Gå til innhold
Hundesonen.no

Mixed valper,blandingsavl med plan...


Inustaff

Recommended Posts

Jeg har sett denne Rabaldermixen flere ganger,på bilder(her inne),og synes dette er en utrolig flott ,og spennende hund.

Disse som driver og avler på disse virker hvertfall utifra annonsen som om de er seriøse,og det kan virke som de har et mål med avelen sin,hvor de fokuserer på gemytt/bruks,samt at de får det "rette" utseende.Jeg vet jo ikke.Men ville ikke dømt dem pga deres avl.

Jeg er egentlig ikke imot avl på blandigshunder,dersom man har mål og mening med det man gjør...og har lagt en plan for hva man ønsker.

Det jeg er imot,er det som man ofte ser i lokalavisene,der" fido og prikkeline "har tjuvparret seg og får små søte valper som selges for 500.Ofte til andre naboer som vil ha...

Selv fikk vi jo valper på ei blandingstispe for mange år siden.Dette var et uhell og vi var nye som hundeeiere.Ikke særlig oppdatert på at det faktisk bare var å ta abort.

Vi visste ikke bedre enn og gjøre det beste vi kunne med sosialisering og stell,for så å finne koselige hjem...(For å ha det sagt lever de valpene den dag i dag,ALLE sammen og de er rundt 12 år)

De har samme hjem de den gang fikk,og de er også i vårt område.Rart å se dem jevnlig og komme på at de er urgamle etterhvert.Snart fossiler...ehe.

Men nok om det.

Jeg ville ikke gjort det samme idag...På den måten.

Eneste jeg kanskje kunne tenkt på er noe som kanskje vil skape reaksjoner her.

Jeg har ikke seriøst vurdert det da,jo kanskje litt,men må jo vite om det er helt toskete og tenke grundig over det...og vitsen med det.

Må innrømme at jeg drømmer om at sånn burdte det vært.

Og begynner derfor å fabulere rundt det.Hvis det hadde blitt slik jeg så det for meg da.

Dersom tankegangen min er riktig...

Det er rett og slett blitt et irritasjonsmoment for meg å se hvordan den Napolitanske Mastiffen har utviklet seg,mht hengene skinnfolder,størrelse dinosaur,og latskap lenge leve.

Dette er absolutt ingen sunn hund.

Flott og nusselig,men lite sunn.Og ikke fullt så nusselig som den ser ut alltid.

Dette var rundt 90 tallet en langt mer bevegelig hund,som lignet mer på Corsoen rent kroppslig,bare med litt ekstra hud ,og noen ekstra kilo.

Idag er denne rasen avlet til å bli et skinnflussete,siklete,krøkkete og lamt beist.

Vel må den være stor å ha litt ekstra hud,men det sykelige man ofte ser...Huff.

De sier at dette er en flere tusen år gammel rase som er tatt vare på.

Det er jeg ikke enig i.Dette er en tusen år gammel rase som er blitt ødelagt,og FORANDRET på.

Dersom man ser på bilder fra tidligere århundrer og i det hele tatt,som jeg sa...90 tallet...så viser dette et helt annet dyr.(det er bare å se i eldre rasebøker,og tegninger,gamle bilder av napper)

Altså er ikke dagens Napper noe som er uforandret og gammelt.Det er den NYE typen.

Det er Corsoen som er den "gamle Napolitaneren"...ihvertfall i mere grad enn Napolitaneren selv.

Det blir som med bananschæferhundene,som man kan se i en schæferbok med flere bilder.

Etterhvert som avelen går sin gang,blir dyrene mer og mer ødelagt.

Takket være menneskene.

Jeg tror det er på tide med en liten forandring i disse bulldog,schæfer og napolitaner rasene.

Cherry eyes og "rosa kjøttøyne" bør ikke være en hunds hverdag.Heller ikke plager med å spasere.

Eller føde valper..eller eller...alt som måtte være av plager.

Kanskje man kunne fått en mer bevegelig,og muligens mildere Napolitaner dersom man mixet den med Cane corso,og Grand Danois.

Grunnen til jeg tenker dette er at rasene er fryktelig like,men Nappen har mer hud og større kropp.

Den kan ofte være skarpere en jeg synes den burdte være.Også mye tyngre enn den har godt av å være..og lite lettlært,samt fæl til å utfordre eierne i puberteten.

Corsoen er lettlært derfor lett å trene og få lydig,leken og meget bevegelig,mild mot fremmede(om sosialisert)kjærlig,vaktsom på hjemmebane,men veldig myk mot sin eier...og fremmede på gaten.(om sosialisert)

Corsoen har i mange tilfeller mye til felles med Boxeren.Vennlig og glad,men selvsagt oppmerksom og alert.

Grand Danois er tidligere kjent for å være vaktsom,reservert ovenfor fremmede,og uregjerlig treningsobjekt.

