Gå til innhold
Hundesonen.no

Å få hunder med høy gjenstandsintresse til å slippe leken


Mud

Recommended Posts

Har trent mye lek med Lyra og hun er en lekeglad liten frøken. Hun er - i motsetning til storebror - gjenstandsfokusert og liker veldig godt å vinne leken. Dette så jeg veldig tidlig og gikk derfor inn å trente bytting. Bytting i mellom to gjenstander har aldri fungert optimalt, Lyra blir enda mer oppsatt på å beholde sin om jeg tar en annen, men hvis jeg tar helt av og holder på en god stund så kan hun glemme seg og miste den hun har, men da blir et kappløp tilbake til den noe som gjør den enda mer dyrbar.

Jeg har derfor stort sett avsluttet leken hvis hun ikke vil komme tilbake med leken eller byttet med godbiter når hun faktisk kommer tilbake. Jeg har jobbet hardt får å virkelig hjernevaske henne på å slippe på "takk" og jeg trodde det gikk strålende helt til nå nylig. Lek, da spesiellt kamplek, er veldig stas og har blitt mye sterkere enn de vanlige godbitene (frolic og kattemat). Jeg kan fortsatt få henne til å slippe med bedre godbiter, men nå er liksom litt av poenget at hun ikke skal vite hvilke godbiter hun får og om hun i det hele tatt får noe. Dette er en dårlig deal synes Lyra, hun viser tydelig at hun helst i vite hva jeg har å by på før hun i det hele tatt vurderer å slippe og dette er en utvikling jeg ikke synes noe om. Jeg har ikke til hensikt å bli trent av den skapningen og ihvertfall ikke stå å vifte med stadig lekrere godis forann snuta for å få henne til å slippe.

Summa sumarum blir at jeg ikke lar henne vinne noe særlig og bare tar fra henne leken. Figurantene har fått beskjed om det samme - det tar rett og slett for lang tid å trene rundering hvis Lyra skal få lov til å vinne leken og dra i gang seiersrunden sin etter hvert slag. Hun kan bruke lang tid på å bare pile villt rundt i mens hun sneier rundt oss for å erte. Sjarmerende.. Hun blir selvfølgelig ignorert til hun slipper leken eller kommer bort og bytter.

Men akkurat det å ta fra henne leken hele tiden tror jeg kan bli å skyte seg i foten..

Jeg har tenkt på å trene ved at jeg blir passiv helt til hun slipper for så å bli aktiv igjen, men jeg er usikker på om det vil ha noen virkning på en hund som er gjenstandsorientert og egentlig driter i om jeg er med på leken eller ikke? Jeg vurderer å legge lek litt på is og trene "takk" "takk" "takk" all day long et par uker med gjenstander hun ikke er så keen på , vil det være veien å gå tror dere? Jeg tror ikke det er lenge igjen før ingen godbit i verden vil kunne være lønn nok for å slippe en tauball nemlig så det haster litt...

Ei jeg trener rundering med har samme problemet på sin voksne terv hanne. Hun har også gjort alt etter "boka" fra han var valp og hun har lang erfaring med rasen og brukstrening men allikevel sliter hun med seiersrunder så jeg vil gjerne høre om alternative "slipp" metoder for hunder som er en smule intense på leken. Han og Lyra er ganske like på mange punkter, men han kan fint bytte i mellom 2 baller feks ute hos figurant.

Noen som har hatt samme type hund og har noen gode råd?

Jeg har hatt samme type hund før (jrt) og han fikk jeg trent inn en god slipp på etterhvert men metoden jeg brukte på han ønsker jeg ikke å bruke på Lyra. (han stjal gjerne ting for å få igang en kamp om de, ellers så ødela han de) Spesiellt ikke da det tydligvis tente han mer og jeg måtte fortsette en kamp det ikke vil bli så lett å vinne på en mye sterkere og større hund. Ikke var det særlig trivelig heller...

Håper noen her har litt bedre løsninger enn den jeg hadde da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Zorro er også en sånn hund med masser av kamp og gjenstandsintresse og jeg fikk tips fra en venninne om at når hunden slipper gjenstanden på kommando så gir man den tilbake som belönning. Sånn att slipp blir det samme som "om jeg slipper når mamma sier i fra, så får jeg den tilbake igjen".

Og i stedet for det harde "Loss" som en del svensker bruker så sier man (mykere) "Takk" i stedet.

Når jeg synes at vi er ferdig med å kampe bryter jeg med et "Sitt" for å vise at nå er vi klare med å leke og så får han en klapp eller en godbit.

For meg er det viktig at hunden faktisk kan bryte selv om man har kampet/lekt med den så den nesten klatrer i taklistene.

Og for Lyras del så kanskje det er nok med en godbit fra figuranten når dere trener rundering? Jeg ser ingen hensikt i at figurantene skal kampe med en hund som allerede har höyt figurantintresse. Risken med det er at man får en hund som er alldeles for mye på figurantene og det er ikke önskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ja, jeg har hatt en hund som var akkurat sånn.......

Som deg begynte jeg tidlig å forsterke gjenstandsinteressen - men jeg var smart nok til å jobbe med avlevering også - helt seriøst fra dag 1 - allikevel hadde han en periode hvor han "eide" alt han fikk tak i og raste rundt som en tulling.

