Gå til innhold
Hundesonen.no

Polsk fårehund "Podhalanski"


Katarina

Recommended Posts

Hei!

Du kan kontakte NKK for å høre om det finnes en raseklubb (tviler) eller kontaktperson for denne rasen. NKK har ikke lov til å videreformidle kontakt til oppdrettere, bare raseklubb/kontaktperson. Men det er greit å ha spurt om det finnes. Så kan du i hvert fall hake av for å forsøkt alle utveier.

Det kan også være greit å sjekke registreringsoversikten som trykkes i NKK, for å se om det er registrert noen eksemplar av rasen de siste fem årene. Eventuelt kan NKK hjelpe deg med det også.

Får du ikke noe treff her, ville jeg kontaktet den svenske kennelklubben, fordi de har flere raser i Sverige enn i Norge. Kanskje har de en raseklubb eller kontaktperson.

Dernest ville jeg satt meg ned med min gode venn www.google.com, og se hva jeg fant. Det kan ut ifra hvilke treff som kommer først når jeg søker, se ut som om rasen finnes for eksempel i Finland og Tyskland.

Søk og les, finn informasjon om rasen, les enda mer, søk på www.amazon.co.uk og lignende etter bøker, og finn oppdrettere og raseklubber på internett. Mail, spør, grav, undersøk. Er du engasjert nok, finner du en stor utstilling (i rasens hjemland Polen? Verdensutstilling? Rasespesial i et europeisk land?) hvor du kan få sett mange eksemplarer, treffe masse folk, få kontakter, bilder og masse svar.

Hvis du etter alt dette fremdeles ønsker rasen, finner en oppdretter du har kjemi med, som har en kombinasjon du liker, så begynner en helt ny prosess med å få en eksport til landet, men det er kanskje ikke det du primært spør om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...