Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodspor


Ida:)

Recommended Posts

Jeg her begynt å trene blodspor med min 11 mnd gammel Dachs. Er vedlig gøy forresten.. Men så lurer jeg på hvor lenge det burde gå mellom hver gang?

Takk på forhånd :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så gøy at du har begynt med blodsportrening! Det er en kjempekjekk aktivitet og du og hunden lærer å samarbeide på en flott måte.

Det er litt individuelt hvor ofte du bør trene; noen går lettere lei enn andre. Jeg la spor en gang i uka i starten og deretter hver 14 dag og nå etter at han ble godkjent ettersøkshund en gang i måneden.

Det viktigste er at hunden trives med oppgaven og lykkes hver gang. Dersom det blir for vanskelig kan han gi opp og da mister han motivasjonen til å spore. Kvalitet foran kvantitet; legg opp sportreningen slik at hunden har utbytte av det og at han lærer noe i stedet for å gå mange spor som kanskje hunden ikke helt skjønner bæret av fordi han ikke er moden for oppgaven.

Ikke tren oftere enn en gang i uka i alle fall! Lykke til med treningen. Du kan titte innom hjemmesida mi om du vil; den tar for seg sportrening fra A til Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. Ja, det er virkelig gøy.

Hun er veldig vilter og litt "gal" tilvanlig. Så jeg trodde hun ikke skulle skjønne noe av det, og bare vimse rundt. Men når hun lukta blodet, ble hun veldig rolig. Og følgte sporet i rolig temop, men var selfølgelig mye på bærtur. Det hadde jeg ikke trodd. Var så merklig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man for fort fram så er faren der at man skummer gjennom de ulike øvelsene og så lærer hunden ikke skikkelig. Jeg mener at man skal lære inn ett og ett moment for at det skal festes godt hos hunden. "Skynde seg langsomt" har jeg stor tro på. Den skal jo lære å løse de ulike oppgavene selvstendig uten inngripen fra fører. Har man for stor progresjon så tror ikke jeg det blir så godt som om man tar det litt mer piano.

Men - dette er min personlige mening! I tillegg kan man jo risikere at hunden går lei og da sliter man for å få fart i motivasjonen igjen. Dette er jo svært individuelt og man må selv finne ut hva som fungerer for seg og sin hund såklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...