Gå til innhold
Hundesonen.no

Springeren Tullas tråd


Huldra

Recommended Posts

Utrolig spennende lesing! Hvordan begynte dere med dette? Tror ikke den lokale hundeklubben her har narko liksom :unsure:

Hehe.. Vi har heller ikke narko, men vi har lukten av det. :) Vi får det tilsendt ferdig kontaminert, pakket i plast, fra Sverige, altså HundCampus. Det begynner etterhvert å bli nokså stor etterspørsel etter det, så nå skal de muligens begynne å ta betaling for det, og det er jo i grunn helt naturlig.

Vi begynte med å søke etter te, og det gjorde vi fordi jeg er så heldig å gå i en klubb hvor en veldig aktiv mann ved navn Stig nå holder på å utdanne seg til å bli instruktør i spesialsøk, gjennom HundCampus. Vi fikk prøve på et spaniel-treff, og etter det har vi vel blitt hektet. Stig er aktivt med i både spanielklubben her i trøndelag, og også i Selbu trekk- og brukshundklubb. Jeg er medlem i begge, selv om jeg må kjøre ca to timer hver vei for å trene med de.

Sånn rent praktisk hvordan vi begynte, er vel litt for komplisert til å forklare inngående her, men man starter med å få hunden opp på plattformen (altså det "bordet" hunden står på), og få den til å vise interesse for noen bokser som er gjemt under hull i en skive. I en av boksene ligger det lukt av noe, fx te, heroin eller sprengstoff. Man kan trene på absolutt alt som lukter. Når hunden snuser på rett boks, klikker jeg, og belønner meg godis. Når hunden ikke snuser på rett boks, klikker jeg ikke, og venter til at hun snuser på rett. Boksene kan vi forandre posisjon på, uten at hunden merker så veldig mye, sånn at det ikke bare blir target på en boks. Man flytter boksene underveis i søket, mao.

Plattformen er en helt revolusjonerende måte å trene spesialsøk på. Bare for et havlt år siden trente de på bane ("planke" med bokser som ligger på gulvet). Det er ekstremt mye enklere å trene på plattform, men siden det er så nytt, får jeg ikke lov å si så mye om den. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Da har resultatene for Årets Springer i Sverige blitt offentliggjort, og Tullas pappa er høyt oppe på listene i år også. Han er Årets Springer, Årets Jaktspringer nr. 4 og kennelen han kommer fra (moren også, men hun som eier faren er innehaver av kennelen), er blitt Årets Oppdretter. Her står det mer om det. Jeg får ikke til å linke direkte til siden, men trykk på Årets Springer nederst i menyen til venstre. :D Vi gratulerer! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut bildet Lennart Wetterholm tok av oss under spesialsøkskurset.

Norge55.jpg

Bildet er tatt da Tulla lærte seg det nye stoffet; kontaminert flytende sprengemne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekebilder av Tulla og Ymer:

Nå har vi fått beskjed om at det er en familie som er interessert i Ymer, så de skal få hilse på han en av de nærmeste dagene. Hadde nesten begynt å tro han skulle være her for alltid, selv om han ikke har vært her så lenge.. Det trenger jo ikke å være de vil ha han da, men det er rart å tenke på at han kanskje skal flytte fra oss snart..

Jeg har derfor prøvd å forevige Tulla og Ymer på bilder, så nå kommer det bilde-spam:

YmerogTulla001.jpg

Tulla knøvler Ymer.

YmerogTulla004.jpg

Hva i alle dager er det der for noe??

YmerogTulla010.jpg

Ymer har også oppdaget ørene til Tulla..

YmerogTulla014.jpg

Det er stort sett Ymer som blir knøvlet, men det er ikke så rart, for han triller jo over på rygg hele tiden..!

YmerogTulla016.jpg

Ymer på vei ut av sofan..

YmerogTulla018.jpg

Ymer på vei ut av sofan igjen..

YmerogTulla030.jpg

Blæh! For en ekkel hund, syns Tulla.

*dele opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YmerogTulla031.jpg

kom ut fra gjemmestedet ditt, eller gi meg tauet..!

YmerogTulla035.jpg

Drakamp er gøy!

YmerogTulla036.jpg

Og endelig har Ymer også skjønt poenget!

YmerogTulla037.jpg

GRR!

YmerogTulla038.jpg

To gode venner som snart skal skilles..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt trist hos oss nå. :) Ymer er dratt til byn, for å utforske livet der. Jeg spurte Tulla om hvor Ymer var, og da kikket hun inn i (det åpne) buret som står på stua hvor Ymer pleide å ligge, men der var han ikke. Så gikk hun bort til ballen han pleide å leke med, og fikk den til å pipe mens hun så på meg. Deretter gikk hun bort til soveromsdøren vår, jeg åpnet, og Tulla gikk inn og kikket inn i natt-buret til Ymer. Ikke der heller.. :)

Merkelig å ha bare en hund igjen, rart så fort man blir vant til å ha to. Det var jo litt stressende, alltid måtte ta hensyn til Ymer, plutselig måtte han tisse eller noe, men så var han god også, da..

Håper han får et godt hjem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda :) Det så jo ut som de hadde det så koselig sammen! Men det var jo det som var planen hele tiden og det er vel kanskje det beste ?

Jo, det var jo planen, og jeg var forberedt på det og alt sånt, men når det først skjer, så er det litt trist likevel. Og lille rare Tulla som gikk og leitet etter han.. :rolleyes: Men men.. det er liksom noe med det; man blir litt glad i de på en måte, selv om man vet at de kommer til å dra (føler med oppdrettere som må si hadet til alle de små valpene)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Tinka burde ha blitt med i bilen i går allikevel, hehe...

