Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


C.J

Recommended Posts

Jeg er skikkelig valpesyk for tiden, og blir helt deprimert av å tenke på at det enda er 2-3 år før jeg kan skaffe meg enda en hund... Men jeg kan jeg jo slå ihjel tiden med å finne ut hvilken rase som kunne passet meg!

Jeg har bare erfaring med flatcoated, og jeg elsker personligheten dens, men har lyst "å prøve noe nytt".

Dette er mine kriterier:

* Lettlært

* Sosial. Den skal ikke være reservert ovenfor fremmede! Og ikke en typisk enmannshund.

* Bør kunne gå bra sammen med andre hunder

* Passe til LP, AG eller bruks

* Forholdsvis god helse

Jeg håper å finne en rase som er litt lik flatten i gemytt.

Disse har jeg tenkt på:

*Engelsk cocker spaniel

*Staffordshire bull terrier

*Boxer

Hvordan er det egentlig med staffen og andre hunder? Har lest at de alltid bør holdes i bånd fordi de slåss gjerne dersom en annen hund provoserer.

Og boxeren. Den virker som en svært livlig og glad hund som er med på det meste! Stemmer det?

Krever cockeren mye pelsstell?

Jeg har ikke lest så mye om helsestatusen på disse rasene, det skal jeg sette meg mer inn i. Men er det noe som er veldig utbredt på de? Som jeg burde vite om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som du har funnet den perfekte rasen jeg:p Boxer er nok noe av de samme (de blir aldri voksne), og er en av mine absolutte yndlingsraser.. Men det er MYE sykdom! Springeren kanskje? Golden av dual purpose linjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Synes det høres ut som du har funnet den perfekte rasen jeg:p Boxer er nok noe av de samme (de blir aldri voksne), og er en av mine absolutte yndlingsraser.. Men det er MYE sykdom! Springeren kanskje? Golden av dual purpose linjer?

Hva er dual porpose linjer??? Går litt ut av tråden nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dual porpose linjer??? Går litt ut av tråden nå!

Dual Purpose vil si at noen har avlet på både eksteriør og jakt/bruks. Slik at hundene ikke er for tunge, beholder litt av jaktlinjene som finnes i rasen og samtidig er fine eksteriørt. Dette er i hvertfall målet til de fleste som avle dual purpose. Det som egentlig skjer i de fleste situasjonene er at hundene ikke blir bra i hverken eksteriør eller jakt/bruks. Det er litt synd, for tanken er jo god!

Hva med:

- toller?

- kooiker

- engelsk springer

- eng. cocker

Og hvis du er vant til flat, så tipper jeg du også takler fint

-jaktlabbe

-jaktgolden

- BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en springer hadde vært noe for deg :whistle:

Litt større enn eng. cocker også. Cockeren krever endel pelsstell, jeg sleit mye med pelsen til min, men jeg tok til slutt å klippet ned hele hunden da han hadde sluppet valpepelsen. Min er reservert for fremmede og andre hunder, men kjenner mange cockere som er gla i alt og alle! men dog.. sykdommer... er vel en rase som har endel sykdommer... Mye øre og øye, jeg har ikke hatt noe av det på min, men så og si alt annet ;) Han har vært veldig mye syk, men vil jo ikke si at alle cockere er det.

En springer, toller, boxer hadde kanskje vært noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg på jaktgolden, om du ikke har lyst til å drive med utstilling. Men så sier du at du vil prøve noe nytt, og da blir vel det kanskje litt kjedelig nytt ettersom det er retriever det også?

Ser at du har sett på engelsk springer spaniel...jeg liker veldig godt welsh springer spaniel. Den er litt mindre tror jeg, men veldig kul. Jeg har ikke noe erfaring med rasen, men jeg har hørt (og sett!) den...ligner litt på flatten tror jeg også.

Utifra beskrivelsene dine høres det egentlig ut som du har funnet din rase da - flatten=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som du har funnet den perfekte rasen jeg:p Boxer er nok noe av de samme (de blir aldri voksne), og er en av mine absolutte yndlingsraser.. Men det er MYE sykdom! Springeren kanskje? Golden av dual purpose linjer?

Ja, har i hvertfall lest at det forekommer en del hjerteproblemer...

Dual Purpose vil si at noen har avlet på både eksteriør og jakt/bruks. Slik at hundene ikke er for tunge, beholder litt av jaktlinjene som finnes i rasen og samtidig er fine eksteriørt. Dette er i hvertfall målet til de fleste som avle dual purpose. Det som egentlig skjer i de fleste situasjonene er at hundene ikke blir bra i hverken eksteriør eller jakt/bruks. Det er litt synd, for tanken er jo god!

Hva med:

- toller?

- kooiker

- engelsk springer

- eng. cocker

Og hvis du er vant til flat, så tipper jeg du også takler fint

-jaktlabbe

-jaktgolden

- BC

Kooiker blir i minste laget.

Eng. springer er jo kanskje noe å tenke på ;) De er veldig pene, og virker som kan brukes til så mangt! Også er de større en cockeren, liker litt størrelse!

