Gå til innhold
Hundesonen.no

NKKU leir


jennajensen

Recommended Posts

Heisann! Satt opp til 4500,- ? Det var en drøy pris synes jeg. Personlig synes jeg det er litt vel mye for oppholdet. Men leiren er utrolig koselig da, så det spørs jo hva du vil prioritere. Kvaliteten på kursene i lydighet, agility og handling, og prisen kursene er verdt, avhenger av hvem som er instruktør.

Jeg hadde det knall begge årene jeg var på leir, men skal ikke dit i år. Kan jo ikke dra uten min faste følgesvenn Silje :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i fjor, og hadde det utrolig artig og lærte masse. Men allikevel synes jeg ikke at kvaliteten på to av de kursene er verdt prisen. Det eneste kurset jeg synes er verdt prisen er Junirohandling. Der hadde vi Steinar Balchen som instruktør og han har drevet med handling i mange år, vært dommer i JH og kan det å instruere på kurs. Men i agility og lydighet hadde vi instruktører som var på samme alder som meg eller et år eldre(da var jeg 17). Greit, livet deres handlet om hunder og den sporten de instruerte i, men jeg hadde satt mye mer pris på en voksen person med masse hunderafring og instruktørerfaring til å holde kursene. I agility satt vi mer og ventet på å komem ut på banen enn vi faktisk var på banen selv, og jeg følte at jeg ikke hadde kommet noe stort lenger med hunden min..

Men selve oppholdet til sammen var jeg absolutt fornøy med, og jeg har egentlig lyst til å dra igjen, men hvis det blir så dyrt, så vet jeg ikke om jeg gidder eller kan.. synd er det :wub:

Men er det 100% sikkert at det faktisk blir 4500,-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvert på kurs som har hvert dyrere :wub:

Men jeg lurer litt på hvordan opplegget er det.

Hvordan er treningsøktene lagt opp? (flere om dagen, på hvor lenge?).

Hvordan er det med overnattingen (dette er vel med i prisen), hvordan sover man? Mat? osv osv.

Hvor mange dager er det på?

Tilslutt:

Hvordan er det å være medlem av NKKU nå som man må være medlem av en annen klubb for å være medlem av NKK?

Og hva er aldersgrensa :D (kanskje jeg er for gammel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvert på kurs som har hvert dyrere ;)

Men jeg lurer litt på hvordan opplegget er det.

Hvordan er treningsøktene lagt opp? (flere om dagen, på hvor lenge?).

Hvordan er det med overnattingen (dette er vel med i prisen), hvordan sover man? Mat? osv osv.

Hvor mange dager er det på?

Tilslutt:

Hvordan er det å være medlem av NKKU nå som man må være medlem av en annen klubb for å være medlem av NKK?

Og hva er aldersgrensa :) (kanskje jeg er for gammel).

Nå vet jo ikke jeg om opplegget blir det samme i år som årene før, men jeg kan i alle fall fortelle hvordan det var i fjor.

Hvordan treningsøktene er lagt opp

Du må velge 2 aktivieterm og de aktivitene du kan velge mellom er agility, juniorhandling og lydighet. Om det er samme instruktør i JH som i fjor, får du Steinar Balchen. Jeg vet ikke hvem de har tenkt til å ha som instruktører i lydighet og agility i år, men i fjor var det i alle fall ungdommer som har kommet langt i konkurranser med hundene sine.

Treningsøktene vil bli fordelt på 3 timer, der 1 og 1/2 time vil være etter frokost, mens den andre vil være senere på dagen. Du vil være fordelt i grupper, og vil ha begge aktivitene du valgte i løpet av dagen. Mellom øktene, er det ca 2 timer teori. I fjor handlet teorien om blant annet IPO, agility, klikkeertrening og hundens helse og stell av hunden. Du vil så klart ha litt pause mellom øktene da=)

Når det er teori må alle hundene ligge i buret sitt, og det samme gjelder de gangene det skjer noe som hundene ikke skal være med på.

