Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis hunden biter


Marthe

Recommended Posts

  • Svar 140
  • Created
  • Siste svar
At hunden hallser er da ikke noe våpen. :glare: Og det var da selvforsvar.

Hvis hunden halser på din instruks med den hensikt å skremme noen, beveger du deg på kanten av loven, ikke sant?

Jeg var ikke i situasjonen, men prøver å gi et generellt og objektivt svar! Selv om det satt en gammel dame der, har vi ikke lov til å bruke hunden for å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden halser på din instruks med den hensikt å skremme noen, beveger du deg på kanten av loven, ikke sant?

Jeg var ikke i situasjonen, men prøver å gi et generellt og objektivt svar! Selv om det satt en gammel dame der, har vi ikke lov til å bruke hunden for å hjelpe!

Nei, man beveger seg ikke på kanten av loven når man får hunden til å halse på kommando for å avverge en mye, mye værre situasjon.

Det er vel mye bedre at hunden halser enn at noen blir skadet, og det er min objektive mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte mamma om det og hun er jurist og hun mente at det var selvforsvar.

Tror jeg det var hun sa... Ihvertfall at du ikke kunne bli anklaget og måtte avlive hunden din.

Har vært litt opptatt med å se på syden reiser i flere timer nå så husker ikke nøyaktig hva hun sa, men vet at vis det hadde skjedd så i følge mor, hadde du ikke måtte avlive henne.

Nydlig, det var det jeg også trodde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anmeldte et overfall noen år tilbake siden, og spurte da politiet om hva som hadde skjedd om hunden hadde bitt (ingen av mine hunder beit da, Nirm var bare baby). Han fra politiet mente at det ville vært i selvforsvar og ingen kunne krevd hundene mine avliva (jeg ble forsøkt kvalt).

Trur det kommer an på situasjonen, hvor alvorlig det er, og om det er andre måter å komme seg ut av det. Kommandoer skal man være veldig forsiktige å gi. Oppfattes det som om man kommanderer hunden til å bite, så trur jeg at man kan få problemer. Det er vel kun politiet som har lov til å be hunden bite et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe noen av mine hunder hadde brydd seg at jeg vært i en sånn situasjon.

Altså de mener jeg ordner opp, noe som er ganske bra.

Men skummelt hvor dårlig stilt en hund er. :shocked:

Gjør man innbrudd og hunden forsvarer seg, hunden avlivd.

Går man inn på privat eiendom og slår en hund som er bundet, som selvfølgelig forsvarer seg, hunden avlivd..

Så hunden kan på ingen måte forsvare seg, uansett hva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg hadde klart å beholde en hund som hadde valgt å bite for å forsvare seg/'meg' jeg, uansett hvordan situasjonen hadde sett ut - den trår liksom over en terskel der, hvem vet når den mener en situasjon krever at den biter neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Vipsen. Hadde følt meg litt utrygg på hunden egentlig.. Hvis jeg visste at hunden kunne faktisk bite folk. Jeg vet ikke om hva min hund hadde gjort i en farlig situasjon. Mest sannsynlig prøvd å rømme vekk. Tror hun stoler på at jeg skal beskytte henne. Men sånnt vet man jo ikke før man er i det, men håper jeg ikke får oppleve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg hadde klart å beholde en hund som hadde valgt å bite for å forsvare seg/'meg' jeg, uansett hvordan situasjonen hadde sett ut - den trår liksom over en terskel der, hvem vet når den mener en situasjon krever at den biter neste gang?

Jeg er veldig enig med deg. Men jeg vet at hunder kan bite, og ser meg derfor ikke blind på at "min hund biter aldri". Tassa er vokst opp i en barnehage, og er med meg på jobb hver dag, og står i døren når kundene kommer inn. Jeg stoler på henne, men jeg vet aldri. Når vi står inne i et lite rom, hvor ei gal dame presser oss opp i et hjørne, ja da vet man aldri hvordan hunden reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i alle fall hva Bengi hadde gjort i en slik situasjon! Heldigvis bor jeg ikke i Norge med de utrolige regelverket der!! Bare tanken paa at hvem som helst kan bryte seg inn i huset eller hagen, og at hunden ikke kan forsvare seg! Helt utroligt! Hadde min hund "tatt" en inbruddstyv her saa hadde det vanket premie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg hadde klart å beholde en hund som hadde valgt å bite for å forsvare seg/'meg' jeg, uansett hvordan situasjonen hadde sett ut - den trår liksom over en terskel der, hvem vet når den mener en situasjon krever at den biter neste gang?

