommer i flere alvorsgrader, den er alltid medfødt, men den kan være ugrei å oppdage.

Jeg fikk også ett diagnosebrev fra veterinæren. Dette fikk min veterinær kopi av - for det var viktig å følge opp utviklingen. En helt normal prosedyre.

Fôrverten til denne cane corsoen har vel antagelig derfor også fått ett diagnosebrev (for så alvorlige defekter må følges opp, og det kan gjøres hos den vanlige veterinæren) , og isteden for å slarve med deg Alucinor og alle andre om dette så burde vedkommede sende kopi av diagnosebrevet sammen med telefonnummer til veterinæren som stilte diagnosen så kan vedkommede ringe selv å høre. Eventuelt kan fôrvert invitere eieren med seg til hjertespesialisten for en samtale. DET er mer rette veien å gå.

Når det så gjelder alvorsgraden av hjertefeilen, dersom denne tispen har båret frem ett kull uten å ha plager eller problemer, så er det vel ikke særlig sannsynlig at hun vil dø av ett kull til. Men klart, er diagnosen så alvorlig som du forsøker å si her (uten å dokumentere hva det er) så bør hun kanskje ikke gå i avl. Det er imidlertid ingenting i veien for at dine tisper kan gå i avl, du må bare sørge for å gjøre en skikkelig screening av dine hunder først, og kanskje er hjertefeilen av en type som man kan sjekke om dine hunder er bærere av ved en DNA test??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent "praktisk" Lotta, så MÅ kanskje ikke en tispe med hjertefeil gå videre i avl i det hele tatt.. Og, som jeg sier gjentatte ganger, hvis dette er helt ukjent på rasen så er det kanskje ennå mindre grunn for at nettopp DEN tispen nødvendigvis må gjøre det.

Hvis noen med en slik tispe hadde kontaktet meg hadde jeg ikke sett noen som helst grunn for å bruke så mye penger for å lete etter noe som kanskje er et engangstilfelle, og som jeg ikke engang har hørt om på rasen før dette ene tilfellet. SÅ viktig for meg er det ikke å få låne ut hannen min, akkurat.

For at man skal begynne systematisk undersøkelse av alle avlsdyr for alt mulig tenkelig og utenkelig synes jeg at man må ha litt mere "kjøtt på benet" enn EN hund med en feil, liksom..

Det er nettopp derfor jeg skal teste mine tisper og kontakte de andre som har hunder fra disse linjene, for å høre om de har oppdaget noe med hundene sine. Med tanke på at avkommene til tispa som har hjertelidelsen ikke er 1 år en gang, så er de ferreste av dem vært inne for kontroll og vaksinering, men vil tro at dersom disse og har hjertelidelsen, så vil dette bli oppdaget ved kontroll da.

Har også hatt flere samtaler med veterinærer i det siste for å høre deres mening om lidelsen og arvlighetsgraden på denne. Venter på tilbakemelding fra hjertespesialisten, som IKKE har friskemeldt tispa.

Joda - jeg har absolutt vurdert muligheten av at Alucinor kan lyve så det renner. Men for diskusjonens skyld så utgår jeg her for at det er gitt riktige opplysninger.

Uten DEN innstillingen er det jo ingen vits at Hundesonen engang eksisterer - hvis man svarer alle påståtte problemer, tanker eller ideer med "Jeg tror deg ikke" eller "Bevis det".

Man kan godt diskutere på generelt grunnlag, og de som kanskje intetandende blir brukt som eksempler har tilstrekkelig med forsvarere her inne.

Lotta har et horn i siden til meg, hvorfor vet jeg ikke, men kan være fordi jeg kaller en spade for en spade. Hun kommer med at JEG henger ut osv, men overser fint at hun selv henger ut meg, hun er flink til det hun Lotta.

Min intensjon med innlegget var å få ut frustrasjon og irritasjon over en oppdretter som tar så lite hensyn til hunden sin og kommende generasjoner. Hadde det vært tillatt på sonen hadde jeg uten problemer gått ut med hvem denne oppdretteren er, for jeg liker ikke useriøse oppdrettere som ikke avler for rasens beste.

Jeg har verken prøvd eller hatt interesse av å finne ut hvilken oppdretter det her er snakk om, for det er ikke DET som er diskusjonstemaet for meg. Men så er jeg ikke typen som tror på alt jeg leser i "Se og Hør" heller, men kan la meg underholde av å bla i bladet fordet.

Regner med at de ferreste interesserer seg for å finne ut hvem denne oppdretteren er. Regner med at de som er interessert i å finne ut hvem oppdretteren er er folk som har interesse for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp derfor jeg skal teste mine tisper og kontakte de andre som har hunder fra disse linjene, for å høre om de har oppdaget noe med hundene sine. Med tanke på at avkommene til tispa som har hjertelidelsen ikke er 1 år en gang, så er de ferreste av dem vært inne for kontroll og vaksinering, men vil tro at dersom disse og har hjertelidelsen, så vil dette bli oppdaget ved kontroll da.