Hvordan det er med overnattingen, mat, hvor mange dager ovs

Du vil bo på Frya leir. Der har NKKU fått sitt egne lokale som består av mange soverom med alt fra 2 - 6(8?) sengeplasser, og et oppholdsrom og bad(med dusj). De ser an rasene på hundene, og fordeler hvem som skal være på rom sammen etter det.

Du vil få frokost, lunsj og middag hver dag, og det er mulighet for å kjøpe brus og frukt(men det er dyrt, så kan være lurt å ta med snop selv dersom du vil ha det). Båd eovernatting og mat er med i prisen!

Utenom treningsøktene kan du gjøre stort sett hva du vil. Du kan gå en tur med hundene ned til en elv der de kan bade, men ellers er det å holde seg på området. I fjor ble det arrangert volleyballturnering.

Leiren varer fra mandag til fredag, med mulighet for å komme søndagen. Du kan finne masse info på NKKU sine sider.

Du må være medlem av NKKU, og mellom 13 og 25 år for å delta!

Håper jeg var til hjelp nå=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shocked:

Syntes det var langt under forventningene i forhold til pris når jeg var der i 04 (?)

Har de gjordt noen store forandringer? Skaffet skikkelige instruktører eller noe?

signere

Jeg var der i fjor, og hadde det utrolig artig og lærte masse. Men allikevel synes jeg ikke at kvaliteten på to av de kursene er verdt prisen. Det eneste kurset jeg synes er verdt prisen er Junirohandling. Der hadde vi Steinar Balchen som instruktør og han har drevet med handling i mange år, vært dommer i JH og kan det å instruere på kurs. Men i agility og lydighet hadde vi instruktører som var på samme alder som meg eller et år eldre(da var jeg 17). Greit, livet deres handlet om hunder og den sporten de instruerte i, men jeg hadde satt mye mer pris på en voksen person med masse hunderafring og instruktørerfaring til å holde kursene. I agility satt vi mer og ventet på å komem ut på banen enn vi faktisk var på banen selv, og jeg følte at jeg ikke hadde kommet noe stort lenger med hunden min..

Men selve oppholdet til sammen var jeg absolutt fornøy med, og jeg har egentlig lyst til å dra igjen, men hvis det blir så dyrt, så vet jeg ikke om jeg gidder eller kan.. synd er det :)

Men er det 100% sikkert at det faktisk blir 4500,-?

Det er akkurat det du sier her om instruktørene jeg og flere reagerte på første året, rart de ikke har gjort noe med det etter klagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Nå kan ikke jeg si meg enig i at alder på instruktører har noen betydning for kursets kvalitet. Jeg står på mitt og sier at alder ikke spiller stor rolle i en slik sammenheng. Det som betyr noe er erfaring og evnen til å lære bort så alle forstår og evnen til å lære bort det som faktisk er viktig at andre lærer, altså helt grunnleggende ting for nybegynnere og så videre. En god instruktør må ha evnen til å plukke ut det som er relevant for kursdeltakeren å vite.

Årsaken til at kursene på NKKUleiren kan ha blitt av ymse kvalitet kan i hovedsak skyldes antall deltakere på hver av gruppene. Det blir mye venting, og med et relativt lite antall instruktører sier det seg selv at den individuelle oppfølgningen ikke vil bli optimal.

Jeg tenker også at disse NKKUleirene i hovedsak arrangeres som et sosialt arrangement for ungdom med hundeinteresse. Dersom man ønsker et kurs i en spesifikk hundesport er nok ikke NKKUleiren stedet å gå. Kursene er nok mest lærerrike for nybegynnere, som meg selv.

Jeg synes det var et bra tiltak da det i år ble invitert folk i fra agilitylandslaget på trening den ene dagen av leiren. I tillegg var det en del andre "eksperter" og foredragsholdere det kostet penger å leie inn. Så at leiren koster litt kan jeg forsåvidt forstå.

