Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis hunden biter

Marthe

Recommended Posts

• Svar 140
  • Created
  • Siste svar
At hunden hallser er da ikke noe våpen. :glare: Og det var da selvforsvar.

Hvis hunden halser på din instruks med den hensikt å skremme noen, beveger du deg på kanten av loven, ikke sant?

Jeg var ikke i situasjonen, men prøver å gi et generellt og objektivt svar! Selv om det satt en gammel dame der, har vi ikke lov til å bruke hunden for å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden halser på din instruks med den hensikt å skremme noen, beveger du deg på kanten av loven, ikke sant?

Jeg var ikke i situasjonen, men prøver å gi et generellt og objektivt svar! Selv om det satt en gammel dame der, har vi ikke lov til å bruke hunden for å hjelpe!

Nei, man beveger seg ikke på kanten av loven når man får hunden til å halse på kommando for å avverge en mye, mye værre situasjon.

Det er vel mye bedre at hunden halser enn at noen blir skadet, og det er min objektive mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte mamma om det og hun er jurist og hun mente at det var selvforsvar.

Tror jeg det var hun sa... Ihvertfall at du ikke kunne bli anklaget og måtte avlive hunden din.

Har vært litt opptatt med å se på syden reiser i flere timer nå så husker ikke nøyaktig hva hun sa, men vet at vis det hadde skjedd så i følge mor, hadde du ikke måtte avlive henne.

Nydlig, det var det jeg også trodde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anmeldte et overfall noen år tilbake siden, og spurte da politiet om hva som hadde skjedd om hunden hadde bitt (ingen av mine hunder beit da, Nirm var bare baby). Han fra politiet mente at det ville vært i selvforsvar og ingen kunne krevd hundene mine avliva (jeg ble forsøkt kvalt).

Trur det kommer an på situasjonen, hvor alvorlig det er, og om det er andre måter å komme seg ut av det. Kommandoer skal man være veldig forsiktige å gi. Oppfattes det som om man kommanderer hunden til å bite, så trur jeg at man kan få problemer. Det er vel kun politiet som har lov til å be hunden bite et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe noen av mine hunder hadde brydd seg at jeg vært i en sånn situasjon.

Altså de mener jeg ordner opp, noe som er ganske bra.

Men skummelt hvor dårlig stilt en hund er. :shocked:

Gjør man innbrudd og hunden forsvarer seg, hunden avlivd.

Går man inn på privat eiendom og slår en hund som er bundet, som selvfølgelig forsvarer seg, hunden avlivd..

Så hunden kan på ingen måte forsvare seg, uansett hva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg hadde klart å beholde en hund som hadde valgt å bite for å forsvare seg/'meg' jeg, uansett hvordan situasjonen hadde sett ut - den trår liksom over en terskel der, hvem vet når den mener en situasjon krever at den biter neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Vipsen. Hadde følt meg litt utrygg på hunden egentlig.. Hvis jeg visste at hunden kunne faktisk bite folk. Jeg vet ikke om hva min hund hadde gjort i en farlig situasjon. Mest sannsynlig prøvd å rømme vekk. Tror hun stoler på at jeg skal beskytte henne. Men sånnt vet man jo ikke før man er i det, men håper jeg ikke får oppleve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg hadde klart å beholde en hund som hadde valgt å bite for å forsvare seg/'meg' jeg, uansett hvordan situasjonen hadde sett ut - den trår liksom over en terskel der, hvem vet når den mener en situasjon krever at den biter neste gang?

Jeg er veldig enig med deg. Men jeg vet at hunder kan bite, og ser meg derfor ikke blind på at "min hund biter aldri". Tassa er vokst opp i en barnehage, og er med meg på jobb hver dag, og står i døren når kundene kommer inn. Jeg stoler på henne, men jeg vet aldri. Når vi står inne i et lite rom, hvor ei gal dame presser oss opp i et hjørne, ja da vet man aldri hvordan hunden reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i alle fall hva Bengi hadde gjort i en slik situasjon! Heldigvis bor jeg ikke i Norge med de utrolige regelverket der!! Bare tanken paa at hvem som helst kan bryte seg inn i huset eller hagen, og at hunden ikke kan forsvare seg! Helt utroligt! Hadde min hund "tatt" en inbruddstyv her saa hadde det vanket premie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hundene forstår seg på situasjonen bedre enn vi tror, hører hundeførere som oppererer skarpt sier at hundene legger merke til at "Nå er det alvor" med engang de blir hentet ut av buret, alt er bare annerledes enn vanlig.

