Gå til innhold
Hundesonen.no

Kiropraktor, anbefalinger?


Guest Gråtass

Recommended Posts

Guest Gråtass

Som tittelen sier, så trenger jeg anbefalinger på en god kiropraktor. Har du personlige erfaringer taes de imot med glede. Fordel om det er på østlandet sånn ca.

Litt om situasjonen; Jeg har en tispe på snart 5 år som har diffuse smerter og halthet på det ene frambeinet, med variable intervaller. Dette er en hund i meget god fysisk form, men hun er nok noe skeiv pga "kennel-syndrom". Dvs at hunden kun går til høyre. Jeg har gått over hunden uten å finne ømme punkter og vonde rygger (ref tidligere tråd) og mistenker at det kan være en låsning i nakke/ hals/ manke.

Så gode kiropraktorer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Lita var dårlig i ryggen brukte vi Alternativet på Lysaker. Kiropraktoren der (Kristin Thue Kristiansen mener jeg at hun heter) syns ihvertfall jeg at er flink! Og Lita er finfin i ryggen igjen hun nå :ahappy:

God bedring og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Are Thoresen. Han er en multikunstner, og har hjulpet mye på alskens forskjellige plager både hos menneske og hund. Link til siden hans finner du her.

Edit: Min hund hadde to skiveutglidninger i ryggen, og etter to behandlinger hos Are Thoresen var de borte. Hun fikk et tilbakefall med noen låsninger et år etter, og etter en behandling til var alt borte og har ikke sett noe til det siden.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

OJ, dere var kjappe! Trodde alle sonen brukere var på påskeferie jeg... ^_^ .. ihvertfall sov litt..

Tusen takk for tipsene!

edit: endret fra entall til flertall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt kiropraktor (den samme som Marianne nevner) på min hund med relativt godt resultat, men etter å ha hørt påfallende mange uavhengige av hverandre anbefale Are Thoresen- som Tuppetroll linker til - på det varmeste og fortelle om nesten utrolige bedringer så ville jeg ha tatt en telefon dit først og fremst. Hvis ikke min hund hadde blitt bedre nå så hadde jeg selv tatt turen til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takk for alle tips!

Jeg er også ganske sær på hvem som får behandle mine hunder. Faktisk nærmest hysterisk ifølge sambo. Jeg har ingen erfaring med denne Thoresen fyren, fikk ikke helt "feelingen" etter å ha vært på hjemmesiden deres. Men nå begynner jeg å bli ganske stresset på å få pelsen i orden igjen, så jeg har sendt en mail, så får vi se..

Vi mistet hele høstsesongen i fjor pga overtrent hund med sur muskulatur, så jeg har liten lyst til å la denne sesongen ryke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips!

Jeg er også ganske sær på hvem som får behandle mine hunder. Faktisk nærmest hysterisk ifølge sambo. Jeg har ingen erfaring med denne Thoresen fyren, fikk ikke helt "feelingen" etter å ha vært på hjemmesiden deres. Men nå begynner jeg å bli ganske stresset på å få pelsen i orden igjen, så jeg har sendt en mail, så får vi se..

Vi mistet hele høstsesongen i fjor pga overtrent hund med sur muskulatur, så jeg har liten lyst til å la denne sesongen ryke også.

Jeg er toppen av særhet og skeptisk som bare fy, og Thoresen går igjennom nåløyet mitt, han og Annika er særdeles flinke :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vel, jeg kan ikke si at jeg har blitt noe klokere.. Jeg sendte en lang mail med forklaring på problemstillingen og mange tilleggs spørsmål. Bl.a om de hadde praksis i sandefjord ( noe jeg ikke fikk klarhet i på hjemmesiden deres) litt om pris, ventetid etc. Fikk bare til svar at "alle individer er ulike så noen generalisering var umulig..."