(Tror dette har mest med størrelse å gjøre??)

Idag blir den omtalt som mer kjærlig,stor og snill kjempe.

Har inntrykk av at rasen som en gang var skarpere idag er blitt utvannet til å bli et koselig beist og en selskapshund/familiehund.

Er nok fortsatt litt tranglært,men ingen problemrase med spesielt dårlig rykte.

Har kjennskap til en del GD ,og disse er ofte uproblematiske, og trygge hunder.

Uten form for aggressjon ovenfor andre mennesker eller dyr(som kamphund).

Meget omgjengelig rase.Lite vaktsomme.Myke.

Selvsagt individuelle forskjeller,men tror de fleste kan være enige i at GD er greie hunder??

Min tanke ble selfølgelig at dersom man mixer disse 3 med en plan om linjer(mht sykdom,gemytt osv) så kanskje man kunne skape en mildere,lettere,og mindre hengete Napolitaner...?

Meningen ville selvsagt bli at man omformer en rase,og utvanner egenskapene man ikke ønsker i den grad de finnes,og henter inn mildere egenskaper fra andre raser,samt kroppsbygning,som går mer på helse.

Dette er som sagt ikke noe jeg planlegger og gjøre...men jeg funderer på om det blir allment godtatt,om det lar seg gjøre...og i tilfelle hva dere mener om dette?

Nå har jo jeg CC og Nappe.Det betyr selvsagt ikke at jeg går hen og parrer dem da.

Tilfelle noen skulle tenke det.Jeg har tenkt på den mixen lenge før jeg hadde disse altså.hehe.

Da var det mer i banen at noen andre burdte gjøre det.

Men jeg klarer bare ikke legge tanken fra meg om det er mulig og hva det ville blitt.

Har jeg liksom dratt langt ut på viddene når det gjelder sammensetninger,eller høres det,i den grad det er mulig,logisk ut og foreta en eventuell parring mellom disse rasene...med den forandringen som er nevnt som mål...?

GD vil altså bli formildene på temperament,størrelses messig mer velbygd,og har et liknende utseende.

Jeg venter alle slags reaksjoner.

Men husk dette er bare fabulering,og ikke noe som kommer til å dukke opp på FINN om 3 år.

hehe...

Jeg vil bare henge ut tanken,for å se om det er andre tanker ,eller ideer rundt det.

Rett og slett om noen skjønner tanken min...om dere er totalt uenige,litt enige,synes det er HELTpå trynet,og flipper i vinkel,eller rett og slett ville mixet en St. Bernard /nuffe inn i stedenfor..heh

Dere ser det at Stb og Nuffer er jo skikkelig klumpete og store,men jeg har på ingen måte sett noen av dem ha så dårlig kroppsholdning og klumpete bevegelser som Nappen.

Og ingen av de nuffene og stb hunder jeg har møtt,kjent,og hørt om har vært særlig skarpe.

Dette er også store hunder,som sikler,og er trege...MEN de er langt mer sunnere enn nappen sånn kroppslig.Og de er mye lettere for folk å velge pga deres mye mildere gemytt.

Napolitaneren burdte(kroppslig) se ut som en korthåret nuffe,med sitt eget preg selvsagt.

(leppene til stb og nuffe er passelige,nok hud)

Men heller ikke disse Engelske mastiffene er særlig plaget med Cherry eyes,og ikke særlig skarpe.Vet om ei som har 5 stk.Kjekke hunder.Og hører folk på utstillinger si at det er svært lite cherryeyes.

Jeg har valgt meg en nappe som er strammere en hva de pleier å være.MAN sier idag at jo mer hud som henger,jo BEDRE...i utstillingsringen.Altså jo lengre lepper/halshud,hengende øyne,øyebetennelser og Cherry eyes.Jo MYE BEDRE er rasen.

Sier du det ja.Ser fryktelig bra ut ja.Jøsses.

Nei grøss og gru.Det har jeg vært i mot i mange år.Men var på den tiden jeg reagerte først for ung til å tenke mer over det.Fikk se en sort klump som minte om en feit gris,med blodrøde øyne nede på "knærne"

Vel må de ha litt ekstra hud,og se litt "blodhound " ut,men hallo!?

Og skarpheten noen sliter med.Spesielt i statene.

Det er selvsagt forskjeller på folk,og man vet at ikke alle er egnede for å ha hund i det hele tatt.

Hvilke mennesketyper som sliter med disse nappene vet jeg ikke garantert.Det virker å være litt naive familier,eller nybakte hundeeiere,etter spørsmålene deres og fortvilelsene deres og bedømme.

Sett på neo chat.

Så folks...hva tenker dere....?

Innvendinger og alt..kom med det...

Jeg er bare nysgjerrig...

er det for mye eksperimentering,eller ville det bli positiv utvilkling tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Orket ikke lese alt :ermm: ..

