Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb

Kristina

Recommended Posts

Jeg trenger en jobb. En jobb så jeg kan tjene nok til å klare meg sjøl. Men jeg har ingen utdannelse, ikke engang fullført vgs, foruten første år på vgs (smådyrlinje), og noe halvgjorte greier.

Tenkte jeg skulle sende litt søknader rundt til dyrebutikker rundt om i førsteomgang. Men er jo ikke sikker jeg får noe jobb der. Hvor mye er gjennomsnittslønna i en dyrebutikk?

Jeg vil ikke ha vaskejobb eller noe som har med unger å gjøre. Ei heller avisjobb. Og jeg har ikke førerkort, så sånne jobber er uaktuelt.

Hva kan jeg søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på jobbfeber.no at gjennomsnittlig lønn for butikkekspeditører "ligger i 2006 på kr 250-280.000.-. Lederstillinger på ca kr 349.000.-."

Gå inn på www.jobbfeber.no og søk litt, veldig informativ og fin side :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkjobber krever som regel ikke allverdens utdannelse.. Dyrebutikk (men er definitivt ikke så gøy som det høres ut som), matbutikk, klesbutikk, servitør på hoteller o.l. Du kan som regel tjene mer penger på matbutikk, kino o.l. enn på dyrebutikker. Flere muligheter for overtidsbetaling. Jeg har jobbet på dyrebutikk, og jeg vet at jeg mye heller vil jobbe i matbutikk enn i dyrebutikk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke på alle stillinger for ufaglærte. Men trenger du virkelig jobben så er det kanskje ikke det lureste å være for kresen heller. Hadde jeg virkelig hatt behov for en jobb hadde jeg heller jobbet i barnehage enn å sitte og sulte for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kafèer, bakeri osv? Her i Trondheim er det i alle fall en bakerikjede som stadig vekk ansetter unge folk. Fine muligheter for tillegg også, om du er villig til å jobbe på kvelder og på lørdager.

Lag deg en CV (eller, det gjorde du vel?) og gå rundt med den + søknad til ulike butikker, kafèer osv. Så kanskje du får napp?

Et tips er om det er noen matbutikker eller noe som utvider/omorganiserer, de trenger sikkert nye arbeidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet fast i dyrebutikk siden jeg var fjorten å er nå 22 å jeg trivdes Veldig godt med det!

er jo mye drittarbeid som følger med i akkurat en sånn butikk men det er bare gøy..

Kjempe mye å lære iallfall!

å du treffer mage hyggelige mennesker med samme innteresse :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet fast i dyrebutikk siden jeg var fjorten å er nå 22 å jeg trivdes Veldig godt med det!

er jo mye drittarbeid som følger med i akkurat en sånn butikk men det er bare gøy..

Kjempe mye å lære iallfall!

å du treffer mage hyggelige mennesker med samme innteresse :rolleyes:

Ja, jeg har praktisert i dyrebutikk før jeg og, og trivdes med det. Også er det litt mer givende enn matbutikkjobber føler jeg.

Får jeg dyrebutikkjobb trenger jeg ikke gå mer skole heller. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man få jobb på gamle hjem om man ikke har en utdannelse?

Jaàh :D Man kan få en assistent stilling :wub:

Det vil si at du hjelper til med å re senger,vasker litt innimellom,lager måltider,og sitter å skravler med di eldre :D Det er kjempegivende faktisk :D Vært med kusina mi på jobb et par ganger tidligere (frivillig da),og man får høre mye rart,men det er kjempekoseliig :D Hehe..Hun jobba med demente da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaàh :D Man kan få en assistent stilling :wub:

Det vil si at du hjelper til med å re senger,vasker litt innimellom,lager måltider,og sitter å skravler med di eldre :D Det er kjempegivende faktisk :D Vært med kusina mi på jobb et par ganger tidligere (frivillig da),og man får høre mye rart,men det er kjempekoseliig :D Hehe..Hun jobba med demente da :P

Så spennende da :P Mamma og søsteren min jobber på gamlehjem, de har tatt utdannelse da. men har vært der mamma jobber noen ganger for å hente noe osv, og det ser utrolig gøy og spennende ut å jobbe med gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man på gamlehjem og sånt da?

