Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få henne til å legge på seg..

Recommended Posts

Nana er ganske tynn nå syns jeg. Hun har fått ormkur og vært på veterinær sjekk. Men jeg syns hun er ganske tynn nå egentlig. Jeg vil at hun skal få litt mere på kroppen.

Hun får royal canin, akkurat nå husker jeg ikke hvilken av dem, men ble anbefalt det! Kastet for sekken siden jeg hiver maten oppi en sånn tønne.

Hun løper ganske mye hverdag å. Hun løper minst 2 timer i skogen hverdag.

Noe jeg kan gi hun for at hun skal legge på seg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer på RC 4300 (tror jeg) - altså høyenergi. Jeg fôrer ca 50% mer en anbefalt på pakka. Problemet da er at hun bli veldig matlei innimellom og at hun driter en del... Hun driter ennå mer hvis hun får sånn vom-mat... Så jeg bare fôrer en god del, så varierer det hvor tykk og tynn han er. I høst var hun for første gang nesten litt rulten (i mine øyne da... andre så hun fremdeles var tynn :ermm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triks jeg har prøvd og som faktisk funker.

* v&h...(den funket ikke for din?)

* rått kjøtt i tilegg til tørrfòr (en halv høne her og der ser ut til å hjelpe på)

* høyenergifòr

* gi mange små måltider i løpet av dagen

Disse fire punktene sammen har hatt en god effekt på anorektikeren min.

RC har alle mine hunder driti uante mengder av...det går rett igjennom...jeg har hørt flere andre si det samme så jeg ville vurdert å prøve å bytte tørrfòr. Pro Plan performance og Olivers maxx energy er de tørrfòr merkene som ser ut til å fungere best på min hund og som gir minst avføring (eukuanuba får han tørre labber og kvistete klør av)I tillegg har de visst høy smakelighet. Hunder reagerer så individuellt på fòr at jeg har erfart at det beste er nesten å prøve seg frem :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med å få opp vekta på min yngste. Han har gått på Hill`s og spist 2 - 3. dobbelt posjon av hva som er foreslått utenpå pakken fordelt på 3 måltider. I begynnelsen av februar veide han 12,1 kilo (burde veid 15- 16). Begynte med Norwegian Polar; Han ELSKER maten, spiser nesten dobbelt av anbefalt mengde fordelt på 2 måltider og har lagt på seg 3,5 kilo på 2 mnd! Lite avføring er også et stort pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Maren? Hvor mye får Amira hverdag? Hvor mange sånne begere?

Og hvor mye veier Amira forresten?

Amira får et godt toppet beger pr dag ca.

Ved ekstrem aktivitet (f.eks snørekjøring i 9 timer på en dag) gir jeg henne et halvt beger om morgenen og 1,5 om kvelden.

Men hvis hun er veldig matlei, gir jeg bare noen få kuler i noen dager. Har prøvd å fortsette å fôre normalt, men da slutter hun helt og spise på kanskje 3-4 dager. Så derfor gir jeg heller bare bittelitt.

Altså varierer jeg, men til vanlig et godt toppet beger.

Nå er Amira veldig godt trent, så hun veier 22 kg, på tross av at hun er såpass liten. Hun har altså gått opp 5 kg siden hun var normalt trent og litt tykkere enn hun er nå :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Nana veier nå 19kg. og hun får 1,5 - 2 begere om dagen. Hun har pleid å få dette om kvelden. Men skal jeg gi hun flere ganger om dagen?

Nana blir forresten aldri lei, hun spiser til hun kaster opp!

Ja, gi 2-3 ganger om dagen. Det er jo itt'no problem hvis hun aldri blir lei!! *drømmer om en hund som ALLTID vil ha mat!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville bare legge til at du evt. kan gi henne litt mer av maten seint på kvelden; da er forbrenningen lavest.

Ellers ser jeg du har fått mange gode råd, ville bare legge til en liten kommentar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville bare legge til at du evt. kan gi henne litt mer av maten seint på kvelden; da er forbrenningen lavest.

Ellers ser jeg du har fått mange gode råd, ville bare legge til en liten kommentar :)

Jeg har alltid gitt hun sent på kvelden ;) All maten liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gi 2-3 ganger om dagen. Det er jo itt'no problem hvis hun aldri blir lei! *drømmer om en hund som ALLTID vil ha mat!*

Jeg er glad jeg sjelden er borti det problemet :) Men har du prøvd go'biten appetittvekker de dagene hun spiser lite? Det er av lever, det samme som go'bitens lever, men smuldret opp. Veldig mange med matkresne hunder som bruker det, og er fornøyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg sjelden er borti det problemet :whistle: Men har du prøvd go'biten appetittvekker de dagene hun spiser lite? Det er av lever, det samme som go'bitens lever, men smuldret opp. Veldig mange med matkresne hunder som bruker det, og er fornøyde

Nei, har ikke det da... Men jeg vil jo ikke at hun skal bli mere kresen da. Vil liksom at hun skal tenke at hun må spise, hvis ikke blir hun sinnsykt sulten! Men kanskje jeg skal prøve det neste gang - og se hva som skjer ;) Hvor får jeg kjøpt det? Er det dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke det da... Men jeg vil jo ikke at hun skal bli mere kresen da. Vil liksom at hun skal tenke at hun må spise, hvis ikke blir hun sinnsykt sulten! Men kanskje jeg skal prøve det neste gang - og se hva som skjer ;) Hvor får jeg kjøpt det? Er det dyrt?

Ja, det forstår jeg :whistle:

Men det er jo kanskje verdt et forsøk. Du får kjøpt den i de fleste dyrebutikker. Koster rundt 59,- for en pakke du har i noen mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gir jeg hun mat 3 ganger daglig. halvt beger om morran, halvt beger på ettermiddagen og et beger på kvelden, høres det greit ut?

Vel - du sier tidligere at hun får 1,5 til 2 beger daglig og er FOR TYNN - hun må jo nødvendigvis få mer mat (dvs flere kalorier) pr døgn uten at forbrenningen (dvs mosjonen, vanligvis) øker, for å legge på seg (og det er jo det du vil?)... Hvorfor ikke gi 1,5 beger om kvelden - i tillegg til 0,5-1 beger til både frokost og lunch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Så bra!

Hva ble metoden?

Hunden min har også omsider lagt på seg. 2 uker på jakt (hvor han ble skraptynn) var det som skulle til. Han har spist som en helt og lagt på seg som bare det nå:blink: (hjelper kanskje litt at en sulten lapphundvalp sitter å nisitirrer på skåla han snår han spiser også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...