Gå til innhold
Hundesonen.no

Min Bichon Frisé har utstillings feil..

Sunlily

Recommended Posts

Skrevet

Open show og Match Show(?) Vet ikke med den siste, men NRK hadde Open Show for Retriever i fjor (ikke for andre raser da riktignok) men der var det en klasse som het "turist" der hunder med bittfeil, fargefeil ovs kunne delta.

Match Show har jeg ikke snøring på, så der må nok noen andre svare :)

Guest Maritus
Skrevet
Open show og Match Show(?) Vet ikke med den siste, men NRK hadde Open Show for Retriever i fjor (ikke for andre raser da riktignok) men der var det en klasse som het "turist" der hunder med bittfeil, fargefeil ovs kunne delta.

Match Show har jeg ikke snøring på, så der må nok noen andre svare :)

Var det med uten papirer også??

Skrevet

Njaa, ikke sikker, tror nok de måtte ha papirer, for mener at regnr måtte være med på påmeldingen.

EDT; Wicked Sister (Pernille) vet kanskje mer om dette, for hun deltok. Det var selvfølgelig uoffesielt så jeg deltok ikke selv.

Guest Maritus
Skrevet
Njaa, ikke sikker, tror nok de måtte ha papirer, for mener at regnr måtte være med på påmeldingen.

EDT; Wicked Sister (Pernille) vet kanskje mer om dette, for hun deltok. Det var selvfølgelig uoffesielt så jeg deltok ikke selv.

Hmmm.... Da har meg og Vesla sjansj... Men vet ikke om hun har utstillingsfeil da :) Men kan man se om dem har utstillingsfeil???

Skrevet

Hun som eide Rocky (hunden) før hadde papirene men ville ikke gi dem til oss... Skjønner ikke hva hun skal med de da når hun ikke eier han mer... :angry2:

Skrevet
Open Show Bichon Frisè har kommet med en ny kategori; HJemmehund.

Det er for hunder som aldri har blitt stilt før.. ;) Du kunne jo ha prøvd en gang!?

Morsomt de har noe slikt da! ;)

Hmmm.... Da har meg og Vesla sjansj... Men vet ikke om hun har utstillingsfeil da :) Men kan man se om dem har utstillingsfeil???

Spør noen med golden, men bitt/farge feil burde være lette å sjekke ;)

Skrevet
Open Show Bichon Frisè har kommet med en ny kategori; HJemmehund.

Det er for hunder som aldri har blitt stilt før.. :) Du kunne jo ha prøvd en gang!?

Ja! Men er det lov for hunder med utstillings feil også? Han har nemlig en svart klo og er rød på labbene, i skritet og rundt munnen...

Skrevet

Har du sjekket rasestandarden for bichon frisè? Ligger på www.NKK.no og der vil du finne ut om du (eller rettere sagt hunden :icon_fun: ) har utstillingsfeil.

Der står det bl.a "sorte klør foretrekkes - et ideal som er vanskelig å oppnå".

Guest Maritus
Skrevet

Det er dumt...Vi fikk ikke papirene før vi hadde funnet navne...hihi... Men skulle dere deltatt hadde JEG personlig kommet og sett på vettu;D :)

Skrevet
Morsomt de har noe slikt da! :)

Helt enig, at alle skal få være med i gjengen ;)

Ja! Men er det lov for hunder med utstillings feil også? Han har nemlig en svart klo og er rød på labbene, i skritet og rundt munnen...

Det med sort klo er ingen utstillingsfeil. Sorte klor er det man helst vil ha på en BF-utstilling.

Jeg kunne hørt med arrangøren for disse showene om han har en sjangs, men ser ikke bort ifra at du kan ta han med en gang..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...