Jump to content
Hundesonen.no

Agressiv mot andre tisper.

Ulvinne

Recommended Posts

Hei.

Jeg har ei blandingstispe på 5 år. ¨Jeg fikk henne da hunvar 4 og hun har ikke gått særlig bra med tisper siden da. FOr ca 6 mnd siden skulle jeg passe på en annen blandingstispe på 7 år, første møtet deres gikk greit, tispa mi ville ikke ha noe med den andre og gjøre men det ble heller ikke noe bråk, før den andre tispa begynte og ri på min, da smalt det. Men det tar jeg som ganske normal oppførsel. MEN, for ca 1 uke siden hadde naboen vår besøk av ei tispe på 2 år, mamma gikk ut med hundene våre for hun så ikke at den andre tispa var ute. Tispa mi knurret og bjeffet men holdt seg på avstand fra den andre tispa(som var i bånd), helt til den andre la seg ned, da fløy min på den andre. Dette kan da ikke være helt normalt? Jeg tar det som at hun er usikker men det er kanskje feil? Er det noe jeg kan gjøre for å få henne til og kunne være i nærheten av andre tisper uten at hun skal fly på slik eller må jeg bare holde henne unna?

Jeg synes det høres litt drastisk ut å konkludere med at hun er aggressiv på tisper etter to episoder? Ikke alle hunder fungerer sammen, og som du sier, at det smalt den gangen den andre tispa rei på henne, er ikke så veldig rart. Så egentlig har du jo bare en episode, og det kan da finnes mange forklaringer på den. Mye av hundespråket vi ikke får med oss..

Men bruker dere ikke bånd på hundene, eller klarte ikke moren din å holde henne, siden tispa di fløy på nabohundnen? Og disse har da vel møttes før? Uansett, ting kan forandre seg når de er i bånd (en eller begge), og situasjonen kan skje igjen, eller det kan være et engangstilfelle.. Men personlig ville jeg ikke konkludert med at hunden var aggressiv.

Jeg synes det høres litt drastisk ut å konkludere med at hun er aggressiv på tisper etter to episoder?

Beklager, jeg forklarte meg dårlig. Hun har møtt andre tisper og oppført seg likedan før jeg fikk henne. S¨det er mer enn to tisper.

Men bruker dere ikke bånd på hundene, eller klarte ikke moren din å holde henne, siden tispa di fløy på nabohundnen? Og disse har da vel møttes før?

Vi har ikke for vane og bruke bånd da hun bare skal ut for å tisse nei, vi bor landlig til en stubb unna nærmeste veg og tispa er lydig på innaklling så det er ikke noe problem og ha henne løs. Og ja, disse to hundene har møttes før, det ble en liten "fright" men den andre tispa la seg fort og da gikk min unna. Det jeg syntes var rart denne gangen var at tispa mi først angrep da den aandre hadde lagt seg. Tispa mi var på vei bort fra den andre hunden da den la seg.

Okei, da er saken en litt annen. Hvis hun har en historie hvor hun går til angrep på andre tisper, så er hun kanskje litt aggressiv på andre tisper, da.. :P Men hva du skal gjøre, aner jeg ikke. Det er jo ikke en fordel at hun får "lov" (tilgang på) til å fly på andre tisper, så du bør nok holde henne unna. Jeg vet veldig lite om sterilisering/kastrering av tisper, men kanskje det kan ha noe for seg? Tenker at det kanskje er (i alle fall delvis) hormonelt siden det kun er snakk om andre tisper. Men som sagt, jeg vet veldig lite om tispe-tispe aggresjon, men hvis det kan sammenlignes med hannhund-hannhund agg, så kan jo kanskje kastrering være en løsning? Det kan sikkert andre svare bedre på. :ermm: Ellers skal du ikke se bort i fra at hun har noe læringshistorie på dette også. De legger seg jo til vaner, disse dyrene, som kan stamme fra andre årsaker enn kun læring (fx hormonelt).

Det er en grunn for at tispe er et skjellsord.. Og tispa di oppfører seg som den tispa hu er..