Jeg kan ikke annet enn å si at jeg absolutt anbefaler NKKU-leiren på grunn av det sosiale. Og jeg er heller ikke misfornøyd med treningsgruppene jeg var på der. Man blir kjent med mange nye folk med samme interesse som en selv. (Hadde jeg ikke vært på leiren hadde jeg aldri blitt kjent med for eks. Kristine Mali.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er nok noe av grunnen med unge instruktører, at deltakerne og instruktørene skal være "på bølgelengde" det er jo selvfølgelig ikke alle der som er helt enige/like (ja, dere skjønner hva jeg mener) voksne som noen på sin egen alder.

Jeg ble "utsatt" for totalt feil innlæring på den leiren (Ja, da begynner man å reagere litt når man skal lære det på nytt med en annen hund og ser forskjellen!) Jeg var en nybegynner uten peil den gangen, og så det heller ikke. Og må nok dele erfaringen med noen her om at JH holder et bra nivå (selv om jeg ikke gikk det den gangen jeg var der engang) Samtidig har jeg jo fortsatt erfaringen fra og få en i kl 2 i lydighetmens en av deltakerne bla gikk kl 3. Og vi øvde mest på sitt/dekk? :unsure:

EDT; Og må slenge meg på Mali her; Er overraska over at de ikke har gjordt noe med instruktørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger man ikke være medlem av en annen klubb for å være medlem av NKKU da?

Skjønner ikke dette. og jeg er litt skeptisk til at treningen er overlatt til ungdommer. Og teorien, hvorfor må man lære om ting jeg ikke er der for? :) f.eks IPO.!

Når det kommer til instruktørene, så er jeg som sagt skeptisk. Liker ikke at "sånne" skal "styre" meg. Foretrekker eldre ;) Nei, syns jeg hører mye negativt jeg. Supert med folk på sin egen alder og alt det der. Men jeg har det utrolig koselig med voksne folk også, og tror det faktisk kan bli for mye.

Men disse ungdommene som holder treningene, har de instruktørutdannelse? Eller holder det at de har kommet langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger man ikke være medlem av en annen klubb for å være medlem av NKKU da?

Skjønner ikke dette. og jeg er litt skeptisk til at treningen er overlatt til ungdommer. Og teorien, hvorfor må man lære om ting jeg ikke er der for? ;) f.eks IPO.!

Når det kommer til instruktørene, så er jeg som sagt skeptisk. Liker ikke at "sånne" skal "styre" meg. Foretrekker eldre ;) Nei, syns jeg hører mye negativt jeg. Supert med folk på sin egen alder og alt det der. Men jeg har det utrolig koselig med voksne folk også, og tror det faktisk kan bli for mye.

Men disse ungdommene som holder treningene, har de instruktørutdannelse? Eller holder det at de har kommet langt?

Tror det er ment mer som "informasjon" men er jo kjekt og vite litt om ting selv om du ikke i nærmeste fremtid har tenkt til å prøve det selv da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ment mer som "informasjon" men er jo kjekt og vite litt om ting selv om du ikke i nærmeste fremtid har tenkt til å prøve det selv da :)

Joda helt klart. Men jeg har grener jeg interesserer meg for, så hadde heller sett mer positivt på at de hadde mer info om hund og helse, og alt som hører med der. Og heller fått teori om det jeg har valgt som "fordypning". Der er jeg kanskje sær, men jeg betaler for dette. og det er ikke lite som går bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til instruktørene, så er jeg som sagt skeptisk. Liker ikke at "sånne" skal "styre" meg. Foretrekker eldre :)

Jeg skjønner det ikke.. Det fins flere "yngre" som er utdannede instruktører. Ville du ikke gått kurs hos dem fordi de er yngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris NKKUs sommerleir

Hei dere som lurer på prisen

Prisen for sommerleiren i år er 4500,-

Det er beklagelig at prisen har blitt så høy og at det er derfor noen som faller fra. Grunnen til at prisen er blitt så høy er at det kun for leie av rom og maten vi spiser på leiren blir 3000,- per person. Det er også behov for mye frivillig arbeid, dvs at personer stiller opp for å passe på at arrengementet går i orden. Instruktører blir tatt inn til foredrag og trening, og heldigvis stiller de gratis, men det koster å få dem fra og til leiren og for oppholdet.