- - -

Ang. Hund som biter i hus med advarsel på døren - Advarselen var for dårlig påstod retten? Må man ha et skilt som sier "Her vokter hunden og bryter du deg inn blir du spist opp!" før det er godt nok? Da burde det være ganske innlysende og innbrudstyven handler da på egen risiko, heh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes hvertfall 2 sånne damer jeg vet om i stavanger.

Begge to ser ut skumle ut,og de oppfører seg høyst aggressivt ovenfor folk,helt utav det blå.

Jeg har blitt slått av begge faktisk,og hun ene bærer en svær trestokk som hun slår deg med dersom du ser på henne,eller gjør noe "feil"du ikke burdte gjort.

Jeg var på jobb den ene gangen og satt i kassen.

Damen skulle selfølgelig gå foran ALLE i køen og få gitt meg pantelappen sin.

Jeg sa høflig og mildt at "Du må nok stille deg bak i køen her,det er mange før deg vet du"

Jeg var bevisst på måten jeg sa det på da jeg hadde fått beskjed om hennes adferd.

Hun klikket i vinkel,og laget gryntelyder og skrik og snøft og slo etter medg med stokken sin.

Folk bak begynte å flire å le,og det øste henne mer opp på MEG!Jeg hadde lysst å gjhemme meg!

1 uke senere ca,stod jeg og ei kollega på bussholdeplassen på vei hjem.

Lille damen satt i busskuret alene.Vi holdt oss selfølgelig borte,og så ikke på henne.

Min kollega fortalte at hun var redd for å ta samme buss som henne...det ville helt jeg også unngå.

Hun satt greit og rolig,helt til det kom noen 15-16 åringer,som gjerne ville innta plass på samme benk som henne.Damen flyttet seg og sa ikke noe.

Ungdommene trodde selvsagt at de kunne få dele plass med denne damen,og reagerte ikke på at hun flyttet seg.Det er jo ikke sånn man tenker over.Hun kunne da bare sittet.

Antagelig har hun følt seg overkjørt/truet.Hun gikk luskende rundt og så morsk ut.Hun snerret rare lyder og jeg kunne se at hun øste seg opp.Plutselig hoppet hun frem og skrek masse vi ikke kunne forstå,og hun slo etter dem med stokken.

Jeg nistirret BORT fra henne,men de teite ungdomsjentene begynte å hånle av henne,dermed var det gjort.Jeg ble slått med stokken rett i skulderen.For de trakk seg bak meg og lo.Jeg visste ikke hun kom til å slå meg.Jeg provoserte henne ikke.

Huff...Jeg opplevde den andre damen på busstoppen i stavanger.Hun begynte å skrike til Loke,og slo etter ham.Hun snakker tydeligere og hun var rasende av en eller annen grunn.Før hadde hun klappet hundene mine,men denne gang virket hun full av demoner.Loke ble så engstelig at jeg valgte rett og slett og forlate stedet opå flekken.Sånne mennesker er skikkelig utilregnelige og farlige.

Det er nok veldig urettferdig at hunden ville blitt valivet dersom den hadde bitt.

Flere der jeg jobber sliter med denne ene damen da hun truer ansatte.

Jeg er livredd sånne folk,men prøver å holde meg borte dersom jeg ser de.

Det er fælt at de ikke får mer tilsyn og hjelp av helsevesenet.Ingen av disse jeg snakker om bør gå alene.De utagerer mot alt og alle uten at folk skjønner bæret.

Med hund har man ingen rettigheter.Min oppfordring er og GÅ SIN VEI,dersom man møter slike.Disse er ikke å snakke til,de hører deg ikke og de kan IKKE roes ned til fornuft.

Alt du sier er angrep og feil.Faarlige mennesker.

Jeg vet at en av disse vil klappe hundene,for så plutselig å denge etter dem...så ikke tale om.Jeg løper heller enn å la de få sjangsen til å spørre!

Dumt at du skulle oppleve dette med hunden din.Virkelig irriterende.Lurer på om det er en av disse trolldamene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på foredrag om hundeloven med en fra politiet, og der kom det frem at det var lov å "bruke hunden" som selvforsvar. Han sa ikke hva han la i det å bli "overfalt", men det var i høyeste grad lov. Men Norge har jo noen syke lover, men også noen som er ok. I tillegg fins det en haug folk som sitter og tolker disse fra tilfelle til tilfelle, og det er vel kanskje i et slikt tilfelle at hunden som beit innbruddstyven har blitt avlivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Eh, hørt om selvforsvar? Dama sparka og slo jo etter Marthe. Hunder er ikke teddybjørner. Hunder kan faktisk også bli engstelige i en slik situasjon.

