Gå til innhold
Hundesonen.no

Liggesår


Recommended Posts

Når en hund har liggesår i en alder av 18mnd, har hunden for dårligt "liggeunderlag"? Vet at hunden er aktiv ellers og mye ute, men han har et stort liggesår på ene albuen fremme. Hunden er vel ca 50kg eller noe, har det noe å si at hunden er stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Liggesår er i grunnen rart. Har en flat på ni år som foretrekker å ligge på gulvet og til nød gulvteppet under. Ute så graver han et hull og ligger der og han har litt hard hud på bakbeina under det store leddet. Den flaten jeg hadde før hadde heller ikke tegn til liggesår. Men kanskje det er linjebetinget for flaten til xsvigerinna hadde liggesår/ hard hud. Eller kanskje det er foret? (ikke nok fett til huden mens han vokser) Jeg syns det er vanskelig å si hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på besøk der hunden bor (noe jeg er veldig ofte) så ligger han alltid rett på gulvet, vet at han har seng på vaskerommet der han er om natten, men tror kanskje han foretrekker å ligge på gulvet ;) tror ikke det er fòret, men hva vet vel jeg... tror nok ikke de bytter fòr uansett for han fungerer så flott på det de har nå. Takk for svar :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund har liggesår i en alder av 18mnd, har hunden for dårligt "liggeunderlag"? Vet at hunden er aktiv ellers og mye ute, men han har et stort liggesår på ene albuen fremme. Hunden er vel ca 50kg eller noe, har det noe å si at hunden er stor?

Ja, store hunder og hunder med tynn hud er mest utsatt.

Jeg har desverre ikke noe informasjon om liggesår. Prøvde å søke på google, men fant ingen konkret informasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willisen min har bare flekker på albuene, kan vel ikke akkurat kalle det liggesår. Han har tilgjengelig alskens myke tepper, en myk stol og en stor skinnsofa. Tullingen velger som regel likevel å ligge rett på gulvet.. Med såpass lite pels som en pointer har, kan jeg tenke meg de bare flekkene kommer fortere enn hos andre raser. Og jeg kan godt tenke meg at hvis han hadde vært større/tyngre at det kunne blitt sårt der han har bare flekker.

Men hvis hunden bare har på ene albuen, kan det hende han ligger mest på ene siden da - da blir det vel gjerne ekstra slitasje på den siden? Willis har jo de bare flekkene på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når dere snakker om liggesår, mener dere da skikkelig mer eller mindre åpne sår eller hårløs plass med hard hud? Når noen sier liggesår tenker jeg automatisk på åpne verkende sår jeg, men det blir kanskje feil i denne sammenhengen?

Hunden min har sånne hårløse områder med hard hud på begge albuene. Hun ligger gjerne rett på gulvet, men det er bare når hun tigger at hun ligger i svings-stilling (altså på albuene). Og det gjør hun jo ikke så mye. Stort sett ligger hun på sida, og da kan ikke de harde hårløse partiene forklares med at hun ligger rett på gulvet. Men jeg har alltid sett på dette som noe naturlig som de fleste hunder har i større eller mindre grad jeg. Kan forøvrig nevne at bernern min er ca 40 kg (hvis størrelse betydde noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere snakker om liggesår, mener dere da skikkelig mer eller mindre åpne sår eller hårløs plass med hard hud? Når noen sier liggesår tenker jeg automatisk på åpne verkende sår jeg, men det blir kanskje feil i denne sammenhengen?

Hunden min har sånne hårløse områder med hard hud på begge albuene. Hun ligger gjerne rett på gulvet, men det er bare når hun tigger at hun ligger i svings-stilling (altså på albuene). Og det gjør hun jo ikke så mye. Stort sett ligger hun på sida, og da kan ikke de harde hårløse partiene forklares med at hun ligger rett på gulvet. Men jeg har alltid sett på dette som noe naturlig som de fleste hunder har i større eller mindre grad jeg. Kan forøvrig nevne at bernern min er ca 40 kg (hvis størrelse betydde noe).

Det jeg mener er hårløse områder med hard hud, det var betent en stund, men jeg fik lov å rense det med pyrisept så nå er det bare hardhud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener moren min sa at veterinæren sa at Turbo hadde liggesår på den ene albuen sist hun var der med han og han er jo bare 1 år;) Men boxeren har visst litt lett for å få liggesår har jeg hørt.. noen som kan svare meg på dette?? Han ligger mye på tepper.. og putene sine da.. men han velger selv hvor han vil ligge så han kan jo ikke ha det vondt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...