Jeg tror hundene forstår seg på situasjonen bedre enn vi tror, hører hundeførere som oppererer skarpt sier at hundene legger merke til at "Nå er det alvor" med engang de blir hentet ut av buret, alt er bare annerledes enn vanlig.

- - -

Ang. Hund som biter i hus med advarsel på døren - Advarselen var for dårlig påstod retten? Må man ha et skilt som sier "Her vokter hunden og bryter du deg inn blir du spist opp!" før det er godt nok? Da burde det være ganske innlysende og innbrudstyven handler da på egen risiko, heh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes hvertfall 2 sånne damer jeg vet om i stavanger.

Begge to ser ut skumle ut,og de oppfører seg høyst aggressivt ovenfor folk,helt utav det blå.

Jeg har blitt slått av begge faktisk,og hun ene bærer en svær trestokk som hun slår deg med dersom du ser på henne,eller gjør noe "feil"du ikke burdte gjort.

Jeg var på jobb den ene gangen og satt i kassen.

Damen skulle selfølgelig gå foran ALLE i køen og få gitt meg pantelappen sin.

Jeg sa høflig og mildt at "Du må nok stille deg bak i køen her,det er mange før deg vet du"

Jeg var bevisst på måten jeg sa det på da jeg hadde fått beskjed om hennes adferd.

Hun klikket i vinkel,og laget gryntelyder og skrik og snøft og slo etter medg med stokken sin.

Folk bak begynte å flire å le,og det øste henne mer opp på MEG!Jeg hadde lysst å gjhemme meg!

1 uke senere ca,stod jeg og ei kollega på bussholdeplassen på vei hjem.

Lille damen satt i busskuret alene.Vi holdt oss selfølgelig borte,og så ikke på henne.

Min kollega fortalte at hun var redd for å ta samme buss som henne...det ville helt jeg også unngå.

Hun satt greit og rolig,helt til det kom noen 15-16 åringer,som gjerne ville innta plass på samme benk som henne.Damen flyttet seg og sa ikke noe.

Ungdommene trodde selvsagt at de kunne få dele plass med denne damen,og reagerte ikke på at hun flyttet seg.Det er jo ikke sånn man tenker over.Hun kunne da bare sittet.

Antagelig har hun følt seg overkjørt/truet.Hun gikk luskende rundt og så morsk ut.Hun snerret rare lyder og jeg kunne se at hun øste seg opp.Plutselig hoppet hun frem og skrek masse vi ikke kunne forstå,og hun slo etter dem med stokken.

Jeg nistirret BORT fra henne,men de teite ungdomsjentene begynte å hånle av henne,dermed var det gjort.Jeg ble slått med stokken rett i skulderen.For de trakk seg bak meg og lo.Jeg visste ikke hun kom til å slå meg.Jeg provoserte henne ikke.

Huff...Jeg opplevde den andre damen på busstoppen i stavanger.Hun begynte å skrike til Loke,og slo etter ham.Hun snakker tydeligere og hun var rasende av en eller annen grunn.Før hadde hun klappet hundene mine,men denne gang virket hun full av demoner.Loke ble så engstelig at jeg valgte rett og slett og forlate stedet opå flekken.Sånne mennesker er skikkelig utilregnelige og farlige.

Det er nok veldig urettferdig at hunden ville blitt valivet dersom den hadde bitt.

Flere der jeg jobber sliter med denne ene damen da hun truer ansatte.

Jeg er livredd sånne folk,men prøver å holde meg borte dersom jeg ser de.

Det er fælt at de ikke får mer tilsyn og hjelp av helsevesenet.Ingen av disse jeg snakker om bør gå alene.De utagerer mot alt og alle uten at folk skjønner bæret.

Med hund har man ingen rettigheter.Min oppfordring er og GÅ SIN VEI,dersom man møter slike.Disse er ikke å snakke til,de hører deg ikke og de kan IKKE roes ned til fornuft.

Alt du sier er angrep og feil.Faarlige mennesker.

Jeg vet at en av disse vil klappe hundene,for så plutselig å denge etter dem...så ikke tale om.Jeg løper heller enn å la de få sjangsen til å spørre!

Dumt at du skulle oppleve dette med hunden din.Virkelig irriterende.Lurer på om det er en av disse trolldamene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på foredrag om hundeloven med en fra politiet, og der kom det frem at det var lov å "bruke hunden" som selvforsvar. Han sa ikke hva han la i det å bli "overfalt", men det var i høyeste grad lov. Men Norge har jo noen syke lover, men også noen som er ok. I tillegg fins det en haug folk som sitter og tolker disse fra tilfelle til tilfelle, og det er vel kanskje i et slikt tilfelle at hunden som beit innbruddstyven har blitt avlivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Hvis hunden halser på din instruks med den hensikt å skremme noen, beveger du deg på kanten av loven, ikke sant?

