Gå til innhold
Hundesonen.no

Når tispen har jurbetennelse


Lotta

Recommended Posts

Veterinæren har sikkert allerede forklart hvor viktig det er at de andre pattene blir tømt og holdt "iorden" (at du kjenner igjennom dem og sjekker at det ikke blir tilstopninger og nye betennelser i resten av dem)... Denne jobben gjør valpene aller best - vær bare sikker på at tispa får en antibiotikasort som ikke er farlig for spevalper (en del sorter skal ikke gis til for små valper fordi det kan gi problemer med bl a tannutvikling og hørsel).

Vet ikke hvor gode veterinærer du har tilgang til der du bor (kanskje dårlig med smådyrpraktikere?) - men jeg hadde tatt en telefon til en velrennomert smådyrklinikk på et større sted (sorry) og dobbeltsjekket både veterinærmedisinske råd og medisinen du får. Av skade blir man klok, men sjelden rik, dessverre...

Royal Canine (med flere) har gode tispemelk-erstatninger (Flatazor også, mener jeg å ha hørt) - bruk dem, i stedet for å forsøke å "mixe" din egen blanding. Hvis valpene er sultne nok så tar de sikkert flaske etterhvert. Kullets oppdretter stiller vel også opp i påsken, for å mate 2. hver time...?

(Oppdrettereiets mange vidunderlige dager...)

Lykke til,

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør - men har ikke tispa melk i resten av pattene?

Ettersom jeg forsto på Sølvi i går kveld har hun veldig lite. Dyrlegen satte en sprøyte for å øke produksjonen, men dette vet jeg kan ta litt tid ;)

Derfor er det veldig viktig at hun får hjelp. Å mate 7 valper er litt av en jobb ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg forsto på Sølvi i går kveld har hun veldig lite. Dyrlegen satte en sprøyte for å øke produksjonen, men dette vet jeg kan ta litt tid ;)

Derfor er det veldig viktig at hun får hjelp. Å mate 7 valper er litt av en jobb ;) .

Ja, å mate 7 valper er litt av en jobb... (men også en eventualitet man skal ta høyde for når man setter på kull...) - det er en kjennsgjerning at melkeproduksjonen er avhengig av at valpene får die, hyppig og mye (og spesielt om natta) - fra gammalt av var det et kjerringråd å gi rått kjøtt når melkeproduksjonen skal økes (sørg bare for nok kalsium-tilskudd så tispa ikke får eklampsi) og rikelig med drikke er en absolutt nødvendighet! (Havresuppe med eggeplomme, druesukker og benmel er en sikker vinner under fødsler, kanskje denne tispa som er syk også vil sette pris på en lunken porsjon?). Hun har antagelig også hatt feber en stund og da behøves også ekstra mye væske... Kanskje hundekjøreres og jegeres triks kan ha effekt - kjøttmat (typ VoH eller fatlands hundepølse utrørt i veeeeldig mye vann til en suppe som tispa slafser i seg?)

Dersom man tar valpene bort fra tispa så risikerer man altså ikke bare at hun får jurbetennelser i de pattene som fortsatt er friske, man risikerer også at tispa mister melka helt og holdent...

Jeg har aldri tidligere hørt om tisper som har fått koldbrann i pattene jeg - (det må jo ha tatt en stund...) - og det høres ikke godt ut, jeg håper hunden har fått veterinærtilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hun har melk i resten av pattene og valpene dier i tillegg til at dei får melkeerstatning. (skreiv det litt lenger opp Lotta) Og nei oppdretter er ikke her, kan ikke forvente at han skal kjøre 8 timer kvar vei for å hjelpe. (han hadde nok komt om eg spurte han) Vi er to stykker her som holder på så vi går på skift, og det går bra. Vi sjekker pattene regelmessig og ja, hun har rette sorten antibiotika og. For å stoppe enhver diskusjon om "dårlige smådyrvetrinærer" så har jeg to meget oppegående og oppdaterte stykker. Har kontakt med dei når eg føler behov for det, natt eller dag.

Takk for det Gunn, jo Alexis får det og hun får havregrøt med eggeplomme og litt kefir i. Grøten lager jeg av vann og geitemelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo hun har melk i resten av pattene og valpene dier i tillegg til at dei får melkeerstatning. (skreiv det litt lenger opp Lotta)

Hva skal du med en amme da?