Men jeg er enig med deg om den Corsoen. Hva er vitsen med å forsette å avle på hunder som vil lide. :P det blir det samme som dyreplageri ville jeg sagt. Jeg har ingen erfaring eller peiling da men.. Man burde kanskje gi slipp på de gamle og ødelagte rasene. For mye av det gode er ikke bra=P..

Jeg funderer litt på det same selv på en måte. Da jeg var mindre så hadde naboen en NYDELIG blanding. Snillere hund får du ikke. Har sett noen som ligner i ettertid. De er da blandet med border collie, flat coated retriver og labrador. Virkelig en flott kombinasjon. Kunne blitt den perfekte familie hund for de aktive. :P .. Så viss man kunne fått den til å bli en ekte rase. Kunne kalt den for Flabracollie eller noe sånt :P . Kanskje dumt men.. Men drømmer kan da ikke skade=P Har sett noen raser ved navnet markiesje. De ligner på dem, bare større og flottere :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en idé å ta dette gjennom raseklubben (dersom det finnes da)? Vet der gjøres med f eks salt og pepper riesenschnauzer hvor det avles inn noen sorte innimellom for å forbedre blant annet pelskvalitet samt til dels for lang rygg. Det må da søkes for hver enkelt gang sort skal avles inn.

Vil da tro at solid dokumentasjon på hvordan hunden opprinnelig var er påkrevd. Men det må jo være i rasens interesse å avle frem sunnere hunder?

Ps labbetuss: det var napolitaneren det var snakk om :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett denne Rabaldermixen flere ganger,på bilder(her inne),og synes dette er en utrolig flott ,og spennende hund.

Disse som driver og avler på disse virker hvertfall utifra annonsen som om de er seriøse,og det kan virke som de har et mål med avelen sin,hvor de fokuserer på gemytt/bruks,samt at de får det "rette" utseende.Jeg vet jo ikke.Men ville ikke dømt dem pga deres avl.

Siden du nevner denne oppdretteren vil jeg bare få sagt at selv om de bruker mitt nick og mitt bilde så har ikke jeg noe med dette og gjøre, bare sånn at ingen går og lurer. Jeg fikk beskjed om at min hund var et uhell og jeg kjøpte han kastrert for de ville ikke at dette skulle bli en populær blanding. Dette stemmer jo ikke utifra annonsen og hjemmesiden.

Ellers har jeg ingenting stygt å si om oppdretteren som er et erfarent hundemenneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn eller hensikt med å avle på blandingshunder uansett eg... Då er det vel bedre å bruke tid og energi på å få bedre individer av dei rasene som allerede finnes.

Trur og at dei som holder på med denne avlen tar en ganske høg pris for valpene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er greit nok å avle på det gode man har,men dersom det ikke lenger er så mye bra å hente fra,da ALLE napolitanere sliter med cherryeyes ,tørre øyne og betennelser i det vide og brede.Og i tillegg er de så store og klumpete at de ser ut som hengebuksvin og går som et.Og det er MYE HD.

Jeg tenkte at siden Corso og Napolitaner har samme opphav og blir omtalt som lillebror og storebror,så kunne de mixes for å forbedre den ene varianten,som da blir den klumpete nappen...

Grunnen til jeg tenkte på GD oppi det hele var pga et mildere temperament,beholde størrelse,men samtidig at den er velbygget og ikke ligner på hengete gris.

Gd har jo mye fellestrekk,utseende messig med disse andre rasene,men..hehe..

Jeg fantaserer muligens ...

Syns bare det er synd å se en så flott rase bli helt kaputt...

Fatter ikke at folk ikke ser det...Greit nok med folk som ikke interesserer seg for disse raser,men de som driver med det burdte begynne å åpne øynene...har de sett seg blinde?

Heldigvis er det et par jeg har besøkt hjemmesidene til.De ivaretar sunne Napolitanere,av en grei type bygning,og de sliter sjelden med øyeproblemer eller HD.Dette er jo langt borte,og vanskelig og få tak i.

Det avles også her på mildere gemytt.Hundene er typeriktige fra gammelt av og man er ikke i tvil om hvilken rase man ser,dersom man kjenner den.De er bare enkelt og greit sunnere.Litt forandringer,men ikke som ødelegger preget.

Har skrevet mail med en av dem for en ganske god stund tilbake og fått opp øynene for det arbeidet han driver med.Men det nytter ikke sålenge resten mener at rasen skal forbli sykelig hengete og plaget med ulike ting.Jeg finner ikke linken...og prøver å søke det tilbake...

En Corso jeg vet om har det utseende,og den kroppen jeg mener en Napolitaner burdte ha.

Dette er en frisk HD fri hund,som kan bevege seg,tross at den er 76 høy og meget tung.

Den har ikke hatt cherryeyes,og heller ikke søskene.