Man hjelper gammle, syke, demente osv. Man hjelper dem med å holde leiligheten fin og hjelper dem med stell, mat og oppfølging på andre områder. Jeg skal begyne på dementavdeling etter påsken. Jeg jobber også i PUH boliger (psykisk utviklingshemmede) og det trives jeg veldig med. Det er et variert arbeid, og man føler man gjør noe nyttig. Det er forskjellig hvor godt fungerende personen er, og dermed variert hva man må gjøre.. Mange klarer å stelle seg selv, men man må kanskje passe på så det blir gjort skikkelig og kanskje veilede litt. Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skole er uaktuelt.

lykke til videre i livet.. kravet om skole og utdannelse er enormt nå til dags så jeg ville uannsett tatt en for for slags utdannelse.. lønna går jo også opp om man har litt papirer.. bare ett tips siden jeg vet om flere som er over 20 år og sliter skikkelig med å få jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi etter 10 år med press etter å prestere på skolen så klarer man ikke mer. Jeg er lei og jeg klarer ikke ta meg sammen, så det blir mye fravær.

Heller ingen skoler/linjer jeg ønsker å gå, utenom den i Sverige, men det er for dyrt og for langt vekke og for øde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til må man bare gjøre ting man ikke har så veldig lyst til fordi det lønner seg veldig senere i livet. Men jeg skal ikke legge meg opp i dine private avgjørelser, men spørsmålet var om du kunne jobbe noen steder, og skole hadde hjulpet deg veldig med jobb muligheter og lønn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan i alle fall være å skrive en god og ryddig søknad der du beskriver deg selv og det du er god på. Lever den til de eventuelle bedriftene du måtte ønske å jobbe i. Ikke søk jobber du ser lyses ut (søk, men ikke forvent noe pos. svar). Sannsynligheten for å få jobb dersom du leverer inn en søknad uanmeldt er faktisk større, det er min erfaring. Jobbene som lyses ut på nett og i aviser er det ofte mange som søker på, så de er utrolig vanskelige å få dersom man ikke har spesielle kvalifikasjoner.

Og husk å levere søknader personlig. Ikke lever på mail eller i posten. Min erfaring er at mange bedrifter forkaster innsendte søknader.

Driver selv og søker jobber. Har sendt sikkert 20 mailer til ulike bedrifter (butikker) og har ikke fått et eneste svar! Én gang fikk jeg svar og ble innkalt til intervju. Da jeg dukket opp hadde butikksjefen glemt hele intervjuet, så jeg måtte gå hjem igjen. Enkelte har ikke respekt for yngre mennesker på arbeidsmarkedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkjobb er noe dritt syns jeg.

Sure kunder,tunge lange dager,kjedelige arb.oppg, dårlig betalt, osv osv. Nei takke med til skolebenken noen år til slik at jeg slipper å stå i butikk til jeg blir 65! Holder lenge som fritidsjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkjobb er noe dritt syns jeg.

Sure kunder,tunge lange dager,kjedelige arb.oppg, dårlig betalt, osv osv. Nei takke med til skolebenken noen år til slik at jeg slipper å stå i butikk til jeg blir 65! Holder lenge som fritidsjobb.

Underskriver der!

Jeg vil anbefale deg å hele jobbe på cafè eller kaffebar! Det er mye morsommere og du får jobbe med kunder på en helt annen måte enn i en butikk. Der får du oppleve den mer hyggelige biten! ;) Jeg har selv jobbet på kaffebar på fritiden det var utrolig gøy, hyggelige kunder og arbeidsgivere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekter. Det kreves noen få skoledager. To enkle eksamener og litt praksis. Og arbeidsmarkedet er både stort og variert. Lønna er grei også. Eneste er at kursene koster litt, og at du må være 18 år. Men du kan jo evt søke om å få det dekka via NAV eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...