Gå til innhold
Hundesonen.no

Målebrev


mokken

Recommended Posts

Nå har såvidt skuldrene begynt å senke seg og hvilepulsen nærmer seg normalen...

Har gått å ventet på en gylden mulighet til å få målt Birk og når J.E Eide skulle holde kurs for klubben ba vi han om ta med utstyret. Flyselskapet var derimot overbevist om at han antageligvis hadde planlagt å kapre flyet med målestokken så den måtte pent bli igjen østpå :)

Supre Sara tok en ringrunde og traff blink hos Nkk`s rep i Bergen, det var bare å komme å låne, så i dag fikk jeg målebrev på Birk - han er mellom (ca 42,7) banana

Hadde en dårlig følese for han er blitt målt av en i klubben så jeg visste han lå på grensen, så nå er han påmeldt til debut første helgen i Mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, for en perfekt størrelse! :o Herlig å ha det i orden. :o

Ja ikke sant! En liten porsjon flaks.... :rolleyes:

Så bra! Krysser fingrene for at Felix er under 35 (eller at jeg klarer å stille han så han blir målt til under 35... He he he)!

Lykke til! Går sikkert bra. Det var to hunder som ble målt til liten på kurset, en parson hanne og en mellom?puddel tispe. Fikk tips om å slite ut hunden mest mulig slik at han sank litt sammen i muskulaturen, så før måling var vi på skogstur, sportening, familiebesøk og litt lydighetstrening.... Øynene gikk helt i kryss for gutten :)

Men går det ikke an å få målt dem på selve stevnedagen også?

Har vurdert å få Pito målt, men alle dommere ser vel at hun er under 35?

Jo dersom dommeren er godkjent måledommer i Norge...

Du finner oversikten på NKK.

Fom neste år må alle ha målebrev, uansett størrelse, men det er jo klart man trenger ikke målestokk for å se at Pito er under 35.

Merethe ble ikke målt, jeg bare ba om å få et kryss i "stor hund" ruten og en autograf, så har jeg nå alt i orden i tifelle hun fortsatt konkurrerer til neste år.

*Dobbelpost,mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips om å slite ut hunden mest mulig slik at han sank litt sammen i muskulaturen, så før måling var vi på skogstur, sportening, familiebesøk og litt lydighetstrening.... Øynene gikk helt i kryss for gutten :whistle:

Åy, det var smart tenkt. :whistle: Rajah er veldig liten til å være BC, har målt henne selv til 45, men min måling må ha vært feil, for hun er 0,5-1 cm høyre enn en mellomhund på 42? Bare 7 mnd, men har vokst max 2 cm de 2 siste månednene. Lov å håpe... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm okei, men hvordan vet man om dommeren er godkjent som måledommer da? Og når på stevnedagen kan man få dette gjort?

Her finner du oversikten over godkjente dommere i Norge:

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...ist_pd_sok.html

Dersom du er påmeldt til et stevne hvor en av disse dømmer ville jeg ha tatt kontakt med arrangerende hundeklubb på forhånd å forhørt meg.

Regner med vi sees i dalen til helgen?

Åy, det var smart tenkt. :) Rajah er veldig liten til å være BC, har målt henne selv til 45, men min måling må ha vært feil, for hun er 0,5-1 cm høyre enn en mellomhund på 42? Bare 7 mnd, men har vokst max 2 cm de 2 siste månednene. Lov å håpe... :icon_redface:

Ja det er bare å krysse fingrene!

Husk også at de synker litt med alderen, etterhvert som muskulaturen setter seg ordentlig.

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...