Forhåpentligvis så ble de vaksinert av sine nye eiere ved 12 ukersalder, og levert med helseattest som ikke er eldre enn 1 uke ved overlevering, så formodentlig har de allerede vært igjennom en helsesjekk og to allerede.

Har også hatt flere samtaler med veterinærer i det siste for å høre deres mening om lidelsen og arvlighetsgraden på denne. Venter på tilbakemelding fra hjertespesialisten, som IKKE har friskemeldt tispa.

Og hvilken hjertelidelse nøyaktig er det du lurer på?

Min intensjon med innlegget var å få ut frustrasjon og irritasjon over en oppdretter som tar så lite hensyn til hunden sin og kommende generasjoner. Hadde det vært tillatt på sonen hadde jeg uten problemer gått ut med hvem denne oppdretteren er, for jeg liker ikke useriøse oppdrettere som ikke avler for rasens beste.

Det er mange måter å få ut frustrasjon på - den du har valgt er ikke veldig sympatisk.

Hva som konstruktiv og nyttig avl til rasens beste er alltid et skjønns-spørsmål, men for å få en noenlunde realistisk bilde av DET så må man ihvertfall vite noe om rasen selv, populasjon, genetisk mangfold, sykdomsproblematikk, temperament, særlige behov, arvelige lidelser og genetikk.

Du gir uttrykk for å være frustrert fordi du skal ha blitt fortalt at den ene tispa di angivelig har en forelder med en arvelig hjertelidelse - fordi du da ikke kan bruke din egen hund i avl.

Jeg synes utgangspunktet ditt for å starte oppdrett av denne rasen uansett er svært tvilsom, hva er det du sa nå igjen? Å jo:

Jeg hadde heller aldri kjøpt fra denne oppdretteren, men fikk tilbud om å kjøpe en tispe gjennom en bekjent, og falt for skjønnheten da, og å spørre oppdretter om det lå oe sykdom der, det hadde jo vært nyttesløst når denne sier at tispa er friskemeldt og fint kan avles på, trass i at hjertespesialisten sier noe helt annet.

Så du går hen og anskaffer deg en cane corso-tispe fra en oppdretter du ikke kunne tenke deg å kjøpe hund fra (eller kanskje ikke ville ha fått kjøpe hund av?) "gjennom en bekjent", uten å snakke med oppdretter om hunden i det hele tatt, og så blir du forbanna på oppdretter fordi tispa di ikke skal kunne brukes i avl?

Lotta har et horn i siden til meg, hvorfor vet jeg ikke, men kan være fordi jeg kaller en spade for en spade. Hun kommer med at JEG henger ut osv, men overser fint at hun selv henger ut meg, hun er flink til det hun Lotta.

Veldig OT, men siden du ikke har skjønt hva slag medium internett er så kan jeg fortelle deg at jeg bare gjennom Hundesonen alene har fått en rekke tips om tråden du startet på http://www.hundediskusjoner.com i et forsøk på å henge ut meg. Demrer det?

Regner med at de ferreste interesserer seg for å finne ut hvem denne oppdretteren er. Regner med at de som er interessert i å finne ut hvem oppdretteren er er folk som har interesse for rasen.

Du har forregnet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeeuuuuuuooo - how charming...........

OT, men der forsvant vel i grunnen det meste ned ett stooooort sort hull........

OMG! :shocked: Jeg er nærmest stum og signerer bare BP's innlegg.

Dette var virkelig lavmål!

Skriver under på dette.. Der mistet du all min respekt (og iallefall når du kommer og klager over at LOTTA har et horn i siden til deg, og at HUN henger andre mennesker ut?)... Tjoho, fei for din egen dør, det kom fra riktig tryne og så videre, og så videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at de ferreste interesserer seg for å finne ut hvem denne oppdretteren er. Regner med at de som er interessert i å finne ut hvem oppdretteren er er folk som har interesse for rasen.

Jeg er ikke interessert i rasen i det hele tatt, jeg er bare nysgjerrig jeg.. Og fant ut hvem oppdretter du henger ut på 1-2-3.. Jeg regner med at vedkommende veit at du diskuterer det her?

Lotta har et horn i siden til meg, hvorfor vet jeg ikke, men kan være fordi jeg kaller en spade for en spade. Hun kommer med at JEG henger ut osv, men overser fint at hun selv henger ut meg, hun er flink til det hun Lotta.

Så søtt.. Av det vi kan se, så har du funnet din likemann i moderatoren på dette andre forumet.. Nå kan dere sitte i glasshuset deres og kaste stein sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja...drit nå i det da...

ikke noe å bry seg med vel?...det er bare tull å holde på sånn..fra alles sider..

vi kan alle skrive dumme ting...vi er litt barnslige og teite til tider.Enten vi er rundt 20 årene eller 50 årene.Alt i alt er vi mennesker som kanskje ikke kommer helt overens.Til tross for aldri å ha møttes.

