Gå til innhold
Hundesonen.no

Agressiv mot andre tisper.


Ulvinne

Recommended Posts

Hei.

Jeg har ei blandingstispe på 5 år. ¨Jeg fikk henne da hunvar 4 og hun har ikke gått særlig bra med tisper siden da. FOr ca 6 mnd siden skulle jeg passe på en annen blandingstispe på 7 år, første møtet deres gikk greit, tispa mi ville ikke ha noe med den andre og gjøre men det ble heller ikke noe bråk, før den andre tispa begynte og ri på min, da smalt det. Men det tar jeg som ganske normal oppførsel. MEN, for ca 1 uke siden hadde naboen vår besøk av ei tispe på 2 år, mamma gikk ut med hundene våre for hun så ikke at den andre tispa var ute. Tispa mi knurret og bjeffet men holdt seg på avstand fra den andre tispa(som var i bånd), helt til den andre la seg ned, da fløy min på den andre. Dette kan da ikke være helt normalt? Jeg tar det som at hun er usikker men det er kanskje feil? Er det noe jeg kan gjøre for å få henne til og kunne være i nærheten av andre tisper uten at hun skal fly på slik eller må jeg bare holde henne unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres litt drastisk ut å konkludere med at hun er aggressiv på tisper etter to episoder? Ikke alle hunder fungerer sammen, og som du sier, at det smalt den gangen den andre tispa rei på henne, er ikke så veldig rart. Så egentlig har du jo bare en episode, og det kan da finnes mange forklaringer på den. Mye av hundespråket vi ikke får med oss..

Men bruker dere ikke bånd på hundene, eller klarte ikke moren din å holde henne, siden tispa di fløy på nabohundnen? Og disse har da vel møttes før? Uansett, ting kan forandre seg når de er i bånd (en eller begge), og situasjonen kan skje igjen, eller det kan være et engangstilfelle.. Men personlig ville jeg ikke konkludert med at hunden var aggressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres litt drastisk ut å konkludere med at hun er aggressiv på tisper etter to episoder?

Beklager, jeg forklarte meg dårlig. Hun har møtt andre tisper og oppført seg likedan før jeg fikk henne. S¨det er mer enn to tisper.

Men bruker dere ikke bånd på hundene, eller klarte ikke moren din å holde henne, siden tispa di fløy på nabohundnen? Og disse har da vel møttes før?

Vi har ikke for vane og bruke bånd da hun bare skal ut for å tisse nei, vi bor landlig til en stubb unna nærmeste veg og tispa er lydig på innaklling så det er ikke noe problem og ha henne løs. Og ja, disse to hundene har møttes før, det ble en liten "fright" men den andre tispa la seg fort og da gikk min unna. Det jeg syntes var rart denne gangen var at tispa mi først angrep da den aandre hadde lagt seg. Tispa mi var på vei bort fra den andre hunden da den la seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er saken en litt annen. Hvis hun har en historie hvor hun går til angrep på andre tisper, så er hun kanskje litt aggressiv på andre tisper, da.. :P Men hva du skal gjøre, aner jeg ikke. Det er jo ikke en fordel at hun får "lov" (tilgang på) til å fly på andre tisper, så du bør nok holde henne unna. Jeg vet veldig lite om sterilisering/kastrering av tisper, men kanskje det kan ha noe for seg? Tenker at det kanskje er (i alle fall delvis) hormonelt siden det kun er snakk om andre tisper. Men som sagt, jeg vet veldig lite om tispe-tispe aggresjon, men hvis det kan sammenlignes med hannhund-hannhund agg, så kan jo kanskje kastrering være en løsning? Det kan sikkert andre svare bedre på. :ermm: Ellers skal du ikke se bort i fra at hun har noe læringshistorie på dette også. De legger seg jo til vaner, disse dyrene, som kan stamme fra andre årsaker enn kun læring (fx hormonelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn for at tispe er et skjellsord.. Og tispa di oppfører seg som den tispa hu er..

At hun ikke finner seg i å bli ridd på, er fair enough - og det burde du som eier klare å forhindre, vel? At hun flyr på ei tispe som har lagt seg ned høres rart ut. Hvordan la hun seg ned, liksom? I en helt vanlig dekk, eller mer i gjeterstilling, eller underkastende? Det er uansett dårlig gjort - selv om den andre tispa la seg i gjeterstilling, er det purkete gjort å fly rett på..

Om hun er "usikker" - vel, ja, hun er vel det.. På en sånn "wannabe"-måte, om du skjønner? Hun later som om hun er tøff og "dominant" og trykker gjerne litt svakere hunder når hun kan, bare for å bygge seg opp litt sjøl. Det er ikke noe særlig at de driver på med sånt, så jeg ville vel satsa på ha henne under kontroll så lenge det er fare for å møte andre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...