Løsningen var å ha to like av hver gjeve leke - dvs. jeg hadde to baller i tråd, to apportbukker, to tauknuter osv - alltid to like. Alle leker ble kjøpt i par.

Sånn at når han fikk "vinne" den ene så tok jeg frem den andre med det resultatet at han umiddelbart kom elgene for å få den - jeg belønnet ALDRI om han slapp den andre leken på vei inn - kun når den ble avlevert i min hånd - da vant han den andre. Da ble gjenstanden passiv og jeg passiv - for jeg ville ikke forsterke at leken er morsom andre steder enn hos meg. Resultatet var at han etter kort tid kom tilbake for action med leke nummer to, hvorpå jeg bare tok den rolig - tok tak i underkjeven til hunden og sa rolig "nok nå" - og fjernet leken.

Dette ble sikkert rotete forklart - men altså - jobb med at leker bare er morsomme hos deg - og ha alltid en MINST like gjev leke å bytte med - helst en lik en.

Jeg skjønner ikke helt logikken din i forhold til dette at hun ikke skal vite hva slags godbit hun får eller OM du har noe å tilby. Hva er vitsen med det?

Om du hadde 100 000 kroner - så ville du vel neppe bytta de mot en 10'er?????? Eller?

Mulig jeg er dum, men jeg ville i alle fall ikke gitt bort så mye penger for å få så lite igjen. Cluet må jo være at hunden får noe ENDA bedre når den velger å komme for å bytte. Og det bør du faktisk holde på med til hunden konsekvent kommer å bytter - hver gang UTEN å mukke - da først kan du begynne å holde tilbake på godbitene liksom..... og bare bruke bra eller whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du selv beskriver metoden var å bli passiv for så å bli aktiv igjen når hun slipper. Lurer derfor på hvordan du har trent byttetrening før, om du ikke har blitt passiv før byttet? Jeg tror ikke hun blir noe bedre med å "hjernevaske" henne på godbiter først. Kamplysten vil nok være for stor og iboene til at hun lar seg lure.

Når det gjelder situasjonen i runderingen, så tror jeg også du har helt rett i at å ta den fra henne kan bli som å skyte seg i foten. Jeg har sett min skjerv av hunder som får en voldsom konflikt med fører fordi de ikke har lært at å slippe er greit. Med en gang fører kommer, så blir det en kamp om leka og selv om det er forskjellig alvorlighetsgrad hos forskjellige hunder, så har jeg sett at det har bunnet i en alvorlig konflikt som strekker seg inn i hverdangen. Jeg mener derfor at det er alfa og omega at du fikser dette før du fortsetter å rundere!

Når det gjelder den andre hunden er det vanskelig å si hva du mener med "gjort alt iflg boka". For alt jeg vet, så er figurantene hennes bedre enn henne selv til å drive byttelek med hunden og derfor blir det en konflikt med henne og ikke figuranten.

Det er mye jobb som ligger bak en hund med høy byttedrift, men som alikevel har tillit til sin fører ifht lek. Det er ikke gjort på et par uker. Det betyr at man enkelte ganger nesten må slutte å trene, fordi man må jobbe med belønningsdelen.

Jeg trenger vel heller ikke si at du (og hver figurant når du begynner med runderingen igjen) må ha to leker, og de MÅ være identiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Zorro er også en sånn hund med masser av kamp og gjenstandsintresse og jeg fikk tips fra en venninne om at når hunden slipper gjenstanden på kommando så gir man den tilbake som belönning. Sånn att slipp blir det samme som "om jeg slipper når mamma sier i fra, så får jeg den tilbake igjen".

Og i stedet for det harde "Loss" som en del svensker bruker så sier man (mykere) "Takk" i stedet.

Når jeg synes at vi er ferdig med å kampe bryter jeg med et "Sitt" for å vise at nå er vi klare med å leke og så får han en klapp eller en godbit.

For meg er det viktig at hunden faktisk kan bryte selv om man har kampet/lekt med den så den nesten klatrer i taklistene.

Og for Lyras del så kanskje det er nok med en godbit fra figuranten når dere trener rundering? Jeg ser ingen hensikt i at figurantene skal kampe med en hund som allerede har höyt figurantintresse. Risken med det er at man får en hund som er alldeles for mye på figurantene og det er ikke önskelig.

Lyra er egentlig ikke særlig sosial så hun runderer for lek ikke figurant. Jeg er helt enig med deg i at hunden bør kunne slippe uansett hvor "heit" den er.. Loke måtte jeg også trene mye "takk" på men på han var det allikevel enklere da gjenstanden i seg selv ikke har så stor verdi som for Lyra. Smart ide å bruke gjenstanden som belønning..blir på en måte som aktivitet/passivitets lek (som jeg brukte på svartingen) bare at jeg bruker gjenstanden istedet for min deltagelse.. LURT! (har vel egentlig fått det tipset før på svartingen men det gikk i glemmeboka da det ikke var aktuellt for han)

----

Som jeg skreiv i første innlegg: det fungerer ikke å bytte to like gjenstander for Lyra. Det har jeg prøvd fra dag en( jeg begynte å trene på dette fra dag 1.. hvis man leser i tråden om henne på Din Hund så ser man at dette var noe som dukket opp med en gang).