Nå mener jeg IKKE det er ok at en hund biter, men å hallse burde ikke være noe store greier. Mine hunder hallser på kommando uten at det er for noe forsvar eller noe. Og jeg syns jo det er bedre å stoppe en farlig situasjon ved å la hunden hallse litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med vicky her!

Mange her som sier at det beste er å komme seg vekk fra situasjonen, enig i det, men nå hadde ikke Marthe muligheten til det. at da Tassa hallset for å forsvare seg og Marthe er helt, helt ok fra mitt syn. Også noen som sier at de ikke kune hatt en hund som kunne bitt, alle hunder kan jo det! Hadde min hund kommet i en lignende situasjon ser jeg på det med stor sansynelighet at han hadde bitt, jeg hadde selfølgelig gjort alt for å hindre dette utfallet fra hans side og hadde jeg fulgt godt med tror jeg nok så sikkert at jeg kunne ha stoppet det. Men å ha en hund som vil forsvare eieren er jo en betryggene følelse, er det ikke det da? Jeg hadde ikke hatt noe problem med å stole på min hund etter at han hadde bitt om han nå skulle gjøre det, selfølgelig komer det jo ann på omstendighetene, men under de vi snakker om her hadde det vært ok fra hans side. Sier ikke at jeg er for det, men å bite erjo hundens forsvar, den kan ikke snakke seg vekk fra noe slikt. Hunder er jo hunder da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med vicky her!

Mange her som sier at det beste er å komme seg vekk fra situasjonen, enig i det, men nå hadde ikke Marthe muligheten til det. at da Tassa hallset for å forsvare seg og Marthe er helt, helt ok fra mitt syn. Også noen som sier at de ikke kune hatt en hund som kunne bitt, alle hunder kan jo det! Hadde min hund kommet i en lignende situasjon ser jeg på det med stor sansynelighet at han hadde bitt, jeg hadde selfølgelig gjort alt for å hindre dette utfallet fra hans side og hadde jeg fulgt godt med tror jeg nok så sikkert at jeg kunne ha stoppet det. Men å ha en hund som vil forsvare eieren er jo en betryggene følelse, er det ikke det da? Jeg hadde ikke hatt noe problem med å stole på min hund etter at han hadde bitt om han nå skulle gjøre det, selfølgelig komer det jo ann på omstendighetene, men under de vi snakker om her hadde det vært ok fra hans side. Sier ikke at jeg er for det, men å bite erjo hundens forsvar, den kan ikke snakke seg vekk fra noe slikt. Hunder er jo hunder da...

Helt enig med deg! Har en foelelse av at mange her tror at en hund er noe vi alltid kan forutsi og har full kontroll over, men jeg tror ikk det stemmer. I en gitt situasjon som nevnt her, saa tror jeg at en voksen hund med beskyttelse instinkt vil forsvare eieren og seg selv. De er jo tross allt dyr med sterke instinkt, og jeg tror det vil vaere for mye forlangt at de skal kunne undertrykke dette i enver situasjon. Klart vi skal ha kontroll paa hunden til enver tid, uansett rase, men de er likevel selvstendige individer. Tror ikke vi vil vaere i stand til aa "trene" bort dette, og er ikke skekr paa om det er oenskelig heller. Jeg maa inroemme at jeg foeler meg mye mere trygg hjemme med min shaefer som jeg vet ikke vil slippe noen innenfor omraaded vaart. Ekstra bra foeles det naar jeg reiser, og min 14 aarige datter er alene hjemme i et land som ikke alltid er saa trygt aa bo i. OK, jeg maa ta forholdsregler naar jeg har besoek, vaere forsiktig naar jeg er ute, men jeg har verdens snilleste shaefer hjemme, som aksepterer absolutt allt, men han passer paa! Det passer meg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Veldig riktig som de to ovenfor sier. Hunder er ikke tøydyr, det er levende vesener. Og blir en hund truet og trengt opp i et hjørne har den da ikke mye annet valg. Noen raser har mer vaktinstinkt, og andre ikke. Folket snakker om å unngå situasjonene. Men når du står der med en som slår og sparker etter deg, trengt opp i et hjørne. Da tror jeg faktisk de færreste kan være 100% sikre på hva dyret gjør. Uansett hvor mye man skulle ønske hunder fungerte som Teletubbier.