Corso har litt Cherryeyes i enkelte linjer eller dersom øynene henger mye,men Napper har 99 prosent garantert anlegg for cherryeyes.Min har "kjøttøyne" og har operert 2 ganger.Alle som har napper må operere dem opp til flere ganger.

Den store Corsoen jeg snakker om blir selvsagt ofte disket på utstillinger,dersom dommeren vet hva han ser etter.Det er en nydelig hund!Men den har jo ingenting med Corso og gjøre,noe selv mastiff ekspert Vandoni ,Guido påpekte da han tok den ut av ringen etter få sekund.Too big.To much Neapolitan Mastiff.

Jeg elsker den hunden,og identifiserer den med den perfekte Napolitaner,slik den burdte være.Og slik jeg har sett at den var opå flere bilder,og tegninger fra gammelt av.

Den størrelsen er YTTERST sjelden å få avlet frem i Corso,men pga linjer vil det dukke opp Napolitaner lignende beist jevnt og trutt.

Huff...

Jeg er vel kanskje litt sær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du mener Inustaff, og det er et interessant tankeeksperiment.

Det har blitt gjort innblanding med annen rase i moderne tid, mener å huske noe med noen norske støverraser som fikk blande inn den andre for å forbedre et eller annet (tror det var sunnhet). (Hygen og og haldenstøver, eller noe slikt..)

Det samme med prosjektet å få inn genet for kort hale på boxer - hvor de parret inn welsh corgi (av alle raser...) - og etter mye jobb endte de opp med boxere med medfødte korte haler. Avkom herifra mener jeg også er fullt ut registrerte boxere i dag.

Ideen er god, den. Men hvis man ser for seg dette eksperimentet for å komme litt tilbake i tid - dvs viske ut feilene folk har gjort gjennom generasjoner og fjerne de ekstreme (og usunne) egenskapene, så er det selvsagt en haug kriterier som må til.

Dels må det gjøres på initiativ av rasens hjemland, det må være planlagde og tydelig dokumenterbare forhold som gjør seg gjeldende.

Det må ikke være emosjonell utvelgelse - men rent "klinisk" tankegang. Jeg ser for meg at det må gjøres mange, mange kombinasjoner, og kun de aller beste får fortsette i avelen. Ukontrollerbare forhold (de som får det værste fra sine opphav) må fjernes fra markedet - fortinnsvis avlives.

Det må sikkert fødes hundrevis av hunder (kanskje tusenvis) i mange generasjoner før man kan si at man har en så homogen stamme at det har noen hensikt.

Det er mange hundesjebner som må til for å sikre resultatet - hundene som blir tiltenkt dette forsøksprosjektet må alle ut på fôr (for å sikre at de får optimal utvikling + at de kan brukes etterpå), etc, etc.

Det må et ENORMT maskineri til for å få til dette (som jeg ser det), og det er jo ikke sikkert at målet helliger midlene bestandig..

Med SÅ mye ressurser som må legges inn i dette, ville det nok troligvis være både enklere, mere overkommelig, sikrere og billigere å forbedre rasen så godt man kan ved å bruke de riktige individene som allerede finnes innenfor rasen.

Jeg mener å ha oppfattet at f.eks. nappen (som vi her tenker på) er ganske variabel i type - sett på verdensbasis. Noen er sikkert strammere, noen er større, noen er sykere, etc..

Hvis man hadde fått alle til å innse at det er dette eller rasens undergang - så skulle man jo (teoretisk sett) kunne legge avlsrestriksjoner på en rase hvis den har uønskede egenskaper.

F.eks. cherry eye (som nevnt) - tror jeg ikke jeg vet hva er engang, men antar at det er en arvelig faktor i dette. Her kunne man (i en perfekt verden, osv..) legge fullstendig reg.forbud på alle valper etter hunder som har dette, evt. kullsøsken, avkom-gransking av foreldredyrene og hvis en/begge av disse har gitt over X % av dette blir også dette foreldredyret avstengt fra avl.

Synd å si det, men med slike tiltak ville oppdrettere langt raskere få bukt med dette i sine avlsprogram.

Hudfolder er jo litt vanskeligere å medisinsk dokumentere skadeligheten av - men her skulle man jo kunne tenke seg cm. mål.. (Ler litt når jeg skriver det, men du skjønner sikkert hva jeg mener..)

Over si-og-så store hudfolder er en automatisk diskvalifisering, og avlsforbud.

Og på samme fremgangsmåte gå på hvert enkelt problem som en rase har.

MEN - med slike drastiske tiltak vil man dessverre raskt kunne få et annet problem - innsnevring av avlsmaterinalet, og med dette kan det komme endel innavlsproblematikk som man absolutt ikke ønsker heller.

Men ja - i den perfekte verden hvor en selv er Gud (etc) - så skulle man absolutt kunne tenke seg å blande inn enkelte raser i allerede eksisterende for å utvilsomt forbedre dem.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det satt jeg og tenkte på idag og vet hva du mener og,susanneL..

