Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå!


Line_

Recommended Posts

Har veldig problemer med å lære Felix stå :oops: Han blir veldig redd når jeg tar hånden forsiktig under buken og holder han oppe. Han tar halen mellom beina og ser ned i bakken.. Men han har ikke noe problemer med at jeg klapper han o.l... Har også prøvd å si stå, klikke og gi godbit når han står (hvis dere skjønner?), men det går liksom ikke inn... Han må jo kunne stå under marsj også etter hvert så..+ at det er veldig viktig for en puddel å trene på å stå på bordet. Hver gang jeg prøver å trene på å stå på bordet legger han seg bare ned, men da synes han det er greit å bli børstet.. :? Blir glad for all hjelp jeg kan få!!! ;)

Takk på forhånd :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener jo lydighets-stå og utstilling-stå på helt forskjellige måter. På utstillingsstå så begynte jeg å klikke (eller jeg brukte ordet flott) når jeg holdt hånden min under haken til Zira. Og når hun godtok det så tøk jeg bare hånden under manegn hennes å klikket for at jeg fikk holde henne bak. Etter hvert så sto hun så rolig at jeg fikk flytte beinene hennes. For så å slippe og kun holde opp halen. Holder bare på halen og under haken. Har ikke noen spessiel kommando på dette, men det at jeg holder henne under haker blir på en måte kommandoen hennes. Eller jeg pleier å si ordet "still" for at hun liksom skal vite hva jeg skal rett før jeg tar henne under haken. Jeg holder henne ikke hart. Jeg bare støtter henne under haken liksom. Så måtte jeg bare strekke ut tiden på hvor lang tid hun måte stå. Dette trente jeg som dere ser ikke på klikkermetoden, men jeg bruker en betinget forsterker kun for at hun skal skjønne litt tydligere hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ;) Takk for tips, har ikke tenkt på å trene to forskjellige "ståer" ;) Noen som har noen forslag til komando for utstillings stå? Kanskje jeg også bruker flott ;)

Noen som veit åssen man skal trene LP stå?

Dettte blir morgendagens trenings program dere 8) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå har jeg litt dårlig tid, så fikk ikke lest hva Silje svarte den:) Men i hvert fall... Klikk når hunden din tilfeldigvis står. Ha den f.eks sittende foran deg og ta frem en godbit. Når den står - så klikker du og belønner. Gjentar du det mange ganger vil hunden din fort forstå at det er at den står som fører til klikk og belønning. Etter at du hart gjort dette i mange forskjellige situasjoner sier du "stå" når du ser at hunden din skal til å reise seg. Klikk og belønn når den står. gjør dette mange ganger og til slutt kan du kjøre en liten test ved å si "stå" mens hunden din sitter. Hvis den ikke reiser seg har du gått for fort fram. Dersom den reiser seg er det jackpot, men du fortsetter en liten stund til med å si "stå" når den holder på å resie seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...