Jeg kan ikke gå med lekre godbiter på meg til enhver tid (Lyra er i den alderen hvor alt er "hennes leker"), derfor er det ualtuellt for meg å alltid bytte i mot noe bedre. Jeg vil ikke at hun skal få se godbiten før hun bytter, det blir lokking og det virker mot sin hensikt. Selvfølgelig: som oftest får hun noe skikkelig godt, men noen ganger er det frolic eller mat fra katteskåla. Noen ganger har jeg ikke noe på meg, men finner en pinne eller en kvist i farta (en vedkubbe ved en anledning faktisk). Problemet er at Lyra har begynt å ville forsikre seg om at det ikke er en av de "billige" belønningene hun får. Hun er sleip.. Men kanskje jeg skal begynne å ha en tube leverpostei i nærheten til nesten "enhver" tid sånn for nødøyeblikk..den holder seg mye lengre i lommene og da kan hun få den bare når det kommer til bytting *gruble*

*dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte gjenstander fungerer heller ikke med min hund. Og jeg opplever at om han får springe runt med ballen/leken så blir det en stressadferd der jo mer han springer med leken i munnen jo mer går han opp i stress og da ser han ikke meg. Derfor har jeg begynt å alltid ha en ball med snöre i eller en annen gjenstand som jeg kan holde igjen slik at det aldri blir noe spring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte gjenstander fungerer heller ikke med min hund. Og jeg opplever at om han får springe runt med ballen/leken så blir det en stressadferd der jo mer han springer med leken i munnen jo mer går han opp i stress og da ser han ikke meg. Derfor har jeg begynt å alltid ha en ball med snöre i eller en annen gjenstand som jeg kan holde igjen slik at det aldri blir noe spring.

Høres ut som din er ganske lik Lyra. Det å rase rundt og leke "ser du jeg har fått den! ser du jeg har fått den!" (jeg sverger, man hører nesten at hun synger) er så stort at det bare er å kikke i lufta og vente til hun blir lei av seg selv... det hjelper fint lite hva vi gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fundering til, hvordan har dere lärt inn runderingen?

Når jeg begynte med Imre så trente vi bare på finne-övelser til å begynne med samt vind. Og la til lösbittet senere.

Med Zorro har jeg lärt in fra förste trening at han skal ut til figuranten og hente lösbittet, inn tilbake til meg igjen, så går vi sammen ut til figuranten (påvis) igjen og jeg setter ned hunden et par meter fra figuranten og klapper om den og roser den. Först på mitt kommando får figuranten komme frem og gi hunden en godbit mens hunden fortsatt sitter hos meg. På det viset så får man aldri kamp/lek og tull med gjenstander og for en usosial hund så slipper den å tilbringe så mye tid alene med en figurant. Tenker man litt videre så spiller det ingen rolle om hunden gjör jobben for å finne figuranten eller om den springer ut og henter lösbittet for å siden få godbiter av figuranten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg kan ikke gå med lekre godbiter på meg til enhver tid (Lyra er i den alderen hvor alt er "hennes leker"), derfor er det ualtuellt for meg å alltid bytte i mot noe bedre. Jeg vil ikke at hun skal få se godbiten før hun bytter, det blir lokking og det virker mot sin hensikt. Selvfølgelig: som oftest får hun noe skikkelig godt, men noen ganger er det frolic eller mat fra katteskåla. Noen ganger har jeg ikke noe på meg, men finner en pinne eller en kvist i farta (en vedkubbe ved en anledning faktisk). Problemet er at Lyra har begynt å ville forsikre seg om at det ikke er en av de "billige" belønningene hun får. Hun er sleip.. Men kanskje jeg skal begynne å ha en tube leverpostei i nærheten til nesten "enhver" tid sånn for nødøyeblikk..den holder seg mye lengre i lommene og da kan hun få den bare når det kommer til bytting *gruble*

*dobbelpost*

Det er jo selvfølgelig ett alternativ å kaste seg etter hunden og "banke" den...... men jeg vil fortsatt anbefale deg å bruke hue - dvs. ha en belønning som funker for hånden sånn at du lykkes med å bryte henne hver gang heller enn at du tenker "at næææh dette gidder jeg ikke"

Jeg skjønner at du mener at Lyra er skrekkelig mye mer spesielle enn alle andre belgere og bla bla bla (jada, jeg blir purkete jeg har fortsatt røyksug) - men hun er faktisk ikke det, hun er en helt normal hund. Nå har jeg hatt litt flere belgere enn deg i huset - samt en og annen bruksmalle og ett par bruksschæfere - og cluet er hver gang å inndoktrere på at det de får er mye bedre enn det de har. Lønna må faktisk stå i forhold til hva valpen mener den ofrer. Og jeg har enda ikke hatt en hund som ikke har lært at det er kult å avlevere liksom......... og alltid ved å tilby noe som valpen/unghunden synes er mye bedre.

Og klart det Annette at Lyra vil forsikre seg om at lønna er god nok før hun overleverer skatten sin - tross alt - du skriver jo selv at du ikke bruker favorittgodisen hver gang - er det da så vanvittig rart at hun blir skeptisk?? Jeg skjønner ikke vhorfor det overrasker deg - hun lærer jo og er ikke dum. Og det betyr jo at hun har lært at det ikke lønner seg å levere sine skatter - altså, feillæring og helt klart ikke den læringen du ønsker hun skal ha. Og fordi hun nå har lært at lønna du tilbyr ofte er rævva, så må du avlære det FØR du kan få begynt å inndoktrere at det lønner seg å levere..... skjønner du?