Jeg har tenkt veldig mye på disse tingene...frem og tilbake..

Man kunne jo ende opp med feile temperament,og måtte derfor overvåke "bestanden" og være åpen ovenfor eiere hva som var plan med denne avelen..og sørge for at man hadde en viss eksperthjelp,som hadde peil på genetikk,og alt dette her som kommer inn under avl.

Kombinasjoner måtte brukes riktig,og man måtte tenke på å utnytte det beste utifra de hundene man mente egnet seg best.Samtidig som man opprettholdt et visst mangfold.

Det nytter ikke for et mennseke og sitte og parre hundene hjemme i hagen og håpe på det beste.Noen må fatte interesse for det og være med på de baner man begir seg ut på.

Det er selvsagt ikke et arbeide som vil være ferdig på 4 generasjoner.Dette blir en utviklingsprossess hvor man ikke avler for å tjene penger,men heller taper penger..Men man avler ene og alene fordi man ønsker og nå et mål.Se resultater.Forandre på noe man mener er feil.

Altså,når huden er så tung og det er så mye av den at den drar huden rundt øynene ned slik at man ser kjøtt,og ikke hundens øyne i det hele tatt.Da er det ikke bra.Det skal ikke være så mye hud.

Det er ikke normalt.Disse hundene sliter med liggesår og jeg gjentar at flere av dem ser ut som griser.

Hvis du søker på youtube ser du flere av dem.Noen er også mer lettere og mindre hengete.Disse er i fåtall.

Jeg ville feks aldri gjort noe sånt selv uten og ha snakket med flere hundemennesker,fått veiledning,råd og i det hele tatt hatt flere med meg i arbeidet.Folk som kunne bidra til og opprette en sunn rase som fortsatt kan identifiseres med den vi har idag...men ikke like ekstrem.

Godt og se at folk skjønner tankebanen min...det er bare en drøm,jeg aner jo ikke hvor man begynner et sånt arbeide.Om det er lov,blir godtatt og i det hele tatt.Men det burdte absolutt vært gjort noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt..operert 2 ganger...Jeg ser at det er snart på tide med ny operasjon.Han får vasket øynene sine flere ganger til dagen,og han har penicilin(?)drypp/krem på øynene for å ta knekken på betennelsen.

Dyrleger som ikke har erfaring med denne rasen anbefaler deg gang på gang og sy tilbake cherryeyes.

Det som ofte er problemet er at det kommer tilbake.Igjen og igjen.

Derfor skjæres dette bort etter eiers ønske,daeier blir lei av å gjøre dette jevnlig.

Forstår at noen velger å skjære det bort da dette er noe som i det fleste tilfeller(hvertfall på nappen)dukker opp etter bare få mndr.etter operasjon.Slik kan det fortsette hele livet til hunden.

Jeg stemmer for at dette ikke blir et problem på rasen i det hele tatt.

Da slipper man å vurdere om man skal tukle med hundens øyne flerfoldige ganger i hundens liv,eller skjære det bort og dryppe hele livet.Ingen av delene er sunne og bra og gjøre.

Disse plagene er ikke normale,og bør ikke godtas på noen hund.

Dette er et problem som er skapt gjennom avl.Det er ikke noe man ikke kan få bukt med.

Det er unødvendig at en hund skal ha det slik.

Og det er svine dyrt og ta disse operasjonene.ca 3500 pr ØYE!

Veterinærene reagerer selvsagt på denne rasens øye plager.Hvorfor setter ingen foten ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han ble operert før vi overtok ham.Rett før.Han må som sagt snart opereres igjen..og det blir ikke siste gang.Det er en herligrase og jeg synes det er fælt og måtte se disse plagene på ham.Han viser at han irriteres av øynene.

Jeg vil ikke se mer av dette i fremtiden.Jeg har satt meg inn i og vet at rasen har det.Så jeg visste hva jeg gikk til.Det er ikke saken.Men jeg ønsker ikke å se at dette fortsetter i rasen.Jeg vil ha det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du linker til sider med disse sunnere nappene? De er ikke en helt dum tanke det du kommer med. Dette med hunder med usunt utseende er rimelig teit utført av oppdretterene av disse hundene. Og er det jeg mener et av de store problemene med utstillingsavlen; at enkelte raser blir en karikatur av rasebeskrivelsen fremfor å følge den. Om det står at hunden skal henge i folder betyr ikke dette at den skal ha så mye folder som overhodet mulig. Trist at dette skjer i løpet av et par tiår med en så gammel rase .

Jeg ser heller ikke at du skal få så veldig masse uønskede egenskaper fra mikser såfremt disse to rasene er relativt like i gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke lagret disse sidene i favoritter,og det irriterer meg grenseløst.

Jeg hadde også funnet corso og nappe klær som jeg kunne bestille,men nå finner jeg det ikke igjen.

