Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat Kampfisker


TineSimbaNana

Recommended Posts

Det optimale er å fore ALLE fisker med to bittesmå måltider HVER dag under normale forholde, men en gang om dagen holder egentlig.

Har selv en kampfisk som går alene og han også får mat hver dag når de andre får det. Annenhver dag med mygglarver og annenhver dag med flakfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
En bit? bare ett flak altså?

Med ett flak om dagen, tar det ikke lang tid før den vandrer heden..sulter ihjel, med andre ord. De aller fleste akvariefisker bør optimalt fores flere ganger daglig, men det er ofte vanskelig å gjennomføre, rent praktisk.. Kan man fordele foringen på to ganger pr.dag, så er det bedre enn bare en daglig foring.

Hva har du kampfisken i, ikke en av disse forferdelige "kampfiskglassene", forhåpentligvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde kampfisk ga jeg han en knipe for 2 ganger om dagen hvis jeg ikke husker feil.. Han ble bare 1 og et halvt år da:S men er ganske fornøyd for gullfisken og golfballen (sånn trill rund fisk) til søstra mi holdt bare noen mnd.. Dette var mange år siden da og ja nå er jeg heeelt o.t :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ett flak om dagen, tar det ikke lang tid før den vandrer heden..sulter ihjel, med andre ord. De aller fleste akvariefisker bør optimalt fores flere ganger daglig, men det er ofte vanskelig å gjennomføre, rent praktisk.. Kan man fordele foringen på to ganger pr.dag, så er det bedre enn bare en daglig foring.

Tullball! Det er mye lettere å fore ihjel fisken enn å sulte den - faktisk er det bare sunt for fisken og karet å ha 1-2 foringsfrie dager i uken. Fisker er opportunister som fråtser og spiser så lenge det er noe å spise, men det fisken ikke klarer å fordøye tyter ut igjen relativt fullt av næring for alger og bakterier.

Overforing er faktisk en av de aller største nybegynnerfeilene som forårsaker fiskedød.

For 1-2 ganger om dagen med 1-2 flak pr. fisk (litt avhengig av type for og type fisk) til et måltid og 2-3 larver pr. fisk til måltid nr. 2 noen timer senere - eller for slik annenhver dag (det gjør jeg og har gjort det i mange år uten at noen fisk har sultet ihjel her...)

Forresten er det en god artikkel her om foring og fortyper: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullball! Det er mye lettere å fore ihjel fisken enn å sulte den - faktisk er det bare sunt for fisken og karet å ha 1-2 foringsfrie dager i uken. Fisker er opportunister som fråtser og spiser så lenge det er noe å spise, men det fisken ikke klarer å fordøye tyter ut igjen relativt fullt av næring for alger og bakterier.

Overforing er faktisk en av de aller største nybegynnerfeilene som forårsaker fiskedød.

For 1-2 ganger om dagen med 1-2 flak pr. fisk (litt avhengig av type for og type fisk) til et måltid og 2-3 larver pr. fisk til måltid nr. 2 noen timer senere - eller for slik annenhver dag (det gjør jeg og har gjort det i mange år uten at noen fisk har sultet ihjel her...)

Forresten er det en god artikkel her om foring og fortyper: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1684

Skal du drive og telle flakene pr. fisk og så fore etter det, så kan du umulig ha mange fisker eller mange akvarier.. logik.png det ville i alle fall her i huset ta laaaang tid.. :) Har man yngel man ønsker å få opp i normal og vettig størrelse, så er ikke foring annenhver dag f.eks. å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du drive og telle flakene pr. fisk og så fore etter det, så kan du umulig ha mange fisker eller mange akvarier.. logik.png det ville i alle fall her i huset ta laaaang tid.. :) Har man yngel man ønsker å få opp i normal og vettig størrelse, så er ikke foring annenhver dag f.eks. å anbefale.

Du vet vel hvor mange fisker du har i hvert enkelt kar og du har vel foret noen ganger slik at du vet ca. hvor mange flak det er i ei knipe med tørrfor eller ca. antall larver du brekker av?