Det ble ikke jeg så mye lurere av, kanskje jeg får prøve å ringe dem etter påsken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan ikke si at jeg har blitt noe klokere.. Jeg sendte en lang mail med forklaring på problemstillingen og mange tilleggs spørsmål. Bl.a om de hadde praksis i sandefjord ( noe jeg ikke fikk klarhet i på hjemmesiden deres) litt om pris, ventetid etc. Fikk bare til svar at "alle individer er ulike så noen generalisering var umulig..."

Det ble ikke jeg så mye lurere av, kanskje jeg får prøve å ringe dem etter påsken..

Prøv å prat med Are, ikke på mail men på telefon, han har telefon tid så ring da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takk, det skal jeg prøve på. Jeg finner ikke noe om telefontider på nettsiden, du vet ikke tilfeldigvis hvilke dager/ klokkeslett det går an å få tak i han på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det skal jeg prøve på. Jeg finner ikke noe om telefontider på nettsiden, du vet ikke tilfeldigvis hvilke dager/ klokkeslett det går an å få tak i han på?

Nei vet ikke det, tror det skal står på sidene, har han tatt det bort så kan du sikkert ringe når som helst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Gråtass

Tenkte jeg skulle gi dere som lurte en liten oppdatering. Vel nå har vi vært hos kiropraktor. Jeg gikk til han jeg har brukt tidligere igjennom 10 år og vært veldig fornøyd med. Konklusjonen er at hun har en kraftig låsning i nakken, med dertil steinhard muskulatur. Hele bikkja er faktisk skjeiv (ingen overraskelse akkurat), men i tillegg fant han at hun var i faresonen for å bli overtrent i bakbena igjen.. sukk! Så nå blir det mye restitusjon og lite trening fremover. Hadde aldri trodd at jeg som er så lat skulle få en overtrent hund!

Ps. Ringte Thoresen, ikke noe for meg ihvertfall. Veldig spesiell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle gi dere som lurte en liten oppdatering. Vel nå har vi vært hos kiropraktor. Jeg gikk til han jeg har brukt tidligere igjennom 10 år og vært veldig fornøyd med. Konklusjonen er at hun har en kraftig låsning i nakken, med dertil steinhard muskulatur. Hele bikkja er faktisk skjeiv (ingen overraskelse akkurat), men i tillegg fant han at hun var i faresonen for å bli overtrent i bakbena igjen.. sukk! Så nå blir det mye restitusjon og lite trening fremover. Hadde aldri trodd at jeg som er så lat skulle få en overtrent hund!

Ps. Ringte Thoresen, ikke noe for meg ihvertfall. Veldig spesiell!

Flott at du fikk behandlet hun og fant ut av hva det var :icon_confused:

Overtrent? Hvor mye trener du og hvor høy intensitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hun trener veldig variert men en normal uke ser omtrent slik ut:

2 dager med intervall trening av travhest (200 m med full gass- 200 m rolig X 8 repetisjoner)

2 dager med ride turer klatring/ lange joggeturer (min 10 km max 15 km)

Hver dag går vi tur i skogen med løse hunder ca 5-8 km

ca 1 dag i uka trekker hun kjettinger 5kg vekt en runde på 8 km

ca 1-2 dager i uka kjører vi med ATV (4 hjuls motorsykkel) i skogen varierer på lengde, men fart er aldri høyere enn 14 km/t (da har hun max trav).

Det som er litt juks er at en annen hund som hadde fått denne treningen (som den ene hannhunden vår) ville sett ut som en muskelbunt, men det gjør ikke tispa, må kjenne på henne for å merke hvor gjennomtrent hun er.

Edit: Glemte å legge til at hun trener lydighet og bruks et par ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tittelen sier, så trenger jeg anbefalinger på en god kiropraktor. Har du personlige erfaringer taes de imot med glede. Fordel om det er på østlandet sånn ca.