Jaktgolden/labbe kunne kanskje vært noe! Må ha en hund med futt i i hvertfall, og disse er vel litt mer aktive enn den vanlige golden/labben? Men siden de kalles 'jakt'golden, er det ikke også mer jaktinstinkt i de? Jeg har ikke tenkt å bruke den til jakt, vil det bli feil å kjøpe en slik da? En BC forestiller jeg meg at blir for krevende. Jeg er vant med flat ja, men den vi har nå oppfører seg ikke som noen flat - hun er vannvittig rolig av seg!

Først tenkte jeg på jaktgolden, om du ikke har lyst til å drive med utstilling. Men så sier du at du vil prøve noe nytt, og da blir vel det kanskje litt kjedelig nytt ettersom det er retriever det også?

Ser at du har sett på engelsk springer spaniel...jeg liker veldig godt welsh springer spaniel. Den er litt mindre tror jeg, men veldig kul. Jeg har ikke noe erfaring med rasen, men jeg har hørt (og sett!) den...ligner litt på flatten tror jeg også.

Utifra beskrivelsene dine høres det egentlig ut som du har funnet din rase da - flatten=)

Neeei, tror det hadde vært spennende med en jaktgolden/labbe :whistle: Men der sa du noe altså.. - kan jo ikke bruke de på utstilling, og det er jo så gøy! Hmm... har nå god tid å bestemme meg på <_<

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo truffet Amigo... ;) Han er lettlært, sosial, går godt sammen med andre hunder og har god helse. Stabijen brukes til agility, bruks, lydighet, spor - you name it.

Hehe! Ja, Amigo var en søting :whistle: At jeg ikke tenkte på stabij! Enda en hund å føre på listen!

Men som Aya og Wicked Sister sier, så er kanskje flatten den som passer meg aller best.. Men jeg er alltid så redd for å plutselig finne en klump.. Er jo så mange som får kreft! ;)

Jeg har jo tenkt på mallen, men den er jo virkelig asosial, virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dersom du vil stille ut endel og- eller iallefall ha muligheten faller BC og noen av jaktlinjene bort.. Stabijen er jo knallfin da! Ellers tror jeg fremdeles at springerne kunne vært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesenschnauzer

Mye hund da men, duverden så herlige de er! Lettlærte, sosiale, kan brukes til "alt" (bortsett fra jakt da).

Takker for den! Den må jeg sjekke ut ;) De virker som de arbeidsmaskinene! Men tror du de er lette å trene? Ser liksom for meg at schnauzere er litt vanskelige å trene. Hvordan er det med din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktgolden/labbe kunne kanskje vært noe! Må ha en hund med futt i i hvertfall, og disse er vel litt mer aktive enn den vanlige golden/labben? Men siden de kalles 'jakt'golden, er det ikke også mer jaktinstinkt i de? Jeg har ikke tenkt å bruke den til jakt, vil det bli feil å kjøpe en slik da?

De har mye mer motor enn vanlig golden/labbe ja, og blir ofte sett på som BC light. Men at de har jaktlinjer vil ikke si at de skal jage alt mulig. Det er fuglehunder, men det er fuglehund som blir brukt etter skudd, og er derfor ikke avlet for å søke opp dyr eller å støkke dyr. Kun hente inn dødt/skadeskutt småvilt når den får beskjed om det. Vær derfor ikke redd for at jaktlinjene skal bety at hunden stikker av eller blir glad i å søke vekk fra deg. De er avlet for å sitte klistret til førern sin! Det er ikke galt å kjøpe en jaktgolden/jaktlabrador og ikke bruke den til jakt. Men det er moro å se de jobbe med det de er avlet til. Poenget er at de blir brukt aktivt, ikke nødvendigvis bære rundt på døde duer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesen og dverg er relativt like i gemytt etter min erfaring. De er sta men likevel lette å jobbe med fordi de elsker å jobbe og gjøre ting. Jeg har så smått begynt med spor med Freya og hun går som en prest etter sporet.

Hjemme varsler hun når det kommer folk og når hun ser katter utenfor men ellers så er hun rolig og stille inne. Behagelig og folkekjær, slik som de riesenene jeg har møtt.

Den tredje varianten, mellomschnauzeren, regnes for å være striere og litt mer varierende i gemytt. Det stemmer også med de individene jeg har møtt men det finnes garantert unntak der også.

Hvis du er interessert så kan jeg formidle kontakter, bare send meg en pm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har mye mer motor enn vanlig golden/labbe ja, og blir ofte sett på som BC light. Men at de har jaktlinjer vil ikke si at de skal jage alt mulig. Det er fuglehunder, men det er fuglehund som blir brukt etter skudd, og er derfor ikke avlet for å søke opp dyr eller å støkke dyr. Kun hente inn dødt/skadeskutt småvilt når den får beskjed om det. Vær derfor ikke redd for at jaktlinjene skal bety at hunden stikker av eller blir glad i å søke vekk fra deg. De er avlet for å sitte klistret til førern sin! Det er ikke galt å kjøpe en jaktgolden/jaktlabrador og ikke bruke den til jakt. Men det er moro å se de jobbe med det de er avlet til. Poenget er at de blir brukt aktivt, ikke nødvendigvis bære rundt på døde duer ;)

Ja, der sier du noe! Har jo fuglehund selv, og har egentlig ikke merket noe til instinkter. Klart hun synes fugler er interessante, og hun hadde nok løpt etter de om hun fikk sjansen, men hun holder seg som regel i nærheten av meg :whistle: Så en jaktgolden/labbe er vel egentlig ikke så forskjellig fra min egen hund, når det gjelder instinkter.