Så igjen - inntil rutinen på avlevering er innarbeidet/inndoktrert - så må du bruke en belønning som er sterkere enn leken. Det er enkel matematikk, det handler ikke om at hun dresserer seg, det handler om at du er smartere enn henne. Og foreløpig så har du vært smart feil vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imre: Lyra har akkurat begynt innlæringen og hun er på det stadiet hvor vi trener at å løpe bort til mennesker og leke er kult.. Jeg trener flying så i den fasen hun er nå består stort stet av å krysse midtlinja der jeg står og å løpe rett til belønning hos figurant. Søket trener jeg separat og ved patruljegang. Meldingsdelen har vi kommet så langt med at hun holder en del av en hageslange i munnen i to sekunder før jeg belønner. Det hele skal baklengskjedes senere når alle momentene er godt inne.. Men hun er alstå bare 5 mnd og har bare rundert i 2 måneder.

Edit: ser du har mange gode poenger i det du skriver om å la hunden få belønning hos deg.. Høres lurt ut.. Nå bruker jeg runderingstreningen litt som sosialisering, men jeg ser jo at selv om hun gladelig koser og leker med hvem det skal være i skogen (i den settingen) så overføres ikke det noen særlig grad til hverdagen. Hvor sosial hun er er situasjons og stedsbetinget mer enn noe annet har jeg sett. Nå er det ikke et stort poeng for meg at hun skal være sosial, jeg synes det er helt greit med en reservert hund. Men det er for å forebygge usikkerhet jeg har tenkt det er smart at hun trives hos figurant.

Det er jo selvfølgelig ett alternativ å kaste seg etter hunden og "banke" den...... men jeg vil fortsatt anbefale deg å bruke hue - dvs. ha en belønning som funker for hånden sånn at du lykkes med å bryte henne hver gang heller enn at du tenker "at næææh dette gidder jeg ikke"

Jeg skjønner at du mener at Lyra er skrekkelig mye mer spesielle enn alle andre belgere og bla bla bla (jada, jeg blir purkete jeg har fortsatt røyksug) - men hun er faktisk ikke det, hun er en helt normal hund. Nå har jeg hatt litt flere belgere enn deg i huset - samt en og annen bruksmalle og ett par bruksschæfere - og cluet er hver gang å inndoktrere på at det de får er mye bedre enn det de har. Lønna må faktisk stå i forhold til hva valpen mener den ofrer. Og jeg har enda ikke hatt en hund som ikke har lært at det er kult å avlevere liksom......... og alltid ved å tilby noe som valpen/unghunden synes er mye bedre.

Og klart det Annette at Lyra vil forsikre seg om at lønna er god nok før hun overleverer skatten sin - tross alt - du skriver jo selv at du ikke bruker favorittgodisen hver gang - er det da så vanvittig rart at hun blir skeptisk?? Jeg skjønner ikke vhorfor det overrasker deg - hun lærer jo og er ikke dum. Og det betyr jo at hun har lært at det ikke lønner seg å levere sine skatter - altså, feillæring og helt klart ikke den læringen du ønsker hun skal ha. Og fordi hun nå har lært at lønna du tilbyr ofte er rævva, så må du avlære det FØR du kan få begynt å inndoktrere at det lønner seg å levere..... skjønner du?

Så igjen - inntil rutinen på avlevering er innarbeidet/inndoktrert - så må du bruke en belønning som er sterkere enn leken. Det er enkel matematikk, det handler ikke om at hun dresserer seg, det handler om at du er smartere enn henne. Og foreløpig så har du vært smart feil vei ;)

Eh..halloen... ? Leser du innleggene mine? Jeg HAR stort sett byttet med godis som er mye mer stas, problemet er at byttedriften hennes vokser seg høyere enn matlysten i en rasene fart, noe som er helt normalt og forventet.Det vet du sikkert du som har hatt mange belgere... Jeg HAR faktisk ikke kjøttdiskens delikatesser på meg til enhver tid, jeg er på samme sted og i samme rom som hundene mine alle timer på døgnet utenom akkurat når jeg arbeider. Jeg ligger ikke armert med skinke i senga, jeg dusjer ikke med ribbe og det hender ofte jeg krysser gulvet uten å ha pølsebiter i lomma..

Bortsett fra terrierdyret så har alle mine hunder også syntes det var kult å avlevere ved hjelp av den gode gamle "bytte med godis eller lik leke metoden", eller den jeg brukte på Loke: være passiv til han slipper for så å starte leken igjen. Jeg ser du synes det er smart å vise godis før man bytter men jeg har mer tro på å la den være i lomma. Jeg har sett altfor mange hunder som holder på slik Lyra prøver og jeg er ikke intressert i å ha en hund som må lokkes med hele kjøleskapet før hun slipper noe farlig.