Jeg vil finne tilbake til det etterhvert...for klær skal jeg ha,hehe...og skal finne noen linker til napper som ser sunnere ut..Det er jo ikke enkelt å finne da jeg ikke akkurat har sett slike ofte.

finner hvertfall noen eksempel her nå fra you tube...på de nappene som representerer rasen slik folk mener den skal være.

Her ser du en nappe som er mindre ekstrem,ikke kjøttøyne,ikke overdrevent mye hud,og ser ikke ut som et svin...but still not perfect.hehe.

Denne har alt for mye hud..

Mottoet er som sagt :jo mer hud,jo bedre...(ikke for hunden tydeligvis)

Denne virker velkroppet i forhold til mye annet..men mye hud..

http://www.youtube.com/watch?v=6yezZT21Lww

denne kan vel ikke se stort?

Denne må sees ferdig..Her er det masse griser gitt.Klart de er sjarmerende på sin måte,men man ser da at de har problemer.Det blir som med overfeite folk.Disse hundene representerer dessverre rasen.

Det er da ikke vanselig å se at denne avlen er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske OT: Hvis vi drar en parallell til hesteverden, så ble det blandet inn Finsk hest i Nordlandshesten for en ti år siden, for å utvide genpoolen og få nytt blod inn. Disse rasene er så like at det ikke var all verdens trøblete. Min N/L var barnebarnet til denne finske hingsten som ble brukt, faktisk. Han var litt større enn mange nordlandshester, hadde en utrolig flott beinbygning og var helt utrolig brukandes i forhold til mange N/L'er jeg har sett og møtt. Masse futt og fart, gikk lett en meters baner i sprang og hadde veldig gode steg. Absolutt en vellykket innblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er akseptabelt...dette er en tung hund,med litt hud.Den ser ikke usunn og plaget ut.

Dette er en nappe.

denne mannen setter også en del spørsmål med hvordan rasen som en gang var en gladiator,og en bevegelig vakthund kan ha forandret seg til å bli et beist som ikke kan løpe etter innbruddstyven engang.

Hundene hans synes jeg representerer rasen som den skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det tydeligvis finnes oppdrettere som tar dette alvorlig, ville jeg heller anbefalt deg å få hunder derfra som du kan bygge videre på, fremfor å lage blandingsvalper.

Hvis man kan vise frem sunne hunder, så tror jeg det er en bedre måte å gjøre oppdrettere, dommere og valpekjøpere klar over problemet på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...det finnes heldigvis folk som avler på det som er sunt..

Men siden disse er få..jeg har faktisk bare sett 2 som har bedre bygninger og mindre skinn på hundene.

Resten lever opp til dette beistet av en hund,som ikke kan bevegse seg og blir en vits dersom man ønsker vakthund.Og tenke seg at disse har vært populære krigshunder eid av kjente bråkmakere,er bevis nok i seg selv at de umulig kan ha sett ut som de gjør idag.

Jeg har erfaring med St.Bernard og Nuffer,og Leonberger som jeg luftet i årsperioder som liten.

Disse er store kraftige og i tillegg velkroppede.Dersom dere har sett på tou tube så ser dere at sånne GRISEBIKKJER ikke engang kan sammenlignes med disse andre store rasene.

Og Boerboel er også en tung hund,men den er velkroppet og virker ganske sunn.

De fleste får ikke ha nappen sin i mer enn 7 år...det er jo lite livsløp for en hund.

Hvordan kan man få folk til å innse at rasen begynner å bli derformert og mindre pen?

Dette er jo noe de legger vekt på i ringen...de skal liksom være sånn...?

Hvordan snu dette,når en virker å være alene om tanken,fordi de store har bestemt seg for hvordan det skal være...?

Folk kjøper jo disse hundene som de er...fordi de ønsker den store klumpete sjarmøren,med stort hjerte,og til vakthund.

Hunden vil med forandringer se like gosselig ut,beholde størrelse og gemytt.

Men den kan jo etterhvert avles mildere...sånn fra alles sider.

En hund kan fortsatt være vakthund,uten og være ekstrem.

For det finnes ekstreme sider på en del av disse individene,samtidig som andre er helt tamme.

På tide og begynne og avle jevnt på gemytt?For å få mer likevekt,slik at man vet hva man får og har et riktig og balansert gemytt...?

Litt dumt og ikke vite om man ender opp med en ekstrem nappe,eller en nappe med golden hjerne.

Det er så mye rart i hundeverden at jeg tror jeg kan gi opp og prøve å forandre det egentlig.

Hvor skal en begynne?Trekke i hvilke tråder?Hvor?

Er ikke argumentet med at hunden som en gang var gladiator ikke idag kan bevege seg?

Og stille spørsmålet at hvordan kan rasen da ha blitt avlet riktig,når dens egenskaper er svekket,både som rasen den engang var og som hund i det hele tatt?