Men nå har du jo fått vist at det går an å ha to hunder som fungerer sammen også, så kanskje veien til ny hund ikke er så lang lenger?

Hehe.. :) Sant nok. Har prøvd å fortelle Bjarte at det også vil være mindre dammer å tørke av en valp, enn en voksen hund. :closedeyes: Vi får se. Skal ikke ha noe ny hund nå uansett, tenker at det blir når Tulla blir litt eldre, tre-fire kanskje. Fikk forresten høre av en garvet shæfer-mann at når den første hunden er ca 2,5 år, da er det perfekt tid å få nr to. Vil ikke ha to hunder så tett, blir så kjipt når de blir gamle begge to, og kanskje dør tett etter hverandre. Men men.. Jeg skal smugle inn nr to om jeg så må, uten at han gubben av en type jeg har merker noe som helst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi fått tatt noen agilitybilder. Her kommer de:

Agilitybilder005.jpg

Agilitybilder007.jpg

Agilitybilder018.jpg

Agilitybilder008.jpg

Litt lokking og luring må til, dessverre, men det kommer seg. :closedeyes:

Agilitybilder021.jpg

10 i stil!

Agilitybilder019.jpg

Rett før jeg snubler, ser det ut som.. :)

Agilitybilder003.jpg

Og hunden ble av hvor?? :)

Agilitybilder020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! :D ( Så lenge det er ingen fuglehunder der, så sender jeg henne rett til BIS)

Hehe, ingen andre fuglehunder enn Tulla på den utstillingen nei! :D

Nå har forresten Tullas side fått to ny sider til nylig; linkeside, og ikke minst: GALLERI!

Galleriet er ikke helt fullt enda, så det kommer oppdateringer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk vi spor, og hadde med kameraet til en forandring. Ble ikke så mange bilder av selve sporet da, av forståelige grunner håper jeg, men her er i alle fall et fotspor, det er jeg temmelig sikker på!

Sporfraidag006.jpg

Pause i sporet:

Sporfraidag012.jpg

Fikk litt "jakt-hund-vibber" jeg.. Flere?

Sporfraidag013.jpg

Det var liksom en våt hund liggende i våt skog.. er ikke det jakt, så vet ikke jeg! :D (men det var heldigvis ikke en elg å se..) :D

Bilen, derimot, så sånn ut da vi kom hjem:

Sporfraidag015.jpg

Lurer på om det var fordi jeg holdt på å sette meg fast, og spant som en tulling?? :) Skjønte ikke så mye av hvorfor frontruta var helt brun av gjørme, men det var litt tøft syns jeg, hehe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte Tulla :)

Fant forøvrig bilder av Tulla her i en blogg!

Jepp! Det er 'Fenrisgutten' her inne (som foreløpig holder seg skjult og ikke sier så mye, bare leser tråder), bedre kjent som ei trivelig jente vi trener agility med. :) Tulla kjefter bare på Fenris, for han er litt innpåsliten syns hun, og ender opp med munnen full av svarte hår.. (stakkars Fenris). :) Spot bare sitter der med tunga halvveis ut av munnen og ser litt hjerneskadet ut. :D Møttes på klikkerkurs, og har merkelig mange "syn" på hunder til felles.. (La oss bare si V&H, klikker/metoder, og tannskrape) hihi.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EEEYYY! klage på bikkja mi? Er da ikke Spot sin feil at han, eh, er litt "unik" (les: tilbakestående) :rolleyes:

Vi kan vel si det sånn at Spot er inntaket som bekrefter regenen om at Bc'er er smarte, stressa, glade i å gjete, avhengige av masse fysisk/psykisk trim osv. Han er alt det en border ikke skal være..eller..? :D Men han er en snill gutt da:)

Trene i kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EEEYYY! klage på bikkja mi? Er da ikke Spot sin feil at han, eh, er litt "unik" (les: tilbakestående) :rolleyes:

Vi kan vel si det sånn at Spot er inntaket som bekrefter regenen om at Bc'er er smarte, stressa, glade i å gjete, avhengige av masse fysisk/psykisk trim osv. Han er alt det en border ikke skal være..eller..? :D Men han er en snill gutt da:)

Trene i kveld?

Hahaha! :D Der var du ja! Tenkte at hvis jeg provoserte nok her nå, så kom du frem fra gjemmestedet ditt! :) *knis*

Trene? Gjerne det! Men kanskje før den vanlige ag-treningen begynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporbilder igjen, disse fra i dag.

Spor18.jpg

Spor18-1.jpg

Over bekken etter vann..

Spor18-2.jpg

Spor18-5.jpg

I elge-territorie..

Spor18-3.jpg

Hallo! Sporet går jo der! (Veier egentlig til fotografen og forklarer veien videre.)

Spor18-4.jpg

Blir ikke så forstyrret i sporet.

*dele opp*

(Har endret størrelsen på bildene, håper de er passelige nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flere bilder*

Spor18-6.jpg

Over bekken igjen..

Spor18-7.jpg

Ble noen bekke-bilder, siden vi krysset bekken hele fire ganger..

Spor18-8.jpg

Plukker opp sporet fint på andre siden.

Spor18-9.jpg

Støvsuger sporet her, veldig bra!

Spor18-10.jpg

Snart ved sporslutt.

Kan forresten konkludere med at min hjemmefarging av hår, ble en smule mer lilla enn forventet.. :) Trodde jeg kjøpte mørkebrun farge, siden fransken min ikke er helt stødig. Mulig jeg skulle skjønt at bordeaux er lilla?? Jaja.. Kan jo alltids si det var meningen det skulle bli rosa.. :rolleyes:

(Endret bildestørrelsen her også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...