Og HVIS du gidder å lese så hadde du kanskje lest at jeg har nevnt at jeg trener med en terv som er fryktelig lik henne og at svartingen til Imre høres lik ut. De er vel belgere de og selv om de ikke er dine? :rolleyes:

Synes jeg har fått gode råd her jeg..skal ha med meg leverposteitube til nødøyeblikk (som når hun rapper ulovlige og farlige ting og de blir leken hennes) og ellers prøve Imres råd om å bruke gjenstanden som belønning. Skal også fokusere enda mer på å trene på bare avlevering flere ganger daglig og la henne rundere for godbiter i stedet en periode..Takk for svar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare skummet gjennom svarene her, men jeg lurer på hvorfor dere lar hundene stikke avgårde med belønningen? Bruk konger eller bitepølser med snor, ellers er det ingen mulighet for dere å skape passiviteten som er hele nøkkelen i bytteleken/-treningen. Hold passivt i leka hunden har, og lek som F*** med den andre (ja, du har to armer!), så fort hunden slipper den passive får den lek med den aktive, for så å bli passiv igjen. Lar dere hundene løpe avgåre med de skjønner jeg jo veldig godt at dere ikke får bytting av leker til å fungere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare skummet gjennom svarene her, men jeg lurer på hvorfor dere lar hundene stikke avgårde med belønningen? Bruk konger eller bitepølser med snor, ellers er det ingen mulighet for dere å skape passiviteten som er hele nøkkelen i bytteleken/-treningen. Hold passivt i leka hunden har, og lek som F*** med den andre (ja, du har to armer!), så fort hunden slipper den passive får den lek med den aktive, for så å bli passiv igjen. Lar dere hundene løpe avgåre med de skjønner jeg jo veldig godt at dere ikke får bytting av leker til å fungere!

Om du leser mine inlegg så ser du at jeg er inne på en lignende idé. Ikke det å ha to leker, men den leken man har skal det väre snöre på og den skal ikke kastes i vei sånn at hunden har mulighet til å kjöre sitt eget race med den.

Når hunden får lov til å race med noe i munnen blir springingen en så höy belönning at det ikke hjelper om man står å vifter med en nydelig biff framfor nesen på den en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Om du leser mine inlegg så ser du at jeg er inne på en lignende idé. Ikke det å ha to leker, men den leken man har skal det väre snöre på og den skal ikke kastes i vei sånn at hunden har mulighet til å kjöre sitt eget race med den.

Når hunden får lov til å race med noe i munnen blir springingen en så höy belönning at det ikke hjelper om man står å vifter med en nydelig biff framfor nesen på den en gang.

....men blir litt vanskelig da når det plutselig ble "farlige" gjenstander i heimen hun raste rundt med (eventuelt), man har gjerne ikke tråd i sånne saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har lest så nøye, pakker til fjellet mellom slagene her ;-) Det er ikke min intensjon å ta noens poenger eller insinuere at folk "ikke har skjønt det".

Når hunden får lov til å race med noe i munnen blir springingen en så höy belönning at det ikke hjelper om man står å vifter med en nydelig biff framfor nesen på den en gang.

Selvfølgelig! Da lurer man bare seg selv.

Det er avgjørende at man beholder kontrollen, men ikke går i konflikt med hunden, når man trener på dette. Derfor to gjenstander, alltid i snor, og aldri slippe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HAR faktisk ikke kjøttdiskens delikatesser på meg til enhver tid, jeg er på samme sted og i samme rom som hundene mine alle timer på døgnet utenom akkurat når jeg arbeider. Jeg ligger ikke armert med skinke i senga, jeg dusjer ikke med ribbe og det hender ofte jeg krysser gulvet uten å ha pølsebiter i lomma..

Ehhhhh..... jeg skjønner ikke problemet her jeg. Det er jo så enkelt som at du IKKE TRENER dersom du ikke har verdens beste godis i lomma. For du trener vel ikke slik på impuls bare sånn i forbifarten ? Jeg regner med at du IKKE trener verken i dusjen eller i senga - og ei heller bare du krysser stuegulvet ? Og om så: Husk at all trening bør være planlagt - og da har man forberedt seg slik at ALT ligger til rette for vellykket trening. Om ikke så trener man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men blir litt vanskelig da når det plutselig ble "farlige" gjenstander i heimen hun raste rundt med (eventuelt), man har gjerne ikke tråd i sånne saker.

Jepp..derfor jeg tror det er smart å ha to løsninger. En knall belønning hun bare får når det kommer til bytting (og som holder seg i lomma mi uten å bli altfor ekkel etter kort tid) og løsningen til Imre når det er mer organisert lek og hun er giret opp. Jeg har faktisk ikke prøvd å lokke med en annen leke imens jeg holder og er passiv med den andre, hun har allerede "vunnet" den første leken når jeg har prøvd å bytte ;)

Ser nå at det muligens ikke var så smart *host*

Men det blir uansett noe av det samme som Imre var inne på og noe av det samme som jeg gjorde med Lokeulf bare at jeg bruker selve det å få bite i gjenstanden istedet for min deltagelse.

Edit: Siri: jeg trener døgnet rundt jeg. Mine hunder lærer nemlig døgnet rundt uansett om jeg har planlagt det på forhånd eller ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men blir litt vanskelig da når det plutselig ble "farlige" gjenstander i heimen hun raste rundt med (eventuelt), man har gjerne ikke tråd i sånne saker.

Ja det holder jeg med om, men da får man väre forutseende nok til å ikke ha gjenstander som muligens kan väre intressante for en lekelysten belger framme. Så må man også ha et vel befestet "NEI!" på lager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm.. bare noen løse tanker her... har jo hatt retrievere og de har jo gjerne vært barnemat i apporteringssammenheng (unntatt Kakkelakken da... han har litt tungt for å forstå at han er retriever.. ) men ikke nødvendigvis i lekesammenheng.