Litt om situasjonen; Jeg har en tispe på snart 5 år som har diffuse smerter og halthet på det ene frambeinet, med variable intervaller. Dette er en hund i meget god fysisk form, men hun er nok noe skeiv pga "kennel-syndrom". Dvs at hunden kun går til høyre. Jeg har gått over hunden uten å finne ømme punkter og vonde rygger (ref tidligere tråd) og mistenker at det kan være en låsning i nakke/ hals/ manke.

Så gode kiropraktorer mottas med takk!

Hm, jeg hadde aldri hørt om "kennel-syndrom" før jeg... Kan det være en løsning å ta henne ut av kennelen og inn i huset, og jobbe med atferden hennes? Slik at hun ikke traver rundt og rundt mot høyre hele tida (for det er vel det hun gjør/må ha gjort for å etablere dette problemet?)

Hun trener veldig variert men en normal uke ser omtrent slik ut:

2 dager med intervall trening av travhest (200 m med full gass- 200 m rolig X 8)

2 dager med ride turer klatring/ lange joggeturer (min 10 km max 15 km)

Hver dag går vi tur i skogen med løse hunder ca 5-8 km

ca 1 dag i uka trekker hun kjettinger 5kg vekt en runde på 8 km

ca 1-2 dager i uka kjører vi med ATV (4 hjuls motorsykkel) i skogen varierer på lengde, men fart er aldri høyere enn 14 km/t (da har hun max trav).

Det som er litt juks er at en annen hund som hadde fått denne treningen (som den ene hannhunden vår) ville sett ut som en muskelbunt, men det gjør ikke tispa, må kjenne på henne for å merke hvor gjennomtrent hun er.

Har du forsøkt å holde hunden HELT i ro i noen uker (lenge)? Min erfaring er at man ofte er for raskt ute (vil mye, utålmodighet, synes det ser "greit ut") med mosjon/hard fysisk aktivitet, og at skader får utvikle seg eller bli kroniske problemer fordi man ikke sørger for en lang nok rekonvalsenstid. (Når våre hunder skader seg/får en "karamell" i skauen eller på fjellet) så holdes de i ro minst 2 dager ETTER at haltheten har gitt seg (gjerne lenger om det er snakk om store, langvarige skader, eller veldig unge hunder)... Av skade blir man som kjent klok, men ikke rik. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hm, jeg hadde aldri hørt om "kennel-syndrom" før jeg... Kan det være en løsning å ta henne ut av kennelen og inn i huset, og jobbe med atferden hennes? Slik at hun ikke traver rundt og rundt mot høyre hele tida (for det er vel det hun gjør/må ha gjort for å etablere dette problemet?)

Hun var 2 år når jeg fikk henne og da var adferden veldig godt etablert, både moren, mormoren og tanten som hun delte kennelanlegg med gjorde dette, oppdretter så ikke på det som et problem!

Hos oss bor hun inne som en helt vanlig familiehund, det er ikke et problem i de fleste situasjoner, men hun har svært lav terskel for utløsning av stressadferd og det arter seg i form av sirkelløping. Selvfølgelig har jeg jobbet med dette siden jeg fikk henne, bedre har det blitt, men tviler på at det noengang blir helt borte.

Fikk tips av kiropraktoren og longere henne til venstre en periode.

Har du forsøkt å holde hunden HELT i ro i noen uker (lenge)? Min erfaring er at man ofte er for raskt ute (vil mye, utålmodighet, synes det ser "greit ut") med mosjon/hard fysisk aktivitet, og at skader får utvikle seg eller bli kroniske problemer fordi man ikke sørger for en lang nok rekonvalsenstid. (Når våre hunder skader seg/får en "karamell" i skauen eller på fjellet) så holdes de i ro minst 2 dager ETTER at haltheten har gitt seg (gjerne lenger om det er snakk om store, langvarige skader, eller veldig unge hunder)... Av skade blir man som kjent klok, men ikke rik. :rolleyes:

Hun ble holdt helt i ro i høst da hun var overtrent. Siden jeg ikke har klart å finne et etablert mønster i haltingen har jeg prøvd meg fram med litt forskjellig, både med fullstendig hvile, lett trening og "vanlig" trening. Jeg får fortsatt ikke noe sammenheng i forhold til arbeid/halthet. ARGH! frustrert!