Jeg var ikke i situasjonen, men prøver å gi et generellt og objektivt svar! Selv om det satt en gammel dame der, har vi ikke lov til å bruke hunden for å hjelpe!

Eh, hørt om selvforsvar? Dama sparka og slo jo etter Marthe. Hunder er ikke teddybjørner. Hunder kan faktisk også bli engstelige i en slik situasjon.

Nå mener jeg IKKE det er ok at en hund biter, men å hallse burde ikke være noe store greier. Mine hunder hallser på kommando uten at det er for noe forsvar eller noe. Og jeg syns jo det er bedre å stoppe en farlig situasjon ved å la hunden hallse litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med vicky her!

Mange her som sier at det beste er å komme seg vekk fra situasjonen, enig i det, men nå hadde ikke Marthe muligheten til det. at da Tassa hallset for å forsvare seg og Marthe er helt, helt ok fra mitt syn. Også noen som sier at de ikke kune hatt en hund som kunne bitt, alle hunder kan jo det! Hadde min hund kommet i en lignende situasjon ser jeg på det med stor sansynelighet at han hadde bitt, jeg hadde selfølgelig gjort alt for å hindre dette utfallet fra hans side og hadde jeg fulgt godt med tror jeg nok så sikkert at jeg kunne ha stoppet det. Men å ha en hund som vil forsvare eieren er jo en betryggene følelse, er det ikke det da? Jeg hadde ikke hatt noe problem med å stole på min hund etter at han hadde bitt om han nå skulle gjøre det, selfølgelig komer det jo ann på omstendighetene, men under de vi snakker om her hadde det vært ok fra hans side. Sier ikke at jeg er for det, men å bite erjo hundens forsvar, den kan ikke snakke seg vekk fra noe slikt. Hunder er jo hunder da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med vicky her!

Mange her som sier at det beste er å komme seg vekk fra situasjonen, enig i det, men nå hadde ikke Marthe muligheten til det. at da Tassa hallset for å forsvare seg og Marthe er helt, helt ok fra mitt syn. Også noen som sier at de ikke kune hatt en hund som kunne bitt, alle hunder kan jo det! Hadde min hund kommet i en lignende situasjon ser jeg på det med stor sansynelighet at han hadde bitt, jeg hadde selfølgelig gjort alt for å hindre dette utfallet fra hans side og hadde jeg fulgt godt med tror jeg nok så sikkert at jeg kunne ha stoppet det. Men å ha en hund som vil forsvare eieren er jo en betryggene følelse, er det ikke det da? Jeg hadde ikke hatt noe problem med å stole på min hund etter at han hadde bitt om han nå skulle gjøre det, selfølgelig komer det jo ann på omstendighetene, men under de vi snakker om her hadde det vært ok fra hans side. Sier ikke at jeg er for det, men å bite erjo hundens forsvar, den kan ikke snakke seg vekk fra noe slikt. Hunder er jo hunder da...

Helt enig med deg! Har en foelelse av at mange her tror at en hund er noe vi alltid kan forutsi og har full kontroll over, men jeg tror ikk det stemmer. I en gitt situasjon som nevnt her, saa tror jeg at en voksen hund med beskyttelse instinkt vil forsvare eieren og seg selv. De er jo tross allt dyr med sterke instinkt, og jeg tror det vil vaere for mye forlangt at de skal kunne undertrykke dette i enver situasjon. Klart vi skal ha kontroll paa hunden til enver tid, uansett rase, men de er likevel selvstendige individer. Tror ikke vi vil vaere i stand til aa "trene" bort dette, og er ikke skekr paa om det er oenskelig heller. Jeg maa inroemme at jeg foeler meg mye mere trygg hjemme med min shaefer som jeg vet ikke vil slippe noen innenfor omraaded vaart. Ekstra bra foeles det naar jeg reiser, og min 14 aarige datter er alene hjemme i et land som ikke alltid er saa trygt aa bo i. OK, jeg maa ta forholdsregler naar jeg har besoek, vaere forsiktig naar jeg er ute, men jeg har verdens snilleste shaefer hjemme, som aksepterer absolutt allt, men han passer paa! Det passer meg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Veldig riktig som de to ovenfor sier. Hunder er ikke tøydyr, det er levende vesener. Og blir en hund truet og trengt opp i et hjørne har den da ikke mye annet valg. Noen raser har mer vaktinstinkt, og andre ikke. Folket snakker om å unngå situasjonene. Men når du står der med en som slår og sparker etter deg, trengt opp i et hjørne. Da tror jeg faktisk de færreste kan være 100% sikre på hva dyret gjør. Uansett hvor mye man skulle ønske hunder fungerte som Teletubbier.