At hun ikke finner seg i å bli ridd på, er fair enough - og det burde du som eier klare å forhindre, vel? At hun flyr på ei tispe som har lagt seg ned høres rart ut. Hvordan la hun seg ned, liksom? I en helt vanlig dekk, eller mer i gjeterstilling, eller underkastende? Det er uansett dårlig gjort - selv om den andre tispa la seg i gjeterstilling, er det purkete gjort å fly rett på..

Om hun er "usikker" - vel, ja, hun er vel det.. På en sånn "wannabe"-måte, om du skjønner? Hun later som om hun er tøff og "dominant" og trykker gjerne litt svakere hunder når hun kan, bare for å bygge seg opp litt sjøl. Det er ikke noe særlig at de driver på med sånt, så jeg ville vel satsa på ha henne under kontroll så lenge det er fare for å møte andre hunder..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det kan ta litt tid fra bytte av hjem til hunden reagerer på det og forstår at det ikke er midlertidig. Med løpetid i tillegg kan det godt spille inn. Det kan godt henne at hun opplever løpetiden annerledes på et nytt sted enn der hun har bodd hele livet. Jeg har dessverre ikke så mye innspill utover det.
    • Hei, jeg skal lage hundegård til en kommende huskyvalp som skal bo i Hagen. Vurderer betongheller eller skifteheller etc langs gjerdet sånn at den ikke graver seg ut. Hvor store trenger disse å være? Holder det med 30x30 cm eller blir dette for smått?
    • Min samboer og jeg overtok for noen uker (3 uker) ei nydelig samojed tispe på 3 år, fra hans foreldre. Hun bodde før i Trøndelag, mens vi bor på Sørlandet, så det har vært en klimaendring for henne. Vi har passet henne en del før, så vi er ikke ukjente for Mira.  Siden vi er friluftsmennesker så har vi gledet oss masse til å få hund, og vi dedikerer mye tid til tur, ski og trening - noe hun selvfølgelig elsker! Vi har også brukt en del tid på å trene grunnleggende lydighet, da hun er sta og helst vil gjøre det hun selv ønsker, som en ekte samojed (; her har vi likevel sett stor fremgang på tur. I tillegg er hun veldig sjelden alene, vi er stort sett alltid med henne, tross at hun er vandt til å være en del hjemme alene. Jeg vil derfor tro at endringen i adferd ikke skyldes at hun er understimulert. Det er også viktig å nevne at den endrede adferden hovedsaklig gjelder når vi er hjemme og ikke ute på tur. Mira er generelt sett en veldig rolig og avbalansert hund, som tross rasen sjelden bjeffer eller synger. Hjemme har hun alltid pleid å være veldig rolig, og hun er en svært høflig hund som er veldig «enkel» å ha med å gjøre.  Så til problemet - hun har begynt å bjeffe og ule mye mer enn hva som er vanlig for henne, selv på natten. Hun virker rastløs og piper også mer enn vanlig. Hun sliter med å komme til ro, og mest bekymringsverdig av alt så spiser hun nesten ikke. Vi har ikke skiftet fôr, så her er alt likt (ønsker heller ikke å skifte da hun har en sensitiv mage). Hun har løpetid, så noe av problemene kan nok skyldes dette. Da jeg snakket med svigers nevnte de at det var vanlig at hun blir rastløs og oppmerksomhetssøkende eller pipete, men ikke at hun slutter å spise og begynner å bjeffe/ule. Legg merke til at vi har hatt henne i 3 uker, og at adferden begynte å endre seg for 1 uke siden, så trolig er ikke problemet at hun har flyttet? Vi ønsker likevel å gjøre denne overgangen så enkel og bra som mulig for henne, og viktigst av alt; at hun skal spise som vanlig. Har noen her tips til hva dette kan skyldes, eller hva vi bør gjøre? Evt om vi bør oppsøke veterinær? 
    • Altså, den totale motsetningen av en sånn hvit 😆 Er det en groenendael? Ekstremt søt, om jeg får si det! 
    • Har ikke kjøkkenvekt så hadde håpet på at noen kanskje hadde samme för og kunne måle opp for meg
  • Nylig opprettede emner

• Create New...