Bare for å nevne det, så er treningsplanen slik, kun når hun er haltfri, som hun kan være i lengre og kortere perioder. F.eks nå har hun vært haltfri i 10 dager, men kiropraktoren fant fortsatt masse "grums". Vi skal tilbake om 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstrelongering hørtes fornuftig ut hvis haltingen kommer av at hun er "høyrevridd" - men det vil vel være en ekstra stor belastning på henne å ikke bare gå "bent fram", men faktisk "bøye seg" i motsatt retning av den veien hun allerede er "vridd"? ...

Hun ble holdt helt i ro i høst da hun var overtrent. Siden jeg ikke har klart å finne et etablert mønster i haltingen har jeg prøvd meg fram med litt forskjellig, både med fullstendig hvile, lett trening og "vanlig" trening. Jeg får fortsatt ikke noe sammenheng i forhold til arbeid/halthet. ARGH! frustrert!

Bare for å nevne det, så er treningsplanen slik, kun når hun er haltfri, som hun kan være i lengre og kortere perioder. F.eks nå har hun vært haltfri i 10 dager, men kiropraktoren fant fortsatt masse "grums". Vi skal tilbake om 14 dager.

Skjønner godt frustrasjonen! Det ER fortvila, kanskje dagboksnotater (trening, hvile, foring, temperatur/vær, hvile, form) vil gi en pekepinn over litt tid? Det er fort gjort å glemme hva man EGENTLIG gjorde eller hva som hendte på turen...

- Ellers har jeg hørt om andre hunder med diffuse symptomer hvor man har fått stilt eksakte diagnoser etter røntgenundersøkelse og røntgenavlesning av spesielt kvalifiserte folk (det er ikke alt den lokale smådyrveten nødvendigvis kan lese ut av bilder...) Er hun røntget fra topp til tå?

Kan kosttilskudd av typen artroflex, el lign være en ide?

Av alternative behandlingsformer har jeg helt klart en oppfatning om at det er akupunktur som virker... Har du tilgang til en god akupunktør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rase har du?

Du bør ikke sette hunden i HELT ro heller, for da går det utover musklene den andre veien, vanskelig balansering. :closedeyes:

Jeg ville hørt med en som driver med rehab itillegg, de har god greie på oppsett av trening, utdanner meg til det selv, men vil ikke sette opp noe eller anbefale noe uten å ha sett hunden :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hun går aldri rett fram, selv om hun løper på en rett vei og man ser henne bakfra er hun alltid svakt stilt mot høyre, dvs hun er paralell. Forsto du hva jeg mente da? Derfor må hun hjelpes i stor grad i longen i starten. Jada muttern får også trimmet, der jeg løper foran med godisen.. For et syn!

Jeg er så ustrukturert at det å føre trenings/resultatdagbok har jeg prøvd i snart 10 år, har ennå ikke lykkes... Jeg vet jo at det hadde vært lurt, det blir bare liksom ikke noe utav.

Jeg har drevet med røntgen de siste 3 årene hos norges beste spesialister på skjelett ( etter min mening ihvertfall) og hun har vært min undervisningspasient, så hun er røntget fra neserot til halespiss opp til flere ganger... Kanskje det er problemet- Hun er stråleskadet :Laugh: !

Hun har gått på artroflex og kvalitetsfor med glukosamider i lengre tider uten nevneverdig effekt, så jeg har kuttet ut artroflex, men beholdt foret.

Har fått anbefalt en god akupunktør i Sverige som jeg har planer om å besøke etterhvert, men dette blir jo en kostbar affære, når ikke forsikringen dekker hverken kiropraktor eller akupunktur. Tar meg ikke råd til å behandle mine egne vonde skuldre/nakke, men klart pelsen skal ha det beste! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvordan rase har du?

