Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille Tulla


Huldra

Recommended Posts

Nå tror jeg tiden er inne for at Tulla skal i ringen igjen.. Er litt sint på henne nå, så nå skal hun straffes med å stilles ut. <_< (Jeg er veldig rasjonell, altså) ;)

Historien kan jeg komme tilbake til (skal se på tv snart), men lurer på om noen hadde kunnet tenke seg å stille henne for meg? Jeg har ikke så god peiling på utstilling, har vært på noen valpeshow, liksom. Tulla er altså en springer, så det er en fordel om du har erfaring fra å stille denne rasen/lignende raser fra før av. Og ja, så bor vi i nærheten av Trondheim altså.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du kommer på en utstilling i nærheten av oslo så hjelper jeg deg gjerne, hehe;)

evt. nkk tr.heim kommer jeg nok på om jeg er av interesse, <- den setningen hørtes dum ut, men jeg får leve med det...

Alltid for meg :closedeyes:

Tema igjen; Skulle gjerne stilt men er lite på utstillinger i nord i år, dropper nok Ålesund og er bortreist på NKK Tr.heim ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig opptatt i sommer, så det spørs om jeg får tid til å bli med på NKKtrd. Jeg fikk med meg siste dagen i fjor, men spaniels ble stilt dagen før (skjønte ikke hvorfor jeg ikke møtte noen kjente.. ;) men de var vel på dobbelutstillingen tenker jeg..).

Jeg vil gjerne at i alle fall den første utstillingen Tulla er med på nå, skal være utendørs. Og jeg har mine grunner; vi var på dobbelutstillingen i Bergen i mars i fjor, og der fikk hun statisk elektrisk støt av dommeren, som noen kanskje har fått med seg. Hun ble redd, og dagen etterpå knurret hun til dommeren som skulle se på henne da. Hun ble generelt skeptisk til mennesker, men etter et par erfaringer i går, har jeg kommet frem til at jeg tror vi har klart å trene oss forbi det, i tillegg til at hun generelt har blitt litt mer voksen.. ;) Bare for å være på den sikre siden, vil jeg stille utendørs, for det har hun ikke gjort før. Det er også veldig viktig at hun opplever det å gå i ringen og bli "undersøkt" som veldig positivt, hvis ikke er nok løpet kjørt for vår del. Hun generaliserte utstillingsmiljøet, som var innendørs, til å være skummelt, men jeg håper det ikke skjer nå. For å være på den sikre siden vil jeg altså at hun skal stilles utendørs i alle fall den første gangen.

Pga hennes opplevelser, og pga hvordan jeg generelt mener hunder skal behandles, syns jeg det er ekstremt viktig at den som skal gå med henne, er såkalt "positiv". Jeg synes utstilling skal være gøy, også for hunden, og ser ingen vits i å stille ut en hund hvis den ikke syns det er ok. Grunnen til at jeg ikke vil stille henne, er fordi jeg generelt ikke vet så mye om utstilling og hvordan det skal gjøres, og fordi jeg ikke vil at min (eventuelle) nervøsitet skal smitte over på henne og gjøre henne skeptisk. Det var jeg som gikk med henne da hun fikk dette støtet, og jeg vil at neste utstilling skal være så forskjellig som mulig, bare sånn at hun ikke "husker" sist opplevelse så godt.

Vi har ikke trent på ringtrening siden vi stilte sist (over et år siden), så jeg skjønner at det må til. Når jeg vet mer om når jeg skal jobbe i sommer, kan jeg jo si hvilke utstillinger som passer best for oss å komme på. Når jeg først jobber, jobber jeg hele døgnet, så det er liksom ikke så lett å "komme seg unna". I alle fall ikke for en hel utstillings-dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg syntes tankegangen din er veldig fin ;)

Jeg har også tenkt det samme når jeg skal stille min hund igjen. Hun ble også redd og usikker og trakk seg sist utstilling for over 1 år siden. Derfor har vi trent mye og kommer nok til å tulle(leke) bruke gobiter og prøve å gjøre det mest mulig positivt neste gang vi skal stille.