Selv har jeg 4 akvarier og foringen er gjort på et minutt her i huset. Står ikke å teller antall korrekt men vet av erfaring ca. hvor mye jeg tar i ei fingerklype eller bit av myggisene. Blir det samme som ved foring av hunder - du står vel ikke å måler/veier opp eksakt til hvert enkelt måltid? Har du gjort det et par ganger vet du jo ca. hva du gir på øyemål.

Foring av yngel er noe helt annet enn vanlig rutineforing av voksen fisk i et selskapskar så den der ser jeg ingen grunn til å kommentere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel hvor mange fisker du har i hvert enkelt kar og du har vel foret noen ganger slik at du vet ca. hvor mange flak det er i ei knipe med tørrfor eller ca. antall larver du brekker av?

Selv har jeg 4 akvarier og foringen er gjort på et minutt her i huset. Står ikke å teller antall korrekt men vet av erfaring ca. hvor mye jeg tar i ei fingerklype eller bit av myggisene. Blir det samme som ved foring av hunder - du står vel ikke å måler/veier opp eksakt til hvert enkelt måltid? Har du gjort det et par ganger vet du jo ca. hva du gir på øyemål.

Foring av yngel er noe helt annet enn vanlig rutineforing av voksen fisk i et selskapskar så den der ser jeg ingen grunn til å kommentere en gang.

Nei, vet faktisk ikke eksakt hvor mange det er i hvert akvarium :) Jeg har aldri i løpet av de 35 år jeg har hatt akvarium, tellet antall flak heller, det går på "fingerfølelse", så å si. Når det gjelder hundene, så hverken måler eller veier jeg maten, de har alltid fri tilgang til mat. Noe som fungerer utmerket, men så har jeg aldri hatt av de rasene som spiser både foret og skåla i samme slengen heller.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Mine kampfisker får mat kun om kvelden og som andre her sier det er bedre å fore for lite enn for mye. Når jeg er på ferie feks en uke får ingen av mine fisker mat.

Hvis du vil lese om stell og foring av kampfisker kan jeg anbefale denne siden Sveins Dyreside. Han er Norges desidert dyktiske kampfiskoppdretter og har lang erfaring med kampfisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Jeg forer ikke ofte, maks en gang daglig aldri mer, hopper gjerne over en dag i uka og gir aldri noe tilsetning hvis jeg skal bort en helg, spessielt kampfisk som ofte blir oppbevart i små kar bør ikke overfores, overforing forandrer vannverdiene og kan føre til at fisken dør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine fisker får mat hver dag! Knut (kampfisken min) står i et eget kar og han får mat når de andre får, ser ut som om han er strålende fornøyd med det ihvertfall...! :)

Jeg hadde kampfisk en gang, og ingen sa hvor mye mat den skulle ha til meg, så jeg måtet den vel 2 ganger til dagen hver dag.. kanskje derfor den døde? fordi den ikke tålte mer, off stakkar fisk ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kampfisk en gang, og ingen sa hvor mye mat den skulle ha til meg, så jeg måtet den vel 2 ganger til dagen hver dag.. kanskje derfor den døde? fordi den ikke tålte mer, of stakkar fisk :) hehe

Var det kampfisk du hadde? Husker bare du hadde en gullfisk :) (Heia min gullfisk hukommelse :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Lurer på å aktivisere den nye kampfisken min litt, la han jobbe litt for føden, så jeg kommer antageligvis til å kjøpe en guppy hanne og noen hunner for en separat tank. kle kampfisk aquariet med litt tettere bunn vegetasjon, og slippe guppy avkommet oppi. Så får han jakte litt på maten.

Damien er forsåvidt hyper som de fleste kampfisker jeg har hatt, men bruker det meste av energien på å svømme opp og ned ved glasset der jeg sitter, så jeg er redd han kjeder seg litt...

Hadde en gang en "African Clawed Albino" frosk, og det viste seg å være positivt for den å ha levende fisk som føde.

Siden han ble mer aktiv da det var noe å holde på med i aquariet, heller enn å følge med på hva jeg holdt på med.

Og greit for meg om jeg skulle dra bort en uke :)

Tanker om saken? som ikke går på "stakkars guppyer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...