Gå til innhold
Hundesonen.no

Helt nybegynner

ellish

Recommended Posts

Har alltid vært utrolig fascinert av akvarium fisk! :) Så jeg vurderer å kjøpe meg et lite akvarium engang til sommeren eller no. Var innom dyrebutikken for å høre med dem hva jeg burde skaffe om jeg ville begynne med dette (som helt nybegynner.) Hun sa jeg burde kjøpe en bolle og noen guppyer. :) Men en bolle er jo så liten og sikker ikke så trivlig å bo i? Isåfall ikke om de er flere oppi der! Det virket rett og slett ut som om hun ikke viste navnet på en annen fisk en guppy og hadde ikke greie på akvarium i det hele tatt..

Så derfor spør jeg heller dere på sonen hva en helt nybegynner bør skaffe seg av både fisk og utstyr. Håper på svar fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett, så rett! En bolle er ikke et sted for en fisk å bo i - altfor liten, veldig vanskelig å få rett og stabilt miljø i og burde (etter min mening) være forbudt å selge.

Og ja det finnes så mange, mange fine nybegynnerfisker om man løfter blikket opp fra Guppy'n - den er ikke så enkel den heller siden den kan slite med en del sykdommer og andre svakheter.

Vil heller anbefale deg å kjøpe et startpakkekar på ca. 100 liter - da får du med alt av utstyr du trenger, det blir lettere å skape/holde et stabilt miljø for fisken og gir deg i tillegg mange og flere valgmuligheter når det kommer til type og antall fisk.

Vil du ha levendefødene kan du se på Platy, Molly, Sverdrager etc., ellers finnes det mange flotte tetraer som ikke er vanskelige som f.eks. Sort neon, Neon, Kardinal, Skjørtetetra osv. Disse bør ikke holdes sammen med levendefødene da de krever andre verdier i vannet, men de er flotte å kombinere med dvergciklider som f.eks. Thomasi, Palett, Sommerfugl og for å ikke glemme de mange flotte og fine Apistogrammene man kan velge blant. Men velger du ciklider bør du kun holde et par av en type da de er teritorielle under lek.

Har skrevet litt om hvordan man beste kommer i gang og hva man bør tenke på på hjemmesiden min: http://home.online.no/~siss-ekh/akvarietips.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Heisann, håper det går greit at jeg hiver meg på her.

Har noen flere grønnskolling-spørsmål :console:

Skal kjøpe akvariet, havner nok på sted mellom 70 og 90 L, skal ut å se på i morgen antageligvis.

Har fått med meg at det skal stå noen uker uten fisk.

Putter man oppi røtter, planter sand/grus og annet stæsj med en gang eller sammen med fiskene?

Hvor mangen fisker oppi av gangen?

Sand eller grus, noen fordeler/ulemper man bør vite om?

Ser at noen fisk liker squash, agurk, potet o.l, Små biter/skiver da eller blir de oppløst av seg selv?

Har lurt litt på guppy og otto. Er Ottoene vanskelig å holde?

Kom gjerne med andre forslag.

Noen planter som holder lengre/er mer lettstelt enn andre?

Også snegler og reker, har de noen funskjon eller er de bare til "pynt"?

Hmmm... det var det, men det kommer nok mer etterhvert :rolleyes:

Edit: en ting til! Leste et sted at man kunne hive oppi litt vann fra et etablert akariet for å kickstarte pumpen ift bakterier, hvor mye er det snakk om? 1/2 l eller 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis på forskudd!

Gå for et kar så nær 100 liter som mulig - jo større det er jo enklere er det å holde det stabilt mtp vannverdier og hygiene.

Når du har fått karet i hus og plassert det der du vil ha det er det bare å brette opp ermene og kose seg med innredning.

Først har du oppi sanda/grusen og heller oppi vann så det står noen cm over sanda/grusen. Så er det bare å plante i veg og sette inn røtter og annen pynt før du fyller opp resten av karet med vann. Et lite tisp er å ikke fylle det maks med en gang siden man gjerne går og ommøblerer litt på planter og ting de første dagene - da slipper du å tappe vann eller at det renner over når du stapper armene oppi.

Vallisneria og sverdplanter er hardføre planter som og er dekorative. En virkelig anbefalt plante til nystartede kar er vannpest - den vokser som hakka møkk og hjelper til med å filtrere vannet for mikropartikler og kjemikaler filteret ikke tar.

Begyn med 2-3 fisker etter 3-4 uker. Deretter setter du gradvis inn de andre du skal ha med en ukes mellomrom.

Skal du ha snegler og/eller reker kan du gjerne begynne med å sette inn de som innkjørere. De er ikke fullt så følsomme for nitrit som fisk, ikke griser de så fælt som fiskene heller så filteret får en fin start. Ellers er snegler supre nyttedyr i karet da de spiser råtne planterester og annet æsj som fisken ikke rører.

Du får ikke kickstarta filteret kun ved å hive oppi brukt vann, men du kan korte ned prosessen ved å la et nytt filter kjøre seg inn i et gammelt kar. Skal du bruke gammelt vann til å starte med må du uansett ha et innkjørt filter i karet de første par ukene for å hindre nitritt da dette dannes i filteret og ikke i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et oppklarende innlegg :rolleyes:

Var også inne å så på linken du la ved i tidligere innlegg, super "bruksanvisning" :console:

Klarte ikke å vente så jeg har vært rundt om å sett på forskjellige akvarier i dag...