Har du en god slipp kommando? Akela har en gang beskrevet metodikken med godbit-regn for innlæring av slipp - en fantastisk fin teknikk som man begynner med inne (og ja du vet jo hvordan man timer, gjør det vanskleigere etc så jeg behøver vel ikke forklare). Jeg lærer alltid inn en god slipp kommando før jeg begynner med drakamp etc. Det fine med en slipp kommando er at den kan brukes på avstand hvilket er fint når man har hunder som synes gjenstanden er sååååå kul og slets ikke har lyst å gi den fra seg. Har bikkja vunnet en gjenstand og det er viktig for den (slik at det å vinne gjenstanden er en kjempeforsterker man ikke kan la gå fra seg i treningssammenheng), så lar man den styre litt rundt, kommanderer slipp - og er hunden et stykke unna fra deg så vil den faktisk å ha lettere for å slippe - og så roper man den inn vekk fra gjenstanden. Jeg tenkte det kunne kanskje brukes i runderingssammenheng feks. - eller når lille krusedulldyr har tatt noe hun ikke bør.. det med avstand er en viktig sak for disse, hva skal vi si, mer materialistisk orienterte hundene. De finner ut av at du, klåfingra kleptoman du er, er for langt unna til å ta gjenstanden og da går det greit å slippe den.

Videre bruker jeg også slipp i kamplek for å ha styringen over leken - leke med kong feks og si slipp - hunden slipper og man belønner umiddelbart med mer lek. Nå er det en vesentlig forskjell i hunder som leker kamplek fordi de liker selve kampen og hunder som leker kamplek fordi de vil ha gjenstanden - leken er bare noe de må gjennom for å få gjenstanden liksom.. Jeg hadde en schäferblanding som likte forsiktig kamplek for lekens skyld, mens retrieverne mine (unntatt Kakkelakk da.. han liker kamplek forsåvidt men det behøver ikke være en gjenstand involvert en gang, han liker å hoppe opp mot meg og så "fiker" (vel dytter) jeg til han på kjaken og dytter han vekk.. så hopper han opp igjen og jeg fiker til han på den andre siden.. DET ER MORO DET! Ser ut som villt hundeangrep tenker jeg..) de har vært av typen som fant seg i kampen bare de kunne få gjenstanden.

Jeg synes forsåvidt at Belgerpias forslag er bra - ha 2 av hver leke - og bruk kong med tau, ball med snor - ting som du ikke slipper taket i. Jeg brukte slik på retrieverene. Når vi hadde slåss litt om gjenstanden så lot jeg dem få ha den litt, jeg lot hunden gå litt rundt med osv - men jeg holdt alltid i den andre enden. Så kommanderte jeg slipp og vi gikk fra gjenstanden som ble sluppet - jeg pleide å gå tilbake og hente den når hunden ikke så -. for å unnngå den der ville galoppen med "hvem er førstemann til leken" (mine sprintegenskaper er i samme kategori som mine klatregeneskaper - ikke eksisterende) - man er jo dømt til å tape den uansett hvor sprek man er. Hvis du har en leke til av det samme slaget, kan du nemlig belønne den slippen med den leken - og da forsterker du slipp ytterligere - for ihvertfall slik jeg trente den gangen, så var slipp kommandoen vesentlig.

Og en ting til - jeg ba aldri retrieverne avlevere dyrbar leke til meg - slikt var forbeholdt apporter, kongler, feltsøk gjenstander. Lekene var belønningsgreier og jeg presset dem aldri på det. Men det gjaldt jo å ha kontroll på det, og da var slipp inderlig fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: jeg har trent henne mye i "takk" med godbit fra hun kom og det har fungert utmerket helt til byttedriften utviklet seg til å bli høyere enn matlysten. Før hadde jeg problemer med å få henne i lek etter at hun hadde fått en skikkelig god godbit, nå har dette - som ventet - snudd. Leken er gull, mat er bronse. Jeg hadde som sagt regnet med at jeg skulle klare å hjernevaske henne nok på slipp komandoen før byttedriften ble for høy, men som Teddy og Imre var inne på så er det ikke alltid det fungerer i lengden..desverre :) Bytting med to like gjenstander fungerer dårlig (helst mot sin hensikt), uvisst av hvilken grunn. At jeg leker med en annen leke (uansett om det er helt lik leke, eller en leke hun normalt liker bedre) ser ut til å gjøre henne enda mer oppsatt på å beholde "sin" leke. Jeg trodde at disse enkle tiltakene ville fungere, de har fungert godt på tidligere hunder som sagt, med unntak av terrierdyret hvor jeg må ta på meg mye av skylden fordi jeg ble sint når han holdt på slik. Nå har jeg lært at det ikke er så enkelt med alle hunder, eller jeg visste det jo egentlig - jeg har jo møtt hunder som henne før, bare at jeg ikke helt var sikker på hva som hadde gått "galt" i slipptreningen med slike hunder når den vanlige oppskriften ikke fungerte. Det er jo så lett å tro at føreren ikke har trent på det når man selv har hatt det så enkelt med sine egne;) Jeg har stor tro på at tipset til Imre fungerer. Hennes groenedael høres veldig lik ut som Lyra og jeg fikk en liten aha følelse når jeg leste det. Lyra er ikke dum..når hun skjønner at eneste måten å få leken på er å slippe den når jeg sier det så kommer hun til å slippe tvert og stødig det er jeg sikker på. Samtidig så liker jeg at metoden ikke gjør meg avhengig av å ha noe å bytte med til enhver tid.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent opp mange hunder i rundering, også hunder med høy byttedrift. Det som er problemet i under opplæringen av øvelsen, er at man før eller siden møter på figuranter med liten erfaring og kankje er de litt usikre også <_< Derfor så har jeg de siste årene valgt å la figgen bruke godbiter-klapp og kos som forsterker/belønner, mot før mye kamping med kong eller fille. Det som har skjedd er at hundene mine runderer bedre enn noe sinne. De har fin fart og ikke minst stor figurant sug. De er jevn og ikke minst stabile i øvelsen etterhvert. Kamping med hunder med høy byttedrift som belønning, kan være greit det også men det krever dyktige figuranter og ikke minst en hundefører som kan styre hunden i forhold til å slippe og ikke minst unngå bivirkninger som bevoktning av gjenstanden.Og at hunden stikker med gjenstanden. Grunnen til at jeg anbefaler godbiter er at hunden blir mer fokusert mot figuranten på en riktig , naturlig og rolig måte. Hunden holder seg på stedet, og har ikke behov for verken å vokte noe eller løpe unna for å beholde noe. Tenk på det.