Men hvorfor kalles de egentlig jaktgolden/labbe, er det fordi disse er mer egnet til jakt enn de vanlige, fordi de i avlen har lagt mer vekt på nettopp jakt, i stedet for eksteriøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der sier du noe! Har jo fuglehund selv, og har egentlig ikke merket noe til instinkter. Klart hun synes fugler er interessante, og hun hadde nok løpt etter de om hun fikk sjansen, men hun holder seg som regel i nærheten av meg ;) Så en jaktgolden/labbe er vel egentlig ikke så forskjellig fra min egen hund, når det gjelder instinkter.

Men hvorfor kalles de egentlig jaktgolden/labbe, er det fordi disse er mer egnet til jakt enn de vanlige, fordi de i avlen har lagt mer vekt på nettopp jakt, i stedet for eksteriøret?

Uten at jeg har stor peiling på jaktretriever... Er det vel avl på jaktlinjer, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken str på hund ønsker du da?

Det er egentlig det samme, men jeg tenker som så at "jo større, -jo mer å bli glad i!" Hehe! Jeg liker store hunder best, og med det tenker jeg hunder ikke midre enn flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. Jeg ville tatt en bedre titt på vannhunden selvsagt! ;) De er som regel veldig "positive", og går bra med andre hunder. De er førerorienterte, men ikke enmannshunder. Står mer om de på siden min www.portisen.com

Selv er jeg også veldig fasinert av Hovawart. Kanskje noe å ta en titt på? Vet ikke hvordan de er sånn mht. enmannshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det er egentlig det samme, men jeg tenker som så at "jo større, -jo mer å bli glad i!" Hehe! Jeg liker store hunder best, og med det tenker jeg hunder ikke midre enn flat.

Hva mener du med asosial? (malle)

Jeg har enda tilgode (etter 15 år med belger) å treffe en asosial malle, men om du mener at en hund som lett fokuserer på eier og oppgaven den skal gjøre fremfor å elge rundt å skulle kline med alle figuranter som asosial, ja - da er den kanskje det.

Nei, belgerne er ikke retrievere (og takk for det), men de skal ikke være asosiale - de skal være åpne og tilgjengelig, men folk de ikke har noen relasjon til skal være uinteressante. Dvs. de har ikke noe behov for å bli likt av alt og alle (som retrievere som har en litt manisk greie med å måtte føle seg elsket av alt de treffer).

Ut ifra kriteriene dine så synes jeg at belger vil kunne passe bra jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeren i norge :

Rasen regnes som arvelig belastet for en rekke sykdommer. I Norge er derimot hunderasen ved hjelp av kontrollert avl, blitt å regne som en av de friskeste rasene. Så rykter om dårlig helseproblemer burde absolutt ikke stoppe deg for å velge en Boxer.

Ja, de er glade, har møtt mange glade raser, men ingen slår Boxeren, de er lekne, spretne og elsker mensker.

Jeg driver med LP med Sara og hun elsker det, kombinere trening med mye lek og du har en Boxer som jobber livet av seg for å gjøe deg fornøyd. Alt er morsomt for en Boxer, hele bakdelen logrer 24 timer i døgnet.

En annen ting med Boxeren er at den er ungenes bestevenn, den elsker barn, sikkert fordi den føler seg selv som et barn hele livet.

post-990-1176201208_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der sier du noe! Har jo fuglehund selv, og har egentlig ikke merket noe til instinkter. Klart hun synes fugler er interessante, og hun hadde nok løpt etter de om hun fikk sjansen, men hun holder seg som regel i nærheten av meg :) Så en jaktgolden/labbe er vel egentlig ikke så forskjellig fra min egen hund, når det gjelder instinkter.

Men hvorfor kalles de egentlig jaktgolden/labbe, er det fordi disse er mer egnet til jakt enn de vanlige, fordi de i avlen har lagt mer vekt på nettopp jakt, i stedet for eksteriøret?

Man har avlet på jaktegenskaper fremfor eksteriør ja. De avler på hunder som gjør det bra på jaktprøver og i praktisk jakt, som apporterer alt av vilt med passe fast grep, takler stresset, ikke lar seg berøre av skudd, som har funksjonell kropp og generelt godt gemytt som jakt og familiehund. Derav langbeinte hunder, smale hoder, apporteringsvillige og motoriserte hunder. Golden og labrador som er avlet for eksteriør er som regel for tunge til å brukes aktivt på denne måten, og har mistet mye av de mentale egenskapene som er viktige hos en jakthund/brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...