Ser ut som jeg havner på et på 96 L.

Noen fornuftig "utregning" på hvor mye fisk jeg kan ha oppi uten at det blir trangt om plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fornuftig "utregning" på hvor mye fisk jeg kan ha oppi uten at det blir trangt om plassen?

Det kommer litt an på hvilke typer fisk du vil ha. Du kan f.eks fint ha et par apistogramma (dvergciklider) 10-15 stk stimfisker og noen maller (ancistrus er en grei malle som er en veldig effektiv algespiser, helt til den blir stor - da vil den helst ha vanlig fòr).

En ting som er ganske viktig å tenke på er at fiskene lever i ulike "sjikt" - øvre-, midt,- og bunnsjikt (pass altså på å ikke velge masse fisk som lever i samme sjikt, da kan de bli litt fullt der, og ganske tomt i resten av karet). Du bør velge fisker utifra hvilket sjikt de svømmer i, hvilke vannverdier de krever (pH, gh, temp. osv.) og temperamentet (f.eks ikke flere typer ciklider i samme karet med mindre det er ganske stort, - de fleste er nemlig territorielle og aggressive, i allefall under lek).

Disse linkene her bør du lese gjennom :console:

Vannverdier

Akvarium for fiskenes skyld?

Oppstart av akvarium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en sånn liten ting.. Min erfaring er at snegler, ihvertfall eple- og porsthornsneger er innmari vare for nitritt så jeg ville anbefale deg å vente litt med å sette inn snegliser :console:

Jeg har skikkelig dilla på snegler jeg da, utrolig dekorative og morsome å ha i karet :)

Lykke til og grattis med en ny knall hobby :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd alle sammen :console:

Nå er akvariet på plass og fylt opp, nå er det bare å tvinne tommeltotter frem til fisken skal oppi...

Bare en sånn liten ting.. Min erfaring er at snegler, ihvertfall eple- og porsthornsneger er innmari vare for nitritt så jeg ville anbefale deg å vente litt med å sette inn snegliser :)

Jeg har skikkelig dilla på snegler jeg da, utrolig dekorative og morsome å ha i karet :P

Lykke til og grattis med en ny knall hobby :P

Disse sneglene, det finnes jo sikkert mye å velge i, har du noen å anbefale?

De trenger ikke å formere seg vilt, helt greit om det finnes noen hardføre typer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd alle sammen :console:

Nå er akvariet på plass og fylt opp, nå er det bare å tvinne tommeltotter frem til fisken skal oppi...

Disse sneglene, det finnes jo sikkert mye å velge i, har du noen å anbefale?

De trenger ikke å formere seg vilt, helt greit om det finnes noen hardføre typer...

Hehe god venting :)

Jeg kjenner ikke til noen andre enn porthorn-, sand-, og eplesnegler. har ikke hatt noen andre i karet mitt.. Men sandsneglene er litt tøffere en de andre ihvertfall :P

Eplisene formerer seg værre en kaniner, men ønsker du ikke bebiser så er det bare å ta vekk eggklasene de legger i armaturet :P

Jeg liker eplisene godt jeg da, der har du mange forskjellige farger å velge mellom, og det er jo moro! Rosa å sånn! :P Tipper nok at det ikke er så fryktelig lenge til mine legger egg og da kan vi jo gjøre en deal hvis du vil :P

Jeg har hatt mange snegler som har tålt ganske mye, men når det kommer til nitritt så takker de for seg ganske fort, er ihvertfall min erfaring, ellers så tåler de ganske mye :P

Morsome og dekorative i karet er de ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg som er så dårlig på venting å sånn...

Høres ut som jeg begynner med sandsnegler da :rolleyes:

Lurt :console: Men husk at du ikke trenger så mange da, for de er værre en eplisene igjen *flirer* Jeg startet med 4 og nå har jeg en hel bataljon og har gitt bort enda fler...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt :D Men husk at du ikke trenger så mange da, for de er værre en eplisene igjen *flirer* Jeg startet med 4 og nå har jeg en hel bataljon og har gitt bort enda fler...! :D

Auda.... Regner med de ikke kan kastreres :D

Posthornsneglene da? Hvordan er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har noen andre fine snegler også, som f.eks Zebrasneglen (som jeg liker veldig godt). Den blir ikke så stor som eplisene og ikke former de seg med lynets hastighet heller. Eller Tigersneglen som egentlig er mer festlig å se på - ser ut som en tiger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og tigersnegler, de er skikkelig morsomme, hardføre er de og. :(

Her bedrives det kollektiv ondskap assa....! :)

Hehe nei nå får det holde assa, skal ikke ha noen fler snegliser nå, inntil de kommer den naturlige veien.. Hehe det sier jeg helt til jeg står der og ser de i butikken eller en annonse på nettet.... *sukk* Ja jeg er håpløs :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller forsøkt med en Ancistrus eller to. Ottoene er veldig, veldig vare for vannkvaliteten og vanskelig å få til i nyoppstarta kar.

kan ikke noe for det, men synes de er fryktelig stygge.... :whistle:

Andre greie algeetere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplesnegl? :devil:

Er bare å forsøke med ottoene, men beregn at det blir godt med frafall når du kjøper dem.

He he... :rolleyes:

Har lest så øynene går ikryss nå, den kinesiske gule saker var jo lekker men svææær.

Var vanskelig å finne noe fornuftig som passer sammen gitt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...