Gå til innhold
Hundesonen.no

Når stor og liten leker..


TonjeM

Recommended Posts

OK, er muligens en ordentlig pyse her..

Jeg har altså 8-9 kg (9 om vinteren, 8 ellers) basenji og 32-33 kg Flatcoat - og de leker. Hvilket er flott. Om vinteren når det er vanskelig å få trimmet basenjien ute, så er det flott mosjon for henne, flat tomsingen nynner av lykke osv osv.

Men jeg får helt vondt av å se på dem leke. Inne er det ikke lov å løpe, så det blir mye brytekamp. De har et ganske stort stueteppe som de må holde leken sin til - ihvertfall så lenge jeg er i omegn.

Og flatten han er jo så stor så stor, legger seg oppå den lille basenjien og trykker henne ned. Jeg ser at han passer labbene slik at han ikke tråkker henne i magen eller slikt, men noen ganger blir han så vill at det ser ut som det er like før han glemmer seg. Han kan bli ganske hardhendt men da piper hun - og han slipper med en gang. Noen ganger får han ordentlig "kvelertak" og da får ikke hun puste, jeg kommanderer slipp og så må han la henne være mens hun hoster og harker.. Kakkelakk er jo ellevill flatcoat som det lett tipper over for mht kontroll av kropp med lopper i blod og mark i ræva. Bekymringen min er hva hvis de leker når de er alene hjemme, hva med skademuligheten da? Tenk om han kveler henne på ordentlig? Det har jo gått bra i 4 år snart, men det kan jo være ren flaks for alt det jeg vet..

Begge synes det er helt topp (lille basenji gir igjen like mye hun som hun får hun - napper digre pelsdotter ut av flatten hvilket er så langt hun kommer med sine "kvelertak".. er jo ikke så stor i kjeften hun), men jeg engster meg for skader. Leiligheten vår er slik at det er ikke så lett å skille dem uten å stenge dem inne på hvert sitt rom - men da får basenjien separasjonsangst. Og bortsett fra at jeg ikke liker burbruk, så kan ikke flatten være i bur - han får klaustrofobi. Basenjien kan være i bur, men tidligere erfaring under løpetid viste at da forsøkte flatten å riste henne ut av buret, og herjet fælt - så det gikk jo ikke. Og grind får vi ikke til i leiligheten (har forsøkt..)

Dere som har stor og liten hund, hva er deres erfaring vedr stor og liten og leking når de er uten tilsyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke noe problem! Når det går så bra som du skriver så bare la de leke, de ordner opp selv.

Jeg har 70kg hund som leker masse med hunder ned i 9 kg og de får leke som de vil, de er flinke til å passe på, og jeg ser at min store hund er mer forsiktig nprhan leker med de små, han har alltid fått leke med de små og det har aldri vært noe som helst problem. Han leker med whippeter, boston terrier, dachs, og flere små raser. null problem. Og blir det for mye for de små sier de som oftest godt ifra ;)

Så lek i vei å ikke vær bekymret!

Og så lenge du er der og passer på og ka stoppe det om DU synes det blir for mye er det heller ikke noe problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en aussie på 15,9 kilo og en Papillon på 2,5 kilo, og det går kjempefint. Den store forstår meget godt hva den lille tåler og ikke tåler, så hun er forsiktig med å ikke være for brå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...