Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundehus


Recommended Posts

Vi driver å lager hundegår her i hagen nå om dagen, og planen er jo også å sette et hundehus der også. Men dette lager vi selv, så derfor lurte jeg på om dere har noen "oppskrift" på lur. Jeg vil helst ha flatt tak, med mulighet til å ligge oppå, og en praktisk måte å få gjort rent inni (evt at taket kan tas av?!).

Vil også at det skal være god plass der inne, nå har jeg en Border collie på ca 56 cm i høyden, og jeg vil også få en Dansk Svensk gårdshund. Så derfor bør det være plass til begge to :wub:

Så noen der ute som har "oppskrift" på hundehus? Jeg tar mer enn gjerne i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygget hus selv. Det er isolert med glava og har flatt tak som kan tas av. Åpningen sitter et stykke opp fra bakkenivå for å unngå at det blåser kaldt rett inn.

Amigo er 56 cm og det er ingen problemer for ham å komme seg inn der selv om åpningen ser trang ut. Han digger å ligge inni der og følge med på hva som skjer utenfor.

Slik ser det ut - bildet er tatt da Amigo er liten.

22424_s.jpg

22425_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygget hus selv. Det er isolert med glava og har flatt tak som kan tas av. Åpningen sitter et stykke opp fra bakkenivå for å unngå at det blåser kaldt rett inn.

Amigo er 56 cm og det er ingen problemer for ham å komme seg inn der selv om åpningen ser trang ut. Han digger å ligge inni der og følge med på hva som skjer utenfor.

Det så jo veldig fint ut da. noe sånt jeg er ute etter :wub:

Har ikke tilfeldig vis noen "oppskrift"? Pappa som skal bygge for meg.

Har han god plass inni der? Med tanke på at jeg skal ha muligheten til to hunder. Men den andre er ikke så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke målene, men kan tenke meg at det er rundt 80x80x80? Noe slikt. Amigo kan ikke stå der inne men det er god plass til å ligge i all slags vinkler :Laugh:

Hvor stor er en dansk-svensk gårdshund? De er små de?

Aika polarhund kravlet inn der og lå sammen med Amigo fram til han var rundt 5 måneder vel.

22428_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde det gå fint å være to stykker der inne!

De voksne hundene mine hadde hver sitt nokså store hundehus, men de foretrakk å kneke seg sammen i ett av dem - jeg fatter ikke hvordan de klarte å komme seg inn, men de MÅTTE være sammen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde det gå fint å være to stykker der inne!

De voksne hundene mine hadde hver sitt nokså store hundehus, men de foretrakk å kneke seg sammen i ett av dem - jeg fatter ikke hvordan de klarte å komme seg inn, men de MÅTTE være sammen :rolleyes:

Hehe, er det ikke bare typisk?! :wub:

Skal vise pappa bildet av huset jeg, så skal vi se hvordan det blir :D

Nå har vi fått lagt på all grusen der inne og gjort istand, mangler bare gjerde så er det i bruk :D Så må vi bare få lagd det hundehuset da.

Takk for hjelp folkens.

Ps: om noen har tegninger til noe ala Jaktlykke sitt så legg det gjerne ut, eller send meg PM. Er noe sånt ho har jeg har sett for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

jeg har bygd en del hundehus, men husker ikke målene her og nå. Kan komme med dem senere hvis jeg finner dem.

Jeg er enig i at du burde ha flatt tak. De fleste hunder foretrekker å ligge oppå huset hvor de har god oversikt hvis det ikke er veldig kaldt. Om du skal ha isolert eller ikke kommer jo ann på bruken og pelsen til hundene. Ellers syns jeg at begge hundene bør ha sitt eget hundehus. Vil de ligge sammen så er jo det bare fint, men de bør ha muligheten til å velge. Også bør ikke huset være for stort. Stort hus skal det mer til for en hundekropp å varme opp. Derfor er et lite hus, selvfølgelig stort nok til at den kan ligge behagelig inni, men ikke større heller, det beste mener jeg. Derfor er det også greit hvis DSGen får et eget lite hus, for ligger den alene inni det store har den ikke sjangs til å "varme opp" hele det store huset. Også bør det ha små bein. Ikke mer enn noen få cm høye, men sånn at huset kommer litt opp fra bakken. Bakken er kald. Så ha en list under sånn at det blir en 3-4 cm høy kant på undersiden som huset står på. Og liten inngang så lite varme slipper ut. Og inngangen litt opp fra bakken som på jaktlykkes hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Glemte å legge ut bilde her da, men noe hundehus har et ikke litt. Men nå har vi fått materiale til å bygge det av, så da tror jeg vi prøver å bygge noe snart. Hundegården har jo stått ferdig en god stund nå (hvor vakker den er, er jo en annen sak, bare den fungerer).

Legger ved bilde der Rex er inne i hundegården.

IMG_0613.jpg

Som sagt, så skal vi prøve å få lagd et hundehus når vi er ferdig med alt annet (fikser litt på huset nå i "sommer")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...