:rolleyes:

mvh

Lotti_5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nessie er så å si akkurat lik! <_<

Ikke hyggelig med at hunden ikke vil slippe...

Vi har prøvd å bytte med lik leke, men det fungerer ikke... Jeg har også prøvd å holde i snoren til leken hun holder på å være passiv med den og ha en annen leke å være aktiv med, noen ganger slipper hun andre ganger ikke. Men jeg vil ikke bruke den metoden for hun blir så stresset med den.

Jeg har nå endelig funnet en måte som fungerer. Det er den som du nevner, det med å trene med ting hun ikke er så keen på og få henne til å slippe det... Vi holder for tiden på med en avis. :rolleyes: Instruktøren på et hundekurs jeg var på sa at det var det verste tilfellet av en hund som ikke ville slippe hun hadde sett. Vi prøvde mange måter og til slutt fant vi ut at denne metoden virket best. Og jeg merker stor forskjell på slipp på henne nå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom litt, og heller nok til å være litt tilbøyelig med Belgerpia... og Siri. Jeg orker ikke helt ta til meg all "forskningen"... og hvor spesiell hund ditt og datt er; det handler vel like mye om hvordan fører håndterer det, og klarer å forme det til?

Å bli lurt av en valp lover ikke bra... da må man se til å bli smartere :)

Og kanskje ha litt bedre tid? Synes dette går veldig fort frem... hvorfor ikke stoppe opp litt nå, droppe å tenke at "du trener rundering", og trene moment? Jeg mener.... det er en VALP fremdeles, og jeg har sjøl brent meg på å gå for fort frem. Hunder lever i mange år, og gode skogshunder varer leeeenge.

Se på HVA som er viktig for deg i øyeblikket, og jobb med det - ikke bare som en DEL av "runderingstreningen". Ser du at hunden din utvikler seg, blir mer "på", og du synes du har problemer med slipp, ja - så jobber du kanskje KUN med det en periode.

Det har noe med hvordan man som hundefører gjør det. Blir du ikke litt overivrig sjøl? Går litt i den fella? Jeg har sett Terje Østlie jobbe med to kong-er på hunder som eier insisterte på var helt gjenstandsgale, og det er artig å se hvor fort det når inn. Får man dem indoktrinert på at det er EIER som er en viktig del av moroa, og ikke bare å stikke med leken, så er DET poenget nå. Og blir hunden din for vill og gal av å få kloa i en leke, ja, så dropp den leken en stund - finn noe mer hensiktsmessig, dropp trening som krever ditt eller datt leke, bruk eventuelt godbit hvis du MÅ trene med det.

Jeg tror også leking er en "kunnskap" som krever timing, det er artig å se på de RIK-folkene som virkelig KAN leke inn en hund, og se hvordan de får hunden til å jobbe MED dem... at de ikke blir "motstanderen". Ser en praktfull brukshanne her i strøket... som er vel så intens og atskillig mer målrettet og hard enn noen belger i lekingen, har sett ham siden han var halvannet, og han har hele tiden hatt en praktfull slipp og en samarbeidsvilje (at det er eier som er nøkkelen til moroa), samtidig som han er SINNSYK etter pinner, baller og alt. Han er RIK-trent som ung, og der har man tydeligvis gjort noe riktig.

Men som sagt... det er noe med at det er en valp og at det er LEK du egentlig driver med, det er lett å ha bøtter med ambisjoner når man kjøper det man forventer blir en superhund... men har de det i seg, så har de det i seg, selv om man ikke tar to skritt om gangen :ahappy:

Jeg liker også det at hunder skifter fokus raskt, fra ekstrem kamplek til full slipp, og der handler det neppe om å lokke med "god nok" godbit. For det er jo det du gjør nå - du LOKKER, ikke sant? Vitsen er å klare "å indoktrinere" hunden i tilstrekkelig tid til at det du har, automatisk er bedre - får du DÉT til å sitte, så gjelder det. Ser på mine... jeg lærer inn med maks gode godbiter, og da snakker vi lekkerbiskener, og nå spytter de ut pølser og får en stakkarslig tørrfôrbit i stedet - og er like happy. Og så brått er det karbonader med ut en gang helt plutselig...