De sier seg jo selv at rasen er ødelagt når jeg kan løpe fra en valp på ca 8 mndr her,og bare le meg ihjel fordi jeg ikke engan løper eentlig bare små jogger jeg.

Ser for meg en inntrenger le på samme måte der han alene klarer å bære 2 julenissesekker,stappet med sølvtøy og godsaker,mens han stabber litt for å komme unna den store hunden...

Jeg synes han min har en kroppslig grei utvikling,men det er jo ikke idealet...Og han har jo evige øyenplager som skal koste dyrt.

Han har litt mer hud enn jeg mener er akseptabelt,men han er som sagt ikke overdreven.

Detr værste er at jeg hadde ikke kommet langtr i ringen med ham...fordi han er jo ikke grisete nok(de kaller det massiv)og ikke pløsete nok(De kaller det majestetisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne linken de som gidder..Det er jo helt idiotisk.

http://www.hundeguiden.no/Hunderasene_Molo...tan_mastiff.htm

Standarden er faktisk blitt forandret på mer enn en gang ettersom hundene er blitt avlet til å bli annerledes.Mye mer annerledes ja,det fårn si..

Da er det ikke lengre noen standard,og heller ikke en ivaretatt "antikvitet" som rasen ofte omtales som.Rasen er blitt en feil,og hundene som finnes idag har ingenting med Napolitaner å gjøre.

Det er en skam at mennesker ikke klarer å la være å ødelegge noe som en gang var.

Det gjelder alle raser med utvannede egenskaper som vi idag har bruk for.

Tenk alt dette arbeidet som er lagt ned i å skape disse ulike rasene,og for å få egenskapene i dem,så kommer uvettige folk og ødelegger rasene.Både av utseende og mentalitet.

Og disse misformede mopsetrynene,og alt dette sykelige er jo ikke friskt.

Bulldog..det er ufriskt å avle slik.Mennesker som eksperimenterer og skaper misformede hunder,som selvsagt er sjarmerende for noen.(jeg elsker mops...men mener at det er for galt at en hund faktisk er avlet slik,selv om jeg synes de er sjarmerende..de ser jo ikke normale ut.Jeg vet at det er galt)

Det blir like dumt som at hvis Akitaen blir forandret med årene pga feks ELENDIG avl.

Så derfor skulle man forandre standarden..slik at det kunne være greit med spisse Schæfer snuter og vinkler.

Eller at Corsoen blir en langsnutet Weimaraner aktig hund.Så skal man da forandre standarden da?

(Det blir den vel,da folk avler på ALT de har av tisper,enten de ligner Labrador,Weimaraner eller Boxer)

Jeg skulle vel ønske jeg kunne forandre verden,men det går jo ikke.

Men det må da kunne gå an og gjøre noe?

Det er ikke bare Napolitaneren som sliter.Det er mange.

Og vi vet alle hvem som har skylden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er så lett å sitte her (eller der) å forandre verden, dessverre.

Det er IKKE vanskelig for de fleste av oss å se at endel av disse hundene sliter daglig med de mest normale gjøremål (reise seg og gå...) - men akk, det hjelper så lite når oppdrettere og raseentusiaster (inkl. dommere) foretrekker ekstremvariantene.

Liker ikke å si det, men det virker jo som om nappe'ne er en "lost cause", da de er så vide og bredt spredt omkring, og har en etablert tilhengerskare. Man KAN prøve å påvirke rasens hjemland - men hvis de er tilhengere av hengetrynene og ikke ser at sunnheten lider, tja, så er det nok veldig vanskelig å gjøre noe som helst fornuftig som hjelper rasen som helhet.

Det eneste som taler til hunderasenes fordel akkurat nå er jo faktisk at kennelklubbene har begynt så smått å se på rasenes sunnhet, da. Det var ikke for så lenge siden det var noen kongresser og greier på FCI-plan for å forbedre den generelle sunnheten på rasehunder, de vedtok at rasestandarder skulle endres slik at det ikke sto ting som "jo mer - jo bedre", og setninger om generell sunnhet, etc. OK, kanskje som å spytte i Nordsjøen, men i alle fall et lite skritt i riktig retning.

Det er INGEN som liker å ha usunne hunder, og selv de mest ekstreme oppdretterne ønsker (sikkert) hunder som både kan gå og spise selv - gjerne også leve opp til produktiv alder. Men så stopper det for disse oppdretterne. Det er sikkert helt OK om hundene dør når de er 6-7 år gamle, da er de jo uansett ferdig i avl, og har ikke så mye i noen utst.ring å gjøre.

Men for den vanlige hundeeieren så er det selvsagt viktig at hunden faktisk lever lenger, da.

