Gå til innhold
Hundesonen.no

For mye mat til valpene


Guest Jonna

Recommended Posts

Sitter her å lurer om noen har opplevd det samme og evt har noen tips å komme med.

Situasjonen er at jeg har 3 valper på 1 uke med diare. Melkebaktereier er prøvd, uten resultat. Elekstrolytt blanding m/bindemiddel er gitt også med lite resultat (men fortsetter å gi ettersom dem forstsatt har diare)

Valpene er store og fine og oppfører som valper skal, dog noe såre bak.

Situasjonen er den at jeg tror ikke akkurat dem lider noe nød... faktisk får dem så mye mat av sin mor at en av dem har tripplet sin fødselsvekt :shocked: og dem er bare 1 uke gammel.. dem to andre er ikke langt unna dem heller.

Leste i boken "valping" at slik diare som dem har (gul m/hvite prikker) kan komme av for mye mat. Noen som har vært borti dette før. Evt vet hvordan jeg bør gå fram for å *kremt* begrense deres matinntak eller om jeg bør gjøre det?

Har pratet med vet før helgen og skal kontakte henne igjen på ettermiddagen i morgen. Men vetrinærer kan somoftest ting etter boken (og noen ganger føler jeg at erfarene oppdrettere vet praktisk hvordan mann bør gjøre det i sammråd med vetrinær behandling)

edit: Dem har også fått markkur i dag for å se om det har noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du skal gjøre eller om noe så hjelper, men jeg vet at det samme gjelde kalvene våre om de får for mye melk. Tror vi pleier å gi de natron i melken, med det er vel litt vanskelig å praktisere men hvalper som patter. Håper du finner en løsning, stakkar små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noe er gærnt med spevalper, er det ofte mamman som trenger å sjekkes, så jeg ville gjort det i første omgang. Er det kanskje noe i foret hennes som påvirker valpene? Er hun frisk og rask etter fødselen - hold øye med pattene hennes? Han hun selv mageproblemer,osv. Gul, prikkete avføring hos spevalper er normalt. Blir den grønnaktig, får de for lite melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noe er gærnt med spevalper, er det ofte mamman som trenger å sjekkes, så jeg ville gjort det i første omgang. Er det kanskje noe i foret hennes som påvirker valpene? Er hun frisk og rask etter fødselen - hold øye med pattene hennes? Han hun selv mageproblemer,osv. Gul, prikkete avføring hos spevalper er normalt. Blir den grønnaktig, får de for lite melk.

Tispen er frisk og rask. Ingen mageproblemer, ingen tegn til jurbettenelse (melken har riktig farge, ingen feber eller hevelser) og föres med ett bra för.

Skal til vetrinæren med henne i dag for å ta stingene etter keisersnitt så da får jeg prate litt med vetrinær igjen. Hun ringte meg aldri opp igjen i går <_<

Trodde først det kunne være hennes AB-kur som gjør at valpene reagerte, men nå har hun vært av kuren i noen dager og lite endring på valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Sitter her å lurer om noen har opplevd det samme og evt har noen tips å komme med.

Situasjonen er at jeg har 3 valper på 1 uke med diare. Melkebaktereier er prøvd, uten resultat. Elekstrolytt blanding m/bindemiddel er gitt også med lite resultat (men fortsetter å gi ettersom dem forstsatt har diare)

Valpene er store og fine og oppfører som valper skal, dog noe såre bak.

Situasjonen er den at jeg tror ikke akkurat dem lider noe nød... faktisk får dem så mye mat av sin mor at en av dem har tripplet sin fødselsvekt :shocked: og dem er bare 1 uke gammel.. dem to andre er ikke langt unna dem heller.

Leste i boken "valping" at slik diare som dem har (gul m/hvite prikker) kan komme av for mye mat. Noen som har vært borti dette før. Evt vet hvordan jeg bør gå fram for å *kremt* begrense deres matinntak eller om jeg bør gjøre det?

Har pratet med vet før helgen og skal kontakte henne igjen på ettermiddagen i morgen. Men vetrinærer kan somoftest ting etter boken (og noen ganger føler jeg at erfarene oppdrettere vet praktisk hvordan mann bør gjøre det i sammråd med vetrinær behandling)

edit: Dem har også fått markkur i dag for å se om det har noen effekt.

Men du... er det diare - dvs. bare tyntflytende suppe eller er det bare gul guffe i litt sånn blaut konsistens?

Våre valper har alltid hatt gulaktig bløt bæsj, litt sånn kaviarkonsistens egentlig.

Vi har hatt ordentlig diare på valper to ganger når mor har fått antibiotika og vi har gitt cultura med pipette tre ganger for dagen, det har fungert for de har vært fine i magen etter to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du... er det diare - dvs. bare tyntflytende suppe eller er det bare gul guffe i litt sånn blaut konsistens?

Våre valper har alltid hatt gulaktig bløt bæsj, litt sånn kaviarkonsistens egentlig.

Vi har hatt ordentlig diare på valper to ganger når mor har fått antibiotika og vi har gitt cultura med pipette tre ganger for dagen, det har fungert for de har vært fine i magen etter to dager.

Det har vært litt av hvert. Iblandt er det gul guffe av "myk konsistens" andre ganger har det vært skummende gul tynn suppe uten hvite klumper. Dem er også ganske sår bak så det er tydelig at det gule skummet ikke er så bra for enden deres <_<

Dem er bedre i dag og har normal valpe avføring, så vi får håpe det har stabilisert seg av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...