Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kan dette ha vært?

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Møtte to svæære hunder på tur med Knott i dag.. De må ha vært rundt 65-70 tror jeg. Hvite, spesiell pels (ser ut som en littegrann krøllete/bølgete golden i pelsen), litt lite/flatt hode ift kroppen. Ganske kraftige, godt rektangulære. Ikke maremma, pyreneer (feil type pels), hvit hoffe eller andre sånne.. Noen som har peiling?

EDIT: lurer på om det kan ha vært to ungarske kuvasz tisper?

Skrevet

Hørtes veldig ut som Kuvasz ja..

Elsker denn rasen! Utrolig vakre. :rolleyes: Noen som så en kuvasz på "hundkoll" i går? Hmm.. skjønner egentlig ikke at en slik stolt rase som det lar seg underkue av Jeppe's metoder.. Trodde ikke de lot seg pirke på nesen, for å si det sånn!

Skrevet

jepp det må ha vert kuvasz de kjennetegnes som regel av det lille flate hodet. Og nei de pleier ikke å underkue seg gjorde den det på tv? om den gjør det er nok den originale kuvszen blitt"vasket" ut av svenske opdrettere.

Skrevet
Synes du denne passer beskrivelsen? :)

http://www.pies.pl:8080/gallery/rasy_img/pies_54.png

Du tok kanskje feil av navnet? For Broholmeren har da kort, brun/rød pels. Ikke hvit bølgete pels :)

Høres ut som en kuvasz!

Ja, Broholmer er det iallefall ikke! Tror nok det er Kuvsz. Håper jeg møter de igjen så jeg kan spørre.. NYDELIGE var de, og kontaktsøkende på en fin måte.

Skrevet

Nei, Maremma er det ikke...:S Må nok ha vært en kuvasz tror jeg.. Om ingen har noen bedre forslag:p

Skrevet
Nope, helt hvite, og med lengre, mer krøllete pels..

Hmm, ikke lett dette her! Det må jo nesten ha vært kuvasz :) Har bladd gjennom den ene hundeboken min uten resultater, nå skal jeg bla gjennom den andre!

Det kan ikke ha vært blandingshunder? Fra samme kull altså...?

Skrevet
Hmm, ikke lett dette her! Det må jo nesten ha vært kuvasz :) Har bladd gjennom den ene hundeboken min uten resultater, nå skal jeg bla gjennom den andre!

Det kan ikke ha vært blandingshunder? Fra samme kull altså...?

Nei, det var vrient dette! Jo, det kan ha vært det.. Men jeg synes ikke de virket som det, og hva i alle dager skulle de vært blandinger av? De var så digre! Og veldig spesielt utseende..

Skrevet

Jeg fant en annen rase, som er ganske lik den Ungarske Kuvaszen: Slovakisk Cuvac

Men de er jo veldig like da.. Så vil heller tro det er kuvazc, da jeg kan tenke meg at cuvacen er ganske sjelden utenfor sitt hjemland, men det er bare ren gjetning! Men kuvaszen er nok sjelden den og..

Skrevet

De var liksom LETTERE enn det der.. Veldig kraftig bygd, langstrakte, og med kraftig skjelett.. Ganske kort, krøllete pels- omtrent som mudi-pelsen, litt flatt, lite hode. Mer som en Cheetah (geopard?), enn en kvadratisk aussie.

EDIT: Fryktelig pinlig hvis jeg møter de igjen og spør hvilken rase det er, og så sier han at de er litt store goldens som akkurat har badet eller no:p

Skrevet
De var liksom LETTERE enn det der.. Veldig kraftig bygd, langstrakte, og med kraftig skjelett.. Ganske kort, krøllete pels- omtrent som mudi-pelsen, litt flatt, lite hode. Mer som en Cheetah (geopard?), enn en kvadratisk aussie.

EDIT: Fryktelig pinlig hvis jeg møter de igjen og spør hvilken rase det er, og så sier han at de er litt store goldens som akkurat har badet eller no:p

Ja, haha :)

Nei, men jeg tror ikke det kan ha vært noe annet en kuvazc, med mindre de er blandinger...

Skrevet
Møtte to svæære hunder på tur med Knott i dag.. De må ha vært rundt 65-70 tror jeg. Hvite, spesiell pels (ser ut som en littegrann krøllete/bølgete golden i pelsen), litt lite/flatt hode ift kroppen. Ganske kraftige, godt rektangulære. Ikke maremma, pyreneer (feil type pels), hvit hoffe eller andre sånne.. Noen som har peiling?

EDIT: lurer på om det kan ha vært to ungarske kuvasz tisper?

Hi, hi - du har møtt to kuvasz-tisper :) ... De bor i dine trakter, faktisk... :)

Skrevet
Hi, hi - du har møtt to kuvasz-tisper :) ... De bor i dine trakter, faktisk... :)

Da ser det ut som om mysteriet er oppklart, Aya :)

Skrevet
Hi, hi - du har møtt to kuvasz-tisper :icon_confused: ... De bor i dine trakter, faktisk... :icon_redface:

Tuusen takk Lotta:D Du er en reddende engel som vanlig.. Fine jentene det:D

Skrevet

Ja, haha :o

Nei, men jeg tror ikke det kan ha vært noe annet en kuvazc, med mindre de er blandinger...

Kan det kanskje være hvit gjeterhund(hvit schäferhund).. la oss i alle fall få vite hva det var slags...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...