Hørte for noen år siden om en annen sånn stor molosserrase som hadde en enorm dødelighet pga kreft i relativt ung alder (6-7 år eller noe). På en slik rase tenker folk flest på at det viktige er at den er HD/AA-fri, men glemmer at hundene sjelden blir gamle nok til at dette skulle bli noe stort problem pga helt andre helseplager. Og da er det på tide at oppdretterne våkner opp, og tenker om litt..

Vet ikke hvordan det skjedde, men se på f.eks. shar pei. Den er jo SÅ rynkete enkelte steder i verden, men her i norden (og sikkert mange andre land) er den jo rel. stram i huden på kroppen - og bare noen fåtalls rynker i ansiktet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shar_Pei

kontra 10 mndr gml: http://www.sharpei.com.au/cgi-bin/gallery/...pl?PEIxpic00104

Hvordan skjedde dette - og hvordan fikk oppdretterne til å komme unna de mest "skrynklete" hundene? Eller kanskje dette er et kommende problem på rasen, ikke vet jeg...

MEN - det man kanskje kunne begynne å tenke på allerede NÅ er jo Corso'n - og se om det finnes noe å gjøre for å unngå at den også blir avlet mer og mer ekstrem.

OK, den er jo sikkert ikke så ny i verden som her i Norge - jeg så i alle fall en hærskare av dem på Verdensutstillingen i Milano for noen få år siden. De var nærmest overalt den dagen, og man kunne nesten ikke snu seg og gå ett skritt før man nærmest snublet over dem. (Og da var de så "ferske" i Skandinavia - så det var flere av oss nordboere som sto rundt ringen for å ta disse dyrene i øyesyn)

DE ser jo relativt sunne og oppegående ut pr i dag i hvertfall. Og kanskje ikke ulik hvordan nappen startet ut i rasens tidlige år..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe særlig greie på mastiff rasene (ikke overhodet faktisk), men jeg har etterhvert fått høre mye om farene ved å blande andre raser inn i en rase uansett hvor god tanken måtte være.

I den ene "rasen" min er det blitt blandet inn mye rart i den moderne tid for å "forsterke" rasen. Den var opprinnelig en ruhåret belgisk fårehund, her har man et gammelt bilde av en laeken, etter at b.l.a bouvier og airdaleterrier er blandet inn b.l.a pga pelskvaliteten har man endt opp med at størsteparten av verdens laekens ser slik ut.

Tanken var sikkert opprinnelig god men rasen har i den senere tid blitt delt pga det og nå er det ingen som har helt 100% oversikten over hva som egentlig er i hundene. Oppdretteren til Lyra sa rett ut at han mistenkte at det er picard i henne et sted ikke for langt bak , noe som ikke er uvanlig at de blander inn for å gjøre rasen lettere igjen. Så nå sitter jeg her da..men en "ren" Laekenois, noe som i virkeligheten (satt på spissen)kan bety en salig blanding av malle, laeken, picard, bouvier og terrier! :shocked: Som et resultat av at det i sin tid ble åpnet for at man kunne gjøre innblanding av andre raser fordi avlsbasen var for liten og det var mye sykdom i rasen.Som sagt: tanken var god, problemet er å få lukket den døren igjen. Det at ting har blitt gjort tidligere gjør det visst enklere å fortsette med og istedet for å avle en "blanding" med renest mulig laekens velger visst mange oppdrettere å kjøre sitt eget løp og skape sin egen "rase". Belgiske oppdrettere er visstnok de verste i så måte og det finnes vel omtrent ikke en eneste oppdretter der som ikke har bouvier/laekens.

Selvfølgelig, hundene lider jo ikke av at de ikke lengre ser ut som (eller oppfører seg som) sin egen rase og i ekstreme tilfeller slik som den stakkars nappen så skjønner jeg tankegangen godt - også hos Laekens, det var tross alt AA problematikken som var hovedargumentet og den er vi ikke helt kvitt enda - problemet er bare å kontrollere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle snudd verden på hodet hadde jeg bare visst veien å gå for å få slutt på dette.

Klart det villevære bedre og finne disse individene som er bra.Men det er uendelig få av dem,og de dør jo fort ut vet du.Det vi sitter igjen med er purkelignende sumoskapninger.

Og avler man på disse så er det det man får.Det virker umulig og gjenopprette rasen uten og blande inn en mer velbygget hunderase og 2...

Men som sagt det er jo mye arbeid.Jeg vet ikke hvordan man får registrert som renrasede?

Er det en myte at man kan mixe og fixe for så å registrere som renrase?Hva er reglene for det?

Det er så mye så sette seg inn i ved et sånt omfattende arbeid.Og det må krangles om,tror jeg.

Siden du Loke sier at det er mixa i din rase må det jo være lov å mulig å få til noe forbedrende??

Jeg skjønner det veldig godt at folk mixer litt,for jeg mener at det er noe sånt man kanskje må redde Nappen med.

Men det må gjøres RIKTIG.Og det kan være vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...