Prisen er slik at NKKU i hvertfall ikke går i underskudd slik som tidligere år. Og det er IKKE NKKU som setter prisen, dette er administrasjonen i NKK.

Til dere som har meninger og tanker rundt dette, bes sende e-post direkte til NKKU eller NKK slik at de som er anvsarlige kan ta det opp med styret. Først da kan det skje forandringen. Men det blir først problematisk når en må inn på hundesonen for faktisk å finne ut hva folk synes om leiren.

Derfor bes dere kontakte NKKU når dere har meninger slik at det blir kastet lys over hva som kan bli gjort bedre.

Mvh Lene Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det ikke.. Det fins flere "yngre" som er utdannede instruktører. Ville du ikke gått kurs hos dem fordi de er yngre?

Hm, hvordan skal jeg forklare dette uten at det blir feil. Jeg kan prøve.

Jeg liker ikke at et kurs er styrt helt av ungdommer (eller hva annet skal jeg si?!). Jeg har hvert på kurs der en på 21 deltok og hjalp til på kurset, men dette er et kurs der alle instruktørene sier det samme, og trener på helt lik linje. Men det var altså ikke han som hadde kurset.

Jeg er skeptisk til det ja, for jeg syns det er vanskelig å trene og spesielt om vi har litt ulikt syn på ting. Og av erfaring så liker jeg å ha en "leder" som virkelig klarer rollen. Som kan si ifra. MEN jeg takler ikke yngre som tar den rollen, av en eller annen grunn. (finnes untak selvfølgelig).

Men disse har tatt instruktørutdannelse liksom?

Virker som om folk er negativt til det, og hvorfor vil da fortsatt ha de til å holde kursene da? Billigere å leie inn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda helt klart. Men jeg har grener jeg interesserer meg for, så hadde heller sett mer positivt på at de hadde mer info om hund og helse, og alt som hører med der. Og heller fått teori om det jeg har valgt som "fordypning". Der er jeg kanskje sær, men jeg betaler for dette. og det er ikke lite som går bort.

For all del, er helt enig med deg. Men du må nok ikke innstille deg på at de går noe særlig "dypt" i treningen her. Syntes mer det virket litt som "for-moro-skyld" trening.

Hm, hvordan skal jeg forklare dette uten at det blir feil. Jeg kan prøve.

Jeg liker ikke at et kurs er styrt helt av ungdommer (eller hva annet skal jeg si?!). Jeg har hvert på kurs der en på 21 deltok og hjalp til på kurset, men dette er et kurs der alle instruktørene sier det samme, og trener på helt lik linje. Men det var altså ikke han som hadde kurset.

Jeg er skeptisk til det ja, for jeg syns det er vanskelig å trene og spesielt om vi har litt ulikt syn på ting. Og av erfaring så liker jeg å ha en "leder" som virkelig klarer rollen. Som kan si ifra. MEN jeg takler ikke yngre som tar den rollen, av en eller annen grunn. (finnes untak selvfølgelig).

Men disse har tatt instruktørutdannelse liksom?

Virker som om folk er negativt til det, og hvorfor vil da fortsatt ha de til å holde kursene da? Billigere å leie inn? :)

Tror du prøver å forklare det samme som jeg mener ;)

Beklager dobbel.post.. Sleng sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, er helt enig med deg. Men du må nok ikke innstille deg på at de går noe særlig "dypt" i treningen her. Syntes mer det virket litt som "for-moro-skyld" trening.

Hm, DA er jeg sikker :) For det første så melder jeg meg på kurs for å lære og komme meg videre ;) Og for det andre, jeg er medlem av NKK, og blir jo ennå dyrere om jeg må melde meg inni NKKU for kunne være med på leieren.

Hundetreff kan jeg gjøre GRATIS for moroskyld. Beklager virkelig at jeg er negativ, men det er snakk om så mye penger.

Som Lene-Kristin sier, så virker det som om alle pengene går bort på mat og overnatting, jeg har bodd på hotell for 700 kr for søndag-fredag + mat (som ikke var dyr). Og jeg betaler mer for selveste kurset enn overnattinga, det er ikke det jeg er der for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...