Du bør ikke sette hunden i HELT ro heller, for da går det utover musklene den andre veien, vanskelig balansering. :closedeyes:

Jeg ville hørt med en som driver med rehab itillegg, de har god greie på oppsett av trening, utdanner meg til det selv, men vil ikke sette opp noe eller anbefale noe uten å ha sett hunden :icon_confused:

Ikke overraskende er det en schäfer, men hun er ikke anatomisk som en schäfer. (Brukshund).

Helt i ro skal hun ikke være i følge kiropraktor, men skulle kutte ut intervallkjøring, trekking og hinderhopping. Skulle svømme, strekke og massere og bare gå turer og trene spor og litt lydighet i en periode fremover. Det blir kjedelig, men heller det enn en hund som får sur muskulatur og mister gnisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går aldri rett fram, selv om hun løper på en rett vei og man ser henne bakfra er hun alltid svakt stilt mot høyre, dvs hun er paralell. Forsto du hva jeg mente da? Derfor må hun hjelpes i stor grad i longen i starten. Jada muttern får også trimmet, der jeg løper foran med godisen.. For et syn!

Skulle likt å være flue på veggen! :whistle:

Kanskje et smalt drag vil tvinge henne til å løpe bent (om det er målet, da?) saccovogn og drag som hun ikke kan "skjene" rundt i, liksom?

Jeg er så ustrukturert at det å føre trenings/resultatdagbok har jeg prøvd i snart 10 år, har ennå ikke lykkes... Jeg vet jo at det hadde vært lurt, det blir bare liksom ikke noe utav.

Noen små stikkord i kalenderen på pcen om kvelden (fin tur, 20 grader, travet lett..., f eks) i et par uker for å se om det er et mønster her?

Jeg har drevet med røntgen de siste 3 årene hos norges beste spesialister på skjelett ( etter min mening ihvertfall) og hun har vært min undervisningspasient, så hun er røntget fra neserot til halespiss opp til flere ganger... Kanskje det er problemet- Hun er stråleskadet :Laugh: !

Da vet du ihvertfall at hun ikke har skjelettproblemer, antagelig! Good for you :icon_confused:

Hun har gått på artroflex og kvalitetsfor med glukosamider i lengre tider uten nevneverdig effekt, så jeg har kuttet ut artroflex, men beholdt foret.

Du kan vel kutte ut foret også hvis dette ikke stammer fra skader i skjelettet?

Har fått anbefalt en god akupunktør i Sverige som jeg har planer om å besøke etterhvert, men dette blir jo en kostbar affære, når ikke forsikringen dekker hverken kiropraktor eller akupunktur. Tar meg ikke råd til å behandle mine egne vonde skuldre/nakke, men klart pelsen skal ha det beste! :whistle:

Dyrt? Jeg var hos en humanakupunktør og betalte 400 kroner (eller var det 600?) for 1 behandling, det var nok på min hund... Tror det finnes veldig gode hundeakupunkter på østlandet, men nå vet jeg jo ikke hvor du bor...

Lykke til!

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort alt etter boka og nesten mer enn det også, flink hundeeier *klappe pent på hodet*

Jeg gir min hund Cortaflex, C-vitaminer, magnesium og omega3 hver dag i maten, kanskje bytte glycosamine produkt hvis det ikke fungerer skikkelig det du går på, har hørt at noen merker ikke fungerer skikkelig på noen hunder, min tålte ikke den du bruker.

Olivers har en flott glycosamine kilde i deres "mobility-boost" den har vi prøvd før og jeg kommer til å gå tilbake til den nå som den har kommet på mindre flasker (litt lettere å ha i kjøleskap)

Hvor bor du i Norges land?

Litt ot, har du mange travere?

har selv drevet med trav og galopphester i alle år :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...