Og nei oppdretter er ikke her, kan ikke forvente at han skal kjøre 8 timer kvar vei for å hjelpe. (han hadde nok komt om eg spurte han)

Selvsagt kan man forvente at oppdretter hjelper til med å redde sitt eget kull.

Vi er to stykker her som holder på så vi går på skift, og det går bra. Vi sjekker pattene regelmessig og ja, hun har rette sorten antibiotika og. For å stoppe enhver diskusjon om "dårlige smådyrvetrinærer" så har jeg to meget oppegående og oppdaterte stykker. Har kontakt med dei når eg føler behov for det, natt eller dag.

Gratulerer. Får jeg da spørre hvordan det kan ha seg at tispa har fått koldbrann i en patte?

Takk for det Gunn, jo Alexis får det og hun får havregrøt med eggeplomme og litt kefir i. Grøten lager jeg av vann og geitemelk.

Det viktigste du kan gjøre for å holde melkeproduksjonen igang er å sørge for at tispa gir valpene sine mat så ofte og lenge som mulig, i tillegg til at hun selv får rikelig med drikke og riktig kost. Valpene vil naturligvis die mindre på mor hvis de får tilleggsmating på flaske (eller av amme). Hvorfor tror du at valpene får for lite mat? Hvor mye har de lagt på seg siden fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å mate 7 valper er litt av en jobb... (men også en eventualitet man skal ta høyde for når man setter på kull...) - det er en kjennsgjerning at melkeproduksjonen er avhengig av at valpene får die, hyppig og mye (og spesielt om natta) - fra gammalt av var det et kjerringråd å gi rått kjøtt når melkeproduksjonen skal økes (sørg bare for nok kalsium-tilskudd så tispa ikke får eklampsi) og rikelig med drikke er en absolutt nødvendighet! (Havresuppe med eggeplomme, druesukker og benmel er en sikker vinner under fødsler, kanskje denne tispa som er syk også vil sette pris på en lunken porsjon?). Hun har antagelig også hatt feber en stund og da behøves også ekstra mye væske... Kanskje hundekjøreres og jegeres triks kan ha effekt - kjøttmat (typ VoH eller fatlands hundepølse utrørt i veeeeldig mye vann til en suppe som tispa slafser i seg?)

Dersom man tar valpene bort fra tispa så risikerer man altså ikke bare at hun får jurbetennelser i de pattene som fortsatt er friske, man risikerer også at tispa mister melka helt og holdent...

Jeg har aldri tidligere hørt om tisper som har fått koldbrann i pattene jeg - (det må jo ha tatt en stund...) - og det høres ikke godt ut, jeg håper hunden har fått veterinærtilsyn.

De råd som Sølvi har fått, vet jeg hun har fått fra folk som har vært i samme situasjon og med godt resultat. Kjerringråd kan være kjempegreit, men erfaringer fra samme tilfellet er jo ikke så gæli det heller ;) Avsilt havresuppe med tilsatt eggeplomme er skikkelig bra for tispa, om man ikke har f.eks. Royal Canin sin melkeerstatning tilgjengelig. Det kan også brukes temperert sukkervann for å få opp sugestimulansen til valpene.

Koldbrann kan utvikle seg styggfort.

Jo hun har melk i resten av pattene og valpene dier i tillegg til at dei får melkeerstatning. (skreiv det litt lenger opp Lotta) Og nei oppdretter er ikke her, kan ikke forvente at han skal kjøre 8 timer kvar vei for å hjelpe. (han hadde nok komt om eg spurte han) Vi er to stykker her som holder på så vi går på skift, og det går bra. Vi sjekker pattene regelmessig og ja, hun har rette sorten antibiotika og. For å stoppe enhver diskusjon om "dårlige smådyrvetrinærer" så har jeg to meget oppegående og oppdaterte stykker. Har kontakt med dei når eg føler behov for det, natt eller dag.

Takk for det Gunn, jo Alexis får det og hun får havregrøt med eggeplomme og litt kefir i. Grøten lager jeg av vann og geitemelk.