Men som sagt: Når folk med ekstremt dugelige brukshunder greit klarer å drive den der leke med to ting på en gang-greia, og selv IPO-miljøet har blitt riktig så milde - ifølge en rapport jeg leste, var det her inne? - så tror jeg kanskje det har noe med timing og kommunikasjon og teknikk å gjøre. Ingen som faktisk kan OBSERVERE dere da - og deg også? Det tror jeg hadde vært nyttigst. Ikke gjør som Belgerpia påpekte; tro at "den er så spesiell at dette er noe annet", men få hjelp fra noen som har erfaring med MANGE hunder. For den som selv har en litt "spesiell" hund, har lett for å henge seg opp i særheter og problemer, hvis du skjønner - håper du ikke misforstår. Treffer du folk som har trent ørten hunder, har de sett det meste - og sikkert også maken til din hund. Uansett hvor sjelden den er... Finn en slik en og få noen tips IRL, det tror jeg hadde vært greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk*leser man hva jeg faktisk skriver her? Jeg lokker ikke med godbiter til tross for at det var det jeg ble anbefalt av Belgerpia.. Jeg har overhodet ikke gått for fort frem, Lyra har bare blitt trent i lek hun.. og hun er snart 6 mnd. Frøkna kan bokstavelig talt ingenting av øvelser. Rundering er den eneste form for "organsiert" trening vi har bedrevet og der har også fokuset utelukkende vært på lek og belønning. Jeg har flinke figuranter som har drevet med brukshund (og rasen) en årrekke.. Hun ble introdusert til patruljegangtrening for 2 treninger siden og der var også fokuset lek... Nei, jeg tror ikke Lyra er så fryktelig spesiell der, jeg kan ramse opp flere hunder med samme greia - det er tilmed enkelte som har svart i tråden som forteller om det samme. Hunder er individer utrolig nok. Slipp har vi trent fra dag 1 og det har fungert utmerket frem til nå nylig. Hun slipper fortsatt stort sett alltid på "takk" men er hun skikkelig gira på leken så vurderer hun nøye om det er verdt det og den vil jeg ikke ha noe av. I tilegg tar hun seiersrunder hvis hun vinner, jeg vil ha en hund som kommer rett tilbake og bytter. Slik mine tidligere hunder har lært.

Slipp komandoen i hverdagen fungerer utmerket, det fikk jeg bevist i dag - hun fant et kyllingben når vi gikk tur i byen (miljøtrening) og slapp det uten å tenke når jeg ga komando. I slike situasjoner bytter hun "hva som helst mot hva som helst", men slike situasjoner er en del av treningen den og erfaringene hun gjør seg der drar hun med seg til treningen. (desverre var fortsatt ikke leverpostei på tube kjøpt inn så "premien" ble en frolic i farta)

Dette er ikke en hund som nekter å slippe alt den kommer over, dette er en valp som har begynt å vise tendenser til å ville beholde leken selv til tross for byttetrening. Jeg tenker forbeyggende her som sagt, fordi jeg vil ha en hund jeg kan kaste en leke til uten å måtte lokke og mase inn dyret etterpå. Jeg har fått gode svar av folk som har vært borti samme problemstillingen så jeg tipper det kommer til å gå bra :)

Edit: må le..det er visst nesten umulig å spørre om et enkelt råd før folk begynner å dra frem at man har en sjelden variant av en rase :rolleyes: Til tross for at jeg i første innlegg nevner en hund av samme rase , men av den mest vanlige varianten, med noe av de samme nykkene. *flir* Glad jeg ikke har en av de nye skumle muskelhundene jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.... da kan visst ingen av oss lese da... siden ALLE misforstår deg unntatt én :ahappy:

Da kan nok ingen av deg hjelpe deg heller, for alle svarene på alt vi har misforstått deg på, er jo uansett rav ruskende gale :)

Hva med å finne noen som faktisk KAN noe, og som du vil tro på, og som du kan lære av? Gode IRL læremestre er det ingen som kan erstatte, men da må man være villig til å ikke gå litt i forsvarsposisjon - for å være helt ærlig. <_<

Lykke til, jeg tror ikke jeg har noe å bidra med på dette lakenoisprosjektet ditt i det hele tatt, så jeg skal holde meg unna å svare mine dumme svar og forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.... da kan visst ingen av oss lese da... siden ALLE misforstår deg unntatt én :ahappy:

Da kan nok ingen av deg hjelpe deg heller, for alle svarene på alt vi har misforstått deg på, er jo uansett rav ruskende gale :)

Hva med å finne noen som faktisk KAN noe, og som du vil tro på, og som du kan lære av? Gode IRL læremestre er det ingen som kan erstatte, men da må man være villig til å ikke gå litt i forsvarsposisjon - for å være helt ærlig. <_<

Lykke til, jeg tror ikke jeg har noe å bidra med på dette lakenoisprosjektet ditt i det hele tatt, så jeg skal holde meg unna å svare mine dumme svar og forslag

Les igjennom alle innleggene en gang til..grundig...og prøv å se hvorfor jeg ikke føler at enkelte leser innleggene særlig nøye før de gjør seg opp en mening om hva som er fasiten og problemet. :D

Jeg HAR tatt til meg flere råd i denne tråden som du sikkert også ser..(det er vel flere enn en som forsto?) Problemet er at andre henger seg mer opp i rase og egne erfaringer og ikke helt leser spørsmålet.. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...