Utstilling skal jo være gøy.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at jeg ikke skal avle på Tulla, men både jeg og oppdretter hadde satt pris på å vite hvor hun "er" på skalaen, for å si det sånn. Og spesielt i sånne tilfeller (egentlig alle tilfeller) syns jeg det er viktig at utstilling skal være gøy.. Kommer nok til å tulle endel her også.. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du ikke skal ha henne med på nkk tr.heim men noe der oppe kan jeg ikke hjelpe deg, sikkert noen handlere der oppe som kan ;)

Og er helt enig at utstilling skal være gøy, på mine egne pleier jeg å gire dem opp utenfor ringen med draleke(det er det som får mine gira) og i ringen godsnakker vi masse=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du ikke skal ha henne med på nkk tr.heim men noe der oppe kan jeg ikke hjelpe deg, sikkert noen handlere der oppe som kan :)

Og er helt enig at utstilling skal være gøy, på mine egne pleier jeg å gire dem opp utenfor ringen med draleke(det er det som får mine gira) og i ringen godsnakker vi masse=)

Ja, det er noen som må det og, mens andre må dempe... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt dårlig tid nå, så seler ikke gjennom alle. Men kan godt stille henne hvis du hadde tenkt deg på NKK Tr. Heim, skal opp dit ganske så sikkert :ahappy:

haha, du hadde hatt fordel å lese gjennom når du kom med den Line:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Send mail til arrangørene, vel :wub:

Noen som kan stille hund "oppi her" ? Hmm..Vet at to stykker, Victoria & Astrid... Vært inne på siden deres og sett iallefall :D

Innbiller meg at noen av de proffe handlerne her inne kjenner de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvem Vicotria og Astrid er.. :wub:

Men sånn som NKK trondheim, der er det jo utendørs? Og utstillinger blir ofte holdt der de ble holdt sist år, så da kan jeg vel anta at det er samme sted i år også. Leangen altså, og at det er utendørs. Fins jo flere utstillinger her oppe, og noen har vel vært på de, og vet om de er inne eller ute? Oppdal da? Og så er det en til jeg ikke husker i farten. Noen som har vært der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Aner ikke hvem Vicotria og Astrid er.. :wub:

Formulerte meg kanskje litt dårlig, men jeg tror noen av disse handlerne sør for Trondheim kjenner de. Syns å ha hørt noe sånnt.. Om noen av de ser i denne tråden igjen og kjenner de, så gir de deg sikkert mail-adresse :D

Edit:

Fant siden deres. Nederst på om oss står det en mailadresse :D

http://www.piczo.com/handlersida

Edit 2:

Victoria og June var visst navna deres :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kom bare til å tenke på noe: Om du vil gjøre utstilling så morsomt og trygt som mulig for Tulla, er det ikke da bedre at du selv handler henne? Det er jo du som kjenner henne best, og motsatt, og dermed veit hva som skal til for å få det så positivt som mulig. Dessuten så er det vel også lettere for deg å lese på henne om hun syns det er ekkelt eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formulerte meg kanskje litt dårlig, men jeg tror noen av disse handlerne sør for Trondheim kjenner de. Syns å ha hørt noe sånnt.. Om noen av de ser i denne tråden igjen og kjenner de, så gir de deg sikkert mail-adresse :)

Edit:

Fant siden deres. Nederst på om oss står det en mailadresse :)

http://www.piczo.com/handlersida

Edit 2:

Victoria og June var visst navna deres :)

Takk for linken! Forresten heter de June og Astrid.. hihi.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kom bare til å tenke på noe: Om du vil gjøre utstilling så morsomt og trygt som mulig for Tulla, er det ikke da bedre at du selv handler henne? Det er jo du som kjenner henne best, og motsatt, og dermed veit hva som skal til for å få det så positivt som mulig. Dessuten så er det vel også lettere for deg å lese på henne om hun syns det er ekkelt eller ikke?

Joo.. samtidig som du har det med at hun kanskje forbinder hele settingen med utstilling som noe ubehagelig, og det inkluderer meg. Hvis jeg er på utsiden av ringen, kan det være hun konsentrerer seg om at jeg er der, selv om hun jobber, og glemmer litt at noen skal se på henne? Jeg vet ikke, men det hadde vært greit å prøvd ut dette på en trening kanskje? Sett forskjellen på henne når jeg gikk med henne, og når fx du gikk med henne, men at samme person liksom var "dommer" (noen hun ikke kjenner), og sett om hun reagerte noe annerledes. Men siden hun allerede har generalisert utstilling, og jeg vil gjøre det så annerledes som mulig, så er jo jeg en faktor jeg kan fjerne? I tillegg til å fjerne "hallen". Hvilken dommer det er eller hvilke hunder hun løper sammen med, har ikke så mye å si. Samtidig har ikke jeg så stor erfaring med å gå i ringen, og jeg kan jo påvirke henne med at jeg er nervøs, og at jeg "forventer" (i mangel på et bedre ord) at hun skal trekke seg. Hun leser jo meg veldig bra, sørsmålet er om hun leser andre like bra og om hun lar seg påvirke av de, og da kommer det jo an på hva de tenker/føler/utstråler.. eh.. merkelig forklart dette, men du skjønner vel hva jeg mener?

Men jeg skjønner poenget ditt altså. Bare lurer på hva som er best? Som sagt, hadde vært greit å fått prøve det ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...