Høres ut som om dette skal gå rette veien. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De råd som Sølvi har fått, vet jeg hun har fått fra folk som har vært i samme situasjon og med godt resultat. Kjerringråd kan være kjempegreit, men erfaringer fra samme tilfellet er jo ikke så gæli det heller ;)

Litt OT, muligens - men Scarlet: Hvordan tror du "kjerringråd" oppstår?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, muligens - men Scarlet: Hvordan tror du "kjerringråd" oppstår?...

NOK er NOK Lotta!

Dette er en tråd med et stort skrik om hjelp, og ikke en diskusjon eller kveruleringtråd. Finn frem empatien din om du har en, og slutt og lag trøbbel om alt mulig.

Gidder ikke svare deg mer. Har fått nok av OT her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det med en gang Lotta. jeg la ikke inn dette som diskusjonstema, men er rop om hjelp og gode råd. Så hold dine halvspydiser og OT for deg selv. Men skal svare deg på dine spørsmål denne gangen. Nei det har ikke pågått lenge, ho fikk bettennelse i løpet av 3 timer på lørdagskveld, vi reiste direkte til vetrinær og fikk beskjed at det var bra vi både oppdaget det så tidlig, og at vi kom så fort. Han startet behandling der og da, ga henne 3 sprøyter og vi fikk med medisin hjem. Vi var tilbake hos han mandagskveld, og han undersøkte henne godt, og tømte og spenen. Spenen var normal temp og han trodde det skulle gå bra. Satte igjen en antibiotikasprøyte og ho har kur på 11 dager i tillegg. Kan og seie at ho hadde feber på lørdagen men normaltemp både søndag, mandag, tirsdag og også i dag.

Kan og opplyse at oppdretter nå pr. tlf har tilbydt seg å komme.

Og ang. amme, veit ikkje kor bevandret du er innen ord og utrykk, men har du aldri hørt bedre førevar enn etter snar? Vi går tross alt inn i en påske nå og det kan faktisk være godt å ha noen i bakhånd i tilfelle.

Og ja, Alexis får vetrinærtilsyn, les hele mine innlegg så hadde du alt visst dette.

Takk for meg, Sølvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det med en gang Lotta. jeg la ikke inn dette som diskusjonstema, men er rop om hjelp og gode råd. Så hold dine halvspydiser og OT for deg selv. Men skal svare deg på dine spørsmål denne gangen. Nei det har ikke pågått lenge, ho fikk bettennelse i løpet av 3 timer på lørdagskveld, vi reiste direkte til vetrinær og fikk beskjed at det var bra vi både oppdaget det så tidlig, og at vi kom så fort. Han startet behandling der og da, ga henne 3 sprøyter og vi fikk med medisin hjem. Vi var tilbake hos han mandagskveld, og han undersøkte henne godt, og tømte og spenen. Spenen var normal temp og han trodde det skulle gå bra. Satte igjen en antibiotikasprøyte og ho har kur på 11 dager i tillegg. Kan og seie at ho hadde feber på lørdagen men normaltemp både søndag, mandag, tirsdag og også i dag.

Jeg har faktisk gitt deg konkrete, gode og velprøvde råd - som vil kunne hjelpe tispa og valpene hun har. Å skaffe en amme er vanskelig (det har du sikkert oppdaget nå) og både tispa og valpene hennes vil være mest tjent med at de får mat av henne. Jeg har også gitt deg tips om drikke/foring og fortalt deg at det er lurt å være obs mht antibiotika (gode veterinærer i Scarlets nærområde har f eks gitt feil medikamenter til valper på samme alder som "dine" og jeg tenkte kanskje du ville synes det kunne være greit å vite.). Men hvis dine veterinærer har stor erfaring med antibiotika, spevalper og jurbetennelser på hund (sikkert stor kundekrets i Førde - i min tid som valpeselger i den retningen så fantes det ikke et røntgenapparat hos veterinærene der engang, men det begynner jo å bli en stund siden, det da...) så går det helt sikkert kjempeflott!

Kan og opplyse at oppdretter nå pr. tlf har tilbydt seg å komme.

Det er da en selvfølge. Som sagt.