Kan bare konkludere med at ingen er perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

OT:Dette er vel et enda større lavmål Inustaff? Å forsvare at folk oppfører seg uten nettikette er en ting, men å vise en slik arroganse syns jeg er skikkelig ufint.

Jeg venter spent på neste innlegg fra Alucinor i topic saken. Om det kommer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:Dette er vel et enda større lavmål Inustaff? Å forsvare at folk oppfører seg uten nettikette er en ting, men å vise en slik arroganse syns jeg er skikkelig ufint.

Jeg venter spent på neste innlegg fra Alucinor i topic saken. Om det kommer da?

Tror nok Alucinor har skrevet sitt siste innlegg jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tror nok Alucinor har skrevet sitt siste innlegg jeg ;)

*host* jeg hørte (leste) vel ett eller annet om å tørre å stå for det man sier face to face - så jeg håper da vitterligen ikke det...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arroganse?

Ikke tillegg meg egenskaper jeg overhodet ikke har.Jeg forsvarer ikke noe av dette.

Jeg bare registrerer at det er surskap ute å går og synes det er unødvendig fra begges sider og dra det noe lengre..Hvertfall her inne.

Hva er det som er så lavmål med det? " Enda større lavmål"sier du...

Jøsses...da skal det ikke mye til gitt.Det er sikkert andre kjekke innlegg du kan kommentere som lavmål,dersom du er på jakt etter skurker og i det hele tatt.

Jeg har ikke for vane og oppføre meg arrogant eller vemmelig.

Så du bør kikke deg litt rundt før du legger det på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg oppfatter ditt innlegg som ett forsvar av Alucinor sitt innlegg i et annet forum. Det som ble skrevet i "den andre tråden" var etter mitt synspunkt særdeles lavmål. Det å forsvare en slik tråd, blir da enda mere lavmål i min enkle verden. Det å avfeie direkte personangrep med at alle kan være barnslige, syns jeg, vitner om arroganse. Mulig du er uenig i dette inustaff?

Jeg er overhodet ikke på jakt etter hverken skurker eller innlegg å kommentere, jeg tillegger deg heller ikke egenskaper. Jeg beskriver hvordan JEG oppfatter det du sier. Dette er fullstendig OT uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Skriver under på dette.. Der mistet du all min respekt (og iallefall når du kommer og klager over at LOTTA har et horn i siden til deg, og at HUN henger andre mennesker ut?)... Tjoho, fei for din egen dør, det kom fra riktig tryne og så videre, og så videre..

Amen!

Blir sjokkert over hva enkelte kan finne på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan være barnslige,altså alle kan drite seg ut og gjøre dumme ting.Jeg,du,de...ALLE.

Etterpå bør man be om unnskyldning,eller la det være dersom man har samvittighet til det,eller mener at man ikke har gjort noe galt i det hele tatt.

Men og ta det noe videre for alles øyne her er ikke nødvendig,da vil alle gire seg opp på dette.

Jeg er ikke arrogant,men selfølgelig har du lov å oppfatte meg som du vil.

Om det stemmer med virkeligheten er en helt annen sak.

Jeg har ikke sett tråden det er snakket om,og ikke vil jeg se den heller.

Jeg vil ikke øse meg opp over andres feider.

Jeg kjenner hverken Lotta eller Alucinor,og jeg holder derfor ikke med noen av dem.

Ei heller kan jeg ha noe imot noen av dem og dømme dem da jeg sannsynligvis aldri har møtt dem.

Jeg jobber på et sted hvor jeg treffer mye folk,så det kan faktisk tenkes at jeg treffer,smiler og ler med noen her inne,uten at jeg selv vet det(eller dem for den del)

Jeg behandler de jeg treffer med respekt og smil og glede.

Sånn ønsker jeg og ha det...

Selfølgelig ville jeg blitt overassket dersom det skulle vise seg at jeg har hatt "smalltalk" med noen her inne ,uten å vite det...Og at det kanskje var noen som var litt krasse med meg ellers..

Men det ville da bare vært positivt.

Jeg har ingen grunn til å irritere meg over personer her inne,eller "legge for hat".

Synes folk skal stå for det de skriver og innrømme feil.Vi er faktisk dumme alle sammen til tider.Og det synes jeg ikke er arrogant av meg og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff - for en mindre hyggelig vending denne tråden har tatt sånn i løpet av dagen, da.

Fra å være noe man kunne kalle en prinsipielt interessant diskusjon til noe som vel kanskje er ennå mere vanlig på slike fora - nemlig skittkasting...

En liten tankevekker og et godt tidspunkt å tenke på at Hundeverden ikke alltid er så stor, kanskje...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...