Og dere som benekter det at en hund kan forsvare eieren. Har dere selv vært oppe i en slik situasjon? Hvor det kanskje til og med var fare for livet? Når en hund klarer å merke vår nervøsitet i en konkurranse ved å dempe seg, da tror jeg jammen den klarer å merke når det er fare for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Mener Marthe gjorde det rette! Tassen hadde reagert på samme måte i en slik situasjon. Det har han gjort før også. Jeg syntes nå at det er en positiv ting at hunden vil forsvare deg istedenfor å springe bort med halen mellom beina. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker på nå er at hvis Tassa hadde bitt denne damen. Hadde det vært min feil da? Evt hadde det vært en "avlivningsgrunn" hvis jeg hadde blitt anmeldt?

Dette var spørsmålet i trådstart og det var dette jeg svarte på! Hva jeg selv syns er riktig, eller hva min hund ville gjort, så jeg som lite relevant i denne sammenhengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spørsmålet i trådstart og det var dette jeg svarte på! Hva jeg selv syns er riktig, eller hva min hund ville gjort, så jeg som lite relevant i denne sammenhengen!

Vel, jeg er ikke jurist, og har ikke bodd i Norge paa 20 aar, men jeg mistenker at en bra advokat ville vunnet enhver rettsak der en person blir fysisk angrepet, og hunden forsvarte henne. Viss ikke, saa vil jeg paastaa at vi er paa ville veier der hjemme! Som jeg har nevnt tidligere, i de 7 - 8 land jeg har bodd i, saa ville politiet premiere en hund som "tar" en inbruddstyv, eller forsvarer noen som blir fysisk angrepet. Synes aa huske at en kommenterte at hun hadde vaert paa en forelesning der en politi rep. bekreftet at dette ikke er avlivningsgrunn. Der er jo mye opp til den som tolker situasjonen, men jeg mistenker at en bra advokat kunne handtere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Vel, jeg er ikke jurist, og har ikke bodd i Norge paa 20 aar, men jeg mistenker at en bra advokat ville vunnet enhver rettsak der en person blir fysisk angrepet, og hunden forsvarte henne. Viss ikke, saa vil jeg paastaa at vi er paa ville veier der hjemme! Som jeg har nevnt tidligere, i de 7 - 8 land jeg har bodd i, saa ville politiet premiere en hund som "tar" en inbruddstyv, eller forsvarer noen som blir fysisk angrepet. Synes aa huske at en kommenterte at hun hadde vaert paa en forelesning der en politi rep. bekreftet at dette ikke er avlivningsgrunn. Der er jo mye opp til den som tolker situasjonen, men jeg mistenker at en bra advokat kunne handtere dette.

Det er nok bare i Norge vi har en sykelig trang til å identifisere hunden med teddybjørner og teletubbyer.

Jeg vet desverre at hunder har blitt avlivet i Norge fordi de forsvarte eiere og huset mot innbruddstyver. I de fleste steder i utlandet ville det sett på som helt normalt at hunden fanget innbruddstyven.

Nå sier jeg altså ikke at det er OK at en hund biter, men det er levende vesener vi har. Og en hund som forsvarer eier som blir slått ned burde ikke bli sett på som en udåd og at hunden er dårlig mentalt, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror det ville blitt vist litt skjønn i en slik sak... Og hva er et bitt liksom?? Om hunden hopper frem og markerer er jo liksom noe helt annet enn om hunden tilter helt og angriper og skambiter personen...

Min nåværende hund tror jeg neppe ville gjort noe særlig, men min gamle amstaff-frøken stilte opp for mor om det skulle trenges. Jeg "kranglet" en gang med en parkeringsvakt, han ble etter hvert ganske sint og truende, og når han kom truende mot meg stilte bikkja seg opp ved siden av meg og murret. Jeg tror vel kanskje at om han hadde lagt hånd på meg, ville hun nok reagert, men hvem gjør liksom det når det står en amstavff og murrer ved siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg syns IKKE det er ok at en hund biter fordi eier krangler/diskuterer med en annen person. Men når eier blir slått ned(sparket, slått, osv), da syns jeg ikke vi kan stå å si at hunden er dårlig fordi den forsvarer eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...