Og ang. amme, veit ikkje kor bevandret du er innen ord og utrykk, men har du aldri hørt bedre førevar enn etter snar? Vi går tross alt inn i en påske nå og det kan faktisk være godt å ha noen i bakhånd i tilfelle.

Nei, det uttrykket har jeg virkelig aldri hørt før. Tusen takk. (Du skriver forøvrig i startinnlegget ditt at du har valper som trenger melk og må ha en amme - så da er det kanskje rimelig å anta at de trenger melk (de spiser vel sånn ca hver 2-4 time?) og ikke engang utpå påskemorgen, kanskje...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk gitt deg konkrete, gode og velprøvde råd - som vil kunne hjelpe tispa og valpene hun har. Å skaffe en amme er vanskelig (det har du sikkert oppdaget nå) og både tispa og valpene hennes vil være mest tjent med at de får mat av henne. Jeg har også gitt deg tips om drikke/foring og fortalt deg at det er lurt å være obs mht antibiotika (gode veterinærer i Scarlets nærområde har f eks gitt feil medikamenter til valper på samme alder som "dine" og jeg tenkte kanskje du ville synes det kunne være greit å vite.). Men hvis dine veterinærer har stor erfaring med antibiotika, spevalper og jurbetennelser på hund (sikkert stor kundekrets i Førde - i min tid som valpeselger i den retningen så fantes det ikke et røntgenapparat hos veterinærene der engang, men det begynner jo å bli en stund siden, det da...) så går det helt sikkert kjempeflott!

Det er da en selvfølge. Som sagt.

Nei, det uttrykket har jeg virkelig aldri hørt før. Tusen takk. (Du skriver forøvrig i startinnlegget ditt at du har valper som trenger melk og må ha en amme - så da er det kanskje rimelig å anta at de trenger melk (de spiser vel sånn ca hver 2-4 time?) og ikke engang utpå påskemorgen, kanskje...?)

Om du hadde giddet å lest mine innlegg, så hadde du sikkert sett at jeg allerede har fått dei rådene og flere til.

Og jeg har vel aldri nevnt at jeg har brukt vetrinær i Førde...?? (er forresten bra han som holder til i Sveio kommune som vi kommer under, og av din uttalelse i så henseende så skjønner jeg at det må være en stund siden ja.) Vi er jo ikke så langt vekk fra Haugesund om ikke du visste det, og der er det en del å velge i av vetrinærer. Hva vetrinærene i Scarlet sitt nærområde gjer (det er vel ditt område og det..?) må du nesten spørre dei som høyrer til der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! På de fleste dyrebutikker går det ann å kjøpe sånn melkepulver til valper som man blander ut i lunkent vann, husker ikke hva det heter :unsure: , det jeg husker er at pulveret var laget av geite melk. Kjøpte det en gang da den ene tispa vår fikk mange valper, så vi kunne gi litt i tillegg, det gikk veldig bra. Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel på tide med en liten oppdatering nå.... Og både valper og mor har det bra! Dei dier og får tillegg (Royal Canin melkeerstatning) Har lagt godt på seg, fått opp øynene og vi har klippet klørne en gang.

Vil komme bilder etterhvert, dei vil bli lagt ut under Adelnor`s Alexis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Er vel på tide med en liten oppdatering nå.... Og både valper og mor har det bra! Dei dier og får tillegg (Royal Canin melkeerstatning) Har lagt godt på seg, fått opp øynene og vi har klippet klørne en gang.

Vil komme bilder etterhvert, dei vil bli lagt ut under Adelnor`s Alexis.

Det er bra! Nå må da det bare være lykke framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra! Nå må da det bare være lykke framover :)

Ja håper det. Føler at vi kan tillate oss å senke skuldrene litt nå. Har vært ganske hektisk og nervepirrende dette. Nå tar flesteparten flaske heldigvis, og det letter jobben en del i forhold til å fore med sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja håper det. Føler at vi kan tillate oss å senke skuldrene litt nå. Har vært ganske hektisk og nervepirrende dette. Nå tar flesteparten flaske heldigvis, og det letter jobben en del i forhold til å fore med sprøyte.

Det var godt å høre ;) Jeg synes utrolig synd på deg, når dette måtte skje med første valpekullet. Lykke til videre ;) Blir kjekt å se nye bilder :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...