Gå til innhold
Hundesonen.no

Reg av valpekull


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg titter inn på forhåndregistrering av valpekull og ser at hannhund eier på sende inn parringsbevis (selvsagt!)

Men må dette gjøres i forbindelse med forhåndregistrering eller er registreringsanmeldelsen/parringsbevis noe som sendes inn når salget er endelig? div når valpene er chipet o.l.

Kom ikke igjennom NKK sin tlf og fant ut at jeg helt sikkert kan få det svaret her inne også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan forhåndsregistrere før alt annet papirarbeid er i orden, men skal ikke si 100% sikkert altså.. For å være ærlig husker jeg ikke helt når hannhundeier sendte inn de papirene sist. Det jeg husker er at jeg skulle forhåndsregistrert dem før jeg gjorde det (før 5 ukers alder mener jeg det var), for da hadde jeg fått igjen penger for den valpen vi mista (kommunikasjonssvikt kan straffe seg)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paringsbeviset må senest sendes inn når den endelige registreringen skjer.

Hvis du forhåndsregistrerer kan du velge at NKK sender skjema til hannhundeier direkte.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Forhåndsregistreringen kan vel også bare brukes dersom hannhunden har valper etter seg i Norge fra før, har han det så er det greit, da finnes han i NKK sin database - finnes han ikke så kan ikke kullet forhåndsregistreres tror jeg med mindre de har endret det i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsregistreringen kan vel også bare brukes dersom hannhunden har valper etter seg i Norge fra før, har han det så er det greit, da finnes han i NKK sin database - finnes han ikke så kan ikke kullet forhåndsregistreres tror jeg med mindre de har endret det i det siste.

Jo det vet jeg at går faktisk. Dem har bare en boks som står "Har hunden noen kull registret fra før i Norge?" Jeg vet at hadde jeg brukt en svensk hund hadde jeg ikke kunne forhåndsregistrert, men så lenge hunden er Norsk så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det vet jeg at går faktisk. Dem har bare en boks som står "Har hunden noen kull i registret fra før i Norge?" Jeg vet at hadde jeg brukt en svensk hund hadde jeg ikke kunne forhåndsregistrert, men så lenge hunden er Norsk så går det bra.

Alle norske hunder går bra, og også utenlandske som har kull fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da har dem endret det også siden sist jeg parret henne og pratet med NKK.

Jeg brukte en svenske som hadde et kull før, og det gikk så det suste.... Men vet jo ikke hva førstemann måtte gjennom... :-) (mai 2005)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg brukte en svenske som hadde et kull før, og det gikk så det suste.... Men vet jo ikke hva førstemann måtte gjennom... :-) (mai 2005)

Man må ikke gjennom så mye - men man må sende inn kopi av stamtavle, bekreftelse på HD-status (om det kreves), og dokumentasjon på at hunden har begge testiklene - av den grunn kan kullet ikke forhåndsregistreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke gjennom så mye - men man må sende inn kopi av stamtavle, bekreftelse på HD-status (om det kreves), og dokumentasjon på at hunden har begge testiklene - av den grunn kan kullet ikke forhåndsregistreres.

Jeg har vært heldig som bare har brukt utenlandske hunder som har kull/valper i Norge fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forhåndsregistrerte mitt kull den gangen jeg hadde det, og den hannhunden hadde ingen kull fra før her i Norge. Det var ikke noe problem det... men jeg sendte jo inn alle papirer og parringsbevis ved forhåndregistreringen (sånt foregikk vel ikke via nettet den gangen.. hehehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det vet jeg at går faktisk. Dem har bare en boks som står "Har hunden noen kull registret fra før i Norge?" Jeg vet at hadde jeg brukt en svensk hund hadde jeg ikke kunne forhåndsregistrert, men så lenge hunden er Norsk så går det bra.

:) Går vel kanskje ant å forhåndreg.Manuelt??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Går vel kanskje ant å forhåndreg.Manuelt??? :)

Ikke ifølge NKK den gangen jeg kontaktet dem og det var aktuelt, men det hadde nok ikke vært første gangen jeg får feil informasjon pga dem ikke setter tlf over til rett avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kullet forhåndsregistreres over nett, kan det samtidig sendes en mail til hannhundeier. Denne printes ut, signeres av ALLE eiere (hvis hannhunden har flere enn én eier), og returneres til NKK. Da har de det de trenger fra hannhunden, og de trenger bare at du returnerer det rosa skjemaet du får i posten med valpenes navn, farge og eier - og din signatur, for å bekrefte at opplysningene du gir der stemmer.

Hvis hannhundeier ikke har mail, eller av annen grunn ikke får slik mail, kan dere enten bruke et vanlig parringsbevis i papirutgave (og notér på det at kullet allerede er forhåndsregistrert over internett), eller lage seg en erklæring. "Eier sånn og slik bekrefter at hannhund sånn og slik den og den datoen parret tispe sånn og slik."

Ja, kullet kan forhåndregistreres med papir - men det er dyrere, nettopp fordi NKK da må gjøre mer selv.

Internettregistrering kan gjøres når begge avlsdyrene er registrert i NKK (og utenlandsk kjøpte hunder skal omregistreres), eller hvis hannhunden har utenlandsk eier - men har hatt kull i Norge fra før av. Da ligger opplysningene inne.

Hvis utenlandsk hannhund har flere titler enn sist den ble brukt, kan det være greit å sende med en bekreftelse på dette for å få det på stamtavla. Bekreftelse trenges ikke på svenske og finske hunder, da de i NKK kan gå inn på Hunddata/KoiraNet og sjekke dette - men si fra at titlene må oppdateres.

Sånn, litt om alle mulige hvis og om man kan dukke borti ved registrering av kull. Det er nå så mye forskjellige man skal måtte prøve på de ulike kullene sine! :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...