Og dere som benekter det at en hund kan forsvare eieren. Har dere selv vært oppe i en slik situasjon? Hvor det kanskje til og med var fare for livet? Når en hund klarer å merke vår nervøsitet i en konkurranse ved å dempe seg, da tror jeg jammen den klarer å merke når det er fare for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Mener Marthe gjorde det rette! Tassen hadde reagert på samme måte i en slik situasjon. Det har han gjort før også. Jeg syntes nå at det er en positiv ting at hunden vil forsvare deg istedenfor å springe bort med halen mellom beina. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker på nå er at hvis Tassa hadde bitt denne damen. Hadde det vært min feil da? Evt hadde det vært en "avlivningsgrunn" hvis jeg hadde blitt anmeldt?

Dette var spørsmålet i trådstart og det var dette jeg svarte på! Hva jeg selv syns er riktig, eller hva min hund ville gjort, så jeg som lite relevant i denne sammenhengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var spørsmålet i trådstart og det var dette jeg svarte på! Hva jeg selv syns er riktig, eller hva min hund ville gjort, så jeg som lite relevant i denne sammenhengen!

Vel, jeg er ikke jurist, og har ikke bodd i Norge paa 20 aar, men jeg mistenker at en bra advokat ville vunnet enhver rettsak der en person blir fysisk angrepet, og hunden forsvarte henne. Viss ikke, saa vil jeg paastaa at vi er paa ville veier der hjemme! Som jeg har nevnt tidligere, i de 7 - 8 land jeg har bodd i, saa ville politiet premiere en hund som "tar" en inbruddstyv, eller forsvarer noen som blir fysisk angrepet. Synes aa huske at en kommenterte at hun hadde vaert paa en forelesning der en politi rep. bekreftet at dette ikke er avlivningsgrunn. Der er jo mye opp til den som tolker situasjonen, men jeg mistenker at en bra advokat kunne handtere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Vel, jeg er ikke jurist, og har ikke bodd i Norge paa 20 aar, men jeg mistenker at en bra advokat ville vunnet enhver rettsak der en person blir fysisk angrepet, og hunden forsvarte henne. Viss ikke, saa vil jeg paastaa at vi er paa ville veier der hjemme! Som jeg har nevnt tidligere, i de 7 - 8 land jeg har bodd i, saa ville politiet premiere en hund som "tar" en inbruddstyv, eller forsvarer noen som blir fysisk angrepet. Synes aa huske at en kommenterte at hun hadde vaert paa en forelesning der en politi rep. bekreftet at dette ikke er avlivningsgrunn. Der er jo mye opp til den som tolker situasjonen, men jeg mistenker at en bra advokat kunne handtere dette.

Det er nok bare i Norge vi har en sykelig trang til å identifisere hunden med teddybjørner og teletubbyer.

Jeg vet desverre at hunder har blitt avlivet i Norge fordi de forsvarte eiere og huset mot innbruddstyver. I de fleste steder i utlandet ville det sett på som helt normalt at hunden fanget innbruddstyven.

Nå sier jeg altså ikke at det er OK at en hund biter, men det er levende vesener vi har. Og en hund som forsvarer eier som blir slått ned burde ikke bli sett på som en udåd og at hunden er dårlig mentalt, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror det ville blitt vist litt skjønn i en slik sak... Og hva er et bitt liksom?? Om hunden hopper frem og markerer er jo liksom noe helt annet enn om hunden tilter helt og angriper og skambiter personen...

Min nåværende hund tror jeg neppe ville gjort noe særlig, men min gamle amstaff-frøken stilte opp for mor om det skulle trenges. Jeg "kranglet" en gang med en parkeringsvakt, han ble etter hvert ganske sint og truende, og når han kom truende mot meg stilte bikkja seg opp ved siden av meg og murret. Jeg tror vel kanskje at om han hadde lagt hånd på meg, ville hun nok reagert, men hvem gjør liksom det når det står en amstavff og murrer ved siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg syns IKKE det er ok at en hund biter fordi eier krangler/diskuterer med en annen person. Men når eier blir slått ned(sparket, slått, osv), da syns jeg ikke vi kan stå å si at hunden er dårlig fordi den forsvarer eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...